Użytkownicy coraz częściej sięgają po smartfony poszukując informacji w sieci. W październiku po raz pierwszy w historii ruch ze smartfonów i tabletów przekroczył ruch generowany przez urządzenia stacjonarne. Posiadanie mobilnej wersji strony to konieczność, aby utrzymać się wysoko w mobilnych wynikach wyszukiwania.
Google ogłasza mobile-first indexing
Obecnie jeśli użytkownik wpisze frazę do mobilnej wyszukiwarki, roboty Google sprawdzą najpierw desktopową wersję strony, oceniając ją ze względu na jej dopasowanie do zapytania internauty. W wielu przypadkach teksty zamieszczone na desktopowej wersji strony różnią się od treści opublikowanych na stronie mobilnej. Algorytm nie ocenia więc rzeczywistej zawartości domen, które wyświetlą się w mobilnych SERP. To stwarza pewne problemy, ponieważ użytkownik może otrzymać adresy URL, które nie będą spełniały jego potrzeb.
W związku z tym Google rozpoczyna testowanie mobile-first indexing. Roboty wyszukiwarki będą zwracały uwagę na zawartość mobilnej wersji strony zanim zostanie ona wyświetlona w mobilnych wynikach wyszukiwania. Dzięki temu użytkownik otrzyma listę domen odpowiadających jego zapytaniu. Eksperymenty z nowym sposobem indeksowania na początku zostaną przeprowadzone na niewielką skalę, a później mają objąć cały mobilny ranking.
Nie będzie osobnego indeksu na urządzenia mobilne
Gary Illyes 13 października poinformował, że kalifornijski gigant planuje stworzyć osobny indeks na urządzenia mobilne. Jednak okazuje się, że webmaster podał nieprawdziwą informację. Paul Haahr, inżynier odpowiedzialny za pracę wyszukiwarki, sprostował wypowiedź kolegi oświadczając, że indeks będzie jeden. Serwisy niedostosowane do smartfonów i tabletów nie znikną z mobilnych SERP, ale będzie je o wiele trudniej znaleźć, ponieważ jako pierwsze wyświetlą się strony mobilne i responsywne.
.@BermanHale No separate mobile index. Gary was misinterpreted. And everything I said should still be as true. https://t.co/bXK3QAcpfk
— Paul Haahr (@haahr) 5 listopada 2016
Jak przygotować się do mobile-first indexing?
Chociaż analizowanie zawartości mobilnych wersji stron pod kątem ich dopasowania do zapytania użytkownika jest dopiero testowane przez Google, warto dostosować serwisy ze względu na mobile-first indexing. Upewnij się, czy:
- desktopowa i mobilna wersja strony mają ustawione takie same dane strukturalne,
- na obu wersjach znajdują się takie same, rozbudowane treści,
- mobilna wersja strony nie jest zablokowana dla Googlebota w pliku robots.txt,
- nie wprowadziłeś zmian w linkach kanonicznych,
- zweryfikowałeś mobilną wersję w Search Console.
Serwisy niedostosowane do wymagań urządzeń mobilnych nadal będą indeksowane – odwiedzą je nawet roboty mobilne. Jednak należy liczyć się z tym, że takie domeny spadną w mobilnym rankingu na zdecydowanie niższe pozycje. Mobilne strony zostaną wyświetlone jako pierwsze.
Stworzenie mobilnej lub responsywnej wersji strony opłaci się wszystkim właścicielom domen marzącym o pozyskaniu użytkowników korzystających ze smartfonów i tabletów. Serwis zostanie lepiej oceniony przez Google, wskoczy na wyższe pozycje w mobilnym rankingu, a klienci docenią stronę, która będzie dopasowana do urządzeń mobilnych.