Jak pozyskiwać opinie klientów? 6 sposobów na zdobycie rekomendacji – Blog Artefakt

Jak pozyskiwać opinie klientów zadowolonych z zakupu? 6 sposobów na zdobycie rekomendacji!

/ SEM
opinie klientów

Wśród marketingowców panuje przekonanie, że zadowolony klient podzieli się swoimi pozytywnymi wrażeniami z 2-3 osobami, a niezadowolony wyżali się 10, a nawet 15 znajomym. Negatywne emocje działają na nas silniej, wzbudzając poczucie chęci ustrzeżenia innych konsumentów przed zakupem produktów od naszym zdaniem niegodnej zaufania firmy. W związku z tym właściciel strony internetowej powinien przede wszystkim skoncentrować się na zachęcaniu użytkowników do wystawiania rekomendacji i recenzji. Jak pozyskać opinie klientów zadowolonych z produktów lub usług? Poznaj naszych 6 sposobów.

Pozytywne opinie klientów – dlaczego warto je pozyskiwać?

Rekomendacje klientów to tzw. social proof, czyli dowody społeczne ułatwiające użytkownikom podejmowanie decyzji zakupowych. Trafiając na stronę internetową działającą pod nieznanym nam brandem, szukamy informacji, które jasno wskazałyby, że serwis jest godny zaufania. I tutaj doskonale sprawdzają się opinie klientów – naturalne, nieco krytyczne, ale mimo wszystko pozytywnie oceniające jakość asortymentu, obsługę klienta, czas realizacji zamówienia.

W przypadku prowadzenia działalności usługowej referencje potwierdzają doświadczenie, umiejętności i kompetencje w realizacji określonych projektów czy zadań. Duże firmy przed podpisaniem umowy chcą mieć pewność, że powierzają swoje pieniądze usługodawcy, który zna specyfikę danej branż, a jego kwalifikacje pozwolą na świadczenie usługi na jak najwyższym poziomie. Rekomendacje zadowolonych klientów to potwierdzają i zachęcają do podjęcia współpracy.

Jak zbierać opinie klientów?

Opinie klientów można zbierać w różny sposób, za pomocą wielu aplikacji, serwisów, portali. Przede wszystkim warto na swojej stronie internetowej zainstalować odpowiednie oprogramowanie (w przypadku stron na WordPressie instalujemy sprawdzoną wtyczkę) lub napisać dedykowany skrypt, który pozwoli klientom na ocenianie produktów, artykułów, usług. Ponadto dobrym rozwiązaniem jest także stworzenie podstrony Referencje i publikowanie na niej rekomendacji od klientów czy to jako skanów oficjalnych dokumentów, czy fragmentów wypowiedzi.

Dodatkowo źródłem opinii klientów są:

  • Wizytówka Google Moja Firma,
  • Rekomendacje na Facebooku,
  • Referencje wystawiane na profilach na portalach branżowych (np. Booking.com),
  • Oceny zamieszczane przez użytkowników w serwisach opiniotwórczych (np. Opineo),
  • Opinie w serwisach ogłoszeniowych, aukcyjnych itp.

Wszędzie, gdzie jest to możliwe, odpowiadaj nawet na negatywne opinie użytkowników. Takie działanie wpłynie na budowę Twojego wizerunku w internecie.

6 pomysłów, by zachęcić klientów do wystawiania opinii

Najczęściej klient są zbyt zabiegani i zajęci swoimi sprawami, aby wystawiać rekomendacje wszystkim firmom, sklepom, usługodawcą, z których usług korzystają. Dlatego należy ich odpowiednio zachęcić.

Poproś klienta o opinię

Jednym z lepszych sposobów na pozyskanie rekomendacji jest osobista prośba o wystawienie opinii. Po zrealizowaniu transakcji (koniecznie upewnij się, że przesyłka została odebrana przez klienta!) warto wysłać maila z uprzejmym zapytaniem o podzielenie się wrażeniami dotyczącymi produktu, obsługi klienta, całego procesu realizacji zamówienia. Wiadomość w stylu:

Cześć! Dwa tygodnie temu kupiłeś u nas taki a taki produkt. Mamy nadzieję, że spełnił Twoje oczekiwania. Podziel się z nami swoją opinią, abyśmy mogli usprawnić działanie naszego sklepu.

nie jest zbyt nachalna i w uprzejmy sposób nakłania użytkownika do poświęcenia pięciu minut na napisanie kilku zdań o produkcie, usłudze lub Twoim sklepie.

Taka metoda ma jeden minus – może wywołać przysłowiowego wilka z lasu. Czyli jeśli użytkownik nie był zadowolony z któregoś z aspektów procesu zakupowego, nakłonimy go do wystawienia negatywnej oceny. Jednak być może tylko w ten sposób dowiemy się o jego braku satysfakcji i poprawimy np. szybkość dostawy zamówienia. Konstruktywną krytykę powinniśmy traktować jak swojego sprzymierzeńca :).

Prośba o referencje od klienta – wzór rekomendacji

Niektórzy Twoi klienci (szczególnie biznesowi) mogą nie wiedzieć, jak napisać pozytywną opinię o firmie lub po prostu nie mieć czasu, aby zredagować nieco dłuższy tekst. W takiej sytuacji pomóż w wystawieniu rekomendacji. Proponujemy dwa skuteczne sposoby:

  • Przygotuj dla klienta zestaw pytań pomocniczych, np.:
    • Co sprawiło, że wybrali Państwo nasze produkty/usługi?
    • Za co cenią Państwo nasze produkty/usługi?
    • Jakie cele pomogły Państwu zrealizować nasze produkty/usługi?
    • Czym wyróżniamy się na tle konkurencji?
    • Za co warto nas pochwalić?
  • Opracuj wzór referencji – pamiętaj, że Twój klient taki wzór może potraktować jak szablon czy formularz, w którym należy jedynie uzupełnić puste pola, dlatego mimo wszystko w treści maila dodatkowymi pytaniami zachęć użytkownika do napisania kilku zdań od siebie.

Pamiętaj także o zasadzie wzajemności. Jeśli Twój klient biznesowy przygotuje dla Ciebie pisemną rekomendację, odwdzięcz się tym samym. W ten sposób zbudujesz pozytywną relację biznesową i zyskasz szansę na kolejne zamówienia.

Ułatw wystawianie rekomendacji na stronie internetowej

Jeśli nie zadbasz na swojej stronie o wyeksponowanie widgetów i aplikacji służących do wystawiania ocen, zmniejszysz szanse na pozyskanie rekomendacji od użytkowników. W tym celu możesz np.:

  • Na karcie produktu w widocznym miejscu opublikować prośbę o skomentowanie produktu. Często w e-sklepach zobaczmy tego tupu call to action: Nikt jeszcze nie ocenił tego produktu. Bądź pierwszy!,
  • Na samym końcu procesu składania zamówienia zachęć użytkownika do wystawienia opinii i podzielenia się wrażeniami dotyczącymi zakupu,
  • Zamieść w serwisie link do Google Maps pozwalający na łatwe opublikowanie opinii w mapach.
ocena produktu

Pamiętaj także, że sam formularz do wystawiania rekomendacji musi być na tyle prosty, aby klient chciał go wypełnić. Nie pozyskuj niepotrzebnych danych – adres e-mail, numer zamówienia lub ID konta wystarczą, aby potwierdzić tożsamość użytkownika i wyeliminować ryzyko komentowania naszych produktów przez osoby, które nie dokonały zakupu.

Zaproponuj rabat na kolejne zamówienie

Nic tak nie pobudza motywacji jak nagrody i bonusy. Wymień opinie użytkowników na niewielki, kilkuprocentowy rabat albo darmową dostawę do kolejnego zamówienia. Nawet drobne gratisy zachęcą klientów do podzielenia się swoimi wrażeniami i doświadczeniami nt. zakupu.

Wprowadź system lojalnościowy obejmujący wystawianie rekomendacji

Dobrze opracowane programy lojalnościowe pomagają zwiększać sprzedaż oraz zwiększają przywiązanie użytkowników, tworzących grono stałych klientów. Najczęściej punkty przyznawane są za zakupy, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby stan konta powiększał się dzięki wystawianiu opinii. Oczywiście system należy tak skonstruować, aby klient mógł ocenić jedynie te produkty lub usługi, które nabył.

Zorganizuj konkurs na najciekawszą opinię

Internetowi przedsiębiorcy próbują pozyskiwać rekomendacje poprzez organizowanie konkursów. Zwycięzcą najczęściej zostaje osoba, która przygotowała najciekawszą, najbardziej kreatywną lub zabawną opinię. Pamiętaj, że nagroda musi być na tyle atrakcyjna, by wzbudziła w klientach chęć do poświęcenia kilku chwil na napisanie recenzji lub rekomendacji.

konkurs najciekawsza opinia

Dołóż blankiecik do zamówienia z prośbą o rekomendację

Ładnie zapakowane produkty podnoszą jakość zamówienia, miło zaskakując użytkowników. Jeśli do zamówienia dołączysz karteczkę, wizytówkę lub blankiecik z osobistym podziękowaniem za dokonanie zakupu w Twoim sklepie, zyskasz w oczach klienta. Małym druczkiem możesz dopisać prośbę o wystawienie opinii. Dzięki tego typu gestom konsument czuje, że każdą transakcję traktujesz indywidualnie, dbając o zadowolenie nabywców.

Zbieraj opinie i poprawiaj jakość swoich usług!

Pozyskiwanie opinii użytkowników jest ważne nie tylko dlatego, że zachęcają kolejnych klientów do dokonania zakupu. To cenne wskazówki, które podpowiedzą Ci, co robisz źle, a co dobrze. Czytając je uważnie, znajdziesz informacje, jak odbierają Cię konsumenci, czego oczekują, jakie są ich potrzeby. Konstruktywna krytyka pozwala wyciągnąć wnioski pomagające rozwijać biznes i dostosowywać się do oczekiwań klientów, którzy są przecież najważniejsi, bo bez nich firma nie może istnieć.

Również na naszym blogu
Wskazówki Google dla Webmasterów to rozbudowany dokument, w którym zawarte są dobre praktyki...
Semantyczne słowa kluczowe pomagają nasycić treść frazami, które wspomogą pozycjonowanie serwisu...
Pozycjonowanie sezonowe pomaga zwiększyć współczynnik konwersji w szczycie sezonu. Jak realizować...
Pisanie tekstów na nową stronę internetową to nie lada wyzwanie. Podpowiadamy, jak zaplanować...
Prowadząc stronę na Facebooku należy unikać 13 kardynalnych błędów, które utrudniają budowanie...