Zróżnicowane profile linków występujących na serwisach oraz ich typy

| czas czytania: 5 min | SEO
linki w pozycjonowaniu

Link inaczej hiperłącze (ang. hyperlink)  to odwołanie się z jednego dokumentu (strony internetowej) do dowolnego miejsca w innym dokumencie (stronie internetowej). Odwołanie takie związane jest z fragmentem tekstu lub obrazem  uaktywnienie hiperłącza (kliknięcie) powoduje przejście do dokumentu docelowego.

Linki są jednym z głównych czynników rankingowych mających wpływ na pozycję naszej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Możemy wyróżnić 3 główne rodzaje linków: linki wewnętrzne, linki zewnętrze oraz linki przychodzące (backlinki).

Najbardziej pożądanym linkiem przez właścicieli stron internetowych, jest link przychodzący. Backlinki są głównym czynnikiem mającym wpływ na pozycję naszej witryny, a ich najważniejszym składnikiem jest „anchor”, czyli treść odnośnika – w przypadku linków tekstowych  albo atrybut „alt” w przypadku linków graficznych. Na podstawie tego typu linków oraz zawartości docelowej witryny (w dużym uogólnieniu) wyszukiwarka ustala pozycję naszej witryny w wynikach wyszukiwania na tle innych witryn internetowych. Niestety nie wszystkie linki przychodzące są wartościowe.

Google nakłada kary algorytmiczne i ręczne na strony internetowe za posiadanie tzw. „nienaturalnych” linków czy linków ze stron o niskiej jakości. Właściciele witryn internetowych powinni szczególnie unikać linków pochodzących z Systemów Wymiany Linków, niskiej jakości katalogów internetowych czy nienaturalnych linków umieszczonych na forach czy w komentarzach. Wartościowe linki do naszej witryny powinny pochodzić głównie z tematycznych artykułów, tematycznych serwisów czy witryn obdarzonych wysokim „zaufaniem” przez wyszukiwarkę. Poza źródłem pochodzenia i zawartością linka ważne jest także jego miejsce na stronie, otoczenie i wiele innych czynników, na które nie zawsze mamy wpływ. Dlatego wyszukiwarki udostępniają webmasterom narzędzia do zrzekania się linków o wątpliwej reputacji lub pozostających poza naszą kontrolą, a mogących mieć negatywny wpływ na pozycję naszej witryny w wynikach wyszukiwania.

schemat tworzenia linków

Linki zewnętrzne (external links) są to linki do innych stron internetowych (i miejsc) umieszczone na naszej witrynie. Linki zewnętrzne umieszczone na naszym serwisie są linkami przychodzącymi dla innego serwisu, dlatego i w tym przypadku należy unikać tworzenia linków do stron o innej tematyce niż nasza, gdyż możemy w ten sposób zaszkodzić także własnej stronie. Ogólna zasada mówi o tym, że im mniej linków zewnętrznych tym lepiej, ale nie należy popadać w skrajność  witryna, która nie odwołuje się do innych miejsc w sieci w dobie web 2.0 również nie wygląda „naturalnie”. W ramach linków zewnętrznych warto zwrócić uwagę na linki typu site-wide. Są to odnośniki, które najczęściej możemy spotkać w stopkach serwisów, a które z reguły pojawiają się na wszystkich podstronach serwisów, powodując wielokrotne linkowanie tym samym anchorem (zawartością linka) do innego miejsca w sieci. Szczególnie w takim przypadku należy unikać tworzenia odnośników do stron niezgodnych z nasza tematyką lub stron o niskiej jakości, jeżeli jednak z różnych powodów nie możemy zrezygnować z takiego anchor link, warto nadać mu atrybut rel=nofollow, co roboty wyszukiwarki zinterpretują zgodnie z treścią tego atrybutu.

Linki wewnętrzne (prowadzące do innych podstron naszego serwisu) są najmniej docenianą grupą linków, jednakże mają one ogromne znaczenie przy ustalaniu przez wyszukiwarki struktury serwisu i hierarchii podstron naszej witryny. Dzięki zapewnieniu odpowiedniego linkowania wewnętrznego w serwisie możemy nakierować wyszukiwarki (i użytkowników serwisu) na odpowiednie podstrony, pomóc w jego indeksacji w przypadku rozbudowanej struktury czy usprawnić nawigację na stronie i dotarcie do interesujących dla użytkowników treści.

ikona - linkW procesie pozycjonowania i optymalizacji należy brać pod uwagę wszystkie typy linków, zarówno prowadzące do serwisu, jak i umieszczone na naszej witrynie, dążąc do stopniowego zwiększania ilości i jakości linków przychodzących (przy zachowaniu odpowiedniego profilu linków), przy okazji ograniczając liczbę linków wychodzących z naszego serwisu i zapewniając odpowiednie linkowanie wewnętrzne.

Odpowiedni i zróżnicowany profil linków jest kluczem do sukcesu każdej witryny. Wyszukiwarki starają się eliminować z wyników wyszukiwania strony posiadające w ich ocenie „nienaturalne” profile linków, dlatego warto pamiętać o kilku istotnych kwestiach podczas procesu link buildingu, takich jak:

  • stosunek linków zawierających frazy kluczowe do linków „tła” zawierających adres naszego serwisu, jego nazwę czy inne „niesprzedażowe” treści,
  • posiadanie odpowiedniej ilości linków graficznych oraz tekstowych,
  • posiadane linków z atrybutem follow jak i nofollow,
  • zróżnicowanie i rodzaj serwisów, na których umieszczone są linki do naszego serwisu,
  • zróżnicowanie podstron, do których prowadzą link przychodzące.

Wspólną cechą niezbędną do zapewnienia tzw. „naturalnego” profilu linków jest jakość serwisów, na których umieszczone zostały linki do naszej witryny i ich powiązanie tematyczne z naszym serwisem. Im bardziej „naturalny” będzie profil naszych linków zwrotnych, tym wyższe pozycje jesteśmy w stanie osiągnąć dla naszej strony w wynikach wyszukiwania.