Artefakt cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all

Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
28.08.2022 | czas czytania: 5 | Analityka | autor: Artefakt

5 raportów Google Analytics pomocnych w SEO

5 raportów Google Analytics pomocnych w SEO

O Google Analytics można pisać wielostronicowe poradniki, epistoły, a nawet poematy :), ponieważ to narzędzie to niezaprzeczalny kombajn do analizy danych o ruchu na stronie. Z jego ogromnych możliwości mogą skorzystać nie tylko analitycy internetowi, ale także content marketingowcy, właściciele sklepów oraz specjaliści zajmujący się pozycjonowaniem strony internetowej. Do tych ostatnich skierowany jest ten tekst – prezentujemy raporty GA, w które warto zerkać podczas optymalizacji serwisu internetowego.

Po co specjaliście SEO Google Analytics?

Crawlery, aplikacje służące do wyszukiwania słów kluczowych, narzędzia monitorujące widoczność witryny w wynikach wyszukiwania – programów, z których na co dzień korzysta specjalista SEO jest bardzo wiele. Po co do tak obszernej listy dodawać Google Analytics? Ten analityczny program służy przede wszystkim do oceny efektów uzyskiwanych dzięki pozycjonowaniu. Właścicielom serwisów zależy na konwersji, a ta zależy od wzrostu ruchu na stronie. I właśnie popularność witryny możemy monitorować w GA, obserwując, jak pozycja domeny w wynikach wyszukiwania wpływa na liczbę nowych i powracających użytkowników.

Poza analizą wpływu procesu pozycjonowania na konwersje Google Analytics stanowi dla specjalisty SEO źródło cennych wskazówek dotyczących elementów strony internetowej wymagających optymalizacji. W poszczególnych raportach sprawdzimy m.in. wydajność witryny na urządzeniach mobilnych, zbadamy część linków przynoszących największych ruch oraz poznamy próbkę słów kluczowych, po których internauci trafiają do naszego serwisu. To bardzo przydatne informacje, prawda?

Które statystyki GA są najbardziej pomocne dla SEO? Wytypowaliśmy 5 podstawowych raportów:

Raport ruch organiczny (organic search), czyli jak działania SEO przekładają się na ruch na stronie

Pozyskiwanie -> Przegląd -> Wszystkie dane lub konkretnie klikamy w Organic Search

Najbardziej oczywisty raport, do którego powinni zaglądać specjaliści SEO. Tutaj znajdują się informacje dotyczące przyrostów i spadków ruchu z poszczególnych kanałów. Można porównać, czy podejmowane działania z zakresu pozycjonowania przekładają się na pozyskiwanie większej liczby użytkowników za pomocą organicznych wyników wyszukiwania. Poza tym sprawdzimy również współczynnik odrzuceń i współczynnik konwersji, porównany nowych i powracających internautów, poznamy także dość mocno okrojoną listę słów kluczowych generujących ruch w serwisie.

Odpowiednie filtrowanie raportu pozwoli także na sprawdzenie dodatkowych informacji związanych z użytkownikami wchodzącymi na naszą stronę z organicznych wyników wyszukiwania. Dostępne mamy np. dane o:

  • Przeglądarce, rozdzielczości ekranu, systemie operacyjnym, z którego korzysta internauta,
  • Wieku, zainteresowaniach, kraju, w którym znajdują się nasi odbiorcy,
  • Stronach wejścia.

Seowcy zwykle nie mają czasu na dogłębną analizę wszystkich informacji z Google Analytics, dlatego odpowiednie skonfigurowanie raportu organic search z zastosowaniem filtrów ułatwi pracę analityczną i wyciąganie wniosków przydatnych podczas pozycjonowania strony.

Raport strony docelowe z wymiarem dodatkowym tytuł strony

Zachowanie -> Zawartość witryny -> Strony docelowe -> wymiar dodatkowy: Tytuł strony

Skuteczność realizacji strategii pozycjonowania można także zbadać, analizując strony docelowe. Jest to pewnie zastępcze rozwiązanie do słów kluczowych prowadzących użytkowników do naszej witryny – wszystkich fraz, za pomocą których internauci docierają do strony, niestety nie sprawdzimy, ponieważ GA ukrywa przed nami takie dane, zasłaniając się ochroną poufnych informacji. W raporcie odnajdziemy podstrony naszego serwisu przyciągające największą liczbę użytkowników.

Konfiguracja raportu strony docelowe

Zanim zaczniemy analizować dane, musimy dopasować raport do naszych potrzeb, czyli wyfiltrować tylko te strony, na które użytkownicy weszli z organicznych wyników wyszukiwania. W tym celu w pierwszym konfigurujemy segment.

  1. Klikamy przycisk Dodaj segment znajdujący się nad niebieskim wykresem.
  2. Wśród zdefiniowanych segmentów w sekcji System szukamy Ruchu bezpłatnego. Ta konfiguracja pozwoli nam na wyodrębnienie tylko użytkowników pozyskanych z wyszukiwarki. Natomiast jeśli chcemy doprecyzować, żeby ruch pochodził z Google, tworzymy nowy segment.
    1. Klikamy czerwony przycisk +Nowy segment.
    2. W naszym przypadku interesują nas źródła wizyt – w tabeli w polu medium wybieramy organic.
    3. Wpisujemy nazwę segmentu i zapisujemy.
    4. Nowy segment od razu zostanie podpięty do naszego raportu – otrzymujemy strony docelowe, na które weszli użytkownicy z organicznych wyników wyszukiwania.

Po konfiguracji segmentu dodajemy wymiar dodatkowy, aby zobaczyć tytuły podstron. Pod niebieskim wykresem odnajdziemy przycisk do konfiguracji wymiaru. W polu z lupką wpiszmy tytuł strony – pojawi się zdefiniowane ustawienie, a po kliknięciu jego nazwy, raport się przeładuje i otrzymamy pełen komplet danych.

W ten sposób otrzymaliśmy zestawienie podstron wraz z ich tytułami przyciągających największy ruch organiczny. Co z taką wiedzą możemy zrobić? Przede wszystkim zweryfikujemy, czy strony, które według naszych założeń miały przyciągać użytkowników, rzeczywiście taki cel spełniają. Raport może także ukazać podstrony z dużym potencjałem do generowania ruchu – popularne wpisy blogowe warto wykorzystać w procesie generowania konwersji.

Raport konwersje

Konwersje -> Cele -> Przegląd

Klientów zwykle nie interesuje wzrost ruchu na stronie. Dla przedsiębiorców większe znaczenie ma to, jak promocja w internecie (w tym pozycjonowanie) przekłada się na efekty (czyli osiągane cele). Google Analytics sprawdza się doskonale w roli narzędzia do mierzenia skuteczności podejmowanych działań SEO. Wystarczy wejść do raportu Konwersje, aby poznać współczynnik konwersji, czyli stopień realizacji celu na stronie internetowej.

 

Uwaga! Współczynnik konwersji celu możemy mierzyć dopiero wtedy, gdy ustawimy cele w Google Analytics. W pierwszej kolejności musimy wybrać, co chcemy mierzyć i odpowiednio skonfigurować nasze narzędzie analityczne.

W jakim celu specjalista SEO ma sprawdzać konwersje? Jeśli np. wzrost ruchu organicznego na stronie nie przekłada się na większą sprzedaż, leady, wypełnione formularze kontaktowe, należy zastanowić się, czy to nieatrakcyjność oferty odrzuca użytkownika, czy brak intuicyjności strony, a może jednak słowa kluczowe, po których internauta dotarł do serwisu, nie odpowiadają zaprezentowanej zawartości i nie spełniają potrzeb użytkownika. Brak efektów, nawet gdy nie rozliczamy się za konwersje, często stanowi punkt zapalny i stanowi argument do wypowiedzenia umowy na pozycjonowanie.

Raport czas ładowania strony

Zachowanie -> Szybkość witryny -> Przegląd

Wydajność witryny to jeden z elementów, o który warto zadbać. Szybkość wczytywania strony (page speed) należy do jednego z czynników rankingowych. Jeśli serwis ładuje się długo, nie tylko tracimy szansę na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania – musimy się także nastawić na odpływ niecierpliwych użytkowników.

Najczęściej specjaliści SEO czas ładowania strony sprawdzają w googlowskim narzędziu PageSpeed Insights. Można to także zrobić w Google Analytics. W dostępnym raporcie pojawią się m.in. informacje o średnim czasie wczytywania strony i średnim czasie reakcji serwera – takie dane z pewnością ułatwią optymalizowanie wydajności witryny. Poza tym w sekcji Sugestie dotyczące szybkości znajdziemy strony wytypowane przez Google do usprawnienia.

Raport ruch mobilny

Odbiorcy -> Ruch mobilny -> Przegląd i Urządzenia

Posiadanie wersji strony dopasowanej do urządzeń mobilnych to must-have. Coraz częściej użytkownicy sięgają po smartfony, aby wyszukać interesujące usługi lub produkty. Tak jest szybciej, łatwiej, wygodniej. I co ważniejsze, każdy serwis powinien zadbać o mobilność, a w szczególności małe, lokalne firmy, które internauci przeglądają, gdy są w ich pobliżu.

W dostępnym w Google Analytics raporcie Ruch mobilny specjalista SEO zweryfikuje, skąd pochodzi większy ruch w serwisie – urządzeń mobilnych czy desktopowych. I jeśli np. użytkownicy chętniej przeglądają stronę na mobile, ale bardzo szybko ją porzucają (współczynnik odrzuceń jest wysoki), może to sygnalizować pewne problemy z działaniem lub obsługą mobilnej witryny.

Warto także zajrzeć do sekcji Urządzenia, w której znajduje się informacja o modelach smarfonów, z których użytkownicy korzystają podczas przeglądania naszej strony internetowej. Jak taką wiedzę wykorzystać? Można np. lepiej dopasować mobilną wersję witryny pod konkretne marki, by zapewnić jeszcze lepsze doświadczenia z korzystania z naszego serwisu.

Google Analytics dla SEO – wypróbuj także automatyczne i niestandardowe raporty

Google Analytics oferuje również ogromne możliwości personalizacji raportów. Z pomocą analityka można stworzyć zestawienie, które będzie przedstawiało dane pomagające zwiększyć efektywność procesu pozycjonowania strony. A co lepsze – raportowanie można zautomatyzować! Co miesiąc na naszego maila może przychodzić świeżutki raport, a logowanie do GA, by sprawdzić statystyki strony, w ogóle nie będzie potrzebne :).

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Pani pracująca na tablecie 11.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Web Design

Co oznacza Customer Experience? Definicja i najważniejsze elementy

Czy wiesz, że 86% klientów jest gotowych zapłacić więcej za lepsze doświadczenia?* W czasach, gdy produkty i ceny stają się coraz bardziej podobne, to właśnie doświadczenie klienta decyduje o wyborze marki. Z tego powodu firmy coraz częściej inwestują w zarządzanie doświadczeniem, czyli CXM (Customer Experience Management), by budować przewagę konkurencyjną i dostarczać wartościowe doświadczenia dla klientów. W tym artykule wyjaśniamy, czym dokładnie jest pojęcie doświadczenia klienta, jak wygląda projektowanie doświadczeń klienta oraz jakie są najważniejsze kroki do ich optymalizacji. Dowiesz się również, dlaczego kształtowanie pozytywnych doświadczeń to strategia, która realnie wpływa na lojalność klienta, jego satysfakcję i wyniki Twojego biznesu. Czytaj więcej
_ Jak zarezerwować domenę internetową 07.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Domeny/hosting

Jak zarezerwować domenę internetową i po co?

Zaczynasz działalność w internecie i nie wiesz, od czego zacząć? Jednym z pierwszych kroków jest zarezerwowanie domeny internetowej. Dlaczego to takie ważne? Bo w sieci, podobnie jak w świecie rzeczywistym, adres to fundament Twojej obecności. Oto przewodnik, który przeprowadzi Cię krok po kroku przez proces rejestracji domeny – prostym językiem, z przykładami i wskazówkami dla przedsiębiorców. Czytaj więcej
automatyzacja procesów marketingowych dzięki AI 04.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Automatyzacja procesów marketingowych za pomocą AI krok po kroku

Każda kampania marketingowa działa idealnie, treści tworzą się same, a Twoi klienci otrzymują dokładnie to, czego potrzebują, zanim jeszcze o to zapytają. Brzmi jak futurystyczna wizja? W rzeczywistości to już się dzieje. Dzięki automatyzacji procesów marketingowych i wykorzystaniu sztucznej inteligencji w marketingu, firmy zyskują przewagę konkurencyjną, zwiększają skuteczność kampanii i zmniejszają koszty. W tym artykule pokażemy Ci, jak krok po kroku wdrożyć AI w działaniach marketingowych, by zmaksymalizować zwrot z inwestycji. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt