Wtyczka Lighthouse od Google – przeprowadź podstawowy audyt SEO – Blog Artefakt

Wtyczka Lighthouse od Google – przeprowadź podstawowy audyt SEO

/ SEO
lighthouse seo

Lighthouse to darmowe rozszerzenie do przeglądarki Chrome, pozwalające na przeprowadzenie podstawowych audytów oceniających jakość strony internetowej – jej wydajność, dostosowanie do wymogów wyszukiwarek i potrzeb użytkowników. Chociaż informacje prezentowane przez wtyczkę nie są zaawansowane, warto z nich skorzystać, by wyeliminować błędy. A Google rozbudowuje kolejne funkcjonalności tego narzędzia – ostatnio dodana została opcja SEO Audit, weryfikująca optymalizację strony internetowej.

Audyty dostępne w rozszerzeniu Google Lighthouse

Za pomocą wtyczki Lighthouse przeprowadzimy audyt strony internetowej w następujących kategoriach:

  • Performance – serwis sprawdzany jest pod kątem wydajności, optymalizacji kodu strony, zminimalizowania czasu ładowania poszczególnych skryptów, CSS-a, JavaScript itp.,
  • Progressive Web App – weryfikacja dotyczy zgodności witryny z wymogami technologii Progressive Web Apps. Progresywne aplikacje sieciowe to innowacyjne rozwiązanie polegające na tym, że serwis ma wyglądać i zachowywać się jak aplikacja internetowa,
  • Accessibility – audyt w zakresie dostępności/użyteczności strony internetowej, obejmujący m.in. takie elementy jak: kolorystyka strony, tytuły poszczególnych sekcji, struktura serwisu, rozmieszczenie treści,
  • Best Practices – dobre praktyki związane z projektowaniem i zwiększaniem widoczności stron internetowych, np. użycie protokołu HTTPS,
  • SEO – podstawowe wytyczne dot. optymalizacji witryny pod wyszukiwarkę Google.
wtyczka lighthouse

Każdy z audytów ocenia jakość strony w skali 0-100, przy czym dobry rezultat to osiągnięcie min. 75 punktów. Z kolei uzyskanie oceny poniżej 45 punktów oznacza słaby wynik wiążący się z koniecznością wprowadzenia wielu zmian na serwisie.

Czego dowiemy się dzięki opcji SEO Audit w Lighthouse?

SEO Audit przeanalizuje, czy nasza strona spełnia 10 kwestii związanych z podstawową optymalizacją:

  • Posiada znacznik <meta name=”viewport”> odpowiadający za skalowanie witryny i jej dostosowanie do urządzeń mobilnych,
  • Ma ustawiony Title oraz Description,
  • Zwraca poprawny kod statusu HTTP,
  • Linki zawierają opisowe anchory (tzw. descriptive text) pozwalające robotom wyszukiwarki zapoznać się z tematyką strony, do której odsyła hiperłącze,
  • Nie jest zablokowana przed indeksacją,
  • Posiada prawidłowo wdrożone znaczniki hreflang i rel=canonical,
  • Nie zawiera wtyczek, które nie są prawidłowo interpretowane przez większość desktopowych i mobilnych wyszukiwarek,
  • Używa czytelnych rozmiarów czcionek.
seo audit lighthouse

Jak widzimy SEO Audit analizuje bardzo podstawową optymalizację serwisu internetowego. Jednak za pomocą tego modułu można sprawdzić, co dla Google jest ważne, a także poznać dodatkowe rady i wskazówki wspierające dostosowanie strony do wymogów wyszukiwarek internetowych. Przy każdym punkcie znajduje się przycisk Learn more odsyłający do materiałów i poradników przygotowanych przez Google.

Jak zainstalować i uruchomić wtyczkę Lighthouse?

Aby audytować stronę z pomocą Google, musimy posiadać przeglądarkę Chrome. Następnie:

  1. Przechodzimy do sklepu Google, wybieramy wtyczkę Lighthouse i ją instalujemy.
  2. Ikona latarni pojawi się w prawym górnym rogu przeglądarki.
uruchomienie rozszerzenia lighthouse
  1. Wchodzimy na wybraną stronę, klikamy w rozszerzenie i przycisk Zaznaczamy rodzaje audytów, a następnie uruchamiamy sprawdzenie, wciskając Generate raport.
uruchomienie wtyczki lighthouse
  1. Po chwili otrzymamy audyt serwisu wraz ze wskazówkami dotyczącymi jego dalszej optymalizacji.

Wtyczka Lighthouse na razie dostępna jest w języku angielskim. Google obiecuje, że będzie intensywnie pracować nad rozwojem narzędzia, rozszerzając moduł SEO Audit pod kątem analizy kolejnych aspektów optymalizacji stron internetowych.

Również na naszym blogu
Big data znajduje zastosowanie w marketingu online, pomagając w wyciąganiu wniosków na temat...
Jak kreować wizerunek w internecie i zadbać o dobre imię firmy? Przedstawiamy 12 sposobów na...
Google przoduje na rynku wyszukiwarek. Czy Chrome może pochwalić się tak samo wysoką pozycją wśród...
Zastanawiasz się nad zmianą nazwy domeny, systemu CMS, a może tylko wyglądu strony www? Sprawdź,...
Zastanawiasz się, jak promować małą firmę w internecie? Przygotowaliśmy 9 wskazówek!...
pozycjonowanie