Pozycjonowanie sklepu internetowego Comarch e-Sklep – kompleksowy poradnik

| czas czytania: 5 min | SEO
laptop pozycjonowanie

Comarch to producent oprogramowania kierującego swoje produkty do sektora MŚP, a także do dużych przedsiębiorstw. Jednym z rozwiązań jest platforma sklepu internetowego, za pomocą której początkujący przedsiębiorca może stworzyć serwis sprzedażowy sprzężony z systemami finansowo-księgowymi, logistycznymi i operacyjnymi. Samo postawienie witryny internetowej nie zapewni sukcesu w branży e-commerce. Ważne jest zdobycie widoczności w sieci, co zapewnia usługa pozycjonowania. Jakie są możliwości dostosowania serwisu postawionego na platformie Comarch e-Sklep pod SEO? Prezentujemy kompleksowy poradnik optymalizacji sklepów internetowych współpracujących z Comarch ERP Optima.

Optymalizacja kodu i struktury strony w Comarch e-Sklep

Optymalizowanie serwisu internetowego to wieloetapowy, złożony proces obejmujący elementy związane zarówno z samą budową witryny, jej strukturą, jak i z treściami, które są na niej publikowane.

Działania SEO obejmują takie elementy jak:

Znacznik Title, czyli tytuł strony

Title, czyli tytuł strony pojawiający się w wynikach wyszukiwania to jeden z najważniejszych czynników wpływających na pozycje strony w rankingu Google. Treść znajdująca się w znaczniku <title> w sekcji <head> kodu strony jest analizowana i oceniana przez roboty wyszukiwarki podczas procesu indeksowania witryny.

Optymalizacja Title – wskazówki:

  • Wszystkie znaczniki <title> powinny być unikalne w obrębie całego serwisu,
  • Tytuły powinny zawierać słowa kluczowe, z których użytkownicy korzystają podczas wyszukiwania określonych produktów, usług, rozwiązań,
  • Najważniejsze słowa kluczowe (cieszące się największą popularnością) należy umieszczać na początku tytułu,
  • Title powinny zawierać element brandowy, wstawiony na końcu, np.

Pozycjonowanie sklepu internetowego – SEO w sklepie – Artefakt.pl

  • Optymalna długość tytułu wynosi od 55 do 70 znakami (opis do ok. 65-70 znaków wyświetla się w wynikach wyszukiwania, natomiast Google indeksuje zawartość Title do 200 znaków),
  • Idealnym rozwiązaniem jest tworzenie <title> dla każdej podstrony, jednak w przypadku dużych serwisów optymalizację można ograniczyć do najważniejszych podstron, a w przypadku innych zastosować automatyczne reguły, np.

nazwa strony – kategoria – element brandowy

  • W przypadku paginacji tytuł powinien zostać uzupełniony o numer danej podstrony, co pozwoli na uzyskanie unikalności Title. Numer najlepiej umieścić na końcu tytułu tuż przed marką.

W systemie Comarch z poziomu e-Sklepu można ustawić gotowe szablony dla konkretnych sekcji serwisu. Wspomniane ustawienia znajdziemy we sekcji „Wygląd sklepu”, a następnie „Strony”.

comarch e-sklep menu

Możemy za pośrednictwem gotowych schematów ustawić np. <title> strony głównej:

strona główna comarch
metatagi na stronie głownej comarch e-sklep

a także <title> dla produktów, posiłkując się tagiem wewnętrznym Comarch (tj. @ProductName@), który rozpoznaje segment wspólny dla wszystkich produktów:

produkt blok wyboru comarch
metatagi dla produktu comarch

Meta tag Description – opis strony wpływający na klikalność wyniku wyszukiwania

Description to opis strony, który pojawia się pod adresem URL w wynikach wyszukiwania. Oficjalnie ten meta tag zlokalizowany w sekcji <head> kodu strony nie ma wpływu na pozycje w wyszukiwarce. Ma jednak znaczenie ze względu na klikalność wyników wyszukiwania. Atrakcyjne opisy pojawiające się w wyszukiwarce zachęcają użytkowników do zapoznania się z treścią strony.

Optymalizacja Description – wskazówki:

  • Wszystkie opisy powinny być unikalne w obrębie serwisu,
  • W Description warto zawrzeć najważniejsze słowa kluczowe, ponieważ jeśli użytkownik skorzysta z nich podczas wyszukiwania, frazy zostaną pogrubione w wyniku wyszukiwania, przyciągając uwagę użytkownika,
  • Optymalna długość opisu wynosi od 155 do160 zzs.

W panelu e-Sklepu możemy ustawić Description tylko dla strony głównej, ale aż dla 320 znaków:

description w panelu comarch e-sklep

Nagłówki i śródtytuły – porządek w strukturze treści

Nagłówki H1-H6 to znaczniki HTML, które pozwalają na uporządkowanie struktury treści na stronie internetowej. Wskazują zarówno użytkownikom, jak i robotom wyszukiwarki najważniejsze informacje. Wspierają także proces optymalizacji strony internetowej, a nagłówek H1 bezpośrednio wpływa na pozycje w wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja nagłówków – wskazówki:

  • H1 to najważniejszy nagłówek służący do przekazania najistotniejszych informacji. Powinien pojawić się raz na danej podstronie. Warto go nasycić pozycjonowanymi słowami kluczowymi,
  • Należy zwracać uwagę na kolejność nagłówków w kodzie strony. Najpierw umieszcza się nagłówek H1, następnie H2, H3 itd. Prawidłowa hierarchia nagłówków pozwala wyszukiwarce odnaleźć się w strukturze treści opublikowanych na stronie,
  • W nagłówkach H2, H3 można zamieszczać długoogonowe frazy typu Direct Answer (np. co to jest pozycjonowanie), którymi użytkownicy coraz częściej posługują się w wyszukiwarce.

W panelu Comarch e-Sklep ma możliwości ustawienia nagłówków, trzeba wprowadzić zmiany bezpośrednio w kodzie strony.

Adresy URL – prosty dostęp do strony internetowej

Użytkownicy oraz roboty wyszukiwarek nie przepadają za długimi, skomplikowanymi i zawierającymi znaki specjalne adresami URL. Zdecydowanie trudniej jest zapamiętać oraz przeanalizować odnośnik składający się z parametrów, wielu ukośników, przypadkowych cyfr i liter. Rekomendowanym rozwiązaniem jest stosowanie tzw. przyjaznych adresów URL, czyli odnośników, które w krótki i jasny sposób określają zawartość danej podstrony serwisu.

Optymalizacja adresów URL – wskazówki:

  • W odnośnikach warto umieszczać słowa kluczowe najważniejsze dla danej podstrony,
  • Nie należy umieszczać znaków diakrytycznych, specjalnych oraz przecinków,
  • Adresy powinny składać się z małych liter,
  • Poszczególne elementy URL-a należy oddzielać „-”.

By zabezpieczyć stronę przed duplikacją wewnętrzną, zalecamy wybór jednej wersji adresu URL z prefiksem „www” lub bez prefiksu i konsekwentne używanie w linkowaniu wewnętrznym oraz eliminowanie ewentualnych kopii adresów poprzez wdrożenie przekierowań 301.

Przykłady przyjaznych adresów URL:

  • https://www.artefakt.pl/pozycjonowanie-stron,
  • https://www.artefakt.pl/blog/seo/jak-wykorzystac-user-generated-content.

Linkowanie wewnętrzne – wspieranie procesu indeksowania strony www

Linkowanie wewnętrzne umożliwia zarówno robotom wyszukiwarki, jak i użytkownikom sprawne poruszanie się po stronie internetowej, wspierając proces indeksowania witryny. Dobrze zoptymalizowane odnośniki wewnętrzne pozwalają również na bezproblemową nawigację w serwisie i kierowanie klientów do podstron, na których mogą dokonać konwersji.

Linkowanie wewnętrzne – wskazówki:

  • Linki wewnętrzne powinny odsyłać użytkowników i Googleboty do istniejących podstron,
  • Dobrze, aby każda podstrona serwisu została uwzględniona w linkowaniu wewnętrznym i zawierała odnośniki prowadzące do innych podstron,
  • Warto, aby kotwice odnośników (ang. anchor text) zawierały najważniejsze słowa kluczowe powiązane z podstroną, do której prowadzi dany odnośnik.

Sposoby na wdrożenie linkowania wewnętrznego to m.in.:

  • Menu nawigacyjne,
  • Ścieżka dostępu (tzw. breadcrumps),
  • Stronicowanie,
  • Boksy wspierające sprzedaż – cross-selling i up-selling,
  • Linkowanie śródtekstowe.

W panelu e-Sklepu można ustawić linkowanie wewnętrzne z wyłączeniem kategorii /produkty/ tak, aby adres URL był jeszcze bardziej przyjazny. Natomiast adresy URL w Comarch nie zawierają znaków diakrytycznych i są przyjazne.

Przekierowania 301, 302 i rel=”canonical” – porządkowanie struktury strony

Serwisy internetowe nie są stałymi „tworami”, ich struktura zmienia się razem z pomysłem na prowadzony biznes. Często zdarza się, że niektóre podstrony zostają usunięte ze struktury witryny, pojawiają się nowe, a listingi rozbudowują się o kolejne pozycje. W celu zachowania porządku zaleca się stosowanie:

  • Przekierowań 301 dla stron, które nie istnieją już w strukturze strony. Przenoszą one zarówno użytkowników, jak i roboty wyszukiwarek na aktywne podstrony,
  • Przekierowań 302, gdy zależy nam czasowym przekierowaniu użytkowników i roboty wyszukiwarek na inną podstronę,
  • Przekierowań kanonicznych pomagających uporać się z wewnętrzną duplikacją treści. Rel =”canonical” najczęściej stosowane jest w przypadku paginacji.

Przekierowania w systemie e-Sklep można wykonać za pośrednictwem gotowego modułu, który znajduje się w sekcji „Pozycjonowanie”, a następnie „HTTP 301”. Dzięki niemu możemy umieścić dowolną liczbę przekierowań 301:

Mapa serwisu – element wspierający proces indeksowania strony

Mapa strony to zestawienie odnośników prowadzących najczęściej do wszystkich podstron serwisu. Ułatwia robotom wyszukiwarek proces indeksowania witryny. Wyróżnia się dwa typy map:

  • w formacie XML – zawiera informacje o podstronach, filmach i pozostałych plikach znajdujących się w witrynie. Należy ją zgłosić w narzędziu Google Search Console, by wspierać indeksowanie serwisu,
  • w formacie HTML – podstrona serwisu, na której zebrane zostały odnośniki do najważniejszych sekcji i podstron witryny w formie uporządkowanej listy.

W systemie e-Sklepu możemy samodzielnie skonfigurować mapę serwisu w formacie .xml, wykorzystując do tego moduł „Mapa strony XML”, który znajduje się w sekcji „Pozycjonowanie”.

mapa strony xml comarch

Optymalizacja zawartości strony w Comarch e-Sklep

Publikowanie autorskich oraz unikalnych treści (tekstów, plików graficznych i wideo) dodatkowo zoptymalizowanych pod wymagania wyszukiwarek internetowych to jeden z istotniejszych elementów pozycjonowania strony. Ciągła rozbudowa zawartości serwisu, jego poszczególnych sekcji, kategorii, kart produktów, prowadzenie bloga firmowego pomaga zdobywać stabilne pozycje w wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja treści w serwisach internetowych

Google jest wyszukiwarką tekstową, co oznacza, że zawartość serwisu, słowa kluczowe i jej tematyka zostają ocenione przez roboty indeksujące przede wszystkim na podstawie treści opublikowanych w witrynie. Dobrze zoptymalizowane teksty stanowią wartość dodaną dla użytkowników serwisu oraz ułatwiają ocenę danej witryny i jej dopasowanie do zapytań użytkowników przez algorytmy wyszukiwarek.

Tworząc treści, należy pamiętać o:

  • Unikalności tekstu – nie wolno kopiować treści z innych serwisów internetowych oraz wewnątrz witryny,
  • Równomiernym nasycaniu tekstów słowami kluczowymi i ich odmianami istotnymi z punktu pozycjonowania,
  • Rozsądnym podejściu do zagęszczenia fraz w publikowanych treściach – zbyt częste występowanie słów kluczowych naraża serwis na karę za tzw. keyword stuffing (spamowanie frazami w treści),
  • Niestosowaniu tzw. cloakingu, czyli metody polegającej na prezentowaniu innej treści robotom wyszukiwarek niż użytkownikowi.

Jednocześnie należy dbać o ciągłą rozbudowę treści w serwisie. Google lubi strony, które w wyczerpujący i merytoryczny sposób wyjaśniają użytkownikom dane zagadnienie lub problem. Dobrze jest połączyć elementy SEO dotyczące optymalizacji treści ze strategią content marketingową. Przemyślany plan rozwoju contentu w serwisie można realizować poprzez:

  • Opisy produktów, usług, oferty,
  • Eksperckie artykuły,
  • Prowadzenie bloga firmowego,
  • Materiały wideo,
  • E-booki,
  • Grafiki i infografiki,
  • Teksty, tutoriale, recenzje produktów,
  • Oceny, opinie, komentarze użytkowników.

Wszystkie treści w serwisie powinny zostać zoptymalizowane. Koncentrowanie się wyłącznie na kluczowych podstronach może zmarnować potencjał do zwiększania widoczności serwisu, pojawiania się w wynikach wyszukiwania na długoogonowe zapytania lub prezentowania użytkownikowi treści mniej ofertowych, a bardziej informacyjnych i poradnikowych, które również mogą przekonać go do dokonania konwersji.

Optymalizacja grafiki w sklepie internetowym

Obecnie wyszukiwarki nie są w stanie zinterpretować treści obrazów ani ich dopasowania do tematyki treści lub podstrony, na której zostały zamieszczone. W związku z tym grafikę należy odpowiednio zoptymalizować, aby zwiększyć jej potencjał do generowania ruchu na stronie:

  • Nadać plikom graficznym nazwę nawiązującą do tematyki obrazów z uwzględnieniem słów kluczowych. Poszczególne wyrazy należy oddzielać myślnikami, np. buty-do-biegania.jpg.,
  • Uzupełnić atrybut „alt” (opis alternatywny), który wskazuje robotom wyszukiwarek zawartość danej grafiki. Tutaj również warto użyć frazy. Zawartość alta bezpośrednio wpływa na pojawienie się obrazu w wyszukiwarce grafiki. Przykład alt= „buty do biegania w terenie z bieżnikiem”,
  • Warto zamieścić krótki podpis pod grafiką, w którym dodatkowo wyjaśnimy, co znajduje się na obrazie,
  • W przypadku rozbudowanych serwisów dobrze jest stworzyć mapę XML grafik i zgłosić ją do indeksacji w narzędziu Google Search Console.

Obrazy to jedna z najbardziej angażujących form treści. Ich stosowanie nie tylko zwiększa atrakcyjność serwisu, ale także w przypadku sklepów internetowych może zadecydować o złożeniu zamówienia przez klienta.

Pozycjonowanie sklepu internetowego to działanie wymagające systematyczności

Efekty optymalizacji serwisu czasami są widoczne dopiero po dwóch, trzech miesiącach, a w niektórych przypadkach trzeba na nie poczekać nieco dłużej. Sukces zależy w dużej mierze od działań konkurencji oraz algorytmów wyszukiwarek zmieniających się na bieżąco. Proces pozycjonowania wymaga więc regularnych działań. Reoptymalizacja, czyli ponowny audyt serwisu i wdrożenie nowych zaleceń optymalizacyjnych powinny być częścią strategii zwiększania widoczności w internecie. Aktywne działanie w zakresie SEO przyniesie korzyści w postaci zwiększenia widoczności sklepu w organicznych wynikach wyszukiwania, przekładających się na ruch na stronie i współczynnik konwersji.