Spis Treści
Ten, kto na co dzień zajmuje się prowadzeniem stron na kanałach mediów społecznościowych, wie, jak istotną rolę odgrywa czas publikacji. Od lat wiele firm przeprowadza analizy, starając się znaleźć szczytowe momenty w ciągu dnia, podczas których użytkownicy Facebooka są najaktywniejsi. Takie badania pozwalają administrującym fanpage’em wybrać godzinę pozwalającą uzyskać najlepsze zasięgi oraz wzbudzić zainteresowanie najliczniejszej grupy osób, skłaniając do interakcji. Choć istnieją raporty i badania sugerujące, o jakiej porze dnia loguje się najwięcej fejsbukowiczów, każde przedsiębiorstwo ze względu na własny, indywidualny charakter powinno samodzielnie interpretować statystyki, aby móc maksymalnie dopasować chwilę wrzucenia wpisu do aktywności obserwujących.
Największe zaangażowanie na Facebooku w 2020 roku, źródło: sproutsocial.com
Choć systematyczność na platformie Facebook to jeden z warunków udanej komunikacji, publikowanie postów w określonych porach może stanowić problem dla niektórych osób prowadzących strony, szczególnie dla właścicieli firm o charakterze międzynarodowym. Przedsiębiorstwa działające w różnych strefach czasowych, aby trafić do obserwujących, niekiedy zmuszone są do wrzucania wpisów po godzinach pracy, czasem nawet w nocy. Chcąc pozostać w zasięgu, administratorzy fanpage’y musieliby czuwać dzień i noc, aby trafić z informacją z odbiorców. Promocja takiej strony na Facebooku bez odpowiednich narzędzi oznaczałaby zatem wiele wyrzeczeń, a także nienormowany czas pracy.
Powyższy problem związany z trzymaniem się harmonogramów dotyczy także agencji reklamowych, świadczących usługę prowadzenia profilu na Facebooku. Osoby pracujące w takich przedsiębiorstwach najczęściej pod opieką mają nie jeden, a kilka lub nawet kilkanaście stron na różnych kanałach mediów społecznościowych. Publikacje facebookowych reklam lub postów bez odpowiednich narzędzi dla wielu marketerów wiązałyby się z koniecznością stałego przeskakiwania pomiędzy zadaniami, a więc posiadaniem niezwykle podzielnej uwagi.
Aby nie przegapić momentu publikacji, a jednocześnie ułatwić sobie pracę, wiele osób prowadzących fanpage decyduje się na wcześniejsze zaplanowanie postów. Jeszcze kilka lat temu działanie takie było możliwe jedynie za pośrednictwem określonych, płatnych aplikacji. Dziś Facebook proponuje platformę Creator Studio, dzięki której każdy właściciel strony może zupełnie za darmo ustawić czas automatycznego wstawienia treści na stronę.
Choć Creator Studio bez wątpienia przyda się przede wszystkim osobom na co dzień zajmującym się prowadzeniem profili firmowych na Facebooku, rozwiązanie docenią także użytkownicy chcący zbudować zaangażowaną społeczność na własnym amatorskim fanpage’u. Planowanie postów oprócz wygody gwarantuje liczne korzyści.
Oczywistą już zaletę narzędzia stanowi możliwość opublikowania postu o odpowiedniej porze dnia, którą uzyskaliśmy po wcześniejszej analizie aktywności naszych odbiorców. Planowanie pozwala na automatyczne wrzucanie wpisów bez ryzyka, że przegapimy moment, w którym użytkownicy są dostępni. Dzięki temu zyskujemy pewność, że treści dotrą do osób, na których najbardziej nam zależy, a jako administratorzy nie zostaniemy zmuszeni do czuwania nad stroną po godzinach.
Pisanie postów w pośpiechu tuż przed planowaną publikacją wiąże się z wyższym prawdopodobieństwem pomyłek. Planując wpisy z wyprzedzeniem, dajemy sobie szansę na stworzenie wysokiej jakości treści, a także naniesienie poprawek zanim content pojawi się na stronie. To sprawia, że unikniemy niepotrzebnych edycji, jak również potencjalnego kryzysu w social mediach.
Harmonogram publikacji postów pozwala widocznie zwiększyć efektywność pracy. To zaleta szczególnie z punktu widzenia agencji marketingowych, obsługujących profile wielu klientów. Konieczność własnoręcznego wrzucania wpisów o określonej godzinie zmuszałaby pracowników do odrywania się od innych obowiązków. Liczne badania dowodzą, że zajmowanie się kilkoma rzeczami jednocześnie może mieć negatywny wpływ na wyniki pracy. Wykorzystując narzędzia dostępne w Creator Studio, możemy zorganizować czas i skupić się wyłącznie na jednym zajęciu, co z pewnością przełoży się na wzrost produktywności.
Jak wiadomo, posiadanie profilu na Facebooku to dopiero połowa sukcesu. Aby komunikacja za jego pośrednictwem przyniosła pożądany efekt, musimy być konsekwentni w działaniach. Jeżeli nie korzystamy z usług agencji i samodzielnie prowadzimy fanpage, może okazać się, że przetłoczeni nadmiarem obowiązków zapomnimy o regularnych publikacjach. Dzięki narzędziom Facebooka w jednym czasie zaplanujemy posty, jednocześnie zyskując pewność, że pozostaniemy w zasięgu obserwujących.
Planowanie postów z wykorzystaniem Creator Studio wymaga wykonania 3 prostych kroków.
Logowanie do Creator Studio przypomina tworzenie konta w Menedżerze reklam – system sam prowadzi użytkownika przez wszystkie etapy rejestracji. Po wpisaniu wymaganych danych i zalogowaniu przed użytkownikiem pojawi się czytelny pulpit z pionowym menu po lewej stronie.
Aby zaplanować treści, należy kliknąć przycisk „Utwórz Post” znajdujący się w lewym górnym rogu nad pionowym menu. Po wybraniu opcji rozwinie się lista. Na niej wyszukać można rodzaj treści, który zamierzamy umieścić na stronie. Spośród opcji wybieramy pierwszą z nich, czyli „Utwórz Post”.
Z prawej strony pulpitu pojawi się okno do tworzenia treści zbliżone wyglądem do tego, które znamy z Facebooka. Również tutaj możemy zdecydować, czy wpis ma zawierać galerię, film lub rozpocząć transmisję live.
Ostatnim etapem jest wybór opcji planowania postów. Po stworzeniu wpisu wybieramy strzałkę skierowaną w dół, która znajduje się obok przycisku „Opublikuj”. Następnie z rozwijanego menu klikamy w opcję „Zaplanuj” i określamy datę wrzucenia treści.
Chcąc zobaczyć zaplanowany post lub go edytować, znajdziemy go w Bibliotece treści. Aby się w niej znaleźć, należy wybrać jedną z opcji na pionowym menu Creator Studio po lewej stronie.
Gotowe! Planowanie wpisów z Creator Studio znacząco ułatwia realizowanie harmonogramu publikacji w social media.
Automatyzowanie działań na Facebooku pozwala użytkownikom znacznie poprawić skuteczność komunikacji na kanale social media. Choć planowanie postów nie daje jeszcze gwarancji zdobycia aprobaty użytkowników, stanowi jeden z kluczowych czynników umożliwiający dotarcie do odbiorców, gdy są oni obecni na portalu.