Jak wybrać nazwę domeny – nazwa domeny a pozycjonowanie – Blog Artefakt

8 wskazówek, jak wybrać idealną nazwę domeny

/ SEO
pozycjonowanie vs. reklamy Google

Wybór domeny nie powinien być przypadkowy. Dobra nazwa wpływa na rozpoznawalność i wizerunek strony w internecie. Jej znaczenie można przyrównać do marki firmy, która z czasem sama w sobie zaczyna stanowić dużą wartość, ponieważ kojarzy się klientom z konkretnym zestawem cech i użyteczności jak np. jakość, niezawodność, profesjonalizm. Wybór domeny często rozpatrywany jest także pod kątem pozycjonowania. Jak znaleźć idealną nazwę dla swojej strony internetowej? Poznaj 8 wskazówek!

Nazwa domeny a SEO

Na początku zastanówmy się nad nazwą domeny z punktu widzenia pozycjonowania. Na przestrzeni lat podejście do wyboru domeny zmieniało się zgodnie z wprowadzeniem nowych wytycznych przez wyszukiwarkę Google.

Czy nazwa domeny wpływa na pozycje strony w wynikach wyszukiwania?

Nie. We wrześniu 2012 r. miał miejsce tzw. EMD update. Słowa kluczowe w nazwie domeny przestały być czynnikiem rankingowym wyszukiwarki Google i Exact Match Domain, czyli domeny nasycone frazami (np. pozycjonowanie-stron-www-seo.pl), utraciły wysokie pozycje w rankingu, jeśli zawdzięczały je jedynie słowom kluczowym.

matt cutts domain algo

Oczywiście w sieci funkcjonuje wiele stron internetowych, których nazwy zawierają słowa kluczowe. Jeśli jest to przemyślana strategia, a frazy składają się na brand, można taką praktykę stosować. Jednak sztuczne upychanie słów kluczowych w nazwie domeny nie przynosi żadnych korzyści z punktu widzenia SEO.

Słowa kluczowe czy unikalny brand w nazwie domeny?

Skoro frazy w domenie nie pomagają uzyskać wysokich pozycji w rankingu Google, zdecydowanie lepiej postawić na unikalną nazwę, kształtującą markę serwisu w internecie. Po aktualizacji EMD znaczenie zyskał branding. Mówi się o tzw. brand signals – im częściej marka pojawi się w sieci, tym jest bardziej rozpoznawalna i wiarygodna dla wyszukiwarki. Google na podstawie wzmianek o marce ocenia ją jako wartościową dla użytkowników, więc i godną polecenia w wynikach wyszukiwania.

Branding stał się nieodzowną częścią pozycjonowania, dlatego przy wyborze nazwy domeny warto zdecydować się na własną markę, którą posługujemy się w kontaktach z klientami i partnerami biznesowymi. To pozwala osobom znającym firmę offline znaleźć ją w świecie online.

Wiek domeny a SEO

Wiele osób poszukuje domen z rynku wtórnego, licząc na znalezienie ciekawej nazwy z bogatą historią związaną z pozycjonowaniem. Jednak sam wiek domeny nie wpływa na pozycję serwisu w wynikach wyszukiwania, co w 2017 r. potwierdził John Mueller:

wiek domeny a seo

Decydując się na domenę z rynku wtórnego, nie analizujmy jej wieku, ale profil linków zwrotnych, mający większe znaczenie dla SEO. Jeśli wciąż istnieją odnośniki prowadzące do domeny, a linkujące witryny są wartościowe i tematycznie powiązane z działalnością, którą będziemy prowadzić, warto zakupić taką nazwę.

Jak wybrać nazwę domeny, która będzie konwertować?

Omówiliśmy wybór nazwy domeny pod kątem pozycjonowania. Teraz warto zastanowić się nad czynnikami ułatwiającymi pozyskanie użytkowników i przekonanie ich do dokonania konwersji. Wybierając domenę, zwróć uwagę na poniższe wskazówki:

Nazwa domeny łatwa do zapamiętania i zapisania

Nie twórz nazw domen, które będą długie, a tym samym trudne do zapamiętania. Ogranicz możliwość popełnienia błędu przez użytkownika w trakcie wpisywania adresu URL w pasku przeglądarki, np. wybierając domeny, które są zgodne z przyjętą pisownią.

Dobra nazwa domeny:

  • Jest krótka (onet.pl, allegro.pl),
  • Nie zawiera skomplikowanych wyrazów,
  • Nie posiada zbyt wielu łączników i cyfr (błąd: pozycjonowanie-stron-seo-optymalizacja.com.pl).

Domena inna od serwisów konkurencji

Jeśli chcesz skorzystać ze słów kluczowych w domenie, sprawdź, jak konkurencja wykorzystała interesujące Cię frazy. Stwórz nazwę, która będzie Cię wyróżniała. Czasami ciekawy i inny od wszystkich adres URL decyduje o tym, czy użytkownik przejdzie do witryny z wyników wyszukiwania.

Brand w domenie

W nazwie domeny warto zawrzeć markę, jeśli jest ona znana i ceniona przez klientów w świecie offline. Spójny wizerunek buduje się poprzez posługiwanie się tym samym brandem – umieszczenie go w adresie URL swojej strony internetowej to doskonały pomysł.

Rozszerzenie domeny

Największym zaufaniem użytkowników cieszą się domeny z rozszerzeniem:

  • .pl,
  • .com,
  • .com.pl.

A jeśli będziesz prowadzić serwis o charakterze niekomercyjnym, do Twojej dyspozycji pozostają:

  • .org – organizacje non-profit,
  • .edu – jednostki edukacyjne,
  • .gov – serwisy rządowe.

Działając na wielu rynkach, warto dla każdego kraju wybierać domenę z rozszerzeniem charakterystycznym dla niego (np. Niemcy – .de, Austria – .at) lub po prostu .com.

Polskie znaki w domenie

Internauci są przyzwyczajeni, by nie stosować ą, ę, ś, ć itd. podczas wpisywania adresu URL do przeglądarki. I chociaż można wybrać domenę z polskimi znakami i jak potwierdza John Mueller, wyszukiwarka poradzi sobie z zaindeksowaniem takiej strony, lepiej unikać tego typu nazw.

Myślniki zamiast podkreślników

Twoja domena może potrzebować znaków rozdzielających poszczególne wyrazy, aby nazwa była bardziej czytelna. W tym celu korzystaj z myślników, z którymi zdecydowanie lepiej radzą sobie roboty wyszukiwarki, np. sklep-pozycjonowanie.pl.

Zgodność nazwy z tematyką serwisu

Nie wybieraj nazwy domeny, która tematyką nie odpowiada Twojej działalności. Pod adresem URL meble-na-wymiar-bukowe.pl użytkownik spodziewa się strony internetowej firmy stolarskiej lub bloga o tematyce aranżacji wnętrz. Jakie będzie jego zdziwienie, gdy zobaczy sklep z ubraniami dla dzieci. Od razu straci zaufanie do właściciela serwisu.

Dostępność domeny

Równolegle z tworzeniem nazwy domeny weryfikuj, czy jest ona dostępna. Może okazać się, że ktoś Cię uprzedził i pod adresem URL, nad którym głowiłeś się przez kilka godzin, nie poprowadzisz własnego serwisu internetowego.

Domena – Twoja marka w sieci

Nazwa domeny stanowi niejako markę w internecie. Dla użytkownika będzie kojarzyła się z miejscem, w którym może np. zrobić bezpiecznie zakupy, dowiedzieć się czegoś nowego o marketingu lub znaleźć przepisy na smaczne dania. Dbaj o branding w sieci i nie zapomnij przedłużyć domeny, aby nie stracić wypracowanej reputacji i rozpoznawalności!

Również na naszym blogu
Prowadząc stronę na Facebooku należy unikać 13 kardynalnych błędów, które utrudniają budowanie...
Google ciągle jest najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie. Prawie 95% użytkowników korzysta z...
Jak tagować artykuły, wpisy, produkty na stronie internetowej, aby wspomóc pozycjonowanie strony i...
Panele informacyjne w Google Analytics ułatwiają raportowanie i wyciąganie wniosków na podstawie...
Zastanawiasz się, czy docierasz do klientów, na których Ci zależy? Podpowiadamy, jak identyfikować...