SERM, czyli pozycjonowanie wizerunkowe - Blog Artefakt

Pozycjonowanie wizerunkowe receptą na negatywne opinie w sieci

13.06.2016 / SEO
social media marketing

Niezadowoleni klienci bardzo chętnie wyrażają negatywne opinie o firmach i markach w sieci. Komentarze zamieszczane na forach internetowych mogą nadszarpać długo wypracowywaną reputację przedsiębiorstwa. Co zrobić, aby ustrzec się przed skutkami działalności użytkowników nieprzyjaźnie nastawionych do naszej działalności? Czy można kierować wyłącznie pozytywny przekaz do internautów, którzy dopiero poszukują informacji o naszej organizacji w wyszukiwarce? Wizerunek firmy w internecie może zostać ochroniony dzięki SERM, czyli Search Engine Reputation Management.

 

Ochrona wizerunku w sieci dzięki SERM

Zarządzanie reputacją w wyszukiwarkach to zespół działań, których celem jest dostarczenie klientom takich informacji, które będą kształtowały spójny wizerunek przedsiębiorstwa. Wielokrotnie zdarza się tak, że konsument pod wpływem silnych, negatywnych emocji zamieszcza komentarze i opinie, które często niesprawiedliwie dewaluują reputację firmy. Czasami przedsiębiorcy wskutek niskiej jakości sprzedawanych produktów lub świadczonych usług niestety przyczyniają się do powstania czarnego PR wokół marki. Pozycjonowanie wizerunkowe pomaga odzyskać dobre imię i przyciągnąć użytkowników, którzy dopiero chcieliby skorzystać z usług danego przedsiębiorstwa.

 

SEO wizerunkowe obejmuje:

  • Monitorowanie komentarzy pojawiających się w wynikach wyszukiwania,
  • Usuwanie negatywnych opinii w internecie,
  • Pozycjonowanie wartościowych materiałów kreujących dobry wizerunek przedsiębiorstwa,
  • Zamieszczanie artykułów sponsorowanych,
  • Wspieranie pozytywnego wizerunku firmy poprzez kampanie AdWords,
  • Pozycjonowanie opinii pozytywnych oraz takich, które mogą przekonać nowych klientów do oferty przedsiębiorstwa.

 

Pozycjonowanie wizerunkowe

 

Kto powinien skorzystać z SERM?

Kampanię pozycjonowania wizerunkowego wdrażają przedsiębiorstwa, które zmagają się z nadszarpniętą reputacją i chcą zmienić swój wizerunek w oczach klientów, konkurencji i potencjalnych pracowników. Jednak SERM skierowane jest także do firm, które prewencyjnie chcą zadbać o PR w wyszukiwarce lub którym zależy na dobrych opiniach w sieci. Im więcej korzystnych komentarzy pojawi się w TOP10 w rankingu Google, tym większe mamy szanse, aby dotrzeć do użytkowników wahających się nad naszą ofertą. Nie posiadając pozytywnych wzmianek na forach internetowych, warto zainwestować w SEO wizerunkowe, aby pokazać się z jak najlepszej strony.

 

Co wpływa na kreowanie pozytywnego wizerunku?

Usuwanie negatywnych opinii z wyników wyszukiwania jest istotne, ale nie zawsze możliwe do wykonania. Wiele forów internetowych nie jest moderowanych, nie ma więc osoby, do której można zwrócić się o anulowanie opublikowanego komentarza. Niektóre serwisy mogą także odmówić usunięcia opinii ze względu na chęć przekazywania obiektywnych informacji.

W ramach pozycjonowania wizerunkowego przeprowadzany jest audyt serwisu – analizowane są treści, kod strony oraz elementy wpływające na optymalizację pod kątem wyszukiwarki. Następnie wdrażana jest strategia linkowania, promująca wyłącznie te artykuły i teksty, które pomogą odbudować wizerunek w internecie. Często podejmowane są także kampanie z zakresu marketingu szeptanego, aby na forach internetowych pojawiło się więcej pozytywnych opinii o danej marce.

Kreowanie wizerunku

Dobrym pomysłem na odbudowanie wizerunku jest zawarcie współpracy z blogerem, vlogerem lub liderem opinii, który stanie się ambasadorem marki i w sposób obiektywny będzie ją promował. Kluczowa jest także dbałość o to, aby użytkownicy uwierzyli, że publikowane opinie są prawdziwe.

Kolejnym krokiem jest działalność w social media. Żaden z komentarzy nie powinien pozostać bez odpowiedzi, a negatywne opinie nie mogą być automatycznie usuwane. Administrator musi wchodzić w interakcje z użytkownikami, dopytując ich, dlaczego zamieścili negatywny komentarz czy niską ocenę. Być może klient został niewłaściwie potraktowany i wyjaśnienie sytuacji rozwiąże całą sprawę.

 

Inwestycja w PR daje korzyści

SERM zaliczane jest do działań ePR-owych. Wypracowanie odpowiedniego wizerunku nie jest zadaniem łatwym, ale efekty przemyślanej strategii można obserwować w perspektywie długookresowej. Inwestycja w SEO wizerunkowe się opłaca, ponieważ:

  • Raz opublikowane pozytywne komentarze pozwalają przyciągnąć wielu użytkowników,
  • Opinie wpływają na budowanie wiarygodności marki,
  • Brak negatywnych komentarzy w TOP10 zwiększa szanse na wzrost konwersji,
  • Pozytywne opinie przekonują wahających się klientów do dokonania zakupu,
  • Marka prezentuje się lepiej od firm konkurencyjnych,
  • Dobra reputacja ma wpływ na wiele aspektów: pozyskiwanie wykwalifikowanych pracowników, zawieranie korzystnych umów partnerskich, poszukiwanie cennych kontraktów biznesowych.

 

SEO wizerunkowe to część strategii marketingowej, która jest opracowywana w przedsiębiorstwie. O wizerunek firmy w internecie należy dbać przez cały czas. Monitorowanie komentarzy i opinii jest istotne, ponieważ jeden niezadowolony klient może wpłynąć na pogorszenie reputacji, którą wypracowywaliśmy przez kilka miesięcy, a nawet lat.

Również na naszym blogu
Platformy ClickShop oraz Shoper, czyli jedne z popularniejszych systemów CMS dla sklepów...
Pozycjonowanie witryny uwidoczni Twój lokal gastronomiczny w wynikach wyszukiwania. Czy to jednak...
Komunikat o plikach cookies powinien pojawiać się w każdym serwisie internetowym, który korzysta z...
Polityka prywatności to dokument, który pomaga realizować obowiązek informacyjny narzucony na...
Wdrożenie pełnych zaleceń optymalizacyjnych wymaga posiadania dostępów do serwera, aby można było...