Pozycjonowanie czy AdWords – która forma promocji w internecie jest lepsza?

| czas czytania: 5 min | SEM
pozycjonowanie vs. reklamy Google

Tradycyjne reklamy – billboardy, ulotki, spoty radiowe i telewizyjne zaczynają przegrywać z promocją w internecie. Pogoń za klientem podejmującym coraz częściej decyzje zakupowe dzięki wyszukiwarce, wymaga wsparcia marketingu internetowego – np. pozycjonowania lub reklam AdWords. Która z tych form jest lepsza? Czym różni się SEO od PPC? Sprawdź, jaki rodzaj promocji w internecie pomoże Ci skutecznie realizować cele biznesowe.

Czym różni się pozycjonowanie od reklam AdWords?

Głównym celem działań SEO jest poprawa pozycji strony internetowej na wybrane frazy w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania. Natomiast system AdWords składa się z różnego rodzaju reklam wyświetlanych zarówno w wyszukiwarce, jak i na stronach internetowych partnerów Google. Linki sponsorowane, czyli reklamy tekstowe w wyszukiwarce należą do najpopularniejszych form promocji AdWords.

czym się różni seo od ppc

Zastanawiając się nad pozycjonowaniem oraz reklamami AdWords, warto poznać cechy charakterystyczne każdej z tych form promocji w internecie. Przede wszystkim SEO od PPC różnią:

Czas oczekiwania na pierwsze efekty

Reklamy AdWords mają to do siebie, że zaraz po uruchomieniu i zoptymalizowaniu kampanii strona internetowa staje się widoczna w płatnych wynikach wyszukiwania. Nie trzeba przeprowadzać audytu SEO serwisu, dostosować go pod wyszukiwarki internetowe lub wdrożyć nowych treści. Liczy się dobór słów kluczowych i stawka, którą reklamodawca jest w stanie zapłacić za kliknięcie w link sponsorowany.

Pozycjonowanie to z kolei długotrwały proces, na którego efekty należy poczekać. Duże znaczenie dla osiągnięcia zadowalającej pozycji w wyszukiwarce stanowi optymalizacja strony oraz pozyskiwanie wartościowych linków (tzw. link building). Wyniki działań SEO zależą także od branży – jeśli znajdują się w niej duzi gracze, ciężko będzie wypracować wysokie miejsce w rankingu Google w krótkim czasie.

Szybka reakcja na sezonowość i nowe trendy w branży

Niektóre branże charakteryzują się sezonowością np. dekoracje bożonarodzeniowe najlepiej sprzedają się od listopada do połowy grudnia. W przypadku pozycjonowania, aby w okresie przedświątecznym poprawić widoczność w wynikach wyszukiwania, kilka miesięcy wcześniej należy podjąć aktywne działania SEO. Natomiast reklamy AdWords wyświetlają się w momencie uruchomienia kampanii, więc promocję za pomocą linków sponsorowanych można rozpocząć na początku lub w szczycie sezonu.

Limit słów kluczowych w promocji serwisu

W AdWords nie istnieje limit słów kluczowych, na które można promować serwis w wynikach wyszukiwania. Reklamodawca wybiera dowolną liczbę fraz powiązanych z tematyką swojej witryny – sklepy internetowe często reklamują się na różne marki lub modele produktów. Wszystko zależy od budżetu na promocję w sieci.

Przy usłudze pozycjonowania lista pozycjonowanych słów kluczowych jest ograniczona i determinowana wielkością strony internetowej – na jedną podstronę nie można kierować zbyt dużo fraz. Często blog w subdomenie lub katalogu pomaga promować serwis na długoogonowe zapytania, zwiększając widoczność w wynikach wyszukiwania.

Łatwość zmiany słów kluczowych

System AdWords jest bardzo elastyczny. Jeśli reklamodawca chce promować się na zupełnie inne zapytania niż do tej pory, powinien jedynie wprowadzić zmiany w kampanii – edytować frazy i tekst reklamy. Podczas pozycjonowania istnieje możliwość modyfikacji listy słów kluczowych, ale wymaga to wdrożenia zmian w samym serwisie – dodania nowych fraz w metaznacznikach, treści, nagłówkach H1-H6 itp. Konieczne jest także zweryfikowanie strategii link buildingu i uwzględnienie anchorów powiązanych z nowymi słowami kluczowymi.

Zasięg promocji

Działania SEO pomagają zwiększać widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania na wybrane słowa kluczowe. Skuteczne pozycjonowanie pozwala np. przeskoczyć z TOP50 do TOP10 w rankingu Google. A im wyższa pozycja w wyszukiwarce, tym większa szansa dotarcia do użytkowników zainteresowanych daną kategorią produktów lub usług.

Z kolei system AdWords to rozbudowana sieć reklamowa, dzięki której można trafić do potencjalnych klientów obecnych w różnych miejscach w internecie m.in.:

  • W wyszukiwarce,
  • Mapach Google,
  • Na portalu YouTube,
  • W serwisach internetowych należących do partnerów Google,
  • Na Gmailu.

Zasięg promocji AdWords zależy od budżetu i rodzaju kampanii, którą wybierze reklamodawca do promowania swojej działalności. Natomiast usługa pozycjonowania, chociaż koncentruje się przeważnie na dostosowaniu serwisu do wymagań wyszukiwarki Google, wpływa także na zwiększenie widoczności w innych wyszukiwarkach – Bing lub Yahoo.

Precyzja w kierowaniu reklamy do wybranych grup klientów

Inwestując w pozycjonowanie, docieramy do użytkowników posługujących się w wyszukiwarce określonymi zapytaniami – serwis wyświetla się osobom zainteresowanym daną kategorią usług lub produktów. Można więc powiedzieć, że trafiamy do potencjalnych klientów, którzy będą wybierali pomiędzy nami a konkurencją.

W przypadku kampanii AdWords kierowanych na sieć reklamową (witryny współpracujące z Google) można wybrać precyzyjną grupę odbiorców, którym wyświetli się reklama – mężczyzn lub kobiety w określonym wieku, o konkretnych zainteresowaniach. Nie mamy jednak pewności, że te osoby będą w danym momencie zainteresowane naszymi usługami. Inaczej jest w przypadku linków sponsorowanych wyświetlających się w wyszukiwarce na zadane słowa kluczowe – reklamy trafiają do internautów poszukujących konkretnych rzeczy związanych z naszą działalnością.

Sposób mierzenia efektów podejmowanych działań

Efekty pozycjonowania raportowane są za pomocą:

  • Wzrostu pozycji serwisu na pozycjonowane słowa kluczowe,
  • Zwiększenia widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania (tego typu statystyki prezentuje m.in. narzędzie Senuto),
  • Wzrostu organicznego ruchu w serwisie i współczynnika konwersji mierzonego np. za pomocą Google Analytics.

W przypadku AdWords mierzona jest liczba kliknięć oraz konwersje uzyskane dzięki reklamom pojawiającym się w sieci wyszukiwania Google. Efekty linków sponsorowanych można również sprawdzić w Google Analytics, analizując ruch płatny.

Koszty promocji

Budżet na kampanie AdWords zależy od: liczby i konkurencyjności fraz, na które będą pojawiały się reklamy w sieci wyszukiwania Google oraz celów, które chce osiągnąć reklamodawca. Do kosztów należy również zaliczyć obsługę kampanii, jeśli pracę nad PPC powierzamy agencji SEM.

Wycena pozycjonowania jest przeprowadzana z uwzględnieniem kilkunastu czynników: wielkości strony, jej historii, liczby i rodzaju słów kluczowych, na które serwis będzie pozycjonowany. Ważne są także założenia biznesowe właściciela strony. Jako że efekty działań SEO widoczne są dopiero po kilku miesiącach pracy nad witryną, należy nastawić się, że zwrot z inwestycji będzie odroczony w czasie. Na początku współpracy trudno precyzyjnie oszacować, jaki budżet na pozycjonowanie pozwoli osiągnąć oczekiwane efekty.

Czas działania promocji

Reklamy AdWords generują ruch na stronie tylko wtedy, gdy uruchomiona jest kampania, a reklamy wyświetlają się w wyszukiwarce, YouTube lub na stronach partnerów Google. W przypadku wyczerpania budżetu lub wyłączenia kampanii, strona natychmiast traci widoczność, a ruch płatny spada do zera.

W przypadku skutecznego pozycjonowania wraz z osiąganiem coraz to lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania, wzrasta ruch w serwisie i jego widoczność w wyszukiwarce. Jeśli zrezygnujemy z usługi SEO, a np. posiadamy własne zaplecza dedykowane, nie musimy obawiać się drastycznych spadków pozycji, ponieważ działania podjęte przez pozycjonerów mają przynosić korzyści w długim okresie czasu. Oczywiście przerwa w pozycjonowaniu po pewnym czasie wpłynie na pogorszenie widoczności w stosunku do stron, które podejmują aktywne działania w zakresie pozycjonowania, jednak wciąż możemy być o krok przed konkurencją nieinwestującą w SEO.

pozycjonowanie i adwords porównanie

Pozycjonowanie czy AdWords – co wybrać?

Usługa pozycjonowania i kampanie AdWords różnią się od siebie na tyle, że trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, która z form promocji strony internetowej jest lepsza. Każda odpowiada na nieco inne potrzeby i służy do realizowania odmiennych celów, choć obie pomagają pozyskiwać klientów w internecie.

Kampanie AdWords są idealnym rozwiązaniem dla osób, które:

  • Chcą promować sezonowe produkty / usługi wyłącznie przed i w szczycie sezonu,
  • Działają w konkurencyjnej branży, w której TOP20 zajmują duzi gracze z ogromnymi budżetami na SEO,
  • Sprzedają szybko rotujące produkty i często zmieniają zakres słów kluczowych, na które ma być widoczna strona w wynikach wyszukiwania,
  • Zamierzają docierać do osób o określonych zainteresowaniach poza wynikami wyszukiwania (np. na portalach informacyjnych),
  • Posiadają ściśle określony budżet na promocję w internecie i chcą na bieżąco kontrolować wydane środki.

Z kolei pozycjonowanie to usługa polecana dla serwisów, które:

  • Nie są narażone na sezonowość w branży i przez cały rok sprzedają swoje produkty lub świadczą usługi,
  • Chcą zwiększać widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania w długim okresie czasu,
  • Działają w konkurencyjnej branży, a budżet na reklamę AdWords byłby relatywnie wysoki w stosunku do inwestycji w pozycjonowanie,
  • Posiadają stałą listę słów kluczowych i potencjał do tworzenia angażujących treści wzbogacanych pozycjonowanymi frazami,
  • Potrzebują audytu SEO i zaleceń optymalizacyjnych, aby odpowiadać wymaganiom wyszukiwarek.

AdWords czy pozycjonowanie – łącz różne formy promocji w internecie

Pozycjonowanie i kampanie AdWords to usługi, które świetnie się uzupełniają. Jeśli tylko budżet na reklamę w internecie nam na to pozwala, warto zainwestować w obie formy promocji. W ten sposób osiągniemy efekty synergii, skutecznie zwiększając widoczność zarówno w organicznych, jak i płatnych wynikach wyszukiwania.