Spis Treści
Voice Search Google, czyli wyszukiwanie głosowe, to jedna z wielu funkcji Google, która umożliwia wyszukiwanie za pomocą wydawanych komend głosowych. Dzięki sztucznej inteligencji wyszukiwarka rozpoznaje komendy, przetwarza je i wykonuje. Wyszukiwanie głosowe możliwe jest zarówno z poziomu wyszukiwarki na komputerze stacjonarnym, jak i na tablecie oraz innych urządzeniach mobilnych. Najczęściej funkcja ta wykorzystywana jest na telefonie, szczególnie w sytuacji, kiedy potrzebujemy szybko coś znaleźć, a obie ręce mamy zajęte, np. podczas jazdy samochodem.
Wyszukiwanie głosowe można włączyć na 2 różne sposoby:
Przy polu wyszukiwania po prawej stornie umieszczony jest mikrofon, który po naciśnięciu umożliwia wyszukiwanie za pomocą głosu. Wypowiedz to, czego szukasz, a po chwili otrzymasz pełną listę wyników wyszukiwania oraz informację głosową.
Źródło: Google
Funkcja OK Google pozwala na wyszukiwanie głosowe nawet z poziomu zablokowanego ekranu telefonu bądź tabletu. Aby uruchomić tę funkcję, postępuj zgodnie z poniższymi wskazówkami:
1. Otwórz aplikację Google Home.
2. Wejdź w Ustawienia (poprzez zdjęcie profilowe w górnym prawym rogu lub 3 kropki znajdujące się na dolnym pasku menu w aplikacji).
3. Wejdź w Wyszukiwanie głosowe → w sekcji OK Google kliknij w Voice Match.
4. W sekcji Voice Match włącz funkcję OK Google poprzez przesunięcie suwaka, a następnie skonfiguruj Asystenta Google.
Tradycyjne wyszukiwanie głosowe z poziomu wyszukiwarki Google jest możliwe za pomocą funkcji mikrofonu na wszystkich urządzeniach stacjonarnych i mobilnych. Asystent Google umożliwia Ci natomiast korzystanie z wyszukiwania głosowego dzięki funkcji OK Google bez użycia rąk, także przy zablokowanym ekranie telefonu bądź tabletu.
Wyszukiwanie głosowe jest dynamicznie rozwijającą się funkcją i obecnie umożliwia wykonywanie takich operacji, jak:
ustaw budzik na dzisiaj na godzinę 18.00
dodaj do kalendarza wyjście do kina w środę o 20.00
ustaw przypomnienie o wizycie jutro o 9.00
zadzwoń do Moniki
wyślij wiadomość do mamy, że spóźnię się na obiad
· wyszukiwanie i uruchamianie wszelkiego rodzaju filmów, muzyki, podcastów, czytanie e-booków oraz rozpoznawanie utworów, np.:
co to za utwór?
wyszukaj najpopularniejsze filmy z 2020 roku
odtwórz playlistę …
pokaż zdjęcie Wrocławia z lotu ptaka
wyznacz drogę do domu
pokaż trasę do Warszawy
przetłumacz skrót SEO
pogoda na cały tydzień
czy w pobliżu znajduje się jakieś kino?
jaka jest obecnie pogoda w Dubaju?
Możliwości wyszukiwania głosowego nie kończą się wyłącznie na powyższych przykładach. Zachęcam do skonfigurowania Asystenta Google i wypróbowania jego możliwości. Kto wie, może za chwilę nie będziesz w stanie się z nim rozstać!
Czy pozycjonowanie ma wpływ na wyniki wyszukiwania głosowego? Wyszukanie kilku przypadkowych haseł z pomocą obu z tych metod (ręcznej i głosowej) pokazuje, że wyniki w większości pokrywają się ze sobą. Różnice, które można jednak zauważyć, wynikają z następujących przyczyn:
Wyszukiwanie głosowe zawsze bierze pod uwagę Twoją obecną lokalizację, chyba że definitywnie określisz, jakie miejsce bądź miejscowość masz na myśli.
Wpisując zapytanie, używamy prostych haseł (np. wrocław atrakcje), natomiast podczas wyszukiwania głosowego zapytanie z reguły jest bardziej naturalne i rozbudowane – np. jakie atrakcje i miejsca warto odwiedzić we Wrocławiu. Mówienie zajmuje nam mniej czasu, dlatego jesteśmy w stanie wypowiedzieć większą ilość słów. To sprawia, że podczas wyszukiwania głosowego możemy otrzymać nieco różniące się wyniki, ponieważ wypowiadane zapytanie może zawierać więcej szczegółów.
Pozycjonowanie słów kluczowych wpisywanych w tradycyjny sposób w większości przypadków przekłada się na wyniki wyszukiwania głosowego. Aby jednak jeszcze lepiej dostosować swoją stronę pod tym kątem, podczas jej optymalizacji należy wziąć pod uwagę kilka kluczowych czynników.
Wyszukiwanie głosowe skupia się głównie na urządzeniach mobilnych, dlatego responsywność strony oraz dostosowanie jej pod kątem obsługi na telefonieto tutaj najważniejsze czynniki.
Podczas wyszukiwania głosowego używa się bardziej naturalnych, rozbudowanych pytań, czyli tzw. fraz o długim ogonie (long tail). Tego typu frazy świetnie sprawdzą w przypadku wpisów blogowych, serwisów informacyjnych czy w sekcjach FAQ. Zachęcamy do rozszerzenia contentu strony oraz budowaniu sekcji dla użytkowników.
Featured Snippets to tzw. wyniki polecane lub wyniki zerowe, inaczej mówiąc pozycja „0”. Tego typu wyniki są jednoznaczną odpowiedzią na zadawane pytanie. Polecany fragment odpowiedzi umieszczony jest w sekcji direct answer, która wyświetla się na samej górze, ponad wszystkimi wynikami. Nie jest to pozycja, która ściąga ogromny ruch na stronę, z uwagi na to, że poszukiwana odpowiedź znajduje się już na poziomie wyszukiwarki, aczkolwiek jest to bardzo dobry sposób na zwiększenie zaufania i rozpoznawalności marki.
Aby znaleźć się na pozycji „0”, poznaj potrzeby swoich użytkowników oraz zadbaj o naturalny, jakościowy content w oparciu o proste i rzeczowe odpowiedzi na dane pytania. Stosuj również wszelkiego rodzaju podkreślenia i wypunktowania.
Wyszukiwanie głosowe często wiąże się z brakiem czasu oraz potrzebą szybkiego uzyskania odpowiedzi.Dlatego też strona, którą użytkownik odwiedza w wyniku wyszukiwania głosowego, musi ładować się sprawnie i zapewnić jak najlepsze doświadczenie.
Wyniki wyszukiwania głosowego często przyjmują postać grafik. Warto więc zadbać o optymalizację wszelkich obrazów w obrębie serwisu poprzez użycie fraz długiego ogona w nazwach plików, alternatywnych opisach czy też tytułach grafik.
Czytaj dalej: Jak pozycjonować się w Google Grafika?
Wszelkiego rodzaju rozszerzone dane dodane do strony wpływają na bardziej precyzyjne dostosowanie wyników wyszukiwania głosowego. Szczególnie zalecane jest dodanie danych FAQ, opinii i ocen.
Z uwagi na fakt, że spora część wyników wyszukiwania głosowego jest wynikami lokalnymi, to konieczna jest optymalizacja profilu Google Moja Firma. Tutaj szczególnie ważne jest pozyskiwanie opinii, a także dodawanie zdjęć oraz elementów dodatkowych, jak np. menu czy dostępne usługi.
Asystent Google i wyszukiwanie głosowe nie są nowymi rozwiązaniami – polska wersja jest dostępna od 2019 roku. Zainteresowanie tą funkcją z roku na rok rośnie, a sam Asystent ulega licznym modyfikacjom i zmianom algorytmicznym, dzięki czemu dynamicznie się rozwija i dostosowuje do wymagań i potrzeb użytkowników.
Można śmiało powiedzieć, że jesteśmy dopiero na początku tej drogi – trend korzystania z Asystenta Google prawdopodobnie będzie rósł z upływem kolejnych lat. Dlatego warto już teraz zapoznać się jego możliwościami i testować na własnych urządzeniach.