Evergreen content – treść, która generuje ruch na stronie przez długi czas

| czas czytania: 5 min | SEO
Blog firmowy

Treści umieszczane na stronie internetowej wpływają nie tylko na pozycje w wynikach wyszukiwania. Służą także do zwiększenia ruchu i zaangażowania użytkowników. Napisanie dobrego tekstu wymaga czasu, dlatego warto opracowywać evergreen content. Jest to treść, która się nie dezaktualizuje, można ją stale rozbudowywać i w długim okresie potrafi przyciągnąć kolejnych internautów, zachęcając ich do dokonania konwersji.

Co to jest evergreen content?

Evergreen content to ponadczasowa, wiecznie żywa treść, która ma potencjał do generowania ruchu na stronie na przestrzeni wielu tygodni, miesięcy, a nawet i lat. Teksty zawierające uniwersalne informacje, porady i wskazówki nie starzeją się i są przydatne dla użytkowników pomimo upływu czasu. Dobrze napisany artykuł o uniwersalnej tematyce wspomaga zdobywanie konwersji i zaangażowania zarówno obecnych, jak i nowych klientów.

evergreen content

Podstawową różnicą między evergreen content a treściami o charakterze newsowym jest ich zdolność pozyskiwania wejść na stronę. Teksty pisane pod wpływem bieżących trendów lub mody, prezentujące także aktualną ofertę przynoszą wysoki ruch tylko w pewnym okresie po publikacji – może to być dzień, tydzień, a może miesiąc. Natomiast evergreenowe artykuły zaspokajają potrzeby informacyjne użytkowników przez długi czas, co przynosi serwisowi dodatkowy ruch w długoterminowej perspektywie.

Treści evergreen muszą być aktualizowane!

Oczywiście po pewnym czasie każda treść przestaje być aktualna. Czasami konieczne jest wprowadzenie zmian w artykule, innym razem dodanie najnowszych informacji i kilku śródtytułów. Dlatego co jakiś czas należy sprawdzić, czy evergreen content nie wymaga rozbudowania albo modyfikacji. Dbając o artykuły zamieszczone w serwisie, można przedłużyć ich żywotność i sprawić, aby zachowały swoją ponadczasowość.

Jakie rodzaje tekstów nie starzeją się? Przykłady evergreen content

Zacznijmy najpierw od tego, jakie treści szybko się dezaktualizują i niestety, nie przyciągną użytkowników w dłuższym okresie czasu. Należą do nich przede wszystkim:

  • Artykuły newsowe,
  • Felietony i reportaże odnoszące się do bieżącej sytuacji,
  • Trendy w modzie, technologii, przemyśle itp.,
  • Statystyki prezentujące zjawiska w wąskim i konkretnym okresie,
  • Opisy szybko dezaktualizujących się produktów – w niektórych branżach nowe modele zastępują swoje poprzedniki, a treści „umierają” wraz z wycofanymi towarami.

Jakbyśmy się nie starali, niestety nie przedłużymy żywotności tekstów, które opierają się na nieaktualnych informacjach, chyba że opiszemy je w kontekście historycznym. Jednak storytelling przestaje być artykułem newsowym i staje się evergreen content. Do przykładów nieśmiertelnej treści możemy zaliczyć:

Rodzaje evergreen content

Poradniki

Zastanów się, jakiego wsparcia mogą potrzebować Twoi klienci. Wybierz tematy, które możesz opracować w postaci poradników. Wskazując krok po kroku, np. jak samodzielnie pomalować mieszkanie, przekażesz użytkownikom ponadczasową i wartościową wiedzę, z której chętnie będą korzystali. A jeśli treść wyjdzie dość długa, przygotuj ją w formie e-booka lub pliku PDF do pobrania z Twojej strony.

Listy branżowe

Ostatnio dużą popularnością cieszą się artykuły w stylu – 10 narzędzi do optymalizacji contentu, 15 wskazówek na zwiększenie ruchu na stronie, 5 sposobów zwiększenia konwersji. Internauci uwielbiają takie zestawienia, ponieważ przekazują one konkretne informacje. Przemyśl, jaką ponadczasową listę mógłbyś stworzyć dla swoich klientów. Jeśli chcesz jeszcze bardziej zwiększyć zaangażowanie na stronie, przygotuj ciekawą infografikę.

Odpowiedzi na pytania użytkowników i sekcja FAQ

Jak pewnie zauważyłeś, w wynikach wyszukiwania często pojawia się boks direct answer. Jego zadaniem jest udzielenie odpowiedzi na pytanie, które użytkownik wpisał do wyszukiwarki. Google zaobserwowało, że internauci coraz częściej chcą znaleźć treść rozwiązującą ich problem. Tworząc teksty na swoją stronę, powinieneś przygotować sekcję FAQ i odpowiedzieć na wszystkie zagadnienia, które mogłyby zainteresować klienta. Z kolei w osobnych artykułach warto wyczerpać tematy problematyczne lub wzbudzające wątpliwości.

Recenzje produktów

Zaliczamy je do treści evergreenowych, choć ponadczasowość recenzji w dużym stopniu zależy od żywotności produktu. Jednak opinie prezentujące w kompleksowy sposób daną rzecz lub usługę są w stanie przez długi czas angażować użytkowników. Jeśli masz taką możliwość, recenzję przedstaw w formie filmu. Wideo marketing cieszy się coraz większą popularnością i marki doceniają jego znaczenie.

Porównania i rankingi

Wymagają częstej aktualizacji, ale są chętnie czytane przez internautów. Jeśli kompleksowo opracujesz temat, w artykule będziesz musiał jedynie podmienić dane, co nie zajmie Ci zbyt dużo czasu. Podczas wprowadzania zmian pamiętaj także, aby zmodyfikować datę publikacji, nagłówek i metaznaczniki.

Case study

Studium przypadku to evergreen content, ponieważ prezentuje pewne zjawisko, proces, przebieg wydarzeń w czasie. Od najmłodszych lat jesteśmy uczeni, aby wyciągać wnioski z własnych błędów, a także analizować przyczyny i skutki podejmowanych decyzji. Case study pozwalają obserwować doświadczenia innych i na ich podstawie zdobywać cenną wiedzę. Opracowując temat, zwróć uwagę, czy na pewno będzie on popularny przez długi czas. Studium przypadku oparte na bieżących wydarzeniach może szybko się zdezaktualizować.

Słowniki pojęć i encyklopedie

Bezsprzecznie jest to treść wiecznie żywa, ponieważ stanowi wiedzę potrzebną kolejnym pokoleniom. Na swojej stronie możesz przygotować słownik, gdzie zamieścisz definicje najistotniejszych pojęć związanych z Twoim biznesem. Nie warto wyjaśniać oczywistości – skup się na tym, co będzie istotne dla klientów.

Historie marek

Coraz częściej duże marki prezentują na stronie swoją historię – opowiadają o przełomowych wydarzeniach, kryzysach oraz spektakularnych sukcesach. Dzięki takiej evergreenowej treści użytkownicy mogą poznać firmę oraz wartości, którymi kierują się właściciele. Takie informacje potrafią wzbudzić zaufanie i przekonać do dokonania zakupu.

Tylko evergreen?

Generowanie ruchu w długim okresie czasu to największa zaleta treści typu evergreen. Jednak to nie znaczy, że powinieneś zrezygnować z artykułów newsowych nawiązujących do aktualnej sytuacji. Wręcz przeciwnie – przygotowuj oba rodzaje tekstów, ponieważ każdy z nich realizuje inny cel i pozyskuje różnych użytkowników na Twoją stronę. W przypadku gdy masz niewielki budżet lub nie dysponujesz czasem na działania contentowe, skup się tylko na treści evergreen, dzięki której osiągniesz większą efektywność.