Promocja internetowego sklepu sportowego – pozycjonowanie e-sklepów – Blog Artefakt

Jak wypromować sklep internetowy działający na rynku artykułów sportowych? Kilka najważniejszych wskazówek

/ SEO
promocja sklepów sportowych

Internetowe sklepy sportowe cieszą się dużą popularnością. Moda na zdrowy styl życia, dobra sytuacja ekonomiczna Polaków oraz rozwój infrastruktury sportowej przyczyniły się do wzrostu rynku artykułów sportowych o 7,9% w 2016 r., którego wartość wyniosła 8,7 mld zł (źródło: Rynek artykułów i odzieży sportowej w Polsce 2017. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2017-2022). Nic więc dziwnego, że wielu przedsiębiorców próbuje swoich sił w tej branży, zakładając ogólnosportowe lub wyspecjalizowane e-sklepy. Jakie działania należy podjąć, aby promocja sklepów internetowych przyniosła oczekiwane rezultaty? Oto kilka sprawdzonych wskazówek.

Multimedialny opis produktu podstawowym składnikiem sukcesu

Do klientów sklepów internetowych sprzedających akcesoria, sprzęt i odzież sportową należą zarówno amatorzy, jak i zapaleni pasjonaci poszczególnych dyscyplin sportowych. Wiedza konsumentów na temat parametrów technicznych przeglądanego asortymentu będzie zróżnicowana, dlatego należy zadbać o rozbudowane oraz wyczerpujące opisy produktów. Warto postawić na język korzyści – dokładnie opisać, co tak naprawdę oznaczają poszczególne właściwości sprzętu, dla kogo został przeznaczony, jak go prać, przechowywać lub użytkować. W przypadku ubrań sportowych przydadzą się tabele rozmiarów poszczególnych producentów wraz z informacją, jak dobrać idealny rozmiar bluzki, spodni czy butów.

opis produktu w sklepie sportowym

Istotna jest także multimedialność opisów produktów – sama treść, tabele z parametrami technicznymi lub rozmiarówka nie wystarczą, aby zachęcić do konwersji. Znaczenie mają wysokiej jakości zdjęcia, a także filmiki prezentujące produkty sportowe lub sposób ich użytkowania. I tutaj warto włączyć do strategii promocji e-sklepu prowadzenie kanału YouTube, który odpowiednio zoptymalizowany pomoże również w skutecznym zwiększaniu widoczności sklepu w internecie.

Pozycjonowanie sklepów internetowych z artykułami sportowymi – najważniejsze kwestie

Sklepy internetowe to najczęściej rozbudowane witryny, w których łatwo o błędy utrudniające zajmowanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Konkurencja na rynku artykułów sportowych jest ogromna, więc warto regularnie audytować stronę pod kątem jej dopasowania pod wymagania wyszukiwarek internetowych, czyli podejmować systematyczne działania z zakresu SEO.

Pierwszym etapem skutecznego pozycjonowania będzie wybór adekwatnych słów kluczowych. Internetowe sklepy sportowe powinny zwiększać swoją widoczność na frazy związane ze sprzedawanym asortymentem, markami producentów, rodzajami sprzętu oraz określeniami nadawanymi poszczególnym produktom przez użytkowników, np.

  • Buty do biegania adidas,
  • Wodoodporne plecaki turystyczne,
  • Kuchenka gazowa turystyczna,
  • Części do rowerów Trek,
  • Tanie legginsy do jogi.

Zwiększanie popularności e-sklepów w wyszukiwarce obejmuje również wykorzystywanie strategii pozycjonowania na długi ogon. W opisach produktów, w treściach na blogu, w tekstach na podstronach kategorii produktów można przemycać długoogonowe słowa kluczowe, wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki. Tego typu frazy charakteryzują się zdecydowanie mniejszą liczbą wyszukań, ale mają potencjał do pozyskiwania ruchu i pozyskiwania konwersji.

Optymalizacja sklepu internetowego pod wyszukiwarki internetowe powinna obejmować:

  • Drzewo kategorii – sprzedawany asortyment sportowy należy uporządkować, kategoryzując poszczególne produkty, aby klienci z łatwością odnaleźli w serwisie to, czego akurat potrzebują. Unikajmy tworzenia zbyt szerokich lub zbyt wąskich kategorii. Zwracajmy uwagę na to, aby każda podstrona miała indywidualną nazwę. Drzewo kategorii w sklepie sportowym może wyglądać następująco:

Rowery

Rowery szosowe
Rowery górskie

Rowery górskie Trek
Rowery górskie Dema

Rowery miejskie
Rowery trekkingowe

  • Adresy URL – powinny być przyjazne dla użytkowników oraz robotów wyszukiwarki, czyli możliwie jak najkrótsze i informujące o tym, co znajduje się na danej podstronie. Warto trzymać się schematów w tworzeniu adresów URL, dzięki którym dodatkowo wskażemy klientom, w jakim miejscu aktualnie się znajdują, np.

    http://domena.pl/kategoria/podkategoria/nazwa-produktu.

    W przypadku adresów URL istotna jest także kwestia ich aktualności. Jeśli dana podstrona została usunięta, należy ją przekierować na inną stronę sklepu, aby wyskakujące błędy 404 nie odstraszyły użytkowników, a także by nie stracić mocy backlinków, które do niej prowadziły.

  • Znaczniki Title – tytuł strony należy do czynników rankingowych, wyświetla się w wyszukiwarce i na karcie w przeglądarce. W przypadku internetowego sklepu sportowego w znacznikach Title powinniśmy umieścić słowa kluczowe, którym często jest nazwa produktu, marka producenta oraz wyrażenia typu najlepsze, tanie i element brandowy – nazwę naszego e-sklepu. Każdy Title musi być unikalny, więc można skorzystać z automatycznych reguł przy tworzeniu tytułów, np.:

    {nazwa produktu} – {nazwa kategorii} – sklep.pl.

    Pamiętajmy, aby zawsze na początku Title znajdowały się najważniejsze słowa kluczowe, a długość wyrażenia nie przekraczała ok. 70 zzs,

  • Description – element odpowiadający często za klikalność wyników wyszukiwania w wyszukiwarce. Tekst, nieprzekraczający 300 zzs, powinien mieć charakter reklamowy i zawierać pozycjonowane frazy,
Description sklep rowerowy
  • Nasycenie serwisu słowami kluczowymi – pozycjonowane frazy umieszczamy w treściach na stronie, nagłówkach H1, znaczniku Title, atrybutach alt. Dbamy o to, aby słowa kluczowe rozmieścić równomiernie w tekście, stosować ich odmiany i wyrazy bliskoznaczne,
  • Unikalną treść – każdy opis produktu, kategorii oraz podkategorii musi być unikatowy. Nie należy kopiować treści ze stron producentów sprzętu sportowego.
  • Grafiki i zdjęcia – to bardzo ważne elementy decydujące często o konwersji, ale żeby nie obciążały strony, powinny być skompresowane. Pamiętajmy także o uzupełnieniu atrybutu alt (opisu obrazka), po którym to Google rozpoznaje treść grafiki. Dzięki użyciu słów kluczowych zdjęcia mają szansę trafić do wyszukiwarki Grafiki, z której korzysta cześć klientów sklepów sportowych,
  • Przekierowania rel=”canonical”– jeśli w sklepie jest możliwość filtrowania lub sortowania produktów, należy wdrożyć przekierowania kanoniczne, aby wyeliminować ryzyko duplikacji treści,
  • Paginacja – ułatwia użytkownikowi przeglądanie produktów, dodatkowo zwiększając wydajność strony.

Dodatkowo w ramach pozycjonowania sklepu internetowego należy zadbać o:

  • Rich snippets, czyli rozszerzone wyniki wyszukiwania – wybrane rodzaje serwisów internetowych (m.in. sklepy internetowe) mogą dodatkowo wyróżnić się w wynikach wyszukiwania, wdrażając tzw. mikrodane. Za ich pomocą w wyszukiwarce obok Title, adresu URL oraz opisu Description pojawią się dodatkowe informacje przyciągające uwagę użytkownika.
rich snippet sklep sportowy
  • Wdrożenie certyfikatu SSL i bezpiecznego protokołu HTTPS – zapewnimy bezpieczeństwo przesyłanych danych, zdobywając zaufanie klientów. Podczas implementacji SSL-a, pamiętajmy o przekierowaniach i założeniu nowej usługi w Google Search Console dla domeny z https,
  • Mobilną lub responsywną wersję strony – sklepy internetowe dopasowane do urządzeń mobilnych zyskają pierwszeństwo w mobilnej wyszukiwarce oraz przyciągną użytkowników poszukujących produktów sportowych za pośrednictwem smartfonów lub tabletów,
  • Optymalizację czasu ładowania – pagespeed ma coraz większe znaczenie, ponieważ wpływa na pozycje serwisu w wyszukiwarce, a także zachęca do konwersji niecierpliwych użytkowników, którym zależy na szybkim dotarciu do sprzętu sportowego lub akcesoriów sportowych.

 

Płatna reklama w wyszukiwarkach, czyli AdWords dla sklepów sportowych

Działając w branży internetowych sklepów sportowych, która jest bardzo konkurencyjna, warto zainwestować także w kampanię AdWords. Tutaj ważna staje się umiejętność optymalizacji reklam, aby promocja nie pochłonęła całego budżetu przeznaczonego na marketing internetowy. Należy zadbać o takie kwestie jak:

Dobór odpowiednich fraz dla promocji sklepu sportowego

W przypadku sklepów sportowych efektywne jest reklamowanie się na konkretne produkty lub marki – zarówno za pomocą standardowych reklam tekstowych w wyszukiwarce, jak i przez Google Merchant Center. Im bardziej szczegółowe słowa kluczowe dobierzemy do kampanii typu search, tym wyższa powinna być ich efektywność, dlatego warto postawić na długi ogon i frazy takie jak: rower kettler racer 3 czy orbitrek body sculpture be 1700. Jeśli jednak chcemy zdobyć większy wolumen ruchu i dotrzeć do osób, które dopiero poszukują odpowiednich produktów w danej kategorii, dobrze dodać do kampanii również bardziej ogólne hasła np. „rower magnetyczny” czy „ławeczka do ćwiczeń”.

Google Zakupy sklep sportowy

Przy tworzeniu bardziej ogólnych reklam nie można jednak zapominać o wieloznaczności niektórych słów dotyczących sprzętów sportowych takich jak: piłka, ławeczka, mata czy rowerek. Umieszczenie ich w kampanii samodzielnie, bez doprecyzowania może spowodować „przepalenie budżetu” na użytkowników zupełnie niezainteresowanych naszą ofertą.

Remarketing dynamiczny

Kampanię w Zakupach Google warto wesprzeć remarketingiem dynamicznym. Sklepy sportowe mają często szeroką ofertę: dla kobiet, mężczyzn, dzieci, osób uprawiających różne sporty itd. Stosowanie jednego przekazu do wszystkich grup konsumentów okaże się nieefektywne. W remarketingu dynamicznym możemy natomiast wyświetlać na banerach taki asortyment, który przeglądał wcześniej dany użytkownik. Wykorzystywanie tego sposobu promocji przypomni o ofercie sklepu i zwiększy współczynnik konwersji w sklepie.

Dopasowanie kampanii AdWords do odbiorców

Przy kampaniach AdWords dla sklepów sportowych warto też pamiętać o dostosowaniu stawek według wieku i płci. Jeśli prowadzimy sklep z akcesoriami do jogi, możemy zwiększyć stawkę CPC dla kobiet, które częściej wybierają tę formę aktywności. Mamy także możliwość kierowania innych przekazów reklamowych dla każdej z płci, jeśli wiemy o różnicach w preferencjach. Warto jednak dokładnie przemyśleć temat, zanim wykluczy się jakąś grupę z kampanii – zawsze może się zdarzyć, że ktoś ma nietypowe zainteresowania lub szuka akcesoriów sportowych na prezent.

Warto też podkreślić atuty naszej oferty w tekstach reklam – np. szeroki wybór asortymentu, darmowa dostawa, pomoc fachowca online. Ważne jest, aby reklamy informowały o konkretnych wartościach dla klienta. Jeśli oferujemy niskie ceny, powinniśmy to podkreślić i napisać np. „już od 9,99 zł”. To zwiększy klikalność naszych reklam.

Reklama sklepów internetowych – kwestie związane z użytecznością serwisu

Nawet dobrze zoptymalizowane sklepy internetowe nie będą konwertować, jeśli nie spełnią oczekiwań użytkowników. Chodzi tutaj o przygotowanie odpowiednich funkcjonalności platformy sprzedażowej, ale i o atrakcyjną ofertę, intuicyjny proces zakupowy oraz sposób utrzymywania relacji z klientami. W przypadku sklepów sportowych dobrze sprawdza się:

  • Technika cross-sellingu i up-sellingu – wspiera sprzedaż uzupełniającą, zachęcając klientów do zakupu produktów komplementarnych, dodatkowych lub takich, które cieszą się największą popularnością,
  • Informacje o dostępności produktów – prezentacja stanu magazynowego na karcie produktu ma duże znaczenie, ponieważ niektórzy konsumenci decyzję o zakupie podejmują na podstawie dostępności asortymentu,
  • Filtry, sortowanie, możliwość porównania asortymentu – ułatwiają klientom znalezienie produktów o określonych parametrach, cenie, marce producenta itp.,
  • Sekcje z opiniami i ocenami produktów – warto pozwolić użytkownikom na pozostawienie opinii. Konsumenci, którzy po raz pierwszy sięgają po daną rzecz, będą szukali o niej informacji w sieci, więc lepiej, aby znaleźli je w Twoim sklepie internetowym,
  • Chaty, infolinie, szybka obsługa maili – podczas zakupu sprzętu sportowego klienci oczekują fachowej porady, dlatego należy postawić na rzetelne odpowiedzi na wszystkie pytania. Ważny jest także czas reakcji – im szybciej odpowiemy, tym lepiej.
  • Ekspercki blog – recenzje i porównania produktów, porady dotyczące użytkowania i konserwacji sprzętu, informacje o najnowszych technologiach i trendach to sposób na pozostawanie w kontakcie z klientem, który poszukuje wartościowych treści o asortymencie sportowym.

 

Sportowy sklep internetowy – promocja w social media

W strategii promocji sklepu sportowego w internecie warto także uwzględnić prowadzenie kont w wybranych mediach społecznościowych. Must have to fanpage na Facebooku, profil na Instagramie pozwalający na angażowanie użytkowników za pomocą fotografii, kanał na YouTube. W social media polecamy informowanie o promocjach, prezentowanie nowego asortymentu, dodawanie linków do ciekawych artykułów publikowanych na eksperckim blogu. Ważna jest także obserwacja i badanie zachowań użytkowników, a w szczególności ich reakcji na zamieszczane treści. Te, które cieszą się największą popularnością, należy jak najczęściej wykorzystywać w strategii komunikacji marketingowej.

Promocja sklepu internetowego wymaga kompleksowych działań

Celem marketingu internetowego powinno być nie tylko zwiększenie rozpoznawalności marki sklepu sportowego w sieci, ale przede wszystkim wzrost współczynnika konwersji, przekładającego się na przychody ze sprzedaży. Pozycjonowanie, kampanie AdWords, social media marketing oraz zadbanie o kwestie związane z użytecznością strony zawsze muszą iść w parze z atrakcyjną ofertą oraz wysokim poziomem obsługi klienta, jeśli mają przynieść zamierzony efekt.

Również na naszym blogu
Stworzenie persony wpływa pozytywnie na działalność firmy lub rozwój konkretnego projektu. Ułatwia...
Rynek sklepów z internetowych z wyposażeniem wnętrz nieustannie się powiększa. Właściciele...
Dobrze skonfigurowane reklamy Google Ads pomogą rozwinąć biznes i wyróżnić się na tle konkurentów...
Prowadzisz biuro architektoniczne? Sprawdź, jakie działania promocyjne warto podjąć, aby promować...
Przed rozpoczęciem analizy ruchu na stronie w Google Analytics sprawdź, czy statystyki tworzone są...