Pozyskiwanie leadów sprzedażowych – 11 pomysłów na generowanie leadów – Blog Artefakt

11 pomysłów na skuteczne pozyskiwanie leadów sprzedażowych

/ SEM
lead sprzedaowy

Przedsiębiorstwa istnieją po to, by sprzedawać określone produkty lub świadczyć usługi. Aby móc realizować swoje cele, rozwijać się i uzyskiwać przychody na zadowalającym poziomie, potrzebują klientów. Proces ich pozyskiwania to generowanie leadów sprzedażowych. W jaki sposób można go skutecznie realizować? Poszukaj inspiracji na naszej liście 11 pomysłów na zbieranie leadów.

Co to jest lead sprzedażowy?

Leady sprzedażowe to osoby lub firmy zainteresowane naszą ofertą (zakupem produktów lub usług) lub współpracą. Lead to po prostu potencjalny klient, który wypełnił formularz kontaktowy, wysłał zapytanie ofertowe lub skontaktował się z nami telefonicznie lub mailowo. Zainteresowanych i gotowych do konwersji użytkowników można pozyskać, podejmując różnorodne działania marketingowe w obrębie strony internetowej (m.in. content marketing, reklamy Google Ads, social media marketing), poza nią (wydarzenia branżowe, ulotki, plakaty) lub korzystając z usług agencji specjalizujących się w zbieraniu leadów sprzedażowych.

Generowanie leadów sprzedażowych

Chcąc zwiększyć efektywność biznesową, należy włączyć do strategii marketingowej skuteczne taktyki generowania leadów (ang. lead genetration). Zastosowane działania promocyjne mają na celu zachęcenie użytkowników do pozostawienia swoich danych. Następnie rozpoczyna się proces zarządzania leadami, który powinien doprowadzić do konwersji.

Pozyskiwanie leadów sprzedażowych wygląda zupełnie inaczej w branżach B2B oraz B2C, co prezentują m.in. wyniki poniższego badania przeprowadzonego przez HubSpot w ubiegłym roku.

pozyskiwanie leadów w sektorze b2b

Źródło: HubSpot.

Przedsiębiorstwa z branży B2B uważają, że najskuteczniejszymi sposobami zbierania leadów jest pozycjonowanie, e-mail marketing oraz social media. Z kolei dla firm docierających do klientów indywidualnych największe znaczenie mają media społecznościowe, zaś najgorzej sprawdza się telemarketing, za pomocą którego sektor B2B pozyskuje 2 razy więcej zapytań ofertowych. Do konsumentów bardziej przemawiają także tradycyjne formy reklamy, niesprawdzające się w przypadku klientów biznesowych.

Z kolei respondenci ankietowani przez The Statistics Portal ocenili kampanie e-mailowe jako najskuteczniejszą formę generowania leadów. Na drugim miejscu znalazło się SEO i content marketing, a na trzecim live’y i transmisje na żywo.

generowanie leadów w sektorze b2b

Źródło: The Statistics Portal

Z badań warto czerpać inspirację, chociaż w przypadku każdej branży i biznesu mogą sprawdzić się nieco inne metody pozyskiwania klientów. Jeśli tylko budżet na to pozwala, najlepiej wdrożyć kilka sposobów, by maksymalnie zwiększyć szansę na pozyskiwanie konwersji.

Jak pozyskiwać leady? 11 skutecznych narzędzi e-marketingowych

Zainteresowanie potencjalnych klientów można zdobywać za pomocą marketingu internetowego, a w szczególności:

Stron typu landing page

Strony docelowe to sztandarowy przykład narzędzi do generowania leadów sprzedażowych. Ich celem jest poprowadzenie użytkownika wprost do konwersji. Powinny posiadać treść bogatą w informacje przekonujące do podjęcia decyzji zakupowej przez użytkownika. Wszystkie elementy – formularz kontaktowy, grafika, przycisk wezwania do działania, muszą być spójne wizualnie. Zadbaj także o to, aby landing page szybko się wczytywał i dostosowywał się do wielkości ekranów urządzeń mobilnych.

Poradników, e-booków, treści poradnikowych

Zanim użytkownik stanie się Twoim klientem, często poszukuje informacji na dany temat, starając się rozwiązać problem lub przeprowadzić wstępny research produktów lub usług. Treści poradnikowe pomagają złapać pierwszy kontakt z takim internautą, który będąc pod wrażeniem posiadanej przez Ciebie wiedzy, być może zainteresuje się Twoją ofertą. Pamiętaj jednak, aby udostępniane materiały w formacie PDF przygotować na papierze firmowym oraz zamieścić w nich linki do strony internetowej.

Bloga firmowego

Blog, za pomocą którego realizujesz content marketing, możesz wykorzystać także do pozyskiwania leadów sprzedażowych. W jaki sposób? W artykułach zamieść mało nachalne banery i przyciski call to action, zachęcające do konwersji. W długich treściach użyj kilka tego typu elementów, prezentując inne aspekty swojej oferty lub odmienny asortyment. Innym sposobem jest wykorzystanie bocznych sidebarów. Pamiętaj, że sama treść blogowa to także czynnik mający wpływ na pozyskiwanie zapytań sprzedażowych – eksperckie teksty budują Twój wizerunek, edukują klientów, przekonując ich, że warto Ci zaufać.

Case studies i historii sukcesów

Dziel się sukcesami oraz osiągnięciami. Opisz, jak doskonale poradziłeś sobie z realizacją usługi u klienta. Opowiedz o kursie lub szkoleniu, w którym brałeś udział, zdobywając certyfikat. Przygotowane przez Ciebie case studies oraz historie sukcesów będą stanowiły potwierdzenie Twoich kwalifikacji, zachęcając klientów do podjęcia współpracy.

Angażujących infografik

Infografiki pomagają przekazywać informacje w łatwo przyswajalnej formie. Nie każdy ma czas i ochotę, by przeczytać instrukcję obsługi opisaną w 3000 zzs, ale przejrzenie grafiki obrazującej krok po kroku, co należy zrobić, jest o wiele bardziej atrakcyjne. Ciekawe obrazy często stają się viralami udostępnianymi w social media. Mają też potencjał do pozyskiwania leadów.

Video marketingu

Wideo i tzw. live’y (transmisje na żywo) to najbardziej czasochłonne i kosztochłonne formy marketingu treści, które nierzadko dają najlepsze efekty. Jeśli w swojej strategii uwzględniłeś tworzenie materiałów wideo, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś skorzystał z nich w procesie zbierania leadów. W tym celu zadbaj o odpowiednie elementy, które pozwolą klientom na przechodzenie do Twojej strony, oferty lub bezpośredni kontakt z działem obsługi. Np. zamieszczając filmy na YouTube’ie, można dodać odpowiednie karty pojawiające się na wideo, a na nich zamieścić link do strony lub angażujące wezwanie do działania.

Szkoleń online i webinarów

Organizowane e-szkolenia i webinary zawsze stanowią reklamę prowadzonej przez Ciebie działalności, kształtują Twoją markę osobistą oraz wpływają na rozpoznawalność w sieci. Mogą także stanowić doskonały sposób pozyskiwania leadów. Aby tak się stało, nienachalnie zaprezentuj swoją firmę, ofertę, produkty. Pamiętaj jednak, żeby nie przesadzić z autoprezentacją i skoncentrować się na informacjach, które chcesz przekazać uczestnikom. Inaczej możesz osiągnąć efekt odwrotny od zamierzonego.

E-mail marketingu

Newslettery przez marketerów z branży B2B uznawane są za jedne z najskuteczniejszych sposobów na pozyskiwanie klientów. Skuteczny mailing wymaga nie lada zachodu, a w dobie RODO dodatkowo należy pamiętać o legalnym pozyskaniu adresów mailowych. Dlatego formularze zapisu do newslettera muszą być na tyle atrakcyjne, aby użytkownik chciał się zapisać do Twojej bazy. Gdy już go pozyskasz, zastanów się, jaka treść może go interesować, aby po pierwszym mailu nie wypisał się z listy subskrybentów. Przygotowanie skutecznego mailingu to sztuka przynosząca wiele korzyści.

Social media marketingu

Nie jesteś obecny w mediach społecznościowych lub publikujesz wpisy raz na jakiś czas? W takim razie nie korzystasz z całego potencjału social media. Organizowanie konkursów na Facebooku, dodawanie ciekawych postów, informowanie o promocjach to tylko niektóre działania wspierające generowanie leadów. Coraz większe możliwości oferuje także Messenger – boty mogą odpowiadać na pytania użytkowników, ułatwiając Ci pracę związaną z obsługą klienta. Przemyślane działania prowadzone w obrębie mediów społecznościowych poszerzą Twój zasięg i widoczność marki w internecie.

Stron błędu 404

Strona błędu 404 przyda Ci się w przypadku niedziałających i nieprzekierowanych podstron, niedostępnego asortymentu lub pomyłki popełnionej przez użytkownika podczas wpisywania adresu URL. Wzbogać ją o elementy wspierające konwersję – formularz kontaktowy, listę podobnych produktów lub artykułów, najciekawsze treści z bloga. Za pomocą 404-ki również możesz pozyskać klienta.

Przycisków call to ation

Warto także poświęcić uwagę samym przyciskom call to action, które są skuteczne, jeśli zostaną dobrze zaprojektowane. Kolor buttona powinien odróżniać się od tła strony, a znajdujące się na nim wezwanie do działania powinno jasno wskazywać, czego oczekujesz od użytkownika. Istotna jest także jego wielkość przycisku oraz miejsce na stronie, gdzie zostanie zamieszczony. Skuteczność call to action można weryfikować za pomocą testów A/B, ponieważ czasami wprowadzenie drobnej zmiany w jego barwie pomaga kilkakrotnie zwiększyć konwersje.

Testuj różne sposoby na generowanie leadów!

Każdy biznes jest inny, dlatego skuteczność poszczególnych technik pozyskiwania leadów sprzedażowych powinieneś weryfikować samodzielnie. Badaj, które z metod przyciągają najwięcej klientów. Nie rezygnuj także z działań, które być może są mało efektywne, ale nie wymagają od Ciebie zbyt dużych nakładów finansowych (np. strona błędu 404), ponieważ istnieje szansa, że pomogą Ci zyskać chociaż jedno zapytanie ofertowe.

Również na naszym blogu
Wskazówki Google dla Webmasterów to rozbudowany dokument, w którym zawarte są dobre praktyki...
Semantyczne słowa kluczowe pomagają nasycić treść frazami, które wspomogą pozycjonowanie serwisu...
Pozycjonowanie sezonowe pomaga zwiększyć współczynnik konwersji w szczycie sezonu. Jak realizować...
Pisanie tekstów na nową stronę internetową to nie lada wyzwanie. Podpowiadamy, jak zaplanować...
Prowadząc stronę na Facebooku należy unikać 13 kardynalnych błędów, które utrudniają budowanie...