Analityka e-commerce – statystyki Google Analytics, które warto analizować w sklepie internetowym

| czas czytania: 5 min | Analityka
analityka internetowa e-commerce

Właściciele sklepów internetowych nie powinni lekceważyć analityki internetowej. Dzięki wnikliwej analizie danych e-commerce można m.in. poprawić wyniki sprzedaży, dopasować stronę internetową i ofertę do potrzeb klientów, zwiększyć intensywność działań marketingowych, które w największym stopniu przyczyniają się do generowania wartościowego ruchu na stronie. Które statystyki warto analizować w sklepie internetowym? Proponujemy 6 najbardziej przydatnych wskaźników pomagających optymalizować sprzedaż w e-commerce.

Współczynnik konwersji – analiza sprzedaży i realizacji celów biznesowych

Konwersją nazywamy każdą pożądaną akcję, którą dokona użytkownik na stronie internetowej. W przypadku sklepów internetowych utożsamiamy ją z dokonaniem zakupu, ale równie dobrze może być nią wypełnienie formularza kontaktowego, pobranie cennika w formacie PDF, przejście na stronę z ofertą specjalną. Z kolei współczynnik konwersji to procentowo wyrażona liczba osób, które dokonały konwersji w stosunku do wszystkich osób odwiedzających stronę internetową.

Przykład.

W grudniu na stronę sklepu internetowego weszło 10 tys. internautów. 500 osób dokonało zakupów. Współczynnik konwersji wynosi 5%.

WK = (500/10000) *100%

Współczynniki konwersji w sklepach internetowych wahają się przeciętnie od 1 do 5-6%. Wyniki zależą od branży oraz kanału pozyskiwania ruchu, co przedstawiają badania firmy Compass.

współczynnik konwersji w e-sklepach

Źródło: blog.compass.co/ecommerce_conversion_rate_benchmark/

W Google Analytics informacje o współczynniku konwersji znajdziemy m.in. w raporcie Konwersje. Zanim jednak zaczniemy analizować ten wskaźnik, powinniśmy zdefiniować cele. Na ich podstawie narzędzie pokaże nam współczynnik konwersji celu. W przypadku ustawienia kilku celów będziemy mieć dla nich odrębne współczynniki konwersji.

Dlaczego warto zwracać uwagę na współczynnik konwersji? Przede wszystkim dowiemy się, w jakim stopniu za pomocą strony internetowej osiągamy cele biznesowe. Ponadto sprawdzimy m.in.:

  • Jak zmiany wprowadzone w serwisie wpłynęły na sprzedaż,
  • Czy działania optymalizacyjne poprawiły przychody,
  • Które landing page’e pomagają zwiększać sprzedaż,
  • Jakie narzędzia promocji sprawdzają się najlepiej.

Źródła ruchu na stronie – skąd użytkownik przychodzi do e-sklepu

Branża e-commerce tak dynamicznie się rozwija, że większość właścicieli sklepów internetowych, myśląc poważnie o odniesieniu sukcesu, inwestuje w różne formy reklamy internetowej i tradycyjnej. Aby sprawdzić efektywność prowadzonych działań, warto analizować źródła ruchu na stronie internetowej. W tym celu pomocny jest raport Pozyskiwanie.

źródła wejść na bloga

W raporcie pojawiają się m.in. takie kanały ruchu jak:

  • Direct, czyli ruch bezpośredni,
  • Organic search – ruch z wyszukiwarki,
  • Paid Search – ruch pochodzący z reklam Google Ads lub reklam wyświetlanych w innych wyszukiwarkach,
  • Social – użytkownicy pozyskani z portali społecznościowych,
  • Referral – przejścia z serwisów, w których został umieszczony link do naszego sklepu internetowego.

Analiza kanałów ruchu pomaga zdecydować się na te formy reklamy internetowej, które najskuteczniej przyciągają użytkowników do serwisu internetowego. Jeśli organic search „dostarcza” ponad połowę internautów, być może warto zainwestować dodatkowe środki na usługi z zakresu pozycjonowania, aby wzmocnić ten kanał pozyskiwania klientów.

Urządzenia, na których przeglądana jest strona internetowa

Obecnie mówi się dużo o urządzeniach mobilnych i konieczności dostosowania do nich strony internetowej. Wiele osób wciąż nie jest przekonanych do znaczenia ruchu mobilnego. By sprawdzić, jak sytuacja ma się w przypadku naszego sklepu internetowego, warto zajrzeć do raportu Odbiorcy -> Ruch mobilny. Przeglądając statystyki Google Analytics, można dodatkowo dowiedzieć się, które modele smartfonów odpowiadają za największy ruch mobilny. Taka wiedza przyda się do optymalizacji mobilnej wersji witryny pod konkretne urządzenie.

Hasła wpisywane do wyszukiwarki wewnętrznej

Tworząc stronę internetową i wybierając asortyment, właściciel jest przekonany, że jego oferta spełni oczekiwania klientów. Może jednak zdarzyć się tak, że użytkownicy poszukują produktów niedostępnych w sklepie. By poznać, co interesuje internautów, warto przejść do raportu Zachowanie -> Wyszukiwanie w witrynie. Tam pojawią się hasła, które klienci wpisywali do wewnętrznej wyszukiwarki sklepu internetowego.

Uwaga: By raport Wyszukiwanie w witrynie działał poprawnie, należy go najpierw odpowiednio skonfigurować w Administracja -> Ustawienia widoku -> Ustawienia wyszukiwania w witrynie.

Jak wykorzystać informacje dotyczące wyszukiwania w witrynie? Produkty często poszukiwane przez użytkowników i dostępne w e-sklepie warto lepiej wyeksponować na stronie głównej, stronach kategorii lub landing page’ach, aby klient od razu mógł dotrzeć do interesującego go asortymentu.

Dane w module e-commerce

W Google Analytics znajdziemy zestaw raportów dedykowanych sklepom internetowym. Moduł e-commerce w wersji podstawowej po odpowiedniej konfiguracji pokazuje dane transakcyjne, m.in.:

  • Liczbę transakcji,
  • Przychody,
  • Średnią wartość zamówienia,
  • Unikalne zakupy.
Moduł e-commerce

Informacje o sprzedaży z pewnością pomogą porównywać osiągane wyniki miesiąc po miesiącu, ale także mogą posłużyć do sprawdzenia, jak różne akcje marketingowe, promocje, obniżki cen wpływają na kształtowanie się przychodów.

Słowa kluczowe prowadzące użytkowników do strony internetowej

Google Analytics nie jest najlepszym narzędziem do sprawdzenia listy fraz prowadzących użytkowników z wyników wyszukiwania do strony internetowej. Narzędzie ukrywa większość słów kluczowych, ale korzystając np. z dodatkowej aplikacji Keyword Hero, można nieco rozszerzyć listę wyrażeń dostępnych w raporcie Pozyskiwanie.

Analizowanie słów kluczowych, z których korzystają klienci, pomaga dobrać frazy skuteczne w procesie pozycjonowania strony. Jest to także wskazówka dla osób prowadzących płatne kampanie Google Ads.

Analityka e-commerce – warto z niej skorzystać, prowadząc sklep internetowy

Analiza danych o transakcjach, ruchu na stronie, zachowaniu użytkowników może wydawać się trudna i skomplikowana. Dlatego warto zautomatyzować proces weryfikacji wyników, przygotowując panele informacyjne oraz automatyczne raporty wysyłane na maila. Pamiętajmy także o porównywaniu statystyk rok do roku, co pozwoli na rzetelne sprawdzenie postępów w rozwoju prowadzonego biznesu online.