Reklama behawioralna

| czas czytania: 5 min | SEM
pozycjonowanie stron mobilnych

Pionier wyszukiwarek – Google wzbogaca system reklamy kontekstowej o aspekt behawioralny. Umożliwia tym samym  dotarcie do określonego typu użytkowników (np. do miłośników gier komputerowych), dostarczając im bardziej trafne reklamy oraz zwiększając korzyści wydawców i reklamodawców.

Jak to działa?

Przeglądając sieć, trafiasz na strony internetowe, które udostępniają powierzchnię reklamową w sieci reklamowej Google. Działania te są odnotowywane w plikach cookies, które z unikalnym kodem, są zapisywane w przeglądarce. Przykładowo, jeśli często odwiedzasz strony poświęcone tematyce motoryzacyjnej – zostaniesz przyporządkowany przez narzędzia Google do opowiedniejj kategorii, która jest związana z tą tematyką – w tym przypadku do kilku kategorii „motoryzacyjnych”, np. samochody sportowe, pojazdy wg marki, itp. Konkretnie zostanie to zapisane we wspomnianym pliku cookie, który podczas odwiedzania przez nas innych stron będących w sieci partnerskiej Google jest odczytywany, a potem na tej podstawie wyświetla nam się reklama zgodnie z naszymi zainteresowaniami.

W praktyce

Prześledźmy działanie mechanizmu kampanii AdWords na kategorie zainteresowania na wybranym przykładzie z branży, z którą prędzej czy później większość będzie miała styczność.

Mianowicie, jest to wynajem samochodów do ślubu. Z istotnych informacji  pomocniczych  – firma prowadzi działalność w Krakowie.

Kampania AdWords

Kampania została utworzona z grupą reklam tekstowych z zawężeniem na 70 mil od Krakowa. Reklama wyświetla się osobom, które odwiedzały w ostatnim czasie strony z kategorii:

  1. Hobby i wypoczynek> Specjalne okazje >Śluby
  2. Podróże> Wynajem samochodów i taksówek

Skąd taki dobór kategorii zainteresowań?

  1. Specjalne okazje>Śluby – nasz biznes jest jak już wspomniałem mocno związany z branżą ślubną
  2. Podróże> Wynajem samochodów i taksówek – nie do końca musimy być przekonani do nazwy kategorii, jednak świadczymy usługę wynajmu aut

Analizując dane

Ważne jest również, aby odpowiednio interpretować dane z kampanii. Kluczowe dla nas będą CTR, śr. CPC oraz śr. CPM. Można zauważyć, że CTR jest bardzo wysoki, jak na reklamę w sieci partnerskiej, tym bardziej, że jest to reklama behawioralna, w której równie ważne są ilości wyświetleń, zapewniające zwiększenie rozpoznawalności marki wśród klientów.

Bardzo dobrze kształtuje się również poziom śr. CPC, czyli średniego faktycznego kosztu za kliknięcie. Oczywiście zawsze może być lepiej. Jednak jest to wynik bardzo dobry zwłaszcza, jeżeli spojrzymy na zawężone kryteria lokalizacyjne naszych reklam (Kraków + 70 mil od Krakowa).

Ostatni, lecz nie mniej ważny miernik, czyli CPM. Mówi nam on o średnim koszcie za 1 tys. wyświetleń. Często CPM w kampanii kierowanej na zainteresowania użytkowników jest o wiele niższy niż w przypadku standardowych kampanii banerowych.

Podsumowując

Google AdSense otrzymuje nową funkcję, która w oparciu o menedżera preferencji oraz wcześniej odwiedzone strony, dostosuje treść reklamy. Google twierdzi, że nowy model zapewni korzyści:  internaucie, ponieważ znajduje on to, czego szuka; wydawcy (właścicielowi strony) otrzymującemu więcej kliknięć, co daje większy zarobek oraz reklamodawcy, zwiększając trafność doboru odbiorców produktu, równocześnie ograniczając liczbę pustych kliknięć.

Ostatnie artykuły