E-marketingowa checklista dla działalności usługowej, marketing dla usługodawców – Blog Artefakt

E-marketingowa checklista dla działalności usługowej – sprawdź, czy wykorzystujesz potencjał marketingu internetowego!

/ SEM
laptop pozycjonowanie

Właściciele zajmujący się prowadzeniem działalności usługowej coraz częściej decydują się na promocję w internecie. Często robią to samodzielnie, ponieważ już samo posiadanie strony internetowej stanowi pierwszy krok w stronę internetowego klienta. Jak jednak wykorzystać cały potencjał e-marketingu? Przygotowaliśmy checklistę z najistotniejszymi działaniami, które warto podjąć, reklamując swoje usługi w sieci.

Czy Twoja strona internetowa jest przejrzysta i łatwa w obsłudze dla użytkownika?

Obecnie praktycznie każdy przedsiębiorca prowadzi swoją stronę internetową. Koszty założenia i utrzymywania witryny są niewielkie, a korzyści ogromne. Przede wszystkim za jej pomocą można pozyskać nowych klientów, prezentując swoje usługi oraz budować wizerunek eksperta, edukując użytkowników poprzez publikowanie wartościowych tekstów poradnikowych. Nawet w branżach, które objęte są restrykcyjnymi zasadami dot. reklamy (np. prawnicy, notariusze, komornicy lub apteki), strona internetowa pozwala realizować cele biznesowe.

Pamiętając o tym, że witryna www stanowi wizytówkę przedsiębiorcy w sieci, należy zadbać o jej przejrzystość, intuicyjność i lekkość, aby każdy użytkownik mógł się na niej odnaleźć. Sprawdź więc, czy:

  • Struktura strony i nawigacja (menu) kierują klientów do najważniejszych informacji,
  • Formularz kontaktowy zachęca do nawiązania kontaktu (im mniej pól do wypełnienia, tym lepiej),
  • Dane kontaktowe (nr telefonu i adres) znajdują się w widocznych miejscach, np. na górze strony lub w stopce,
  • Layout, kolor treści, logo są spójne kolorystycznie i nie rozpraszają użytkownika,
  • Klient ma ułatwiony dostęp do najważniejszych treści – koszyka, oferty, regulaminów.
strona internetowa biuro rachunkowe

Przykład makiety biura księgowego

Projektując witrynę, postaw na proste rozwiązania, które zaprezentują się dobrze i nie będą obciążały czasu ładowania strony. Im mniej dodatków, zewnętrznych skryptów i wtyczek, tym lepiej z punktu widzenia wydajności serwisu.

Czy zdobyłeś widoczność na swoim lokalnym rynku?

Pozycjonowanie lokalne to jedna ze strategii zwiększania widoczności na lokalnym rynku. Dzięki local SEO można poprawić swój zasięg w regionie, w którym prowadzona jest działalność. Firma pojawia się w wynikach organicznych na zapytania lokalne (np. fryzjer Wrocław, fryzjer blisko mnie), na mapach Google oraz w sekcji wyników lokalnych w wyszukiwarce. Najczęściej na taką taktykę decydują się niewielkie oraz duże biznesy, które świadczą swoje usługi na ograniczonym obszarze i tam chcą docierać do nowych klientów, np. mechanicy samochodowi, fryzjerzy, stomatolodzy, restauracje i punkty gastronomiczne).

pozycjonowanie lokalne mechanik samochodowy

Co wyróżnia local SEO od standardowej usługi pozycjonowania? Przede wszystkim dobór fraz lokalnych oraz kompleksowa optymalizacja wizytówki Google Moja Firma.

Czy wykorzystujesz potencjał reklam Google Ads?

Reklamowanie się za pomocą linków sponsorowanych lub reklam banerowych wyświetlanych w sieci reklamowej Google to również jeden ze sposobów na docieranie do nowych klientów. Reklamy Google Ads mają tę zaletę, że doskonale sprawdzają się w szczycie sezonu – kampania uruchamia się od razu po skonfigurowaniu reklamy i zasileniu konta. Ustalenie konkurencyjnej stawki i zadbanie o wysoki wynik jakości reklamy gwarantuje wyświetlenie się w TOP3 płatnych wyników wyszukiwania.

Hotele Wrocław Google

Dodatkowo niektóre branże, np. hotelarska, mogą skorzystać z wyjątkowych typów reklam dedykowanych prowadzonemu przez nich biznesowi. Coraz więcej przedsiębiorców korzysta także z reklam wyświetlanych na mapach Google, by w ten sposób jeszcze mocniej zintensyfikować działania promocyjne prowadzone na lokalnym rynku.

Czy Twoje usługi są precyzyjnie i wyczerpująco opisane?

Klient nie będzie wiedział, w czym się specjalizujesz, dopóki mu o tym nie opowiesz. Z tego względu bardzo istotny jest wyczerpujący opis świadczonych usług. Np. w branży przewozowej określona firma przewozowa może zajmować się np. przewozów osób za granicę albo transportem przeprowadzkowym. Wyczerpujące treści stanowią także okazję na przemycenie słów kluczowych z długiego ogona (przewóz pianin we Wrocławiu), które wpisują użytkownicy do wyszukiwarki, poszukując specjalistycznych usług.

Czy prezentujesz usługi i swój wizerunek eksperta za pomocą marketingu treści?

Na realizację strategii marketingu treści decydują się nie tylko znane marki z dużymi budżetami na reklamę, ale także jednoosobowe działalności i małe biznesy rodzinne. Content marketing daje wiele korzyści, m.in.:

  • Pomaga budować wizerunek eksperta,
  • Dostarcza użytkownikom treści poradnikowych rozwiązujących ich problemy i wątpliwości,
  • Prezentuje świadczone usługi,
  • Umożliwia nasycenie strony pozycjonowanymi słowami kluczowymi,
  • Zapewnia stałą rozbudowę treści, którą lubią wyszukiwarki internetowe.

Marketing treści można wykorzystać w każdej branży, jest to na tyle elastyczna forma reklamy, że nawet przy niewielkich nakładach może przyczynić się do osiągania celów biznesowych – zwiększenia sprzedaży i docierania do nowych klientów. Tę strategię doskonale wykorzystują m.in. księgowi, doradcy podatkowi, salony kosmetyczne, właściciele prywatnych gabinetów lekarskich, których klienci chcą wiedzieć więcej o świadczonych usługach.

Jednym z narzędzi marketingu treści jest video content marketing, który choć wymaga większych nakładów, skutecznie przyciąga uwagę użytkowników. Za pomocą filmów instruktażowych, poradników, a także tzw. wideo z życia firmy można zaprezentować, jak wygląda sam proces świadczenia usługi oraz dostarczyć dodatkowych informacji posprzedażowych. Dzisiaj na YouTube’ie kanały prowadzą już nie tylko influencerzy i vlogerzy, ale także kosmetyczki, fryzjerzy, dentyści, fotografowie lub kamerzyści.

Czy eliminujesz duplikację treści?

Niektóre branże są obostrzone dość rygorystycznymi przepisami odnoszącymi się do reklamy lub treści informacji handlowej publikowanej w materiałach reklamowych. Np. apteki i sklepy sprzedające suplementy diety nie mogą zamieszczać autorskich opisów produktów – na stronie musi znaleźć się treść z recepty. To doprowadza do sytuacji, w której wiele witryn posiada taką samą treść – jest to duplikacja contentu, niekorzystnie wpływająca na pozycję w wynikach wyszukiwania. Jak sobie z tym poradzić?

Można np. oprócz treści z recepty publikować dodatkowe informacje o korzystnym wpływie poszczególnych składników leku na zdrowie, dodawać opinie ekspertów i komentarze użytkowników. Google lubi unikalną treść, która niejako zrównoważy skopiowany content. Taka strategia może wpłynąć pozytywnie na widoczność strony internetowej w rankingu.

Czy dbasz o zdjęcia na swojej stronie internetowej?

Dobrej jakości zdjęcia w przypadku wielu usług przekonują klienta do nawiązania współpracy. Jednak zanim wrzucisz pliki graficzne na swoją stronę, zadbaj o ich optymalizację. Zbyt duży rozmiar obrazów obciąży witrynę, wpływając negatywnie na jej czas ładowania. A to z kolei może skutkować porzuceniem serwisu przez niecierpliwych użytkowników.

galeria zdjec Ravami

O optymalizację grafiki w szczególności powinni zadbać fotografowie, w przypadku których zdjęcia stanowią ich portfolio i próbkę umiejętności. W tym przypadku szczególną uwagę należy zwrócić na to, czy fotografie w galerii obrazów nie znajdują się na osobnych adresach URL z pustą zawartością (samo zdjęcie dla Google to zbyt mały content), pliki są skompresowane, a ich nazwa nie zawiera polskich znaków. Jakość zdjęć musi iść w parze z odpowiednią ich optymalizacją pod SEO, jeśli chcemy wyróżnić się od konkurencji.

Czy jesteś obecny na portalach branżowych?

Niektórzy klienci poszukują usługodawców nie za pomocą wyszukiwarki tylko za pośrednictwem portali branżowych. Na jednej stronie mogą zapoznać się z ofertami różnych firm i przedsiębiorców świadczących np. usługi tłumaczeniowe, porównać je, a następnie wybrać najkorzystniejszą propozycję. Obecność na takim serwisie to kolejny krok w stronę zwiększania zasięgu w internecie. Przed założeniem konta, upewnij się, że jest bezpłatne.

Czy wykorzystujesz siłę opinii i rekomendacji?

Opinie wystawiane przez zadowolonych klientów stanowią najlepszą reklamę dla Twojego biznesu. Zadbaj o to, aby użytkownik miał możliwość wystawić rekomendacje, a następnie prezentuj je osobom przeglądającym Twoją stronę internetową. Przygotuj odpowiednią zakładkę w strukturze serwisu (Rekomendacje), odpowiadaj na opinie na wizytówce Google Moja Firma (co doskonale realizują punkty gastronomiczne), zbieraj recenzje za pomocą portali społecznościowych. Reaguj także na negatywne komentarze, odpowiadając kulturalnie na zarzuty niezadowolonych klientów.

Czy korzystasz z social media i influencer marketingu?

Social media niepostrzeżenie stały się częścią naszego życia jak niegdyś telewizja. By być bliżej swoich użytkowników, działaj aktywnie w wybranych portalach społecznościowych. Profil na Facebooku, Instagramie lub Snapchacie pomoże Ci rozwinąć działalność i poprawić komunikację z klientami.

Możesz pójść o krok dalej i wykorzystać influencer marketing, czyli współpracę z blogerami. Użytkownicy chętniej decydują się na usługę zrecenzowaną przez niezależną i opiniotwórczą osobę prowadzącą swoją stronę internetową (sprawdza się to szczególnie w usługach beauty). Zastanów się, czy taki sposób promocji w internecie nie będzie jednym z najskuteczniejszych w Twojej branży.

Czy Twoja strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych?

Nie trać użytkowników przeglądających internet za pomocą urządzeń mobilnych. Dostosuj swoją stronę do wymagań smartfonów i tabletów. Najlepiej zdecyduj się na responsywną wersję serwisu, która zapewni zgodność treści wyświetlanych na różnych urządzeniach i będzie korzystnie wpływała na proces pozycjonowania serwisu.

Promocja działalności usługowej w sieci to coś więcej niż strona internetowa!

Droga do sukcesu nigdy nie jest usłana różami. Należy trafić w oczekiwania użytkowników, ogarnąć wszystkie kwestie finansowo-podatkowe, zarobić na czynsz i pensje pracowników. Reklama w internecie także ma swoją cenę, ale w przeciwieństwie do tradycyjnych sposobów promocji (np. ulotki i billboardy) pomaga dotrzeć do klientów poszukujących określonych usług za pomocą wyszukiwarki lub social media.

Również na naszym blogu
Wskazówki Google dla Webmasterów to rozbudowany dokument, w którym zawarte są dobre praktyki...
Semantyczne słowa kluczowe pomagają nasycić treść frazami, które wspomogą pozycjonowanie serwisu...
Pozycjonowanie sezonowe pomaga zwiększyć współczynnik konwersji w szczycie sezonu. Jak realizować...
Pisanie tekstów na nową stronę internetową to nie lada wyzwanie. Podpowiadamy, jak zaplanować...
Prowadząc stronę na Facebooku należy unikać 13 kardynalnych błędów, które utrudniają budowanie...