Inbound marketing (z ang. marketing przychodzący) to strategia marketingowa, która jest przeciwieństwem tradycyjnej reklamy. Polega ona na budzeniu zainteresowania odbiorców tak, aby to on wykonał pierwszy krok w kierunku nawiązaniu kontaktu z firmą czy zamówienia interesującej go usługi. Użytkownikowi dostarczane są treści, które są odpowiedzią na jego zapytania. Najlepszym środkiem do dystrybucji takich reklam jest Internet. Inbound marketing jest przeciwieństwem metodologii marketingowej zwanej outbound marketingiem (z ang. marketing wychodzący). Outbound marketing to zastosowanie tradycyjnych form reklamy, takich jak: ulotki, drukowane gazety, rozmowy telefoniczne itp.
Celem inbound marketingu jest odpowiedź na określone pytania grupy docelowej oraz dostarczenie informacji na temat produktu czy usługi, które mogą ułatwić decyzję zakupową. Przeciętny użytkownik Internetu, a zwłaszcza pokolenie Millenialsów i każda następna grupa wiekowa, dla której naturalne jest korzystanie z nowych technologii, z łatwością wyłapuje artykuły sponsorowane. Wielu odbiorców jest przebodźcowanych treściami reklamowymi, co grozi utratą zaufania do firmy. W Internecie konsumenci szukają autentyczności, szczerości oraz transparentności. Inbound marketing pomaga w budowaniu nowych doświadczeń łączących potencjalnych klientów z firmą.
Inbound marketing zakłada, że należy dotrzeć do Klienta za pomocą treści umieszczanych tam, gdzie użytkownik je wyszukuje. Jednak nie jest to łatwe zadanie. Sprawdź jakie są 4 filary inbound marketingu, które są ważne w opracowaniu strategii marketingowej i wykorzystaj je w działaniach swojej firmy.
Profesjonalna strona internetowa zawsze wpływa na dobry wizerunek firmy. Ważne, aby zawierała wysokiej jakości content, strukturę przyjazną pod UX oraz atrakcyjny design. Warto pamiętać również o jej regularnej optymalizacji pod kątem SEO. Dzięki temu witryna będzie się wyświetlała wysoko w wynikach wyszukiwania Google.
Najważniejszym punktem tego filaru inbound marketingu będzie produkt lub usługa. Oferta powinna wyróżniać się na tle konkurencji, a marka – wyznawać wartości, które odpowiadają grupie docelowej. Treści zamieszczane na stronie internetowej lub w social mediach muszą być informacjami rzetelnymi, opartymi o wiarygodne źródła, a forma graficzna powinna przyciągać wzrok. Opis produktu czy usługi powinien przedstawiać, jakie korzyści wynikają ze skorzystania z oferty, oraz wskazywać na problemy, które zostaną rozwiązane. Jeżeli przekonasz klienta, że firma chce rozwiązać jego problemy, rosną szanse na powiększenie listy nowych leadów.
Zobacz: Jak skonstruować dobry program lojalnościowy?
Właściciel strony internetowej musi wiedzieć, jakie są cele konwersji dla strony. Mogą być one różne: zostawienie danych kontaktowych, zakup, zapis do newslettera itp. Do narzędzi pomagających zwiększyć konwersję należą m.in. CTA, formularz kontaktowy czy landing page. Klient chętniej zostawi swoje dane, jeżeli dostanie coś w zamian, np. ciekawy e-book.
Zobacz: Co to jest mikrokonwersja i jak ją mierzyć?
Ocena skuteczności realizowanych zadań pozwoli wyciągnąć wnioski z przeprowadzonych działań i zoptymalizować elementy strategii marketingowej. Śledzenie współczynnika konwersji, badanie zadowolenia użytkowników czy określenie efektywności działań wesprą rozwój marki.
Kreatywny i skuteczny marketing to wykorzystywanie pojawiających się perspektyw w celu zdobycia nowych klientów oraz wsparcie firmy w budowaniu pozytywnego i autentycznego wizerunku.
Przyciąganie:
Zaangażowanie:
Zadowolenie:
Wykorzystywanie różnych metod i sprawdzanie ich rezultatów jest najłatwiejszą drogą, aby wypracować działania marketingowe w firmie. Formy pozyskania klientów dostosuj do grupy docelowej oraz celów działania. Nie bój się eksperymentować jednak analizuj działania, które podejmujesz w swojej firmie.