SEO video - Optymalizacja i pozycjonowanie filmu i kanału YouTube - Blog Artefakt

Optymalizacja i pozycjonowanie filmów oraz kanału YouTube, czyli jak działa SEO video?

/ SEO
Filmy na YouTube

Najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie jest oczywiście Google, ale kto wie, że zaraz za Google jest YouTube? W ostatnich latach YouTube stał się potężnym i wciąż rozwijającym się kanałem komunikacji, ale też coraz częściej ważnym elementem ścieżki zakupowej klientów. Optymalizacja firmowego kanału YouTube daje szansę wyjścia przed konkurencję, zaangażowania potencjalnych klientów i wejścia na pierwszą stronę wyników wyszukiwania z dodatkową ofertą.

Video marketingSEO YouTube sprawdzi się w sklepach, gdy uda się wykreować kanał firmowy jako kanał ekspercki na temat sprzedawanych produktów (np. poradnik naprawy urządzeń dla sklepu sprzedającego części zamienne). Pomoże również firmom usługowym zamieszczającym instruktaże lub porady (np. poradnik sprzedaży/kupna mieszkania dla agencji nieruchomości). Formę, jaką powinien przybrać kanał firmowy najlepiej przedyskutować w grupie ze swoimi pracownikami – oni wiedzą najlepiej, czego oczekują klienci. Warto równiez omówić pomysły z agencją interaktywną – ona z kolei ma doświadczenie i wiedzę na temat kreacji.

YouTube może wzbudzać wątpliwości, szczególnie finansowe. Owszem można stworzyć produkcję za ogromne pieniądze w jakości filmowych hitów, jednak czy naprawdę tego potrzebujemy, aby zachęcić użytkowników do obejrzenia tego, co tak naprawdę sami chcą zobaczyć? Content is the king! I dotyczy to nie tylko opisów na stronie, ale także treści filmów.

Film na kanał YouTube może być stworzony w formie:

1. Prezentacji

Bogata baza grafik prezentacji (np. http://graphicriver.net/category/presentation-templates) i głosów (np. http://www.mikrofonika.net/pl/bank-glosow) lub muzyki (np. http://www.audiomicro.com/royalty-free-music) to tylko początek możlwiości, ale też najprostsza z opcji. Przed stworzeniem filmu/prezentacji nie można mieć wymówek – łatwiej się nie da.

2. Filmu

Tutaj również możemy skorzystać z całej rzeszy aktorów dostępnych online i gotowych przeczytać/zagrać każdą rolę (np. https://www.fiverr.com/) lub animacji za 5$ (np. http://videohive.net/?osr=tn)

Podstawą jest tutaj kreatywność i zaciekawienie użytkownika. Jeżeli film jest pomocny, odpowiada na pytania, wyjaśnia problem to już jedna trzecia sukcesu.

Następne 33% w drodze do świetnego kanału YouTube to optymalizacja: kanału, filmu i serwisu firmowego.

#1 Optymalizacja firmowego kanału YouTube

#2 Optymalizacja filmów na firmowym kanale YouTube

#3 Integracja serwisu firmowego z kanałem YouTube

YouTube

Decyzja „tworzymy kanał firmowy na YouTube” jest podjęta, więc najwyższa pora przejść do konkretów, czyli porządnego przygotowania i optymalizacji kolejnych elementów stanowiących całość kanału tak, aby spełniały one podstawowe funkcje:

 

1) kreowania wizerunku firmy – chcemy zebrać dookoła naszego kanału grupę fanów naszej marki, biorących aktywny udział w życiu kanału oraz promujących nasze treści dalej, a co za tym idzie kupujących nasze produkty i zachęcające do tego innych,

2) ściągania użytkowników na kanał – dążymy do tego żeby nasze filmy były wysoko w wynikach zapytań w wyszukiwarce YouTube oraz Google na frazy związane z profilem naszej działalności. Efektem ma być jak największy ruch na kanale YouTube, a nawet dalej, na sklepie internetowym –  jeżeli stanowi on podstawę działalności firmy.

Optymalizacja kanału ma specyficzne dla narzędzia elementy, jednak jej podstawą są zasady analogiczne do optymalizacji serwisu – myślimy o użytkowniku na każdym kroku, nie zapominając o robotach wyszukiwarek. Niezmiennie też unikalne treści i najwyższa jakość są podstawą sukcesu.

 

#1 Optymalizacja firmowego kanału YouTube

Zaczynamy od informacji kim jesteśmy, a więc zakładka „Informacje”. Opis firmy powinien być unikalny i możliwie rozbudowany. Przy opisie w części informacyjnej dodane powinny być linki do serwisu firmy, kanałów firmowych na innych portalach społecznościowych oraz inne ważne odnośniki, np. do agregatorów opinii o firmie. Kanał powinien być również w jak największym stopniu uzupełniony o dodatkowe informacje, zdjęcie w tle itd. oraz aktywności jak komentowanie, subskrypcję innych kanałów, co dodatkowo angażuje użytkowników i uwiarygadnia go w ich oczach.

Kanał powinien być rozbudowany o podział na playlisty, na określone tematy (grupy tematyczne) związane z zakresem działalności (oferta) i aktywności (np. działalność charytatywna, konkursy, sponsoring). Playlisty powinny mieć własne, unikalne i rozbudowane opisy, a ich tytuły powinny być powiązane z frazami kluczowymi. Dobrze też, żeby playlist było kilka, a filmów w każdej więcej, niż jeden.

Zwiastun kanału ma zachęcać do jego przeglądania. Zalecane jest stworzenie dedykowanego, krótkiego filmu powitalnego informującego, co użytkownik może na kanale znaleźć dla użytkowników nowych i pozostawienie „ostatnio przesłanych” treści w przypadku użytkowników powracających.
Po 30 dniach, zdobyciu przynajmniej 100 subskrybentów oraz przy ustawieniu grafiki i ikony lub zdjęcia kanału pojawia się również warta wykorzystania możliwość utworzenia niestandardowego adresu URL dla kanału. Trzeba przy tym pamiętać, że takich adresów nie da się zmienić po jego utworzeniu.

YouTube

#2 Optymalizacja filmów na firmowym kanale YouTube

Kolejnym elementem będą poszczególne filmy, przy których przede wszystkim musimy pamiętać o ich oznaczeniu jako „publiczne”, co umożliwi dostęp zarówno użytkownikom, jak i robotom wyszukiwarek. Zadbać powinniśmy też o:

  • odpowiednie przypisanie kategorii filmu,
  • wskazanie powiązanych tematycznie tagów,
  • wybór zachęcającej do kliknięcia miniatury,
  • umożliwienie dodawania komentarzy.

Dla zwiększenia szansy na subskrybcję i jej ułatwienia warto wykorzystać „elementy marki” dostępne w zaawansowanych ustawieniach kanału. W tym miejscu dostępna jest możliwość ustawienia znaku wodnego z logo kanału widocznego dla użytkowników jeszcze go nie subskrybujących i wyświetlająca możliwość subskrypcji po najechaniu myszką.

Należy także zwrócić uwagę, by:

1) dla każdego filmu stworzyć unikalne opisy. Długość jest mniej istotna, niż w przypadku strony www, jednak tutaj też ważne jest „wybicie się ponad konkurencję”. Warto więc sprawdzić, jakiej długości opisy są dla filmów z pierwszej strony zapytań, na jakie chcemy, by nasz film też wychodził i dodanie o połowę, czy dwa razy dłuższego,

2) każdy opis filmu zaczynał się od linka do podstrony na serwisie, która tematem odpowiada filmowi i linka do strony głównej lub kategorii. Takie rozwiązanie nie tylko pomoże stronie www ale też zwiększy ilość przeklików na nią i możliwych konwersji,

3) tytuł filmu powinien być marketingowy, nastawiony przede wszystkim na zachęcenie użytkownika do wejścia na stronę filmu i obejrzenia go (nie należy jednak zapomnieć o pozycjonowanych frazach i „zgrabnie” umieścić jedną/dwie w tytule). Sama nazwa pliku wideo również ma znaczenie, więc należy ją zoptymalizować podobnie jak tytuł,

4) wzbogacić podstronę filmu poprzez transkrypcję filmu,

5) dla zwiększenia zaangażowania i aktywności użytkowników na naszym kanale, warto dodać adnotacje lub karty informacyjne w czasie trwania filmu odnoszące się do kanału firmowego oraz na koniec filmu do następnego, który powinien być obejrzany przez użytkownika (dobrze, aby był w jakiś sposób tematycznie powiązany z aktualnym). Warto też po powiązaniu witryny z kontem YouTube wykorzystać możliwość dodawania kart i adnotacji z linkiem do witryny,

6) na końcu opisu filmu oraz samego filmu znalazło się „zachęcenie do działania”, czyli np. zaproszenie do polubienia filmu, jego oceny czy skomentowania.

YouTube.com dostarcza własne statystyki dla monitorowania odwiedzin kanału i filmów jednak dodatkowo warto podpiąć Google Analytics dla lepszego śledzenia kanału. W tym celu należy założyć nową usługę na kocie Google Analytics i podać jej identyfikator śledzenia w ustawienia zaawansowanych kanału YouTube.com: https://www.youtube.com/advanced_settings.

#3 Integracja serwisu firmowego z kanałem YouTube

Kanał i filmy to najważniejsze punkty, jednak nie kończą pracy – kolejnym etapem będzie uwzględnienie nowego kanału komunikacji i kontaktu z klientem na stronie internetowej. W tym celu w serwisie powinny być umieszczone zagnieżdżone filmy – dany film na odpowiadającej mu tematycznie podstronie serwisu (np. film z instrukcją użycia produktu na podstronie produktu). Dodatkowo, filmy na podstronach powinny być otoczone treścią odpowiadającą tematyce filmu i potwierdzającą ją.

YouTube

Przy filmie można dodatkowo, dla wzajemnego wzmocnienia kanału/filmu dać odnośnik tekstowy do filmu w serwisie YouTube.com.

Zadbać trzeba też o poprawne wskazanie filmu:

– film powinien być oznaczony znacznikami schema.org dla lepszej indeksacji przez roboty Google – https://developers.google.com/webmasters/videosearch/schema

– w serwisie powinna być dodana sitemap’a video (mapę należy zgłosić w Google Search Console) – https://developers.google.com/webmasters/videosearch/sitemaps

 

Pozycjonowanie kanału i filmów na kanale YouTube

Całość działań powinien wspierać przemyślany link building wzmacniający kreowane przez nas treści. Im szerzej filmy będą linkowane i zagnieżdżane, tym lepszy efekt. Ważne jest utrzymanie tematyczności w budowanym profilu linkowania, naturalnego przyrostu ilości linków, zapewnienie dobrej jakości domen źródłowych oraz zróżnicowanie typów linków. Wraz z dodawaniem kolejnych filmów link building powinien być działaniem ciągłym.

Stworzyliśmy kanał YouTube, zoptymalizowaliśmy kanał, filmy i serwis, linkujemy i czekamy na efekty. A do czego dążymy? Celem działań jest osiągniecie topowych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania zarówno w wyszukiwarce Google.pl jak i YouTube.com.

Dodatkowe działania

Oprócz dodania filmów w YouTube.com warto te same filmy zamieścić na innych portalach video, np.:

→ http://www.wrzuta.pl/,

→ https://vimeo.com/,

→ http://www.dailymotion.com/pl.

Należy przy tym pamiętać, że unikalne w sieci powinno być wszystko. Tytuły oraz opisy powinny zawierać unikalną treść (inną, niż w serwisie YouTube.com), a tworząc tytuły oraz opisy filmów w innych serwisach, należy kierować się tą samą zasadą, co dla filmów w serwisie YouTube.com.

Realizując wszystkie omówione punkty trzeba pamiętać, że kanał na YouTube powinien się rozwijać (jeden film na rok nie będzie zachęcał do aktywności użytkowników kanału i fanów marki) oraz, że powinien być na bieżąco aktualizowany i moderowany (szczególnie istotne jest monitorowanie i aktywne odpowiadanie na ewentualne pytania w komentarzach).

Prowadzisz kanał na YouTube? Wykorzystaj jego potencjał promocyjny z pomocą eksperta Artefakt!
Również na naszym blogu
Karty wyprzedanych produktów należy odpowiednio zoptymalizować, aby nie stracić efektów SEO i nie...
Właściciele e-sklepów oraz stron internetowych nierzadko udzielają odpowiedzi na setki tych samych...
Deweloper powinien promować swoją inwestycję mieszkaniową za pomocą social media. Sprawdź, jakie...
Relacja z wideokonferencji Google Marketing Live 2018. Sprawdź, jakie nowości w Google Ads pojawią...
Mobilna wyszukiwarka Google w lipcu 2018 została zaktualizowana o kolejny czynnik rankingowy -...