Kanibalizacja słów kluczowych najczęściej dotyka rozbudowane serwisy internetowe, chociaż małe strony też się z nią borykają. Problem może wynikać z różnych przyczyn, np. z niewłaściwej optymalizacji strony pod kątem fraz. Ważne jest, aby umieć go zidentyfikować i skutecznie zareagować. Jak to zrobić? Wystarczy zastosować wskazówki z naszego poradnika dot. kanibalizacji słów kluczowych.
Na czym polega kanibalizacja słów kluczowych?
Kanibalizacja słów kluczowych to rywalizacja pomiędzy podstronami tego samego serwisu w wynikach wyszukiwania. Objawia się tym, że w wyszukiwarce na daną frazę pojawiają się różne podstrony, np. jednego dnia internauta zobaczy podstronę A, innego B, później C, a następnie z powrotem wyświetli się podstrona B. Google, chcąc dostarczyć użytkownikowi jak najlepsze odpowiedzi, nie może zdecydować się, która podstrona zaspokaja potrzeby informacyjne internauty, więc nimi rotuje.
Problemy wynikające z kanibalizacji słów kluczowych
Jakie zagrożenia stwarza kanibalizacja fraz? Podstrony serwisu wzajemnie „podkradają” sobie ruch z wyszukiwarki, a przy okazji mogą zmniejszać szanse na uzyskanie konwersji. Poza tym kanibalizacja słów kluczowych wpływa negatywnie na proces pozycjonowania:
- Spada autorytet podstrony (authority of page) – kanibalizacja utrudnia budowanie autorytetu danej podstrony odpowiadającej zapytaniu użytkownika – skanibalizowane podstrony walczą o odsłony w wynikach wyszukiwania nie tylko z innymi domenami, ale również między sobą,
- Backlinki “promują” różne podstrony zamiast jednej – linki są cały czas czynnikiem rankingowym i poprawiają pozycje podstrony, do której się odwołują. Z punktu widzenia pozycjonowania lepiej, jeśli wszystkie odnośniki wskazują na jedną podstronę niż kilka podstron o zbliżonej treści,
- Google może zdewaluować ważniejszą stronę – w przypadku kanibalizacji nie wiadomo, która z podstron zostanie uznana przez Google za tą właściwszą, więc w wynikach wyszukiwania może być pomijana akurat ta podstrona, która powinna trafiać do użytkowników,
- Skanibalizowane podstrony trwonią crawl budget – Google ma ograniczone możliwości, jeśli chodzi o indeksowanie i redindeksowanie stron. Dlatego każdy serwis otrzymuje tzw. crawl budget odpowiadający za to, jak często witryna będzie crawlowana. W przypadku kilku podstron zawierających tę samą treść, trwonimy budżet indeksowania – zamiast indeksacji jednej strony, Google indeksuje kilka podstron, zużywając limity na zaindeksowanie kolejnych sekcji serwisu,
- Kanibalizacja sugeruje występowanie treści niskiej jakości – Google docenia wyczerpujące i rozbudowane treści poświęcone danemu zagadnieniu. Istnienie wielu podstron z takimi samymi słowami kluczowymi sugeruje występowanie thin content, czyli tekstów pobieżnie opisujących dany temat, które nie są kompleksowe i nie rozwiązują wszystkich problemów internautów.
Przyczyny kanibalizacji fraz kluczowych
Najczęściej kanibalizacja wiąże się z błędami popełnionymi podczas optymalizacji strony internetowej:
- Nasycanie kilku podstron tymi samymi słowami kluczowymi,
- Pozycjonowanie podstron na słowa kluczowe nieodpowiadające jej tematyce,
- Wewnętrzna duplikacja treści,
- Tworzenie wielu artykułów o tej samej tematyce,
- Wdrożenie niepoprawnego linkowania wewnętrznego,
- Przygotowanie niewłaściwej strategii link buildingu – linkowaniu kilku podstron z takimi samymi anchor textami.
Czasami zdarza się, że za kanibalizację odpowiadają mechanizmy Google. Pomimo odpowiedniej optymalizacji i właściwego profilu linków zwrotnych oraz linków wewnętrznych, algorytmy mogą uznać, że inna podstrona serwisu lepiej odpowiada na zapytanie użytkownika.
Jak rozpoznać kanibalizację słów kluczowych?
Identyfikację skanibalizowanych podstron najłatwiej przeprowadzić za pomocą narzędzia służącego do monitoringu pozycji słów kluczowych. Takie aplikacje jak np. Senuto lub Semstorm pozwalają wygenerować raport fraz, na które wyświetlają się poszczególne adresy URL w wyszukiwarce. Następnie uzyskane dane najlepiej przeanalizować w arkuszu kalkulacyjnym, tworząc tabelę przestawną.