Podczas prowadzenia sklepu online odpowiadasz klientom na setki tych samych pytań? A może jesteś właścicielem witryny internetowej i chcesz przybliżyć użytkownikom jej główne funkcje? W obu przypadkach świetnym rozwiązaniem okaże się sekcja FAQ, czyli zbiór najczęściej zadawanych pytań. Przy pomocy ciekawie opracowanych odpowiedzi nie tylko przekażesz rzeczowe informacje, ale dasz się poznać jako ekspert w branży. Jak napisać wartościowe FAQ na stronę www?
Czym jest FAQ i dlaczego potrzebuję go w swoim serwisie?
Rozszyfrowanie skrótu FAQ nie powinno sprawić problemu żadnemu internaucie. Z angielskiego frequently asked questions (inaczej nazywane Q&A, czyli questions and answers) to nic innego jak najczęściej zadawane pytania, które od lat pojawiają się na stronach internetowych o różnej tematyce. Dziś sekcja z odpowiedziami funkcjonuje jako jedna z form content marketingu, którą warto włączyć do strategii rozwoju witryny. Bez względu na to, czy prowadzisz e-sklep, czy bloga, stworzenie podstrony z FAQ sprawi, że użytkownik uzyska wyjaśnienie bez konieczności korzystania z chatu albo kontaktu mailowego.
Jakie korzyści przyniesie mi podstrona z najczęściej zadawanymi pytaniami?
Opracowanie konkretnych odpowiedzi na powtarzające się pytania zapewni klientom lub odbiorcom doraźną pomoc, a Tobie pozwoli zaoszczędzić czas przeznaczany na obsługę zapytań. To jednak nie jedyne powody, dla których warto wdrożyć sekcję FAQ na stronie internetowej. Ten rodzaj contentu może przynieść szereg korzyści.
Zaspokoi potrzeby informacyjne klienta
Pewnie wiele razy zdarzyło Ci się zapytać obsługę w sklepie z ubraniami o politykę zwrotów lub poprosić o wytłumaczenie zasad promocji. Nic w tym dziwnego. Zadawanie pytań jest wpisane w proces zakupów, ponieważ ułatwia podjęcie decyzji. Zbiór istotnych informacji na stronie internetowej spełnia tę samą funkcję. Użytkownik może zapoznać się z nimi, by rozwiać swoje wątpliwości np. jeszcze przed włożeniem produktu do koszyka. Dzięki wyczerpującym odpowiedziom zyskuje pewność dobrze wydanych pieniędzy.
Zwiększy wiarygodność Twojej firmy
Profesjonalnie opracowana sekcja FAQ umożliwi również bliższe poznanie marki lub firmy. Na liście pytań i odpowiedzi mogą znaleźć się informacje dotyczące prowadzonej działalności, które uczynią ją bardziej wiarygodną. Jeśli nie chcesz, aby użytkownicy udali się na lepiej opisane strony konkurencji, zadbaj o przygotowanie rzeczowych opisów. Postaraj się jednak, aby nie były zbyt długie – nie chcesz przecież zniechęcić odbiorców, ale zbudować z nimi wartościową relację.
Sprawdzi się jako element strategii content marketingu
Na popularne formy content marketingowe składają się np. wpisy na blogu firmowym, teksty ofertowe, infografiki czy case studies. Lista FAQ doskonale wspomoże pozostałe treści, dzięki czemu użytkownik ujrzy przed oczami spójny obraz witryny. Co ważniejsze, każda z tych form pozwala dzielić się z czytelnikami wiedzą i doświadczeniem. Profesjonalne podejście do omawianych tematów zaprezentuje Cię w roli eksperta.
Wesprze proces pozycjonowania Twojego serwisu
Rozwinięta sekcja FAQ spodoba się nie tylko użytkownikom odwiedzającym Twoją stronę. Doceni ją również Google, a w nagrodę zapewni serwisowi wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Dlaczego? Wyczerpująca, aktualna i przede wszystkim unikalna treść jest jednym z czynników rankingowych. Aby dobrze spełniała swoją funkcję, musi zaspokajać potrzeby informacyjne odbiorców (patrz korzyść nr 1).
Skąd mogę czerpać inspiracje do stworzenia pytań w FAQ?
Zanim przystąpisz do opracowania zestawienia Q&A, zastanów się, jakie pytania bezwzględnie powinny się w nim znaleźć. Skarbnicą wiedzy w tym przypadku z pewnością okaże się Twoja skrzynka mailowa. Jeśli klienci lub obserwatorzy strony internetowej przesyłają liczne zapytania, wystarczy przejrzeć tematy, które przewijają się najczęściej, a następnie umieścić je wraz z przejrzystymi odpowiedziami w sekcji FAQ.
Za źródło inspiracji mogą posłużyć również tematyczne fora dyskusyjne i grupy na Facebooku, fanpage Twojej firmy oraz komentarze na profilach w innych mediach społecznościowych (np. na Instagramie i Twitterze). Warto prześledzić także strony internetowe konkurencji oraz ich sposób na FAQ. W tym przypadku trzeba jednak zachować wyjątkową czujność, aby nie pokusić się o duplikację treści.
Co w przypadku, gdy przejrzenie powyższych kanałów nie przyniesie pomysłów na sekcję FAQ? Warto sięgnąć po narzędzia do analizy słów kluczowych, które pomogą przeprowadzić dogłębny research z korzyścią dla SEO. Do wyszukiwania konkretnych tematów świetnie posłuży aplikacja Answer The Public, która po wpisaniu danej frazy tworzy grafy z powiązanymi pytaniami. Przydatne zagadnienia znajdziesz również w Planerze słów kluczowych od Google, w Google Trends, a także w aplikacji UberSuggest.
Jak napisać FAQ, aby było przydatne dla użytkowników mojej strony?
Sporządzenie listy gotowych pytań i odpowiedzi wydaje się banalnie proste zwłaszcza dla specjalistów, którzy potrafią przewidzieć potrzeby klientów. Ugryzienie tematu w sposób merytoryczny to jednak tylko jeden z elementów składowych dobrze przygotowanej sekcji FAQ. O co jeszcze należy zadbać, opracowując tego rodzaju treści?