Film na kanał YouTube może być stworzony w formie:
- Prezentacji – bogata baza grafik prezentacji (np. graphicriver.net/category/presentation-templates) i głosów (np. www.bankglosow.pl) lub muzyki (np. audiomicro.com/royalty-free-music) to tylko początek możliwości, ale też najprostsza z opcji. Przed stworzeniem filmu/prezentacji nie można mieć wymówek – łatwiej się nie da.
- Filmu – tutaj również możemy skorzystać z całej rzeszy aktorów dostępnych online i gotowych przeczytać/zagrać każdą rolę (np. www.fiverr.com) lub animacji za (np. videohive.net).
Podstawą jest tutaj kreatywność i zaciekawienie użytkownika. Jeżeli film jest pomocny, odpowiada na pytania, wyjaśnia problem to już jedna trzecia sukcesu.
Funkcje kanału YouTube
1) Kreowanie wizerunku firmy – chcemy zebrać wokół naszego kanału grupę fanów marki biorących aktywny udział w życiu firmy oraz promujących treści dalej, a co za tym idzie kupujących nasze produkty i zachęcające do tego innych,
2) Ściągania użytkowników na kanał – dążymy do tego, żeby nasze filmy były wysoko w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce YouTube oraz Google na frazy związane z profilem naszej działalności. Efektem ma być jak największy ruch na kanale YouTube, a nawet na sklepie internetowym, jeżeli stanowi on podstawę działalności firmy.
Jak stać się widocznym w wyszukiwarce Google/YouTube i pozyskać milion subskrypcji?
Popularność kanału zdobywa się dzięki ciekawym, unikalnym i zaspokajającym potrzeby użytkowników materiałom wideo. Dbałość o jakość contentu to podstawa. Poszukując inspiracji na skuteczny video content marketing, warto wziąć pod uwagę:
- Wideo z życia firmy,
- Prezentacja produktu lub usługi,
- Wideo instrukcje i poradniki,
- Filmy z cyklu FAQ – pytanie i odpowiedź,
- Live streaming marketing – transmisje na żywo,
- Relacje z wydarzeń ważnych dla branży firmy,
- Case studies – historie sukcesów naszych i naszych klientów,
- User-generated content – filmy od użytkowników.
Po ustaleniu celu i tematyki kanału należy zadbać o jego optymalizację techniczną pod SEO i pod pozyskiwanie zainteresowania użytkowników. Proces nie jest skomplikowany, wymaga jednak dość sporej znajomości potrzeb informacyjnych naszej grupy docelowej oraz sposobów posługiwania się frazami prowadzącymi do poszukiwanych produktów, usług, odpowiedzi na pytania. Przejdźmy zatem 6-elementową instrukcję YouTube SEO krok po kroku.
Optymalizacja firmowego kanału YouTube
Zaczynamy od uzupełnienia wszystkiego, co mamy do dyspozycji na naszym kanale YT. Przede wszystkim dodajemy:
- Avatar,
- Zdjęcie w tle,
- Opis o nas w sekcji Informacje, który powinien być unikalny, rozbudowany oraz zachęcający do zapoznania się z opublikowanymi wideo i działalnością firmy. Tutaj przemycamy również słowa kluczowe, unikając przesadności i spamowania,
- Linki do serwisu i profili w mediach społecznościowych znajdujące się również w sekcji Informacje,
- Elementy marki, czyli logo (znak wodny) pojawiające się na każdym filmiku,
- Słowa kluczowe (tagi) związane z prowadzoną działalnością.
Kanał należy również uzupełnić o nasze aktywności: komentarze pozostawiane w ramach profilu oraz subskrypcje innych kanałów, co dodatkowo uwiarygodni konto oraz zaangażuje użytkowników. Nie mniej ważne jest stworzenie playlist grupujących filmy dotyczące określonej tematyki. Dzięki nim skierujemy użytkowników do materiałów mieszczących się w ich zainteresowaniach.
Optymalizacja playlist
Playlisty powinny mieć własne, unikalne i rozbudowane opisy, a ich tytuły zawierać frazy kluczowe. Warto stworzyć ich kilka. Dobrze, aby każda zawierała więcej niż jeden film. Można zastosować również opcję tzw. playlist serialu (series playlist). Ich celem jest wyświetlanie użytkownikowi kolejnych „odcinków” danej serii materiałów wideo. Internauta zobaczy je w sekcji Następny wśród polecanych filmików po prawej stronie odtwarzacza YT.