Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
08.02.2018 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Wtyczka Lighthouse od Google – przeprowadź podstawowy audyt SEO

Wtyczka Lighthouse od Google – przeprowadź podstawowy audyt SEO

Lighthouse to darmowe rozszerzenie do przeglądarki Chrome, pozwalające na przeprowadzenie podstawowych audytów oceniających jakość strony internetowej – jej wydajność, dostosowanie do wymogów wyszukiwarek i potrzeb użytkowników. Chociaż informacje prezentowane przez wtyczkę nie są zaawansowane, warto z nich skorzystać, by wyeliminować błędy. A Google rozbudowuje kolejne funkcjonalności tego narzędzia – ostatnio dodana została opcja SEO Audit, weryfikująca optymalizację strony internetowej.

Audyty dostępne w rozszerzeniu Google Lighthouse

Za pomocą wtyczki Lighthouse przeprowadzimy audyt strony internetowej w następujących kategoriach:

  • Performance – serwis sprawdzany jest pod kątem wydajności, optymalizacji kodu strony, zminimalizowania czasu ładowania poszczególnych skryptów, CSS-a, JavaScript itp.,
  • Progressive Web App – weryfikacja dotyczy zgodności witryny z wymogami technologii Progressive Web Apps. Progresywne aplikacje sieciowe to innowacyjne rozwiązanie polegające na tym, że serwis ma wyglądać i zachowywać się jak aplikacja internetowa,
  • Accessibility – audyt w zakresie dostępności/użyteczności strony internetowej, obejmujący m.in. takie elementy jak: kolorystyka strony, tytuły poszczególnych sekcji, struktura serwisu, rozmieszczenie treści,
  • Best Practices – dobre praktyki związane z projektowaniem i zwiększaniem widoczności stron internetowych, np. użycie protokołu HTTPS,
  • SEO – podstawowe wytyczne dot. optymalizacji witryny pod wyszukiwarkę Google.

Każdy z audytów ocenia jakość strony w skali 0-100, przy czym dobry rezultat to osiągnięcie min. 75 punktów. Z kolei uzyskanie oceny poniżej 45 punktów oznacza słaby wynik wiążący się z koniecznością wprowadzenia wielu zmian na serwisie.

Czego dowiemy się dzięki opcji SEO Audit w Lighthouse?

SEO Audit przeanalizuje, czy nasza strona spełnia 10 kwestii związanych z podstawową optymalizacją:

  • Posiada znacznik <meta name=”viewport”> odpowiadający za skalowanie witryny i jej dostosowanie do urządzeń mobilnych,
  • Ma ustawiony Title oraz Description,
  • Zwraca poprawny kod statusu HTTP,
  • Linki zawierają opisowe anchory (tzw. descriptive text) pozwalające robotom wyszukiwarki zapoznać się z tematyką strony, do której odsyła hiperłącze,
  • Nie jest zablokowana przed indeksacją,
  • Posiada prawidłowo wdrożone znaczniki hreflang i rel=canonical,
  • Nie zawiera wtyczek, które nie są prawidłowo interpretowane przez większość desktopowych i mobilnych wyszukiwarek,
  • Używa czytelnych rozmiarów czcionek.

Jak widzimy SEO Audit analizuje bardzo podstawową optymalizację serwisu internetowego. Jednak za pomocą tego modułu można sprawdzić, co dla Google jest ważne, a także poznać dodatkowe rady i wskazówki wspierające dostosowanie strony do wymogów wyszukiwarek internetowych. Przy każdym punkcie znajduje się przycisk Learn more odsyłający do materiałów i poradników przygotowanych przez Google.

Jak zainstalować i uruchomić wtyczkę Lighthouse?

Aby audytować stronę z pomocą Google, musimy posiadać przeglądarkę Chrome. Następnie:

  1. Przechodzimy do sklepu Google, wybieramy wtyczkę Lighthouse i ją instalujemy.
  2. Ikona latarni pojawi się w prawym górnym rogu przeglądarki.

  1. Wchodzimy na wybraną stronę, klikamy w rozszerzenie i przycisk Zaznaczamy rodzaje audytów, a następnie uruchamiamy sprawdzenie, wciskając Generate raport.

  1. Po chwili otrzymamy audyt serwisu wraz ze wskazówkami dotyczącymi jego dalszej optymalizacji.

Wtyczka Lighthouse na razie dostępna jest w języku angielskim. Google obiecuje, że będzie intensywnie pracować nad rozwojem narzędzia, rozszerzając moduł SEO Audit pod kątem analizy kolejnych aspektów optymalizacji stron internetowych.

Na naszym webinarze o narzędziach SEO poznasz wiele innych przydatnych wtyczek i aplikacji.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

cyberbezpieczeństwo firmy 03.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | Strony internetowe

Jak zabezpieczyć firmę? Przewodnik po cyberbezpieczeństwie krok po kroku

Cyberzagrożenia nie dotyczą już tylko dużych korporacji. Ataki ransomware, phishing, złośliwe oprogramowanie i inne formy ataków hakerskich coraz częściej uderzają w małe i średnie firmy, które nie posiadają odpowiednich zabezpieczeń systemów IT. Jeśli prowadzisz biznes, powinieneś wiedzieć, jak stworzyć i wdrożyć skuteczną strategię cyberbezpieczeństwa firmy, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa informacji, ochronić dane klientów oraz zbudować wizerunek firmy bezpiecznej cyfrowo. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

AI MODE 27.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

AI Mode — co to jest i jak zoptymalizować treść, by być widocznym?

Czy Twoja firma jest widoczna w Google? Jeśli od miesięcy ruch na stronie spada, a konkurencja pojawia się wyżej w wynikach, przyczyna może być zaskakująco prosta — Google zmieniło zasady gry. Wyszukiwarka wprowadza AI Mode, czyli tryb oparty na sztucznej inteligencji, który przekształca sposób wyświetlania wyników. To powoduje, że tradycyjne SEO oparte wyłącznie na słowach kluczowych i linkach powoli przestaje wystarczać. AI Mode potrafi generować odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, często nie pokazując klasycznych linków. Dla Twojej firmy oznacza to jedno: albo spowodujesz, że treść na Twojej stronie www zostanie zrozumiana przez sztuczną inteligencję Google, albo znikniesz z pola widzenia użytkowników. Co zrobić, aby stać się źródłem informacji dla AI i tym samym zwiększać skutecznie widoczność swojej firmy w internecie? Na to pytanie odpowiemy w poniższym artykule. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

ksef 20.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak działa KSeF? Praktyczny przewodnik krok po kroku dla przedsiębiorców

Już niedługo każdy przedsiębiorca w Polsce — niezależnie, czy prowadzi jednoosobową działalność, czy zarządza spółką — będzie musiał wystawiać faktury w systemie KSeF. Dla wielu właścicieli MŚP to nie tylko zmiana techniczna, ale także ogromne wyzwanie organizacyjne: jak zintegrować system ERP i przygotować biuro rachunkowe, jak uniknąć błędów, które mogą skutkować karami? Być może Ty również, tak jak wielu przedsiębiorców, obawiasz się, że wdrożenie systemu będzie skomplikowane. Jednak w założeniach projektu, KSeF ma uprościć Twoje procesy, o ile tylko dobrze przygotujesz się do zmian. Ten przewodnik krok po kroku pokaże Ci, jak działa Krajowy System e-Faktur (KSeF), jak prawidłowo wystawiać faktury ustrukturyzowane i przy okazji wykorzystać nowe narzędzie do automatyzacji procesów księgowych. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt