Jak pozyskać klienta? Sposoby na promocję biura rachunkowego

| czas czytania: 5 min | SEO

W Polsce co miesiąc powstaje średnio 24,5 tys. nowych firm. Każde przedsiębiorstwo bez względu na rozmiar i zakres działalności musi prowadzić księgowość. Grono potencjalnych klientów dla biur rachunkowych jest zatem ogromne. I choć z tego względu można by pomyśleć, że usługi księgowe nie potrzebują reklamy – nic bardziej mylnego. Księgowi mają przecież konkurencję, która też nie przestaje się rozwijać. Z pomocą przyjdą więc przemyślane działania promocyjne, uwzględniające specyfikę branży. Prezentujemy kilka przydatnych wskazówek.

Promowanie księgowości w wynikach wyszukiwania

Biura rachunkowe oferują rozmaite usługi. Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów, sporządzanie listy płac, rozliczanie podatków, pomoc przy projektach unijnych, doradztwo biznesowe – to tylko kilka przykładowych działań, które mogą podejmować w imieniu obsługiwanych firm. Skąd potencjalny klient ma wziąć informacje o dostępnej ofercie? Najlepszą „broszurę informacyjną” stanowi przejrzysta i zoptymalizowana witryna internetowa, która wyświetli się w wynikach wyszukiwania na zapytania związane z księgowością.

Aby strona www miała szansę stać się widoczna w internecie, trzeba wprowadzić działania SEO. Ze względu na dużą konkurencję na rynku biur rachunkowych oraz specyfikę branży w procesie pozycjonowania strony warto zdecydować się na użycie fraz kluczowych, które będą uwzględniały konkretną lokalizację działalności. Strategia local SEO pozwoli dotrzeć do osób zainteresowanych usługami księgowymi w okolicy. Klienci często zawężają swoje poszukiwania nie tylko do miasta, ale nawet do konkretnej dzielnicy.

wyniki wyszukiwania Google

Podpowiedzi w wynikach wyszukiwania Google

I tak w zależności od miejsca oferowania usług, warto zdecydować się na lokalne słowa kluczowe. Na przykład:

  • Biuro rachunkowe Lublin
  • Biuro rachunkowe Wrocław Fabryczna (z dokładnym wskazaniem dzielnicy)
  • Biuro rachunkowe Warszawa
  • Księgowość Warszawa Wilanów.

W działalności biur rachunkowych dobrze jest wziąć pod uwagę również sezonowość pewnych usług, która wynika np. z terminów podatkowych. W miesiącach od stycznia do kwietnia trwa okres sporządzania i wysyłania rocznych deklaracji. Z tego względu można z wyprzedzeniem zaplanować frazy związane z rozliczeniem PIT w procesie pozycjonowania lub wybrać reklamy Google AdWords. W drugim przypadku nie trzeba długo czekać na efekty. Treści z użytymi słowami kluczowymi są widoczne dla odbiorców od razu po uruchomieniu kampanii w postaci wyświetlanych banerów lub reklam tekstowych.

Księgowość online, czyli zoptymalizowana strona www

Wysokie pozycje w wyszukiwarce internetowej sprawią, że internauta uzna wyświetlony odnośnik za odpowiedź na swoje zapytanie i zajrzy na stronę www. To jednak nie oznacza, że chętnie na niej pozostanie. Wycofa się, jeśli zobaczy mało czytelną, nieestetyczną witrynę, na której w dodatku nie znajdzie poszukiwanych informacji. Aby tego uniknąć, trzeba zoptymalizować stronę pod kątem SEO (m.in. dostosować kod źródłowy, grafiki i treść do wymagań wyszukiwarek) oraz dopasować ją do oczekiwań odbiorców.

Serwis internetowy biura rachunkowego służy przede wszystkim do tego, aby zaprezentować potencjalnym klientom m.in.: szczegółową ofertę, warunki współpracy, podstawowe dane o firmie, cennik oraz wyróżniki na tle konkurencji z branży. Wszystkie te elementy dobrze jest pokazać odbiorcy w postaci czytelnych kategorii (z użyciem słów kluczowych), prowadzących do oddzielnych podstron, na których znajdą się opisy zagadnień. Co więcej, każdą z nich warto opatrzyć przyjaznym adresem URL, wskazującym internautom dokładne umiejscowienie w obrębie strony.

strona internetowa biuro rachunkowe

Makieta strony internetowej biura rachunkowego

Nawigacja w serwisie musi być intuicyjna. W witrynie powinny być doskonale widoczne przyciski call to action oraz sekcja z danymi kontaktowymi. Ogromne znaczenie z punktu widzenia użytkownika ma również warstwa wizualna strony. Rachunkowość i usługi księgowe to poważne kwestie, które wymagają nieco formalnej oprawy. Ważna jest kolorystyka, która nie powinna przytłaczać, a jednocześnie pozostawać w zgodzie z pozostałymi elementami identyfikacji wizualnej i podkreślać profesjonalny wizerunek firmy.

Usługi księgowe w Google Moja Firma

Z racji lokalnego charakteru działalności właściciele biur rachunkowych nie powinni zapominać o usłudze Google Moja Firma. Założenie wizytówki dla prowadzonego przedsiębiorstwa stanie się dodatkową opcją promocji nie tylko w wynikach wyszukiwania, ale również na mapach Google. GMF umożliwia dodanie podstawowych informacji o firmie, które są kluczowe z punktu widzenia klienta. Użytkownik znajdzie tam m.in. dokładny adres, numer telefonu, odnośnik do witryny, godziny otwarcia, a nawet zdjęcia i filmy. W panelu widoczne są również opinie klientów oraz średnia wszystkich ocen.

mapy google

Wyniki wyszukiwania w Google Maps

Referencje od klientów oraz certyfikaty

Księgowość nie jest pierwszą lepszą usługą, po którą firmy sięgają bez namysłu. Współpraca z biurem rachunkowym musi opierać się na zaufaniu, dlatego klienci przed dokonaniem wyboru przeprowadzają weryfikację różnych ofert pod względem rzetelności, bezpieczeństwa, modelu komunikacji czy proponowanych narzędzi. Ludzie podejmują decyzje, analizując wcześniej zachowania innych (zgodnie z zasadą tzw. social-proof, czyli społecznego dowodu słuszności), dlatego chętnie poznają opinie innych usługobiorców.

Kluczowa wydaje się więc dbałość o obsługę dotychczasowych partnerów biznesowych, aby chętnie rekomendowali usługę kolejnym przedsiębiorstwom. Poczta pantoflowa to jedno, ale pomoc w wyborze można też skutecznie realizować poprzez stronę internetową. Cenne okażą się wszelkie testymoniale oraz referencje od zadowolonych klientów, które wzmocnią przekaz. Warto poprosić firmy o kilka zdań na temat współpracy, aby zamieścić je na dedykowanej podstronie. Jeśli biuro obsługuje lub obsługiwało rozpoznawalne marki, do opisów warto dołączyć również logo, a nawet case studies opisujące historię realizowanych działań.

biuro rachunkowe opinie

Opinia klienta na stronie internetowej – przykład

Referencje to nie jedyne oznaki profesjonalizmu, które można zaprezentować w serwisie  www. W przypadku biur rachunkowych istotne są również dokumenty potwierdzające kwalifikacje oraz doświadczenie, które dają gwarancję bezpiecznej współpracy. Certyfikaty i świadectwa kwalifikacyjne pracowników będą dla potencjalnego klienta sygnałem do pozytywnej weryfikacji. Na stronach internetowych w branży księgowej można też dostrzec ikony np. Certyfikatu Centrum Informacji Księgowej, wydawanego firmom spełniającym konkretne wymagania (m.in. brak zaległości finansowych, ubezpieczenie OC) lub programu Rzetelna Firma, świadczącego o uczciwości i wypłacalności przedsiębiorstw.

Doradca podatkowy w roli eksperta na blogu

Przepisy, podatki, dokumenty – sprawy związane z księgowością wielu ludzi traktuje podobnie jak fizykę kwantową. Nic dziwnego. Często gdy chcemy się czegoś dowiedzieć, napotykamy barierę w postaci niezrozumiałego języka i zawiłych kruczków prawnych. Dla biura rachunkowego to doskonała okazja, by podzielić się wiedzą i doświadczeniem za pośrednictwem firmowego bloga czy sekcji FAQ. Rzetelne artykuły napisane „dla ludzi” pozwolą zbudować wizerunek eksperta, a w efekcie przyciągnąć potencjalnych klientów.

artykuł na blogu firmowym

Artykuł na firmowym blogu – przykład

Jak dobierać tematy na bloga? Wystarczy „wsłuchać się” w potrzeby odbiorców. Użytkownicy nierzadko próbują zdobyć informacje, formułując konkretne pytania – np. jak wypełnić PIT-37, jak założyć spółkę. W poszukiwaniu inspiracji warto zajrzeć do podpowiedzi w wyszukiwarce Google albo posłużyć się jednym z narzędzi gromadzących słowa kluczowe, np. Google Keyword Planner lub Answer The Public.

Podczas pisania porad czy aktualności warto przestrzegać zasad tworzenia tekstów SEO, dzięki czemu opracowany wpis skutecznie wspomoże proces pozycjonowania strony. Przede wszystkim należy unikać duplikacji treści. Trudność w tym przypadku może sprawić używanie konkretnych przepisów prawa. Jak to rozwiązać? Zamiast stosowania gotowych formułek, lepiej podejść do problemu opisowo. W ten sposób uda się uniknąć powtórzeń, a jednocześnie sens stanie się bardziej zrozumiały dla użytkownika.

Zmiany w przepisach prawnych można wykorzystać jako pretekst nie tylko do stworzenia okołotematycznych artykułów. Strona internetowa biura rachunkowego jest też dobrym miejscem do udostępniania na bieżąco aktualizowanych formularzy (np. PIT) oraz wzorów dokumentów, wniosków i umów. Publikowane materiały zwiększą użyteczność serwisu, ale także pomogą uzyskać wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Wystarczy tylko odpowiednio zoptymalizować pliki PDF.

Darmowe programy online jako wyróżnik

W dobie nowych technologii istotny czynnik w wyborze usług księgowych stanowią również dodatkowe narzędzia, z których można korzystać w ramach współpracy. Coraz więcej biur rachunkowych proponuje intuicyjne aplikacje usprawniające m.in. kontakt z księgowym, wysyłkę dokumentów oraz wgląd we wprowadzane dane. Internetowy panel klienta może stanowić istotny wyróżnik na tle propozycji od konkurentów w branży.

Opis funkcji e-platformy warto zaprezentować na stronie internetowej. Przede wszystkim przyda się widoczny przycisk prowadzący do programu, a także informacje o tym, jakie korzyści użytkownik zyska dzięki instalacji. Można w tym celu przygotować ciekawą infografikę z wypunktowanymi zaletami (np. mobilność, wygodna obsługa, oszczędność czasu i pieniędzy).

program do fakturowania przykład

Program dla przedsiębiorców Infakt

Działania promocyjne z myślą o odbiorcy

Grupą docelową dla biur rachunkowych są inne podmioty gospodarcze. Należą do nich przede wszystkim przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają swoją działalność i dopiero rozglądają się za usługami księgowymi. Klientami mogą stać się też właściciele firm obecnych na rynku już od dłuższego czasu, obsługiwani przez konkurencyjnych doradców. Wszystkie działania – czy to z zakresu lokalnego SEO, czy content marketingu – należy więc realizować, pamiętając o partnerze biznesowym, który czeka po drugiej stronie.