Jak wybrać nazwę domeny – nazwa domeny a pozycjonowanie – Blog Artefakt

8 wskazówek, jak wybrać idealną nazwę domeny

/ SEO
pozycjonowanie vs. reklamy Google

Wybór domeny nie powinien być przypadkowy. Dobra nazwa wpływa na rozpoznawalność i wizerunek strony w internecie. Jej znaczenie można przyrównać do marki firmy, która z czasem sama w sobie zaczyna stanowić dużą wartość, ponieważ kojarzy się klientom z konkretnym zestawem cech i użyteczności jak np. jakość, niezawodność, profesjonalizm. Wybór domeny często rozpatrywany jest także pod kątem pozycjonowania. Jak znaleźć idealną nazwę dla swojej strony internetowej? Poznaj 8 wskazówek!

Nazwa domeny a SEO

Na początku zastanówmy się nad nazwą domeny z punktu widzenia pozycjonowania. Na przestrzeni lat podejście do wyboru domeny zmieniało się zgodnie z wprowadzeniem nowych wytycznych przez wyszukiwarkę Google.

Czy nazwa domeny wpływa na pozycje strony w wynikach wyszukiwania?

Nie. We wrześniu 2012 r. miał miejsce tzw. EMD update. Słowa kluczowe w nazwie domeny przestały być czynnikiem rankingowym wyszukiwarki Google i Exact Match Domain, czyli domeny nasycone frazami (np. pozycjonowanie-stron-www-seo.pl), utraciły wysokie pozycje w rankingu, jeśli zawdzięczały je jedynie słowom kluczowym.

matt cutts domain algo

Oczywiście w sieci funkcjonuje wiele stron internetowych, których nazwy zawierają słowa kluczowe. Jeśli jest to przemyślana strategia, a frazy składają się na brand, można taką praktykę stosować. Jednak sztuczne upychanie słów kluczowych w nazwie domeny nie przynosi żadnych korzyści z punktu widzenia SEO.

Słowa kluczowe czy unikalny brand w nazwie domeny?

Skoro frazy w domenie nie pomagają uzyskać wysokich pozycji w rankingu Google, zdecydowanie lepiej postawić na unikalną nazwę, kształtującą markę serwisu w internecie. Po aktualizacji EMD znaczenie zyskał branding. Mówi się o tzw. brand signals – im częściej marka pojawi się w sieci, tym jest bardziej rozpoznawalna i wiarygodna dla wyszukiwarki. Google na podstawie wzmianek o marce ocenia ją jako wartościową dla użytkowników, więc i godną polecenia w wynikach wyszukiwania.

Branding stał się nieodzowną częścią pozycjonowania, dlatego przy wyborze nazwy domeny warto zdecydować się na własną markę, którą posługujemy się w kontaktach z klientami i partnerami biznesowymi. To pozwala osobom znającym firmę offline znaleźć ją w świecie online.

Wiek domeny a SEO

Wiele osób poszukuje domen z rynku wtórnego, licząc na znalezienie ciekawej nazwy z bogatą historią związaną z pozycjonowaniem. Jednak sam wiek domeny nie wpływa na pozycję serwisu w wynikach wyszukiwania, co w 2017 r. potwierdził John Mueller:

wiek domeny a seo

Decydując się na domenę z rynku wtórnego, nie analizujmy jej wieku, ale profil linków zwrotnych, mający większe znaczenie dla SEO. Jeśli wciąż istnieją odnośniki prowadzące do domeny, a linkujące witryny są wartościowe i tematycznie powiązane z działalnością, którą będziemy prowadzić, warto zakupić taką nazwę.

Jak wybrać nazwę domeny, która będzie konwertować?

Omówiliśmy wybór nazwy domeny pod kątem pozycjonowania. Teraz warto zastanowić się nad czynnikami ułatwiającymi pozyskanie użytkowników i przekonanie ich do dokonania konwersji. Wybierając domenę, zwróć uwagę na poniższe wskazówki:

Nazwa domeny łatwa do zapamiętania i zapisania

Nie twórz nazw domen, które będą długie, a tym samym trudne do zapamiętania. Ogranicz możliwość popełnienia błędu przez użytkownika w trakcie wpisywania adresu URL w pasku przeglądarki, np. wybierając domeny, które są zgodne z przyjętą pisownią.

Dobra nazwa domeny:

  • Jest krótka (onet.pl, allegro.pl),
  • Nie zawiera skomplikowanych wyrazów,
  • Nie posiada zbyt wielu łączników i cyfr (błąd: pozycjonowanie-stron-seo-optymalizacja.com.pl).

Domena inna od serwisów konkurencji

Jeśli chcesz skorzystać ze słów kluczowych w domenie, sprawdź, jak konkurencja wykorzystała interesujące Cię frazy. Stwórz nazwę, która będzie Cię wyróżniała. Czasami ciekawy i inny od wszystkich adres URL decyduje o tym, czy użytkownik przejdzie do witryny z wyników wyszukiwania.

Brand w domenie

W nazwie domeny warto zawrzeć markę, jeśli jest ona znana i ceniona przez klientów w świecie offline. Spójny wizerunek buduje się poprzez posługiwanie się tym samym brandem – umieszczenie go w adresie URL swojej strony internetowej to doskonały pomysł.

Rozszerzenie domeny

Największym zaufaniem użytkowników cieszą się domeny z rozszerzeniem:

  • .pl,
  • .com,
  • .com.pl.

A jeśli będziesz prowadzić serwis o charakterze niekomercyjnym, do Twojej dyspozycji pozostają:

  • .org – organizacje non-profit,
  • .edu – jednostki edukacyjne,
  • .gov – serwisy rządowe.

Działając na wielu rynkach, warto dla każdego kraju wybierać domenę z rozszerzeniem charakterystycznym dla niego (np. Niemcy – .de, Austria – .at) lub po prostu .com.

Polskie znaki w domenie

Internauci są przyzwyczajeni, by nie stosować ą, ę, ś, ć itd. podczas wpisywania adresu URL do przeglądarki. I chociaż można wybrać domenę z polskimi znakami i jak potwierdza John Mueller, wyszukiwarka poradzi sobie z zaindeksowaniem takiej strony, lepiej unikać tego typu nazw.

Myślniki zamiast podkreślników

Twoja domena może potrzebować znaków rozdzielających poszczególne wyrazy, aby nazwa była bardziej czytelna. W tym celu korzystaj z myślników, z którymi zdecydowanie lepiej radzą sobie roboty wyszukiwarki, np. sklep-pozycjonowanie.pl.

Zgodność nazwy z tematyką serwisu

Nie wybieraj nazwy domeny, która tematyką nie odpowiada Twojej działalności. Pod adresem URL meble-na-wymiar-bukowe.pl użytkownik spodziewa się strony internetowej firmy stolarskiej lub bloga o tematyce aranżacji wnętrz. Jakie będzie jego zdziwienie, gdy zobaczy sklep z ubraniami dla dzieci. Od razu straci zaufanie do właściciela serwisu.

Dostępność domeny

Równolegle z tworzeniem nazwy domeny weryfikuj, czy jest ona dostępna. Może okazać się, że ktoś Cię uprzedził i pod adresem URL, nad którym głowiłeś się przez kilka godzin, nie poprowadzisz własnego serwisu internetowego.

Domena – Twoja marka w sieci

Nazwa domeny stanowi niejako markę w internecie. Dla użytkownika będzie kojarzyła się z miejscem, w którym może np. zrobić bezpiecznie zakupy, dowiedzieć się czegoś nowego o marketingu lub znaleźć przepisy na smaczne dania. Dbaj o branding w sieci i nie zapomnij przedłużyć domeny, aby nie stracić wypracowanej reputacji i rozpoznawalności!

Również na naszym blogu
Niedawno Facebook opublikował nowy regulamin. Warunki korzystania z serwisu określają prawa i...
Audytując strony internetowe, staramy się wyeliminować wszystkie niedociągnięcia i problemy...
Jak stworzyć nagłówek, który będzie konwertować? Sprawdź wyniki badań Buzzsumo oraz naszych 8...
Ubrania, wózki niemowlęce czy pieluszki to produkty, po które klienci zawsze będą sięgać, aby...
Za pośrednictwem Search Console rozesłane zostały powiadomienia o przejściu serwisów na...