Jak napisać FAQ? Pytania i odpowiedzi jako element content marketingu - Blog Artefakt

Jak napisać FAQ? Pytania i odpowiedzi jako element content marketingu

/ SEO
sekcja FAQ na stronie internetowej

Podczas prowadzenia sklepu online odpowiadasz klientom na setki tych samych pytań? A może jesteś właścicielem witryny internetowej i chcesz przybliżyć użytkownikom jej główne funkcje? W obu przypadkach świetnym rozwiązaniem okaże się sekcja FAQ, czyli zbiór najczęściej zadawanych pytań. Przy pomocy ciekawie opracowanych odpowiedzi nie tylko przekażesz rzeczowe informacje, ale dasz się poznać jako ekspert w branży. Jak napisać wartościowe FAQ na stronę www?

Czym jest FAQ i dlaczego potrzebuję go w swoim serwisie?

Rozszyfrowanie skrótu FAQ nie powinno sprawić problemu żadnemu internaucie. Z angielskiego frequently asked questions (inaczej nazywane Q&A, czyli questions and answers) to nic innego jak najczęściej zadawane pytania, które od lat pojawiają się na stronach internetowych o różnej tematyce. Dziś sekcja z odpowiedziami funkcjonuje jako jedna z form content marketingu, którą warto włączyć do strategii rozwoju witryny. Bez względu na to, czy prowadzisz e-sklep, czy bloga, stworzenie podstrony z FAQ sprawi, że użytkownik uzyska wyjaśnienie bez konieczności korzystania z chatu albo kontaktu mailowego.

Jakie korzyści przyniesie mi podstrona z najczęściej zadawanymi pytaniami?

Opracowanie konkretnych odpowiedzi na powtarzające się pytania zapewni klientom lub odbiorcom doraźną pomoc, a Tobie pozwoli zaoszczędzić czas przeznaczany na obsługę zapytań. To jednak nie jedyne powody, dla których warto wdrożyć sekcję FAQ na stronie internetowej. Ten rodzaj contentu może przynieść szereg korzyści.

Zaspokoi potrzeby informacyjne klienta

Pewnie wiele razy zdarzyło Ci się zapytać obsługę w sklepie z ubraniami o politykę zwrotów lub poprosić o wytłumaczenie zasad promocji. Nic w tym dziwnego. Zadawanie pytań jest wpisane w proces zakupów, ponieważ ułatwia podjęcie decyzji. Zbiór istotnych informacji na stronie internetowej spełnia tę samą funkcję. Użytkownik może zapoznać się z nimi, by rozwiać swoje wątpliwości np. jeszcze przed włożeniem produktu do koszyka. Dzięki wyczerpującym odpowiedziom zyskuje pewność dobrze wydanych pieniędzy.

Zwiększy wiarygodność Twojej firmy

Profesjonalnie opracowana sekcja FAQ umożliwi również bliższe poznanie marki lub firmy. Na liście pytań i odpowiedzi mogą znaleźć się informacje dotyczące prowadzonej działalności, które uczynią ją bardziej wiarygodną. Jeśli nie chcesz, aby użytkownicy udali się na lepiej opisane strony konkurencji, zadbaj o przygotowanie rzeczowych opisów. Postaraj się jednak, aby nie były zbyt długie – nie chcesz przecież zniechęcić odbiorców, ale zbudować z nimi wartościową relację.

Sprawdzi się jako element strategii content marketingu

Na popularne formy content marketingowe składają się np. wpisy na blogu firmowym, teksty ofertowe, infografiki czy case studies. Lista FAQ doskonale wspomoże pozostałe treści, dzięki czemu użytkownik ujrzy przed oczami spójny obraz witryny. Co ważniejsze, każda z tych form pozwala dzielić się z czytelnikami wiedzą i doświadczeniem. Profesjonalne podejście do omawianych tematów zaprezentuje Cię w roli eksperta.

Wesprze proces pozycjonowania Twojego serwisu

Rozwinięta sekcja FAQ spodoba się nie tylko użytkownikom odwiedzającym Twoją stronę. Doceni ją również Google, a w nagrodę zapewni serwisowi wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Dlaczego? Wyczerpująca, aktualna i przede wszystkim unikalna treść jest jednym z czynników rankingowych. Aby dobrze spełniała swoją funkcję, musi zaspokajać potrzeby informacyjne odbiorców (patrz korzyść nr 1).

Skąd mogę czerpać inspiracje do stworzenia pytań w FAQ?

Zanim przystąpisz do opracowania zestawienia Q&A, zastanów się, jakie pytania bezwzględnie powinny się w nim znaleźć. Skarbnicą wiedzy w tym przypadku z pewnością okaże się Twoja skrzynka mailowa. Jeśli klienci lub obserwatorzy strony internetowej przesyłają liczne zapytania, wystarczy przejrzeć tematy, które przewijają się najczęściej, a następnie umieścić je wraz z przejrzystymi odpowiedziami w sekcji FAQ.

Za źródło inspiracji mogą posłużyć również tematyczne fora dyskusyjne i grupy na Facebooku, fanpage Twojej firmy oraz komentarze na profilach w innych mediach społecznościowych (np. na Instagramie i Twitterze). Warto prześledzić także strony internetowe konkurencji oraz ich sposób na FAQ. W tym przypadku trzeba jednak zachować wyjątkową czujność, aby nie pokusić się o duplikację treści.

Co w przypadku, gdy przejrzenie powyższych kanałów nie przyniesie pomysłów na sekcję FAQ? Warto sięgnąć po narzędzia do analizy słów kluczowych, które pomogą przeprowadzić dogłębny research z korzyścią dla SEO. Do wyszukiwania konkretnych tematów świetnie posłuży aplikacja Answer The Public, która po wpisaniu danej frazy tworzy grafy z powiązanymi pytaniami. Przydatne zagadnienia znajdziesz również w Planerze słów kluczowych od Google, w Google Trends, a także w aplikacji UberSuggest.

Jak napisać FAQ, aby było przydatne dla użytkowników mojej strony?

Sporządzenie listy gotowych pytań i odpowiedzi wydaje się banalnie proste zwłaszcza dla specjalistów, którzy potrafią przewidzieć potrzeby klientów. Ugryzienie tematu w sposób merytoryczny to jednak tylko jeden z elementów składowych dobrze przygotowanej sekcji FAQ. O co jeszcze należy zadbać, opracowując tego rodzaju treści?

infografika jak pisać FAQ

Wybierz najczęściej zadawane pytania

Wbrew pozorom, aby oszczędzić wysiłku sobie oraz klientom, nie wystarczy opublikować na stronie odpowiedzi na wszelkie możliwe pytania. Po pierwsze, ważne informacje zginą w gąszczu tych nieistotnych. Po drugie, użytkownik przytłoczony ilością tekstu bardzo szybko wycofa się z poszukiwań rzeczowej treści. Spośród tematów znalezionych we wspomnianych źródłach wybierz te, które powracają najczęściej i poruszają najbardziej kluczowe kwestie.

Dostosuj język FAQ do grupy odbiorców

Myśl jak klient – zadawaj pytania, które mógłby zadać i odpowiadaj słowami, które chciałby usłyszeć. Nie komplikuj zdań i nie używaj specjalistycznego języka. To nie żargon świadczy o Twoich kompetencjach, ale sens treści przekazywanej odbiorcom. Podczas przygotowywania tekstów zawsze miej więc z tyłu głowy grupę docelową i staraj się dopasować przekaz do jej potrzeb.

Pogrupuj treść według kategorii tematycznych

Jeśli zdecydujesz się umieścić na stronie internetowej kilkanaście pytań i odpowiedzi, postaraj się przyporządkować je do kilku kategorii tematycznych. W ten sposób stworzysz intuicyjną nawigację w sekcji FAQ, umożliwiając użytkownikom szybkie znalezienie poszukiwanych informacji. Z punktu widzenia SEO rozwiązanie również okaże się owocne. Nazwy kategorii możesz zbudować ze słów kluczowych. W ten sposób dostarczysz wyszukiwarkom jasny komunikat, o czym opowiada treść na danej podstronie.

Linkuj do rozbudowanych artykułów na blogu

Podczas opisywania konkretnych kwestii w FAQ nie ma sensu wdawać się w szczegóły. Nie chcesz przecież zanudzić czytelników. Warto jednak wskazać im drogę do bardziej rozbudowanych treści – być może zechcą zgłębić któryś z tematów. Sekcję z pytaniami i odpowiedziami śmiało możesz uzupełnić o odnośniki prowadzące do artykułów na firmowym blogu. Dzięki temu stworzysz użyteczną sieć linkowania wewnętrznego.

Umieść angażujące call to action

Zachęta do przejścia na blog to nie jedyna forma angażowania odbiorców, którą warto zastosować. Możesz pomyśleć również o wdrożeniu przycisków call to action tuż pod odpowiedziami. Krótkie komunikaty z wezwaniem do działania mogą skłonić użytkowników do pobrania darmowego e-booka, zapisania się na newsletter czy nawiązania bezpośredniego kontaktu, a także do skierowania wirtualnych kroków na podstronę z ofertą.

Zadbaj o stronę wizualną FAQ

Czasy, kiedy pytania i odpowiedzi tworzące wyłącznie suchy blok treści wystarczały użytkownikom, już dawno za nami. Sekcję FAQ warto wzbogacić o materiały, które zaprezentują część informacji w formie atrakcyjnej wizualnie. Infografiki, zdjęcia ilustrujące dane zagadnienie, a także wideo poradniki (np. z instrukcją obsługi) sprawią, że zaciekawieni odbiorcy pozostaną na stronie internetowej zdecydowanie dłużej.

Jak zoptymalizować Najczęściej Zadawane Pytania pod SEO?

Treść w sekcji FAQ, podobnie jak artykuły na blogu lub szczegółowy opis produktów w sklepie internetowym, może przysłużyć się pozycjonowaniu witryny. Teksty dobrze jest jednak zoptymalizować zgodnie z zasadami SEO copywritingu.

Podczas tworzenia pytań i odpowiedzi trzeba pamiętać przede wszystkim o kwestii unikalności. Kopiowanie treści z innych stron internetowych, a nawet z podstron własnego serwisu należy do praktyk uważanych za niestosowne. Również Google traktuje je jako wyraźne nadużycia, za które karze obniżeniem pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Publikowanie duplikatów tylko po to, aby wypełnić podstronę tekstem, nie jest więc grą wartą świeczki.

W następnej kolejności należy zwrócić uwagę na zastosowanie właściwej hierarchii nagłówków H1-H6. Pytania można umieścić jako śródtytuły H2, pod którymi znajdzie się treść odpowiedzi. Jeśli do wyjaśnienia zawiłego tematu potrzebne okażą się dodatkowe rozwinięcia, warto nadać im kolejne podtytuły H3.

Opracowując Q&A, przeprowadź wspomnianą analizę słów kluczowych, aby wybrać hasła do zastosowania w treści. Nie przesadzaj jednak z ich ilością. Używaj fraz w formie dopasowanej, odmienionej oraz z długiego ogona, ale pamiętaj również o synonimach. Staraj się rozmieszczać je naturalnie w obrębie akapitów, aby nie odstawały od pozostałych zdań. W miarę możliwości wykorzystuj słowa kluczowe również w nagłówkach, czyli w pytaniach FAQ.

Poprawność językowa tekstu, atrybuty alt w opublikowanych grafikach, przejrzysty adres URL podstrony, opracowane metatagi Title i Description, a także linkowanie wewnętrzne to pozostałe elementy optymalizacji treści, o które koniecznie trzeba zadbać podczas tworzenia sekcji FAQ.

Czy sekcja FAQ zapewni ruch w moim serwisie?

Stworzenie listy pytań i odpowiedzi FAQ to dobry krok w stronę zwiększenia popularności serwisu. Wystarczy, że weźmiesz pod uwagę wytyczne SEO, a jednocześnie pozostaniesz skoncentrowany na potrzebach użytkownika. W ten sposób zagwarantujesz swojej witrynie naturalny ruch z wyszukiwarki oraz innych podstron strony internetowej, który z pewnością przełoży się na wzrost współczynnika konwersji.

Również na naszym blogu
Google ciągle jest najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie. Prawie 95% użytkowników korzysta z...
Jak tagować artykuły, wpisy, produkty na stronie internetowej, aby wspomóc pozycjonowanie strony i...
Panele informacyjne w Google Analytics ułatwiają raportowanie i wyciąganie wniosków na podstawie...
Zastanawiasz się, czy docierasz do klientów, na których Ci zależy? Podpowiadamy, jak identyfikować...
User generated content przynosi wiele korzyści właścicielom strony internetowej. Dowiedz się, jak...