Wypełnij formularz

Zamów bezpłatną konsultację!


Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
22.01.2024 | czas czytania: 5 | EPR | autor: Artefakt

Jak działa social selling?

Jak działa social selling?

Rosnąca popularność social sellingu

Social selling to coraz powszechniej wykorzystywany rodzaj praktyk marketingowych. Jego popularność sprawia, że w sieci krąży o nim, oprócz wartościowych, przydatnych treści, wiele nieprawdziwych informacji. W artykule postaramy się zdementować większość z nich. Warto zacząć od początku, czyli od definicji social sellingu.

Co to jest social selling?

Prawidłowo rozumiany social selling to budowanie relacji – zarówno z obecnymi, jak i z potencjalnymi klientami za pomocą mediów społecznościowych (takich jak Facebook, Instagram, Twitter, a przede wszystkim – LinkedIn) w ramach określonego procesu sprzedażowego. Powyższa definicja dementuje więc opinię mówiącą o tym, że social selling to „szybkie załatwianie spraw”. Jest zupełnie odwrotnie! Głównym założeniem social sellingu jest wsłuchiwanie się w potrzeby otoczenia i odpowiadanie na nie poprzez proponowanie możliwie najlepszego spełnienia tych potrzeb. Wiąże się on przede wszystkim z podejmowaniem rozmów w sieci. Wszystko to wymaga uwagi i czasu. Co więc odgrywa główną rolę w tej praktyce? Jest to indywidualne podejście do każdego klienta.

Social selling a tradycyjne formy docierania do klienta

Social selling to przede wszystkim odpowiedź na potrzeby rynku. Doskonale ilustrują to badania przeprowadzone przez liczne firmy, takie jak: Accenture, CEB Global, e-Marketer, Executive Board i Forrester Research. Według tych badań:

  • 67% klientów B2B podejmuje decyzję zakupową jeszcze zanim skontaktuje się ze sprzedawcą;
  • 75% klientów B2B uważa, że kupowanie bezpośrednio przez stronę internetową jest wygodniejsze niż kontakt ze sprzedawcą;
  • 77% kupujących w sektorze B2B twierdzi, że nie rozmawia ze sprzedawcą zanim nie przeprowadzi samodzielnego researchu;
  • 92% nabywców usuwa maile i wiadomości głosowe od nieznanych osób;
  • 93% klientów B2B deklaruje, że woli kupować produkty samodzielnie niż przez pośrednika;
  • tweet dla klientów jest 2 razy mniej irytujący od maila, sprawia on nawet 5 razy mniej kłopotów niż rozmowa telefoniczna z przedstawicielem danej marki.

Ponadto trzeba zaznaczyć, że na rynku pojawia się nowe pokolenie konsumentów, którzy uważają Internet za najwygodniejsze miejsce robienia zakupów, a co za tym idzie – wyjątkowo często decydują się na zakupy właśnie przez Internet. Według Gemius Polska:

  • niemalże 60% osób kupujących w sieci to klienci poniżej 35 lat;
  • niemalże 90% osób kupujących w sieci ma mniej niż 50 lat.

Social selling stanowi więc odpowiedź na fakt, że tradycyjne formy docierania do klienta, takie jak telefony, maile i formularze kontaktowe, przestają działać tak dobrze jak jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu. Dowodem na to są statystyki Social Selling Index.

Co to jest Social Selling Index?

Oficjalna definicja brzmi następująco: „Social Selling Index (SSI) to miara umiejętności sprzedażowych sprzedawcy oraz ich zastosowania w praktyce”. W dalszej części oficjalnej definicji można przeczytać o statystykach SSI, które pokazują, że wraz ze wzrostem Social Selling Index wzrasta sprzedaż. Bardziej konkretnie – Social Selling Index to narzędzie, które służy do pomiaru zastosowania przez firmy i osoby indywidualne zasad pochodzących z filarów sprzedaży na LinkedIn. Są to cztery filary – każdy z nich mierzy się w skali od 0 do 100, każdy z nich ma współczynnik o wadze 25.

4 elementy Social Selling Index

Na Social Selling Index składają się 4 elementy:

  1. tworzenie profesjonalnego wizerunku,
  2. pozyskiwanie kontaktów,
  3. zaangażowanie,
  4. budowanie relacji.

Filary sprzedaży z Social Selling Index zostały teoretycznie i praktycznie opisane poniżej.

Źródło: https://www.linkedin.com/pulse/linkedin-social-selling-index-basics-ryan-stott

1. Tworzenie profesjonalnego wizerunku

Przede wszystkim profil Twojej firmy na LinkedIn powinien zawierać jasne informacje o tym, czym zajmuje się przedsiębiorstwo i jakie wartości wyznaje. Treści powinny być ciekawe i pozbawione ogólników. Czytający je klient musi dostrzec, że ma do czynienia z profesjonalnym i odpowiedzialnym przedsiębiorstwem. Warto zatroszczyć się również o poprawność językową tekstów – można np. powierzyć sprawę doświadczonemu copywriterowi, który nie tylko poprawi treści, ale także uprości i ożywi je tak, by były chętnie czytane.

Działania wpływające na tworzenie profesjonalnego wizerunku na LinkedIn:

  • Dbaj o aktualność informacji.
  • Dodawaj treści, które pokażą, że jesteś specjalistą.
  • Publikuj artykuły, które przedstawią Cię jako lidera, nie naśladowcę.

2. Pozyskiwanie kontaktów

LinkedIn to nie budowanie sieci dla sieci, a pozyskiwanie w pełni wartościowych kontaktów. Właśnie dlatego w gronie Twoich kontaktów powinny znaleźć się osoby, z którymi coś Cię łączy – chodzi tu przede wszystkim o tę samą bądź podobną branżę i zainteresowania.

Działania wpływające na pozyskiwanie kontaktów na LinkedIn:

  • Wysyłaj zaproszenia ze spersonalizowaną wiadomością.
  • Wykorzystuj swoje „powiązane kontakty” w celu zawierania nowych znajomości.
  • Zaglądaj do „Kto oglądał Twój profil” – jeśli znajdziesz tam kogoś, z kim coś Cię łączy, „zaczep” go.

3. Zaangażowanie

Zaangażowanie jest tu rozumiane jako dzielenie się oryginalnymi i wartościowymi treściami. Aby robić to skutecznie, powinieneś dobrze poznać swoich odbiorców i ich potrzeby. Czasem poświęcenie czasu na rozwiązanie problemu jednej osoby okazuje się marketingowym strzałem w dziesiątkę! Indywidualne traktowanie klienta jest często doceniane nie tylko przez niego i jego bliskich, ale także przez całą sieć kontaktów.

Działania pokazujące, że jesteś zaangażowany:

  • Publikuj treści, które z dużym prawdopodobieństwem zainteresują użytkowników.
  • Udostępniaj artykuły, które zainteresowały Ciebie.
  • Zabieraj głos – komentuj, wyrażaj opinie, odnoś się do aktualnych wydarzeń.

4. Budowanie relacji

Budowanie relacji nie polega wyłącznie na stałym poszerzaniu sieci kontaktów. Kontakty trzeba podtrzymywać. W tym przypadku zdecydowanie liczy się jakość, a nie ilość.

Działania, dzięki którym zbudujesz trwałe relacje:

  • Okazuj zainteresowanie treściami publikowanymi przez innych.
  • Uczestnicz w dyskusjach – staraj się przy tym być wyrozumiały i w miarę możliwości obiektywny.
  • Dbaj o podtrzymywanie relacji poprzez wysyłanie prywatnych wiadomości.

Komu szczególnie przydają się metody social sellingu?

Wyżej wspomnieliśmy o tym, że zgodnie ze statystykami podawanymi przez LinkedIn – im większy wskaźnik Social Selling Index, tym większa sprzedaż. W związku z tym osobami, którym zdecydowanie mogą przydać się w pracy metody social sellingu, są przede wszystkim:

  • sprzedawcy,
  • liderzy i menadżerzy,
  • marketerzy,
  • osoby zatrudnione w działach HR,
  • freelancerzy.

Oczywiście wysoki wskaźnik SSI nie daje gwarancji wysokiej sprzedaży i sukcesu przedsiębiorstwa, ale w dużej mierze się do nich przyczynia.

Czy social selling się opłaca?

Social selling wymaga dużo zaangażowania, a co za tym idzie – czasu. Nie mamy jednak żadnych wątpliwości, że mimo tych poświęceń social selling opłaci się w przypadku wszystkich firm – dużych, średnich i małych, a także w przypadku jednoosobowych działalności!

Social selling w wydaniu Bosch Home

Świetnym przykładem potwierdzającym tę tezę jest działanie firmy Bosch Home, która odpowiedziała na facebookowy wpis na stronie Koci Azyl – Fundacja św. Franciszka. Fundacja poprosiła o przekazanie pralki, na co Bosch Home odpowiedział, że nie tylko chętnie dostarczy pralkę, ale też zaangażuje swoich pracowników w pomoc fundacji. Ta reakcja spotkała się z ogromnym entuzjazmem internautów, którzy w komentarzach deklarowali, że przy kolejnych zakupach sprzętów AGD zdecydują się właśnie na asortyment Bosch Home. Bosch Home nie mógł wymyślić sobie lepszej reklamy!

Źródło: https://www.facebook.com/fundacja.sw.franciszka

Główna myśl social sellingu

A artykule udowodniliśmy, że praktykowanie metod social sellingu, rozumianych jako szeroko pojęte budowanie relacji z klientami poprzez social media, może, a nawet musi okazać się skuteczne. Profesjonalny wizerunek firmy wpływa przede wszystkim na pozyskiwanie nowych klientów. Z kolei zaangażowanie pozwala na zatrzymanie tych, którzy zaufali nam wcześniej. Wszystko opiera się na jednej, pozornie banalnej myśli – jeśli chcesz coś sprzedać, najpierw daj coś od siebie.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

cyberbezpieczeństwo firmy 03.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | Strony internetowe

Jak zabezpieczyć firmę? Przewodnik po cyberbezpieczeństwie krok po kroku

Cyberzagrożenia nie dotyczą już tylko dużych korporacji. Ataki ransomware, phishing, złośliwe oprogramowanie i inne formy ataków hakerskich coraz częściej uderzają w małe i średnie firmy, które nie posiadają odpowiednich zabezpieczeń systemów IT. Jeśli prowadzisz biznes, powinieneś wiedzieć, jak stworzyć i wdrożyć skuteczną strategię cyberbezpieczeństwa firmy, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa informacji, ochronić dane klientów oraz zbudować wizerunek firmy bezpiecznej cyfrowo. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

AI MODE 27.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

AI Mode — co to jest i jak zoptymalizować treść, by być widocznym?

Czy Twoja firma jest widoczna w Google? Jeśli od miesięcy ruch na stronie spada, a konkurencja pojawia się wyżej w wynikach, przyczyna może być zaskakująco prosta — Google zmieniło zasady gry. Wyszukiwarka wprowadza AI Mode, czyli tryb oparty na sztucznej inteligencji, który przekształca sposób wyświetlania wyników. To powoduje, że tradycyjne SEO oparte wyłącznie na słowach kluczowych i linkach powoli przestaje wystarczać. AI Mode potrafi generować odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, często nie pokazując klasycznych linków. Dla Twojej firmy oznacza to jedno: albo spowodujesz, że treść na Twojej stronie www zostanie zrozumiana przez sztuczną inteligencję Google, albo znikniesz z pola widzenia użytkowników. Co zrobić, aby stać się źródłem informacji dla AI i tym samym zwiększać skutecznie widoczność swojej firmy w internecie? Na to pytanie odpowiemy w poniższym artykule. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

ksef 20.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak działa KSeF? Praktyczny przewodnik krok po kroku dla przedsiębiorców

Już niedługo każdy przedsiębiorca w Polsce — niezależnie, czy prowadzi jednoosobową działalność, czy zarządza spółką — będzie musiał wystawiać faktury w systemie KSeF. Dla wielu właścicieli MŚP to nie tylko zmiana techniczna, ale także ogromne wyzwanie organizacyjne: jak zintegrować system ERP i przygotować biuro rachunkowe, jak uniknąć błędów, które mogą skutkować karami? Być może Ty również, tak jak wielu przedsiębiorców, obawiasz się, że wdrożenie systemu będzie skomplikowane. Jednak w założeniach projektu, KSeF ma uprościć Twoje procesy, o ile tylko dobrze przygotujesz się do zmian. Ten przewodnik krok po kroku pokaże Ci, jak działa Krajowy System e-Faktur (KSeF), jak prawidłowo wystawiać faktury ustrukturyzowane i przy okazji wykorzystać nowe narzędzie do automatyzacji procesów księgowych. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt