Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
19.03.2019 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Najnowsza aktualizacja algorytmu Google

Najnowsza aktualizacja algorytmu Google

24 września na swoim koncie na Twitterze Google oficjalnie poinformowało o aktualizacji głównego algorytmu wyszukiwarki (tzw. core algoithm update). Tydzień po wdrożeniu September 2019 Core Update przyglądamy się, jakie czynniki rankingowe mogły mieć wpływ na gwałtowne wahania w wynikach wyszukiwania.

September 2019 Core Update – oficjalne informacje wprost od samego Google

Chociaż coraz częściej największa wyszukiwarka na świecie z małym wyprzedzeniem informuje o wdrażanych aktualizacjach, my nadal nie możemy się do tego przyzwyczaić. Wcześniej Google było bardzo tajemnicze, więc polityka otartej komunikacji nas zaskakuje.

 

Zmiany w głównym algorytmie wyszukiwarki googlarze wdrażają kilka razy w roku. Celem jest poprawa jakości wyników wyszukiwania i dostarczenie użytkownikom stron w największym stopniu zaspokajających ich potrzeby informacyjne.

Google uprzedziło również, że na efekty działania September 2019 Core Update należy poczekać – w przeciągu kilku dni zmiany będą wdrażane w poszczególnych data center. Co rekomenduje Google, jeśli nasza domena ucierpiała wskutek zmian algorytmu? Przede wszystkim należy przyjrzeć się treściom – ich merytoryczności, tematyczności, poziomu wyczerpania danego zagadnienia. Warto zapoznać się z wytycznymi rapterów dot. jakości oraz strategią EAT.

Dodatkowe informacje o sposobie reakcji na core update można przeczytać na blogu Google: https://webmasters.googleblog.com/2019/08/core-updates.html.

Jakie czynniki rankingowe miały wpływ na wzrosty i spadki podczas September 2019 Core Update? Obserwacje naszych specjalistów SEO

Analizując pozycje naszych klientów pod koniec ubiegłego i na początku obecnego tygodnia, zauważyliśmy, że aktualizacja głównego algorytmu wywołała dość spore zmiany w widoczności witryn w organicznych wynikach wyszukiwania. Update z pewnością dotyczył całych serwisów, a nie poszczególnych fraz lub branż. Wydaje nam się, że nie miał nic wspólnego z linkami i dotyczył jakości contentu opublikowanego na stronie.

Wzrosty zaobserwowaliśmy na serwisach, przy których zadbaliśmy o optymalizację zgodną ze sztuką. Ponadto mocno pracowaliśmy nad usunięciem duplikacji zewnętrznej i wewnętrznej, eliminację thin content, systematycznie rozbudowywaliśmy treści, rozbudowując content i site domeny.

Negatywne zmiany w pozycjach odnotowały natomiast serwisy borykające się z problemem unikalności treści, w przypadku których niestety nie możemy poradzić sobie z procederem kradzieży tekstów.

Wnioski po September 2019 Core Update

Obstawiamy, że aktualizacja głównego algorytmu była związana z wyśrubowaniem czynników jakościowych odnoszących się do contentu w serwisie. Po raz kolejny Google zwraca uwagę na konieczność dopasowania treści do oczekiwań i wymagań użytkowników.

Poniżej przedstawiamy także omówienie marcowego core update.

March 2019 Core Update – oficjalne stanowisko Google

13 marca na profilu Google SearchLiaison na Twitterze pojawił się oficjalny komunikat o wdrożeniu zmian w głównym algorytmie wyszukiwarki Google. Cel update’u koncentrował się na poprawie pozycji niedocenianych dotąd serwisów, które pomimo swojej wartościowości, nie uzyskują tak wysokich miejsc w rankingu Google, jak na to zasługują.

Spadki pozycji wywołane zmianami wprowadzonymi przez Google w głównym algorytmie, nie są spowodowane nałożeniem jakichkolwiek kar, banów lub filtrów na domeny niespełniające wytycznych wyszukiwarki. Po prostu zyskały niedowartościowane strony, „wdrapując się” nad serwisy, które tym razem nie załapały się na aktualizację.

 

Narzędzia do monitorowania zawirowań w wynikach wyszukiwania cały czas wskazują na duże zmiany w pozycjach, co cały czas obserwujemy po miejscach zajmowanych przez domeny naszych klientów. Niestety, jeśli tym razem widoczność Twojej witryny drastycznie spadła, według Google na szybko nie możesz zrobić nic, aby poprawić jej kondycję. Jedyną radą, którą dzieli się z nami wyszukiwarka, jest tworzenie wartościowej treści spełniającej potrzeby informacyjne użytkowników.

Zawirowania w pozycjach 12 i 13 marca to Medical Update?

W sierpniu ubiegłego roku wdrożony został tzw. Medical Update, który dotyczył serwisów internetowych o tematyce zdrowia i finansów, czyli kwestii istotnych dla użytkowników. Poleciały pozycje stron, które nie cieszyły się zbyt dużym autorytetem, mogące w opinii Google rozpowszechniać nieprawdziwe informacje. Wiele dużych portali odnotowało spore spadki, a ich właściciele skutki update’u odczuwali przez cały ubiegły rok.

Przy okazji informacji o zmianach w wynikach wyszukiwania w marcu 2019 r. pojawiły się wątpliwości, czy obecny update nie dotyczy również stron związanych z tematyką finansów i zdrowia. Spadki w widoczności odnotowały niektóre serwisy o tematyce medycyny:

Z kolei inne witryny mogą cieszyć się sporymi wzrostami.

Google oficjalnie poinformowało, że aktualne zmiany w algorytmach nie dotyczą stron z konkretnych branż, w szczególności serwisów poruszających tematykę związaną ze zdrowiem i medycyną. Wzrosty i spadki na witrynach z sektora medical & health to po prostu skutek update’u core algorithm.

Marzec 2019 to Florida 2 Update?

Amerykańscy specjaliści SEO przypomnieli sobie, że w 2003 r. miał miejsce update wyszukiwarki, określony mianem algorytmu Florida. Skąd taka nazwa? Wdrożenie zmian przez Google zbiegło się z konferencją Pubcon Florida SEO, więc Brett Tabke ochrzcił algorytm nazwą konferencji. Aktualizacja sprzed 16 lat dotknęła serwisy podejmujące spamerskie taktyki, takie jak np. keyword stuffing. Ranking został oczyszczony ze stron, które nie mogły pochwalić się wysoką jakością publikowanych treści. Czy teraz jest podobnie? Trudno powiedzieć, ale data wdrożenia algorytmu znów zbiegła się z Pubcon Florida, więc Amerykanie postanowili powiązać te dwa wydarzenia.

Rollback, czyli powrót stron, które zaliczyły spadki w update’ach w 2018 r.

Portal Sistrix sprawdził, jakie domeny ucierpiały lub zyskały na skutek bieżącej aktualizacji core algorithm. Dane wskazują, że 75% serwisów, które przed kilkoma dniami zaliczyły duży wzrost w pozycjach w poprzednich update’ach (aktualizacja algorytmu w marcu 2018 r. i Medical Update) należały do grupy przegranych witryn. To oznacza, że 75% serwisów odzyskało swoje pozycje sprzed roku.

Na podstawie próbki danych Sistrixa można więc powiedzieć, że aktualny algorytm to forma rollbacku, czyli powrotu do topów witryn, które z nich wypadły.

Wnioski, obserwacje i rady na aktualizację algorytmu Google w marcu 2019 r.

Sprawdzając pozycje serwisów naszych klientów, obserwujemy głównie duże lub mniejsze wzrosty. Tworząc strategię pozycjonowania stron, bardzo mocno stawiamy na przygotowanie wyczerpującego, wartościowego i zoptymalizowanego pod SEO contentu, więc być może treści są w tym przypadku jednym z kluczowych czynników poprawiających pozycje.

Przygotowując się do kolejnych update’ów Google, na pewno należy zwrócić uwagę na:

  • Zapoznanie się z wytycznymi Google Quality Rater (PDF; plik ma ponad 160 stron, idealna lektura na wiosenny, deszczowy weekend :)),
  • Skoncentrowanie się na intencjach użytkownika – wyszukiwarka coraz lepiej radzi sobie z rozpoznawaniem intencji internautów, więc warto postawić na wplecenie w treść strony synonimy i semantyczne słowa kluczowe,
  • Dostarczanie wartościowej, merytorycznej i wyczerpującej treści.

Google jak zwykle nie powie nam dokładnie, jakie działania powinniśmy podejmować na naszej stronie, by osiągnąć dobre pozycje w wynikach wyszukiwania. Dopasujmy ofertę i treść do wymagań naszych klientów, optymalizujmy witrynę zgodnie z zasadami SEO, śledźmy zmieniające się trendy i oczekujmy na kolejne pozytywne zmiany w rankingu wyszukiwania.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

AI MODE 27.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

AI Mode — co to jest i jak zoptymalizować treść, by być widocznym?

Czy Twoja firma jest widoczna w Google? Jeśli od miesięcy ruch na stronie spada, a konkurencja pojawia się wyżej w wynikach, przyczyna może być zaskakująco prosta — Google zmieniło zasady gry. Wyszukiwarka wprowadza AI Mode, czyli tryb oparty na sztucznej inteligencji, który przekształca sposób wyświetlania wyników. To powoduje, że tradycyjne SEO oparte wyłącznie na słowach kluczowych i linkach powoli przestaje wystarczać. AI Mode potrafi generować odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, często nie pokazując klasycznych linków. Dla Twojej firmy oznacza to jedno: albo spowodujesz, że treść na Twojej stronie www zostanie zrozumiana przez sztuczną inteligencję Google, albo znikniesz z pola widzenia użytkowników. Co zrobić, aby stać się źródłem informacji dla AI i tym samym zwiększać skutecznie widoczność swojej firmy w internecie? Na to pytanie odpowiemy w poniższym artykule. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

ksef 20.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak działa KSeF? Praktyczny przewodnik krok po kroku dla przedsiębiorców

Już niedługo każdy przedsiębiorca w Polsce — niezależnie, czy prowadzi jednoosobową działalność, czy zarządza spółką — będzie musiał wystawiać faktury w systemie KSeF. Dla wielu właścicieli MŚP to nie tylko zmiana techniczna, ale także ogromne wyzwanie organizacyjne: jak zintegrować system ERP i przygotować biuro rachunkowe, jak uniknąć błędów, które mogą skutkować karami? Być może Ty również, tak jak wielu przedsiębiorców, obawiasz się, że wdrożenie systemu będzie skomplikowane. Jednak w założeniach projektu, KSeF ma uprościć Twoje procesy, o ile tylko dobrze przygotujesz się do zmian. Ten przewodnik krok po kroku pokaże Ci, jak działa Krajowy System e-Faktur (KSeF), jak prawidłowo wystawiać faktury ustrukturyzowane i przy okazji wykorzystać nowe narzędzie do automatyzacji procesów księgowych. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Jak poprawnie pisać teksty na bloga z użyciem AI? 17.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Jak poprawnie pisać teksty na bloga z użyciem AI?

Coraz więcej osób zastanawia się, jak pisać bloga skutecznie, aby wyróżnić się w gąszczu treści. Odpowiedź jest dziś prostsza niż kiedykolwiek: z pomocą sztucznej inteligencji. Narzędzia AI potrafią przyspieszyć tworzenie wartościowych treści, pomóc dobrać słowa kluczowe, zoptymalizować strukturę tekstu blogowego i zadbać o czytelność. Jednak, by efektywnie z nich korzystać, trzeba wiedzieć jak pisać bloga z AI poprawnie – z zachowaniem autentyczności, jakości i zasad SEO. W tym artykule wyjaśnimy, jak pisanie tekstów blogowych może pozytywnie wpłynąć na widoczność w wyszukiwarce i jakich metod użyć, aby stworzyć angażujące treści, które stają się jednocześnie wartościowym i opłacalnym contentem. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt