Kanibalizacja słów kluczowych - Blog Artefakt

Czy kanibalizacja słów kluczowych mi szkodzi?

/ SEO
Słowa kluczowe

Czym jest kanibalizacja słów kluczowych?

Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest kanibalizacja keywords. Otóż objawia się ona na dwa sposoby:

  • Jako naprzemienne występowanie w SERP-ach różnych podstron zoptymalizowanych pod zbliżone frazy;
  • Jako jednoczesne występowanie kilku podstron w SERP-ach na dane zapytanie.

O ile drugie zjawisko może być dla danej domeny korzystne ze względu na możliwość uzyskania większego ruchu, o tyle pierwsze może mieć negatywne skutki. Tak samo jak w marketingu (skąd zostało zaczerpnięte to pojęcie) kanibalizacja słów kluczowych powoduje wybór tylko jednej z podstron, podczas gdy inne nie zostają wyświetlone w wynikach wyszukiwania, a zatem są dla użytkownika w pewien sposób ukryte.

 

Jak dochodzi do kanibalizacji?

Zadaniem wyszukiwarki jest wyświetlenie użytkownikowi najlepszych odpowiedzi na jego zapytanie. Na wynik tej selekcji wpływa wiele czynników występujących w obrębie domeny, jak i czynników zewnętrznych, które są powiązane z konkretną domeną. Do tych pierwszych należy struktura strony, struktura linkowania wewnętrznego, meta tagi, treści zawarte na stronie i wiele innych. Czynnikami  off-site są natomiast ilość i jakość backlinków oraz historia wyszukiwania danego użytkownika. Czasem zdarza się jednak, że algorytm wyszukiwarki nie potrafi na postawie tych sygnałów wyznaczyć najlepszego wyniku w obrębie jednej domeny. W takiej sytuacji możliwe jest występowanie kilku nieprawidłowości jednocześnie. Należy więc sprawdzić, czy:

  • zoptymalizowaliśmy parę stron na identyczne lub bardzo zbliżone słowo kluczowe;
  • występuje podobieństwo lub duplikacja treści;
  • poruszaliśmy jeden temat wielokrotnie (używając tych samych słów kluczowych);
  • nie występują błędy w linkowaniu wewnętrznym (np. linki z tym samym anchorem kierujące do różnych podstron);
  • profile linków prowadzących do danych podstron są dostatecznie zróżnicowane.

 

Jak wyeliminować problem kanibalizacji?

Jeśli występuje jeden lub kilka z tych problemów, należy je wyeliminować, pamiętając, że na kanibalizację największy wpływ ma optymalizacja strony, a mniejszy ilość linków, które miały wynieść daną podstronę do upragnionego TOP 10. Pomocne może być również zastosowanie rel canonical w przypadku gdy rotacją dotknięte zostały podstrony o zbliżonej treści. Jeśli problem dotyczy kategorii, artykułów czy tagów, warto przemyśleć, które słowa faktycznie najlepiej odnoszą się do prezentowanych treści. W takim przypadku można zoptymalizować daną podstronę poprzez opisy kategorii, zajawki lub strukturę linków. Jeśli chodzi o konkretne produkty (w sklepie internetowym) warto sprawdzić, czy nie występują przekierowania 301 z kart produktów niedostępnych do stron kategorii oraz czy opisy konkretnych produktów nie są zbyt długie.

Musimy więc wrócić do standardowej ścieżki optymalizacji, to znaczy dokonać optymalizacji każdej podstrony na inne słowo kluczowe. Na stronach o rozbudowanej strukturze można zastosować następujące zasady:

  • dla strony głównej – optymalizacja pod najbardziej konkurencyjne frazy;
  • dla stron kategorii i podkategorii – frazy definiujące kategorie, tagi;
  • dla stron produktów – fraza, będąca pełną nazwą towaru.

 

Czy to mnie dotyczy? – diagnostyka

Kanibalizację można zaobserwować na dwa sposoby. W niektórych przypadkach jest to widoczne gołym okiem. Dotyczy to głównie domen o mniej rozbudowanej strukturze kategorii. Mamy tu przykładowy wygląd SERP-ów przy występowaniu kanibalizacji:

Kanibalizacja w SERP-ach

Drugim sposobem może być wykorzystanie narzędzia SEMSTORM w towarzystwie dowolnego arkusza kalkulacyjnego.  Na początku musimy ustawić w panelu słowa kluczowe, które zamierzamy monitorować. Kiedy już to zrobimy, wystarczy wejść w „wyniki naturalne”, a dalej w „słowa kluczowe”, znajdujące się w żółtym obszarze menu. Teraz wystarczy tylko wyznaczyć odpowiedni przedział czasowy i wyeksportować dane do pliku CSV. W wygenerowanym pliku interesują nas tylko dwie kolumny, a mianowicie „słowo kluczowe” i „URL”.

<Sortowanie słów kluczowych

 

Z pliku usuwamy duplikaty. Odpowiednią funkcję znajdziemy w zakładce Dane -> Usuń duplikaty. Domyślne ustawienia zadziałają dla naszego pliku. W tym przypadku program nie znalazł duplikatów, możemy więc przejść dalej. Uzyskane dane powinniśmy przeformatować na tabelę przestawną. Przy zobrazowanych na poniższym zrzucie ustawieniach otrzymamy następujący widok:

 

Podstrony z kanibalizacją słów kluczowych

Widzimy zatem, że niektóre frazy odnoszą się do więcej niż jednego adresu URL, co oznacza, że mamy do czynienia z kanibalizacją słów kluczowych.

 

Podsumowanie

Kanibalizacja słów kluczowych wpływa na niestabilność pozycji w SERP-ach. Obecnie częściej mamy do czynienia z rywalizacją podstron niż to miało miejsce w czasach, kiedy Google stosowało grupowanie wyników. Jako błąd optymalizacji przyczynia się do obniżenia pozycji w wynikach wyszukiwania. Niestety, kanibalizacja słów kluczowych jest zjawiskiem nie tylko szkodliwym dla pozycji, ale także czaso- i procochłonnym w eliminacji. Z pomocą przychodzi nam podstawowa diagnostyka i poprawa optymalizacji w obrębie strony, która może wpłynąć na poprawę ogólnej widoczności strony w wynikach wyszukiwania.

Również na naszym blogu
Big data znajduje zastosowanie w marketingu online, pomagając w wyciąganiu wniosków na temat...
Jak kreować wizerunek w internecie i zadbać o dobre imię firmy? Przedstawiamy 12 sposobów na...
Google przoduje na rynku wyszukiwarek. Czy Chrome może pochwalić się tak samo wysoką pozycją wśród...
Zastanawiasz się nad zmianą nazwy domeny, systemu CMS, a może tylko wyglądu strony www? Sprawdź,...
Zastanawiasz się, jak promować małą firmę w internecie? Przygotowaliśmy 9 wskazówek!...
pozycjonowanie