Źródło: https://unsplash.com/
Wiemy już skąd pobrać grafiki na stronę, a więc teraz zajmiemy się ich optymalizacją. Optymalizację grafik podzielimy sobie na przygotowanie oraz publikację.
Przygotowanie grafik do publikacji
Format
W zależności od przeznaczenia grafiki i miejsca jego umieszczenia, należy wybrać odpowiedni dla niego format. Większość dużych grafik i zdjęć na stronach internetowych dobrze dogaduje się z formatem JPG/JPEG. Format PNG w większości przypadków sprawdza się najlepiej jedynie w przypadku zdjęć i grafik, które muszą odznaczać się dużą wyrazistością.
Obecnie szczególnie rekomendowanym formatem jest WebP oraz AVIV, są to formaty nowej generacji, które stosowane są do dużych grafik. Dzięki takim formatom jesteśmy w stanie wykonać lepszą kompresję grafik oraz przyśpieszyć ładowanie się grafik na stronie, jednocześnie zużywając mniej danych. Natomiast w przypadku logotypów rekomendowany jest format SVG.
Zobacz również: Google Lens – do czego służy obiektyw Google?
Rozmiar i jakość
Zbyt duże grafiki opóźniają ładowanie się strony, co negatywnie wpływa na pozycjonowanie serwisu internetowego. Ważne, aby grafiki były odpowiednio skalowane i dostosowane do rozdzielczości różnych urządzeń, szczególnie mobilnych. Waga grafik nie powinna przekraczać 150-200 KB. Taką kompresję grafik, która nie powoduje utraty jakości można wykonać już przy użyciu darmowych narzędzi online bądź Photoshopa.
Nazwa pliku
Ostatnim elementem przygotowania grafik do publikacji jest nadanie im odpowiednich nazw. Nazwy grafik powinny nawiązywać do ich zawartości, zawierać słowo kluczowe związane z adresem strony, na której będą publikowane. Słowa oddzielaj od siebie myślnikami (-), a nie podkreśleniem (_) oraz nie używaj polskich znaków w nazwach plików graficznych.
Publikacja grafik na stronie
Miejsce na stronie
Grafiki powinny być umieszczone w odpowiednim miejscu na stronie. Jakie zatem miejsce będzie odpowiednie? Dobrym rozwiązaniem jest umieszczanie ważnych grafik w górnej części strony, w pobliżu głównego nagłówka. Dodatkowo warto zadbać o to, aby w pobliżu grafik znajdowała się dobrze zoptymalizowana treść, zwierająca słowa kluczowe, na które chcemy pozycjonować daną grafikę.
Opisy alternatywne
Konieczne jest umieszczenie opisów alternatywnych grafik (tzw. atrybuty alt), których głównym zadaniem jest opisywanie grafik osobom niewidomym, które używają specjalnych programów do odczytywania treści strony. Takie opisy grafik powinny więc być dokładnym opisem jej zawartości, więc jednocześnie jest to dobre miejsce na dodatkowe umieszczenie słów kluczowych.
Tag title grafik
Kolejnym elementem, który warto dodać do grafik jest tag <title>, który wyświetlany jest po najechaniu na grafikę, w postaci chmurki. Pełni on szczególne znaczenie w momencie, kiedy dana grafika się nie załaduję. Tytuł grafiki powinien również nawiązywać do zawartości grafiki, może zawierać słowa kluczowe. Zaleca się, aby tytuł różnił się od opisu alternatywnego.
Mapa witryny
Po wdrożeniu grafik na stronę internetową, warto wygenerować osobną mapę dla wszystkich grafik w obrębie serwisu. Taka mapa nakieruje roboty indeksujące i przyśpieszy ich indeksację.