Wspieramy firmy w trudnym czasie: www.artefakt.pl/antidotum-na-kryzysAntidotum na kryzys

Jak stworzyć dobrą nazwę firmy?

/ SEM
nazwa firmy jak ją stworzyć

W dobie wszechobecnego szumu informacyjnego przebicie się ze swoimi usługami czy produktami w internecie staje się wyzwaniem. Jednym ze sposobów ułatwiającym potencjalnym klientom dotarcie do nas jest stworzenie dobrej nazwy firmy. Zazwyczaj jeżeli użytkownik ma coś zapamiętać, to najczęściej będzie to właśnie nazwa lub logo przedsiębiorstwa. Dlatego warto zadbać o chwytliwe hasła określające naszą markę. Od czego zacząć tworzenie nazwy firmy, czego unikać, a także jakie są metody kreatywne, które ułatwią cały proces – na te wszystkie pytania odpowiadamy w poniższym wpisie.

Ogólnie zasady tworzenia nazw

Podczas wymyślania nazwy należy pamiętać, aby posiadała kilka podstawowych cech:

  • Długość – idealna nazwa nie powinna być zbyt długa, ponieważ większa liczba znaków czy słów utrudni jej zapamiętywanie,
  • Zapis – warto się zastanowić, czy nasza nazwa nie przysporzy problemów przy jej wyszukiwaniu. Tu szczególną uwagę należy poświęcić nazwiskom, które chcemy umieścić w nazwie, ponieważ są one najbardziej problematyczne ze względu na wiele wariantów zapisu. Trudności sprawią szczególnie skomplikowane nazwiska pochodzące z obcego kraju,
  • Tematyka – dobra nazwa koresponduje z branżą, w której działa firma,
  • Wymowa – to szczególnie ważne przy markach zagranicznych lub w przypadku, gdy nasze przedsiębiorstwo rozszerza swoją działalność na inne kraje. Wówczas może się okazać, że nasza prosta polska nazwa jest nie do wymówienia dla obcokrajowców. Sztandarowym przykładem będzie sklep budowany Leroy Merlin, którego nazwa przysparza nam wielu problemów. Przy wymowie warto zadbać także o to, aby nazwa wpadała w ucho, czyli żeby dobrze brzmiała i nasuwała przyjemne skojarzenia,
  • Prostota – to cecha łącząca w sobie większość wymienionych punktów. Tworząc nazwę firmy, bardzo łatwo przesadzić z przekazem, który zawiera. Dlatego nie powinniśmy jednocześnie umieszczać nazwisk założycieli, kraju i np. zagadnień, którymi się zajmujemy, ponieważ to sprawi, że potencjalny klient poczuje się przytłoczony zawartymi informacjami, więc nie zapamięta żadnej z nich,
  • Oryginalność – to jeden z najtrudniejszych aspektów tworzenia nazwy przedsiębiorstwa. W obecnych czasach unikalny pomysł bardzo mocno się ceni, dlatego nie powinniśmy w tym przypadku podążać utartym schematem. Powielane koncepcji to proste i wygodne rozwiązanie, co widoczne jest np. w branży ogrodniczej, gdzie popularną praktykę stanowi nazywanie firm od nazw kwiatów czy roślin. Oprócz tego trzeba pamiętać, aby sprawdzić naszą nazwę w Urzędzie Patentowym oraz w wyszukiwarce, ponieważ może być już ona zajęta,
  • Ponadczasowość – przy tworzeniu nazwy warto postawić na zwroty lub nawiązania, które nie zdezaktualizują się zbyt szybko. Unikniemy w ten sposób ciągłych zmian, które wiążą się z niepotrzebną pracą np. projektowaniem nowego logo czy zmianą nagłówków na stronie internetowej.

Najpopularniejsze typy nazwy firmy

Analizując brandy funkcjonujących firm, można zauważyć, że najczęściej ich twórcy korzystali z jednego z poniższych sposobów na wymyślenie nazwy.

  1. Akronimy – w tym przypadku nazwa to tylko zbiór liter przedzielonych kropkami lub nie. Aby taka koncepcja zadziałała, sam skrót musi być chwytliwy i łatwy w wymowie. Najsłynniejszymi przykładami są RMF, BMW czy KFC.
  2. Imiona i nazwiska – to jeden z tych leniwych sposobów na nazwę ;). Wystarczy użyć personaliów założycieli lub wspólników, a nazwa jest gotowa. Co ciekawe kilka firm zdecydowało się na takie rozwiązanie, korzystając z wymyślonych postaci np. wódka Pan Tadeusz. Przykłady można mnożyć, ale najbardziej znane marki z taką nazwą to Ralph Laurent, Dolce&Gabbana czy Gosia Baczyńska.
  3. Połączenia – mogą występować w wielu formach. Od prostego łączenia dwóch słów np. Facebook, aż bo bardziej skomplikowane konstrukcje, np. nazwa marki kosmetycznej WIBO powstała przez złączenie dwóch pierwszych liter imion jej założycieli – Wiktor i Bożena. Możliwości są prawie nieograniczone, gdy weźmiemy pod uwagę również słowa obcojęzyczne albo personalia.
  4. Obcojęzyczne – to nazwy w innym języku niż ten używany w kraju założenia przedsiębiorstwa. To częsta praktyka wśród marek, które kreują się na te z wyższej półki lub zakładają ewentualne rozszerzenie działalności na inne rejony świata. Wśród polskich firm z nazwami w innych językach znajdziemy np. Reserved, Gino Rossi czy Diverse.
  5. Wymyślone – nazwy stworzone z nieistniejących wyrazów, np. OLX, Interia, Onet.
  6. Nazwy z określeniem – to takie, w których znajdziemy przypisane do branży dodatki znaczeniowe. Mogą to być sformułowania np. -bio, -eko, -met, -pol czy -trans. Często spotykaną praktyką jest połączenie personaliów właśnie z odpowiednią końcówką, np. Sioła-Trans.

Opisane typy to najczęściej spotykane zabiegi, jeżeli chodzi o tworzenie nazw przedsiębiorstw. Warto nadmienić, że każdy z wymienionych schematów może zupełnie inaczej się prezentować, gdy zastosujemy ciekawą formę zapisu. Takie rozwiązanie pomaga uwypuklić to, co chcemy przekazać oraz pokazać inne spojrzenie na branżę, w której działamy.

Metody tworzenia nazwy przedsiębiorstwa

Wymyślenie dobrej, ponadczasowej nazwy to nie lada wyzwanie, które może przysporzyć początkującemu przedsiębiorcy sporo problemów. Oczywiście jeżeli nie mamy pomysłu czy wystarczającej kreatywności, zawsze możemy zwrócić się o pomoc do agencji, która zajmuje się profesjonalnym namingiem. Wszystko zależy od naszych nakładów finansowych oraz potrzeb. Jeżeli jednak zdecydujemy się na samodzielne tworzenie nazwy, przydatne mogą okazać się wymienione poniżej techniki.

Burza mózgów

To sposób znany nam już od czasów szkolnych, wykorzystywany szczególnie przy pracy w grupach. W burzy mózgów liczy się ilość, a nie jakość, to znaczy, że wykonując ją, zależy nam na uzyskaniu jak największej liczby pomysłów, nawet jeżeli potencjalnie nie są zbyt dobre lub pasujące do zadania. Każdą sugestię skrupulatnie zapisujemy, a po upływie określonego czasu, przechodzimy do weryfikacji zapisanych treści. Zaletą tej techniki jest to, że z pozoru te „gorsze” pomysły często zawierają zupełnie niestandardowe spojrzenie na markę czy branżę, co może zaowocować ciekawą i nowatorską nazwą.

Mapa myśli i skojarzeń

To również sposób pożyczony ze szkolnej ławki, który okazuje się bardzo skuteczny przy tworzeniu nazw. Dzięki mapie myśli możemy wygenerować sieć wyrazów, które są związane z naszym produktem czy działalnością firmy. Najczęściej mapę zaczynamy od dość ogólnego słowa, po czym sukcesywnie dopisujemy do niego skojarzenia, a następnie skojarzenia od skojarzeń. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby schemat podzielić tematycznie, co może być przydatne przy dużych przedsiębiorstwach zajmujących się wieloma usługami. Uzyskane słowa na mapie pomagają w znalezieniu złotego środka pomiędzy dużą liczbą potencjalnych skojarzeń a konkretnymi informacjami, które chcemy przekazać wymyślaną nazwą.

Słowniki

Przydatnymi narzędziami mogą być również różnego rodzaju słowniki i leksykony. Stanowią źródła inspiracji słownej, ponieważ zawierają wiele odmian danego słowa lub wyrażenia z nim powiązane, które mogą okazać się przydatne przy pracy. Dlatego warto mieć pod ręką słownik synonimów, języka polskiego czy języków obcych np. angielskiego.

Przeróbki i słowotwórstwo

To jeden z kreatywnych sposobów na nazwę polegający na zabawie słowami czy zwrotami. Ta metoda zakłada dodawanie przedrostków lub przyrostków, łączenie słów kojarzących się z produktem lub usługą, a także wymyślanie nowych będących hybrydą potrzebnych cech. Przy ich tworzeniu zazwyczaj korzysta się ze schematów wymienionych wcześniej, które w połączeniu np. z mapą myśli mogą przynieść efektowne rezultaty. Oczywiście można pokusić się o nazwę łamiącą wszelkie schematy, jednak jej stworzenie  to wymagające zadanie, którego efekt może być zbyt awangardowy.

Generator nazw

To ostatnia z polecanych metod, w której wykorzystujemy internetowe generatory nazw. Obecnie w sieci znajdziemy kilka serwisów, które po wpisaniu interesujących nas słów stworzą nazwę, zazwyczaj bazującą na przyrostkach, przedrostkach lub połączeniach. Nie spodziewajmy się, że po wpisaniu naszych skojarzeń program wygeneruje idealną, oryginalną nazwę naszej firmy. Jednak to narzędzie może okazać się przydatne w procesie kreatywnym. Przykładowe generatory: Naminum, Panabee czy Wizlogo.

Czego unikać przy tworzeniu nazwy swojego biznesu?

Zmiana nazwy firmy to kosztowny oraz długotrwały proces, dlatego warto już na początku działalności zadbać o to, aby była dobra i ponadczasowa. Tak samo jak w reklamie czy mediach społecznościowych trendy w nazwach nie trwają długo, więc nie powinniśmy nim ulegać. Sztampowe oraz pojawiające się często nazwy też nie są dobrym pomysłem, ponieważ szybko wtopimy się w otoczenie i klient jej nie zapamięta. Podobne do siebie nazwy to często domena branży budowlano-technicznej, gdzie wiele przedsiębiorstw stawia na końcówki -x, -pol czy -bud. W efekcie tracimy naszą szansę na wybicie się na tle konkurencji, a jednocześnie utrudniamy potencjalnemu klientowi dotarcie do naszych usług.

Oprócz tego unikajmy zbyt długich czy skomplikowanych nazw – nie tylko będą łatwiejsze w zapisie, ale też łatwiejsze do zapamiętania. Warto pamiętać też o tym, że nasza nazwa musi być dopasowana do grupy docelowej, aby uniknąć nieporozumień i niejasnego przekazu marki. Na koniec oczywista kwestia, czyli nazwy wulgarne lub w złym tonie nigdy nie będą dobrze odbierane przez klientów.

Wymyślanie nazwy firmy – podsumowanie

Dobrze dobrana nazwa firmy to jeden z wielu elementów, które składają się na sukces i renomę przedsiębiorstwa. Stworzenie nazwy, która będzie spełniać wszystkie wymienione wymagania, nie należy do łatwych zadań, ale nie jest to niewykonalne. Warto nadmienić, że czas spędzony na wymyśleniu odpowiedniej nazwy to czas dobrze zainwestowany, który przełoży się na rozpoznawalność marki wśród klientów.

Najnowsze artykuły na blogu:
Chciałbyś przeprowadzić rebranding w swojej firmie? Zapoznaj się z 6 wskazówkami, jak zrobić to...
Opinie produktów i gwiazdki pojawiające się na stronie internetowej zachęcają niezdecydowanych...
Dobry wizerunek firmy przynosi wiele korzyści, w tym sprzedażowych. Sprawdź, jakich 6 błędów...
Chcesz zaangażować pracowników w aktywność na firmowych mediach społecznościowych? Podpowiadamy,...
Zacząłeś prowadzić firmowy blog i zastanawiasz się, w jakim stylu powinny być publikowane teksty?...