Pozycjonowanie strony internetowej to podstawowa metoda promocji biznesu w sieci. Nic więc dziwnego, że pytanie o cennik pozycjonowania pojawia się już podczas pierwszego kontaktu klienta z tą usługą. Odpowiedź jednak nie jest prosta i nawet najbardziej doświadczony specjalista w większości przypadków nie będzie w stanie w ciągu kilku sekund podać dokładnej wyceny pozycjonowania strony i określić, ile kosztuje reklama w Google. Dzieje się tak z prostej przyczyny – zbyt wiele czynników ma wpływ na koszt pozycjonowania, dlatego wycena nigdy nie powinna być przeprowadzona „od ręki”. Aby rzetelnie podać, ile kosztuje pozycjonowanie strony, należy w pierwszej kolejności przeprowadzić dokładną analizę serwisu, na którą składa się sprawdzenie kilku elementów.
Czynniki wpływające na koszt pozycjonowania strony
W dużym uproszczeniu możemy przyjąć, że są to elementy zależne od samej strony, czyli czynniki on-site jak i od otoczenia – czynniki off-site.
Czynniki on-site:
- Jakość strony internetowej, m.in.:
- stopień optymalizacji strony,
- treść serwisu,
- rodzaj strony, np. sklep internetowy, strona korporacyjna
- inne
- Liczba słów kluczowych
- Kilka – kilkanaście fraz,
- pozycjonowanie szerokie – long tail, dla nawet kilkuset wyrażeń
- Charakter tych słów
- frazy generyczne, np.
- frazy lokalne,
- słowa brandowe,
- złożenia słów, ilość wyrazów w frazie
- Dotychczasowa historia pozycjonowania
- czy strona była pozycjonowana,
- jakie były efekty,
- czy nastąpiły spadki pozycji / ruchu
- Techniczne aspekty, m.in.:
- wiek domeny,
- technologia wykonania strony www,
- itp.
Czynniki off-site:
- Konkurencyjność branży, m.in.:
- np. finanse,
- turystyka,
- nieruchomości,
- motoryzacja,
- usługi
- Analiza konkurencji SEO np.:
- jakie serwisy znajdują się w pierwszych 20 wynikach wyszukiwania
- jakimi metodami pozycjonują się serwisy z pierwszych kilku miejsc
- Analiza konkurencji w reklamach Google AdWords
- ilość reklam,
- stawka CPC
- potencjalny budżet miesięczny
- Sezonowość
- Zmiany w algorytmie Google
Koszt pozycjonowania a ilość wyników wyszukiwania w Google
Do czynników off-site nie zaliczamy parametru „ilość wyników wyszukiwania w Google”. W naszej opinii ilość zaindeksowanych przez wyszukiwarkę Google witryn, zawierających dane słowa kluczowe – czyli wspomniana „ilość wyników…” – jest drugorzędnym składnikiem procesu wyceny działań SEO.
Dla poniżej zamieszczamy zrzuty z wyszukiwarki Google dla dwóch wyrażeń :
Jak widać fraza „wózki widłowe” jest ponad tysiąc razy mniej popularna od frazy „a to co”. Mimo tego uważamy, że właśnie to pierwsze wyrażenie jest o wiele trudniejszym do wypozycjonowania. Wystarczy zwrócić uwagę na kilka wcześniej wymienionych czynników off-site, aby wnioskować, które słowo kluczowe jest ciężej wprowadzić do top 10 wyszukiwarki Google.pl.
Fraza | „wózki widłowe” | „a to co” |
---|---|---|
Ilość wyników wyszukiwania w Google | 1 280 000 | 1 820 000 000 |
Branża | Bardzo konkurencyjna | Brak |
Analiza konkurencji SEO | Bardzo duża | Brak |
Analiza konkurencji AdWords | Bardzo duża | Brak |
Co się składa na koszt pozycjonowania?
Kolejnym po „ile kosztuje reklama w internecie”, bardzo często zadawanym pytaniem przez naszych klientów jest „dlaczego to tyle kosztuje?”. Będąc już po analizie on-site i off-site wiemy z jaką skalą trudności mamy do czynienia i na tej podstawie możemy estymować jakie nakłady należy przeznaczyć na pozycjonowanie danej frazy bądź zestawu słów kluczowych dla konkretnego klienta.
Do najważniejszych części składowych decydujących o koszcie pozycjonowania należą:
Audyt SEO – koszt
Dla każdego klienta, w ramach współpracy, przygotowujemy zalecenia optymalizacyjne, które są wynikiem audytu SEO. Jest to dokumentacja zgodna z wytycznymi Google, więc wdrożenie zawartych w niej zaleceń znacznie poprawia widoczność strony dla przeglądarek internetowych. Zalecenia optymalizacyjne zazwyczaj mają od 15 do nawet kilkudziesięciu stron, więc nie jest to zwykły, standardowy dokument, a zaawansowany raport z analizy SEO, na którą trzeba poświęcić sporo czasu.
Koszt Konsultingu SEO
Działania doradcze z zakresu pozycjonowania są bardzo często niewidocznym dla klienta nakładem, który musimy ponieść . Cyklicznie analizujemy takie narzędzia Google jak Analytics i Google Search Console (Webmaster Tools) oraz wykonujemy badania domeny na kilku zewnętrznych aplikacjach typu MajesticSEO, Semstorm, Ahrefs. Do tego dochodzi bieżąca obsługa i kontakt z klientem, np. w sprawie wdrażanych zmian na stronie internetowej bądź planowanych działań w innych kanałach marketingowych, które mogą mieć wpływ na pozycje serwisu.
Koszt Link building
Jest to największa część składowa naszej wyceny pozycjonowania. Bardzo dbamy o jakość naszego zaplecza, inwestujemy w nie sporo środków, aby było wartościowe, unikalne, zoptymalizowane oraz tematycznie powiązane z branżą klienta. Niestety, takie działania pochłaniają kolejne środki, które podwyższają kwoty na fakturze za usługi SEO. Na rynku istnieją narzędzia, które mogą obniżyć koszt link building – np. masowe katalogowanie czy Systemy Wymiany Linków, jednak jest to pozorna oszczędność, ponieważ użycie wspomnianych „automatów pozycjonerskich” w większości przypadków powoduje nałożenie kary filtra, dlatego nie korzystamy z tego typu wsparcia, a nasze linkowanie opieramy wyłącznie o własne zaplecze.