Nagłówki i śródtytuły – porządek w strukturze treści
Nagłówki H1-H6 to znaczniki HTML, które pozwalają na uporządkowanie struktury treści na stronie internetowej. Wskazują zarówno użytkownikom, jak i robotom wyszukiwarki najważniejsze informacje. Wspierają także proces optymalizacji strony internetowej, a nagłówek H1 bezpośrednio wpływa na pozycje w wynikach wyszukiwania.
Optymalizacja nagłówków – wskazówki:
- H1 to najważniejszy nagłówek służący do przekazania najistotniejszych informacji. Powinien pojawić się raz na danej podstronie. Warto go nasycić pozycjonowanymi słowami kluczowymi,
- Należy zwracać uwagę na kolejność nagłówków w kodzie strony. Najpierw umieszcza się nagłówek H1, następnie H2, H3 itd. Prawidłowa hierarchia nagłówków pozwala wyszukiwarce odnaleźć się w strukturze treści opublikowanych na stronie,
- W nagłówkach H2, H3 można zamieszczać długoogonowe frazy typu Direct Answer (np. co to jest pozycjonowanie), którymi użytkownicy coraz częściej posługują się w wyszukiwarce.
W panelu Comarch e-Sklep ma możliwości ustawienia nagłówków, trzeba wprowadzić zmiany bezpośrednio w kodzie strony.
Adresy URL – prosty dostęp do strony internetowej
Użytkownicy oraz roboty wyszukiwarek nie przepadają za długimi, skomplikowanymi i zawierającymi znaki specjalne adresami URL. Zdecydowanie trudniej jest zapamiętać oraz przeanalizować odnośnik składający się z parametrów, wielu ukośników, przypadkowych cyfr i liter. Rekomendowanym rozwiązaniem jest stosowanie tzw. przyjaznych adresów URL, czyli odnośników, które w krótki i jasny sposób określają zawartość danej podstrony serwisu.
Optymalizacja adresów URL – wskazówki:
- W odnośnikach warto umieszczać słowa kluczowe najważniejsze dla danej podstrony,
- Nie należy umieszczać znaków diakrytycznych, specjalnych oraz przecinków,
- Adresy powinny składać się z małych liter,
- Poszczególne elementy URL-a należy oddzielać „-”.
By zabezpieczyć stronę przed duplikacją wewnętrzną, zalecamy wybór jednej wersji adresu URL z prefiksem „www” lub bez prefiksu i konsekwentne używanie w linkowaniu wewnętrznym oraz eliminowanie ewentualnych kopii adresów poprzez wdrożenie przekierowań 301.
Przykłady przyjaznych adresów URL:
- https://www.artefakt.pl/pozycjonowanie-stron,
- https://www.artefakt.pl/blog/seo/jak-wykorzystac-user-generated-content.
Linkowanie wewnętrzne – wspieranie procesu indeksowania strony www
Linkowanie wewnętrzne umożliwia zarówno robotom wyszukiwarki, jak i użytkownikom sprawne poruszanie się po stronie internetowej, wspierając proces indeksowania witryny. Dobrze zoptymalizowane odnośniki wewnętrzne pozwalają również na bezproblemową nawigację w serwisie i kierowanie klientów do podstron, na których mogą dokonać konwersji.
Linkowanie wewnętrzne – wskazówki:
- Linki wewnętrzne powinny odsyłać użytkowników i Googleboty do istniejących podstron,
- Dobrze, aby każda podstrona serwisu została uwzględniona w linkowaniu wewnętrznym i zawierała odnośniki prowadzące do innych podstron,
- Warto, aby kotwice odnośników (ang. anchor text) zawierały najważniejsze słowa kluczowe powiązane z podstroną, do której prowadzi dany odnośnik.
Sposoby na wdrożenie linkowania wewnętrznego to m.in.:
- Menu nawigacyjne,
- Ścieżka dostępu (tzw. breadcrumps),
- Stronicowanie,
- Boksy wspierające sprzedaż – cross-selling i up-selling,
- Linkowanie śródtekstowe.
W panelu e-Sklepu można ustawić linkowanie wewnętrzne z wyłączeniem kategorii /produkty/ tak, aby adres URL był jeszcze bardziej przyjazny. Natomiast adresy URL w Comarch nie zawierają znaków diakrytycznych i są przyjazne.
Przekierowania 301, 302 i rel=”canonical” – porządkowanie struktury strony
Serwisy internetowe nie są stałymi „tworami”, ich struktura zmienia się razem z pomysłem na prowadzony biznes. Często zdarza się, że niektóre podstrony zostają usunięte ze struktury witryny, pojawiają się nowe, a listingi rozbudowują się o kolejne pozycje. W celu zachowania porządku zaleca się stosowanie:
- Przekierowań 301 dla stron, które nie istnieją już w strukturze strony. Przenoszą one zarówno użytkowników, jak i roboty wyszukiwarek na aktywne podstrony,
- Przekierowań 302, gdy zależy nam czasowym przekierowaniu użytkowników i roboty wyszukiwarek na inną podstronę,
- Przekierowań kanonicznych pomagających uporać się z wewnętrzną duplikacją treści. Rel =”canonical” najczęściej stosowane jest w przypadku paginacji.
Przekierowania w systemie e-Sklep można wykonać za pośrednictwem gotowego modułu, który znajduje się w sekcji „Pozycjonowanie”, a następnie „HTTP 301”. Dzięki niemu możemy umieścić dowolną liczbę przekierowań 301:
Mapa serwisu – element wspierający proces indeksowania strony
Mapa strony to zestawienie odnośników prowadzących najczęściej do wszystkich podstron serwisu. Ułatwia robotom wyszukiwarek proces indeksowania witryny. Wyróżnia się dwa typy map:
- w formacie XML – zawiera informacje o podstronach, filmach i pozostałych plikach znajdujących się w witrynie. Należy ją zgłosić w narzędziu Google Search Console, by wspierać indeksowanie serwisu,
- w formacie HTML – podstrona serwisu, na której zebrane zostały odnośniki do najważniejszych sekcji i podstron witryny w formie uporządkowanej listy.
W systemie e-Sklepu możemy samodzielnie skonfigurować mapę serwisu w formacie .xml, wykorzystując do tego moduł „Mapa strony XML”, który znajduje się w sekcji „Pozycjonowanie”.