Źródło: The Statistics Portal
Z badań warto czerpać inspirację, chociaż w przypadku każdej branży i biznesu mogą sprawdzić się nieco inne metody pozyskiwania klientów. Jeśli tylko budżet na to pozwala, najlepiej wdrożyć kilka sposobów, by maksymalnie zwiększyć szansę na pozyskiwanie konwersji.
Jak pozyskiwać leady? 11 skutecznych narzędzi e-marketingowych
Zainteresowanie potencjalnych klientów można zdobywać za pomocą marketingu internetowego, a w szczególności:
Stron typu landing page
Strony docelowe to sztandarowy przykład narzędzi do generowania leadów sprzedażowych. Ich celem jest poprowadzenie użytkownika wprost do konwersji. Powinny posiadać treść bogatą w informacje przekonujące do podjęcia decyzji zakupowej przez użytkownika. Wszystkie elementy – formularz kontaktowy, grafika, przycisk wezwania do działania, muszą być spójne wizualnie. Zadbaj także o to, aby landing page szybko się wczytywał i dostosowywał się do wielkości ekranów urządzeń mobilnych.
Poradników, e-booków, treści poradnikowych
Zanim użytkownik stanie się Twoim klientem, często poszukuje informacji na dany temat, starając się rozwiązać problem lub przeprowadzić wstępny research produktów lub usług. Treści poradnikowe pomagają złapać pierwszy kontakt z takim internautą, który będąc pod wrażeniem posiadanej przez Ciebie wiedzy, być może zainteresuje się Twoją ofertą. Pamiętaj jednak, aby udostępniane materiały w formacie PDF przygotować na papierze firmowym oraz zamieścić w nich linki do strony internetowej.
Bloga firmowego
Blog, za pomocą którego realizujesz content marketing, możesz wykorzystać także do pozyskiwania leadów sprzedażowych. W jaki sposób? W artykułach zamieść mało nachalne banery i przyciski call to action, zachęcające do konwersji. W długich treściach użyj kilka tego typu elementów, prezentując inne aspekty swojej oferty lub odmienny asortyment. Innym sposobem jest wykorzystanie bocznych sidebarów. Pamiętaj, że sama treść blogowa to także czynnik mający wpływ na pozyskiwanie zapytań sprzedażowych – eksperckie teksty budują Twój wizerunek, edukują klientów, przekonując ich, że warto Ci zaufać.
Case studies i historii sukcesów
Dziel się sukcesami oraz osiągnięciami. Opisz, jak doskonale poradziłeś sobie z realizacją usługi u klienta. Opowiedz o kursie lub szkoleniu, w którym brałeś udział, zdobywając certyfikat. Przygotowane przez Ciebie case studies oraz historie sukcesów będą stanowiły potwierdzenie Twoich kwalifikacji, zachęcając klientów do podjęcia współpracy.
Angażujących infografik
Infografiki pomagają przekazywać informacje w łatwo przyswajalnej formie. Nie każdy ma czas i ochotę, by przeczytać instrukcję obsługi opisaną w 3000 zzs, ale przejrzenie grafiki obrazującej krok po kroku, co należy zrobić, jest o wiele bardziej atrakcyjne. Ciekawe obrazy często stają się viralami udostępnianymi w social media. Mają też potencjał do pozyskiwania leadów.
Video marketingu
Wideo i tzw. live’y (transmisje na żywo) to najbardziej czasochłonne i kosztochłonne formy marketingu treści, które nierzadko dają najlepsze efekty. Jeśli w swojej strategii uwzględniłeś tworzenie materiałów wideo, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś skorzystał z nich w procesie zbierania leadów. W tym celu zadbaj o odpowiednie elementy, które pozwolą klientom na przechodzenie do Twojej strony, oferty lub bezpośredni kontakt z działem obsługi. Np. zamieszczając filmy na YouTube’ie, można dodać odpowiednie karty pojawiające się na wideo, a na nich zamieścić link do strony lub angażujące wezwanie do działania.
Szkoleń online i webinarów
Organizowane e-szkolenia i webinary zawsze stanowią reklamę prowadzonej przez Ciebie działalności, kształtują Twoją markę osobistą oraz wpływają na rozpoznawalność w sieci. Mogą także stanowić doskonały sposób pozyskiwania leadów. Aby tak się stało, nienachalnie zaprezentuj swoją firmę, ofertę, produkty. Pamiętaj jednak, żeby nie przesadzić z autoprezentacją i skoncentrować się na informacjach, które chcesz przekazać uczestnikom. Inaczej możesz osiągnąć efekt odwrotny od zamierzonego.
E-mail marketingu
Newslettery przez marketerów z branży B2B uznawane są za jedne z najskuteczniejszych sposobów na pozyskiwanie klientów. Skuteczny mailing wymaga nie lada zachodu, a w dobie RODO dodatkowo należy pamiętać o legalnym pozyskaniu adresów mailowych. Dlatego formularze zapisu do newslettera muszą być na tyle atrakcyjne, aby użytkownik chciał się zapisać do Twojej bazy. Gdy już go pozyskasz, zastanów się, jaka treść może go interesować, aby po pierwszym mailu nie wypisał się z listy subskrybentów. Przygotowanie skutecznego mailingu to sztuka przynosząca wiele korzyści.
Social media marketingu
Nie jesteś obecny w mediach społecznościowych lub publikujesz wpisy raz na jakiś czas? W takim razie nie korzystasz z całego potencjału social media. Organizowanie konkursów na Facebooku, dodawanie ciekawych postów, informowanie o promocjach to tylko niektóre działania wspierające generowanie leadów. Coraz większe możliwości oferuje także Messenger – boty mogą odpowiadać na pytania użytkowników, ułatwiając Ci pracę związaną z obsługą klienta. Przemyślane działania prowadzone w obrębie mediów społecznościowych poszerzą Twój zasięg i widoczność marki w internecie.
Stron błędu 404
Strona błędu 404 przyda Ci się w przypadku niedziałających i nieprzekierowanych podstron, niedostępnego asortymentu lub pomyłki popełnionej przez użytkownika podczas wpisywania adresu URL. Wzbogać ją o elementy wspierające konwersję – formularz kontaktowy, listę podobnych produktów lub artykułów, najciekawsze treści z bloga. Za pomocą 404-ki również możesz pozyskać klienta.
Przycisków call to ation
Warto także poświęcić uwagę samym przyciskom call to action, które są skuteczne, jeśli zostaną dobrze zaprojektowane. Kolor buttona powinien odróżniać się od tła strony, a znajdujące się na nim wezwanie do działania powinno jasno wskazywać, czego oczekujesz od użytkownika. Istotna jest także jego wielkość przycisku oraz miejsce na stronie, gdzie zostanie zamieszczony. Skuteczność call to action można weryfikować za pomocą testów A/B, ponieważ czasami wprowadzenie drobnej zmiany w jego barwie pomaga kilkakrotnie zwiększyć konwersje.
Testuj różne sposoby na generowanie leadów!
Każdy biznes jest inny, dlatego skuteczność poszczególnych technik pozyskiwania leadów sprzedażowych powinieneś weryfikować samodzielnie. Badaj, które z metod przyciągają najwięcej klientów. Nie rezygnuj także z działań, które być może są mało efektywne, ale nie wymagają od Ciebie zbyt dużych nakładów finansowych (np. strona błędu 404), ponieważ istnieje szansa, że pomogą Ci zyskać chociaż jedno zapytanie ofertowe.