10 sposobów, by przekonać klienta do zakupów w sklepie internetowym

| czas czytania: 5 min | SEO
optymalizacja e-sklepu

Według firmy Bisnode w polskiej branży e-commerce działa ponad 20 tys. sklepów internetowych. Co roku rejestruje się od 6 do 8 tys. nowych przedsiębiorców, którzy chcą powalczyć o udziały w rynku wartym 40 mld złotych. Niestety 80% e-sklepów nie utrzymuje się dłużej niż 2-3 lata. Co prawda koszty działalności w sieci są nieco niższe niż prowadzenie tradycyjnej placówki, ale konkurencja jest o wiele większa. Trzeba rywalizować nie tylko z firmami z naszego podwórka, ale także z zagranicznymi gigantami. Jak przekonać klienta, aby dokonał zakupu online właśnie na naszej stronie? Przedstawiamy 10 sposobów na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Buduj wiarygodność dzięki social proof (dowodom społecznym)

Trafiając na stronę nowego sklepu internetowego, klient przed dokonaniem pierwszego zakupu weryfikuje jego wiarygodność. W jaki sposób? Sprawdza, czy:

  • pod produktami znajdują się opinie innych internautów,
  • sklep jest powiązany z serwisem opiniotwórczym – np. Opineo.pl,
  • przedsiębiorca aktywnie działa w social media (np. na Facebooku) i kiedy ostatnio opublikował jakiś post,
  • sprzedaż prowadzona jest przez inne kanały, np. serwis Allegro,
  • strona została zabezpieczona certyfikatem SSL i protokołem HTTPS.

fanpage sklepu internetowego

Jeśli zawartość platformy sprzedażowej nadal nie przekonuje do dokonania zakupu, ale np. oferta jest bardzo atrakcyjna, część użytkowników wysyła maila testowego do obsługi sklepu. Merytoryczna odpowiedź przekonuje, że strona nie jest wydmuszką, a przedsiębiorca profesjonalnie podchodzi do prowadzenia działalności w sieci.

Opisuj dokładnie swój asortyment

Opis i zdjęcia produktu w sklepie internetowym rekompensują klientowi brak możliwości obejrzenia na żywo danej rzeczy przed zakupem. Postaraj się dokładnie zaprezentować swój asortyment, aby odpowiedzieć na wszystkie pytania użytkownika. Nie zapomnij o specyfikacji technicznej, podaniu konkretnych wymiarów towaru, materiału, z którego jest wykonany, jego charakterystycznych właściwości.  Dobry pomysł stanowi także przygotowanie materiału wideo. Filmiki zwiększają zaangażowanie na stronie, a przy okazji pozwalają zaprezentować te cechy produktu, których nie widać na fotografiach.

karta produktu

Oferuj darmową dostawę i zwrot produktów

Zakupy online są wygodne, ale w kwestii doboru idealnego rozmiaru butów lub ubrań mogą być problematyczne. Dlatego w branżach takich jak moda użytkownicy cenią sobie darmową przesyłkę i zwrot produktów. Szybciej podejmują decyzję zakupową, jeśli wiedzą, że nie poniosą żadnych wydatków związanych z rezygnacją z zakupu. Koszty transportu znacząco obciążają właściciela sklepu internetowego, jednak wprowadzenie bezpłatnej dostawy np. po przekroczeniu przez klienta określonej kwoty albo po skorzystaniu z konkretnej formy dostawy zachęcają do dokonania konwersji.

Możliwość złożenia zamówienia bez konieczności zakładania konta

Nie każdy użytkownik stanie się Twoim stałym klientem. Ułatw składanie zamówienia poprzez finalizację transakcji bez konieczności zakładania konta. Wymagaj jedynie takich danych, które są niezbędne do zakończenia procesu zakupowego – imię i nazwisko, adres do wysyłki, nr telefonu lub e-mail. Nie przymuszaj internauty do wypełnienia wielu pól tylko po to, aby mieć o nim dokładne informacje w bazie danych. Jeśli nie zgodzi się na otrzymywanie informacji handlowych, nie wykorzystasz w żaden sposób zgromadzonych danych.

Pokaż stany magazynowe i czas realizacji zamówienia

Wielu klientów obawia się, że po złożeniu zamówienia jego realizacja potrwa długo. W opisie produktu zamieść informacje o czasie przygotowania produktów do wysyłki. Im krótszy termin, tym większa szansa na przekonanie użytkownika do dokonania zakupu. Nie może to być jednak pusta obietnica – wysyłaj zamówienia zgodnie z deklaracją.

opisy produktów

Zadbaj także, aby na stronie pojawiały się stany magazynowe. Duża dostępność produktu stanowi zachętę do złożenia zamówienia. Klient nie będzie obawiał się, że po uiszczeniu opłaty dostanie maila o braku towaru w sklepie internetowym. To kolejna funkcjonalność będąca ukłonem w stronę użytkownika.

Daj klientom wybór w zakresie form dostawy i płatności

Użytkownicy mają różne potrzeby i doświadczenia w zakresie płatności w internecie. Niektórzy nie ufają kartom kredytowym lub systemom transakcyjnym (np. PayU lub Przelewy24.pl). Innych do zakupu przekonuje możliwość uiszczenia opłaty dopiero przy odbiorze. Bądź elastyczny i wprowadź kilka sposobów płatności.

formy płatności w e-sklepie

Podobnie sprawa ma się ze sposobem dostarczenia produktu. Poczta Polska posiada najwięcej oddziałów, ale klienci narzekają na jakość obsługi. Alternatywę stanowią nieraz usługi firmy InPost oraz przesyłki kurierskie. Jeśli tylko masz taką możliwość, podpisz umowy z różnymi firmami przewozowymi, aby zagwarantować klientom szeroki wybór metod dostawy zamówienia.

Zdobywaj zaufanie za pomocą bloga firmowego

Prowadzenie bloga firmowego przynosi korzyści nie tylko z punktu widzenia pozycjonowania (umieszczenie fraz długoogonowych i wzmocnienie nasycenia serwisu najistotniejszymi frazami kluczowymi), ale także pomaga budować wizerunek eksperta w danej branży. Jeśli sprzedajesz specjalistyczne produkty, przygotuj cykl artykułów poradnikowych, w których wyjaśnisz dostępne funkcje, sposób użycia lub wykorzystania. Z wpisów blogowych za pomocą linków wewnętrznych kieruj klientów do produktów w sklepie. Przygotowywanie wartościowych i merytorycznych treści pozwoli Ci zatrzymać użytkownika w obrębie serwisu – jeśli znajdzie u Ciebie pomocne informacje, nie będzie poszukiwał ich na stronach konkurencji. To zwiększa szansę na konwersje.

blog w sklepie internetowym

Organizuj promocje

Transparentność e-commerce sprawia, że klient jest w stanie dotrzeć do sklepu internetowego, w którym znajdzie najkorzystniejszą ofertę. Najczęściej to właśnie cena staje się głównym kryterium wyboru. Nie musisz stale obniżać swojej marży, warto jednak organizować okresowe promocje, udzielać zniżek uzależnionych np. od wielkości zakupu lub wykonania konkretnej interakcji przez użytkownika. Obopólną korzyść przynoszą takie działania jak:

  • rabaty przyznawane po zapisie do newslettera,
  • akcje promocyjne przygotowywane na specjalne okazje – Dzień Kobiet, Halloween, Dzień Przyjaciela itp.,
  • przemyślany program lojalnościowy,
  • rabaty uzyskiwane przez klienta, gdy wartość jego zakupów przekroczy określoną kwotę,
  • zamieszczenie starej i nowej ceny na karcie produktu.

promocje w e-sklepie

Prezentuj najważniejsze informacje w widocznym miejscu

Część użytkowników przed dodaniem produktu do koszyka chce dowiedzieć się, jakie będą koszty wysyłki, zwrotów oraz z jakich form płatności można skorzystać. Tego typu informacje warto zaprezentować w widocznym miejscu, np. bezpośrednio na karcie produktu, na sliderze nad górnym menu albo w stopce. Pamiętaj także o zamieszczeniu regulaminu e-sklepu, co jest wymogiem formalnym. Przygotuj również sekcję FAQ, w której wyjaśnisz wszystkie kwestie dotyczące składania zamówienia w Twoim sklepie internetowym.

stopka w e-sklepie

 

Dostosuj swój sklep do urządzeń mobilnych

Nie możemy zapominać o osobach korzystających ze smartfonów lub tabletów. Przygotuj użyteczną wersję strony, która poprawnie zaprezentuje się na małym ekranie. Pamiętaj, aby przyciski typu call to action (np. przycisk logowania, koszyk, potwierdzanie transakcji) były odpowiedniej wielkości. Posiadanie serwisu dostosowanego do urządzeń mobilnych w najbliższym czasie wpłynie także na jego widoczność w wynikach wyszukiwania. Tzw. mobile-first index będzie promować strony responsywne i mobilne w wyszukiwarce. Warto zadbać o dostosowanie platformy sprzedażowej, aby być o dwa kroki przed konkurencją.

Wzoruj się na najlepszych w kwestii stosowania efektywnych technik sprzedaży online

Poszukując nowych pomysłów na pozyskanie klientów, zrób przegląd konkurencji i sprawdź, jakie są ich metody na zwiększenie sprzedaży. Warto czerpać inspiracje od liderów branży, niekoniecznie kopiując ich rozwiązania jeden do jednego, ale udoskonalając je o własne obserwacje dotyczące zachowania użytkowników.