Facebook zachęca do wyboru celu biznesowego, by ułatwić sobie prowadzenie rozliczeń.
Raz wybrany cel reklamy jest później trudno zmienić, więc przy zakładaniu Menedżera Reklam należy zwrócić szczególną uwagę, aby wybrać tę opcję, która najbardziej nam odpowiada.

Podatki od reklam na Facebooku – osoby fizyczne
Osoby nieprowadzące działalności gospodarczej w ustawieniach Menedżera Reklam powinny zaznaczyć, że nie tworzą reklam w celach biznesowych. Dzięki temu Facebook automatycznie doliczy do usługi stawkę podatku VAT i samodzielnie odprowadzi go w Irlandii. Na osobach fizycznych w tym przypadku nie ciążą żadne obowiązki związane z podatkiem dochodowym. Reklamując się na Facebooku w celach prywatnych, nie musimy martwić się dodatkowymi rozliczeniami z fiskusem.
Reklama na Facebooku – obowiązki podatkowe przedsiębiorców
Przedsiębiorcy, który będą rozliczać w kosztach uzyskania przychodów promocję na Facebooku, muszą zaznaczyć, że tworzą reklamy w celach biznesowych. I tutaj istnieje kilka możliwości spełnienia obowiązków podatkowych zarówno w zakresie podatku VAT, jak i podatku dochodowego w zależności od przyjętego sposobu rozliczania się z urzędem skarbowym.
Pamiętaj! Zawieranie transakcji z podmiotami, których siedziby są zlokalizowane poza Polską, ale znajdują się na terenie Unii Europejskiej, wymaga zarejestrowania się jako podatnik VAT-UE. W tym celu należy wypełnić formularz VAT-R.
Rozliczenie podatku VAT za reklamy Facebooka dla vatowców
Zakup reklam na Facebooku traktowany jest jako import usług, więc czynni podatnicy VAT będą mogli później odliczyć naliczony 23% podatek. Transakcje należy wykazać w deklaracji VAT-7.
Jak nievatowiec powinien rozliczyć podatek VAT za zakup reklam na Facebooku?
Podmioty, które nie są podatnikiem VAT, również mają obowiązek uzyskania statusu podatnika VAT-UE. Deklarację VAT-R należy wypełnić w taki sposób, wskazać zwolnienie z podatku VAT w Polsce. Następnie do 25. dnia każdego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano transakcji, trzeba złożyć deklarację VAT-9M, wykazując zakup reklamy na Facebooku oraz zapłacić naliczony według 23% stawki podatek VAT.
Reklamy na Facebooku a podatek u źródła i podatek dochodowy
Podatek u źródła jest pobierany od płatności dokonywanych w transakcjach międzynarodowych. Chociaż podatnikiem jest podmiot otrzymujący wpłatę, to do obliczenia i zapłaty podatku zobowiązany jest podmiot dokonujący wpłaty stający się płatnikiem podatku. Co to oznacza? W uproszczeniu chodzi o to, że kupując reklamy na Facebooku, który osiąga przychód na terytorium Polski, ale nie rozlicza się w naszym kraju z podatków, jesteśmy zobowiązani do zapłaty podatku dochodowego w wysokości 20% wartości wydatków poniesionych na promocję.
Kolejna opłata sprawia, że reklama na Facebooku staje się mniej atrakcyjna, jednak istnieje sposób, aby uniknąć płacenia podatku dochodowego – należy posiadać certyfikat rezydencji podatkowej Facebooka.
Certyfikat rezydencji podatkowej to zaświadczenie wskazujące, w jakim kraju dany podmiot jest rezydentem podatkowym i gdzie jego dochody podlegają opodatkowaniu.
Jak zdobyć certyfikat rezydencji podatkowej Facebooka 2020? Tutaj zaczyna się problem – można co prawda skontaktować się z pracownikami Facebooka przez support i spróbować zdobyć oryginalny dokument, jednak w większości przypadków jest to walka z wiatrakami. W sieci znajdziemy skany certyfikatu taki jak np. ten: