Google obserwuje zachowania użytkowników w sieci w celu dostosowania swoich usług do zmieniających się wymagań. Internauci coraz częściej korzystają z długich zapytań, które przybierają formę prawdziwego pytania, np. jak naprawić komputer, co to jest grill, gdzie znajdę sklep zoologiczny. Gigant z Kalifornii wpadł na pomysł, aby wyświetlać w wynikach wyszukiwania feautred snippet. Co to takiego? Jest to fragment treści ze strony, która według Google udziela najlepszej odpowiedzi na zapytanie użytkownika.
Polecane fragmenty z odpowiedzią ułatwiają wyszukiwanie informacji
Featured snippet jest wyodrębnionym boksem w SERP-ach, którego zadaniem jest przyciągnięcie uwagi internauty. Jeśli Google rozpozna, że zapytanie użytkownika ma formę pytania, roboty przeszukają indeks w poszukiwaniu strony, udzielającej konkretnej odpowiedzi. Polecane fragmenty z odpowiedzią nie są częścią grafu wiedzy; to jeden z organicznych wyników wyszukiwania, wyświetlany pomiędzy linkami sponsorowanymi a właściwym rankingiem.
Najczęściej w featured snippet znajdują się adresy URL prowadzące do stron, które zajmują miejsce w TOP 10 w wynikach organicznych. Bardzo często jest to serwis z pierwszej pozycji w rankingu.
Jakie strony pojawiają się w featured snippet?
Właściciele domen właściwie nie mogą wpłynąć na, aby witryna pojawiła się w boksie z polecanymi fragmentami. Google programowo określa, czy strona zwiera odpowiedź na zapytanie internauty i wyświetla ją w featured snippet. Najlepszym rozwiązaniem, aby tam się znaleźć, jest tworzenie treści przypominającej definicje. Zaobserwowaliśmy, że najczęściej w polecanych fragmentach widnieją adresy URL prowadzące do Wikipedii.
Natomiast jeśli nie chcemy pojawiać się w polecanych fragmentach, Google daje nam taką możliwość. W kodzie strony wystarczy zaimplementować tag <meta name=”googlebot” content=”nosnippet”>. Nasze treści nie pojawią się w featured snippet w wynikach wyszukiwania.
Szybsza odpowiedź, ale mniejsza liczba kliknięć
Co prawda, podsumowania odpowiedzi pozwolą na błyskawiczne znalezienie odpowiedzi przez użytkownika, ale mogą także wpłynąć na spadek liczby kliknięć. Dlaczego? Jeśli internauta już w SERP-ach zobaczy definicję zaspokajającą jego ciekawość, nie kliknie w adres URL prowadzący do danego serwisu. Mniejszą klikalność mogą odnotowywać także linki sponsorowane. Chociaż jeśli promowanych witryn będzie aż 4, wtedy i featured snippet znikną w gąszczu wyników wyszukiwania.