Jak poprawić E-A-T na stronach typu YMYL?

| czas czytania: 7 min | SEO
seo-eat

Obecnie w świecie stron www możemy w szybki i prosty sposób znaleźć informacje na każdy możliwy temat. W każdej grupie tematycznej pojawia się coraz więcej stron, które chcą przekonać do siebie użytkowników, szukających odpowiedzi, nie raz na bardzo znaczące tematy. Każdy z nich liczy na znalezienie autentycznej odpowiedzi, popartej badaniami, doświadczeniem oraz ekspercką wiedzą z zakresu danej dziedziny. Dlatego niektóre ze stron podlegają bardziej surowej ocenie przez Google, tak aby przekazać użytkownikom rzetelne informacje.  

Czym są strony typu YMYL? 

YMYL jest skrótem od „Your Money or Your Life” (z ang. „Twoje pieniądze lub Twoje życie”). Stronami typy YMYL są strony, których treści w znaczący sposób mogą mieć wpływ na podejmowane przez użytkowników decyzje zdrowotne, finansowe czy społeczne. Oznacza to, że wszystkie strony, które dotyczą szeroko pojętego bezpieczeństwa człowieka, muszą przekazywać treści poparte wysoką wiedzą ekspercką, badaniami bądź wiarygodnymi opiniami.  

W 2013 roku Google upublicznił wytyczne dotyczące oceny jakości wyszukiwania, które zostały przygotowane dla pracowników Google, zajmujących się oceną jakości wyszukiwania i stron internetowych. We wspomnianym dokumencie wspomniano również o stronach typu YMYL i o tym, że strony te wymagają dokładnej analizy pod kątem oceny jakości strony. 

Google mówi również o tym, że podczas oceny stron, co do których nie ma wątpliwości, że są stronami YMYL muszą być zachowane najwyższe standardy oceny ich jakości i wiarygodności. Wynika to z faktu, że nieodpowiednie treści na nich umieszczone mogą negatywnie wpłynąć na zdrowie fizyczne, psychiczne, stabilność finansową, bezpieczeństwo bądź samopoczucie odbiorcy.  

ymyl-co-to

Jak sprawdzić, czy Twoja strona zalicza się do stron typu YMYL? 

Najważniejszym dokumentem opisującym kryteria oceny stron www są wcześniej wspomniane wytyczne dla oceniających jakość stron internetowych. 

Stronami typu YMYL są zatem:  

  • Strony bankowości online oraz wszelkie inne strony, na których dochodzi do transakcji pieniężnych i podawania wszelkiego rodzaju informacji o swoim koncie bankowym/kredytowym. 
  • Strony pobierające wszelkie dane osobowe, które można wykorzystać do kradzieży. 
  • Strony przekazujące informacje medyczne i zalecenia, które mogą mieć wpływ na zdrowie, samopoczucie i życie odbiorcy. 
  • Strony związane z branżą finansową, medyczną, prawniczą oraz strony poruszające wszelkie zagadnienia dotyczące ubezpieczeń, inwestycji, podatków, oszczędności, chorób, diet czy używek. 
  • Strony, na których znajdują się porady dotyczące podejmowania kluczowych decyzji i problemów życiowych. 
  • Strony e-commerce, strony usługowe, których produkty/usługi mogą mieć przełożenie na jakość i bezpieczeństwo życia 
co-to-ymyl

Czym jest E-A-T? 

E-A-T, czyli Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness (z ang. Ekspertyza, Autorytet i Wiarygodność). Jest to proces związany z oceną jakości treści na stronach internetowych przeprowadzany przez pracowników Google. 

Co zatem kryje się pod każdą składową EAT? 

Ekspertyza 

Ta część EAT odnosi się do treści umieszczanych na stronie, a  konkretniej do oceny ich twórców. Treści na stronie powinny być poparte ekspercką wiedzą i doświadczeniem w danej dziedzinie. Najważniejsze podczas oceny będzie to, czy autor treści zna się na tej dziedzinie, czy pracuje w branży, czy ma takowe branżowe wykształcenie. Ważne jest więc, aby takie informacje były umieszczone na stronie, bądź łatwe do odnalezienia za pomocą linku odsyłającego do informacji o autorze. 

Co ciekawe, po tym kątem oceniane są również inne serwisy, nie tylko YMYL. Chodzi głównie o to, że w niektórych dziedzinach oceniana jest codzienna wiedza ekspercka” (z ang. everyday expertise). Ta ocena dotyczy autorów treści, którzy ze względu na swoje szerokie doświadczenie życiowe w różnych codziennych aktywnościach, mogą zostać uznani za ekspertów w danej dziedzinie.  

Autorytet 

Druga część EAT dotyczy autorytetu. Ale jak zdobyć go w sieci? Autorytet w sieci zdobywa się poprzez pozyskiwanie linków do swojej strony z innych tematycznych źródeł. Duży wpływ na autorytet ma cytowanie treści, jako źródło dobrej informacji. Jeżeli inne strony w obrębie tej samej dziedziny będą linkować do Twojej, to zarówno Google, jak i użytkownicy uznają Cię za lidera w Twojej branży.  

W sytuacji kiedy prowadzisz ogólnotematyczny serwis to oczywiste, że nie będziesz ekspertem i autorytetem w każdej dziedzinie. Wtedy możesz zatrudnić autora/eksperta, który specjalizuje się w tej konkretnej dziedzinie. 

Wiarygodność 

Wiarygodność autora ma szczególne znaczenie, jeżeli chodzi o podawanie danych osobowych oraz danych kart płatniczych. Wiarygodność jest również ważną kwestią w przypadku zaufania użytkowników i zasadności treści umieszczanych na stronie. 

Wszelkie pozytywne opinie, jak i sprawne rozwiązywanie problemów w obrębie negatywnych opinii i komentarzy zwiększa wiarygodność autora i serwisu.  

Wiarygodność związana jest również z technicznymi aspektami strony internetowej. Chodzi tu głównie o takie elementy jak: 

  • Bezpieczeństwo przesyłania danych  
  • Prawdziwe dane kontaktowe 
  • Wiarygodny profil linków zwrotnych  
  • Dostępność wszystkich stron w obrębie serwisu (np. unikanie kodu odpowiedzi 404) 
  • Odwoływanie się do stron urzędowych, instytucji oraz innych ważnych organów Państwowych.   
czym-jest-eat

Jak poprawić E-A-T stron typu YMYL? 

Poniżej przedstawię kilka najważniejszych elementów, na które należy zwrócić uwagę podczas tworzenia treści na strony typu YMYL. Pragnę podkreślić, że do tych wytycznych mogą i powinny stosować się wszystkie witryny internetowe, bez względu na branżę i wpływ jaki wywierają na użytkownika.  

Autorzy 

Zadbaj o to, aby autorzy treści publikowanych na Twojej stronie mieli odpowiednie doświadczenie i wykształcenie w danym temacie. Nie oddawaj tego zadania byle komu. Jeżeli szkoda Ci zainwestować w odpowiednią osobę, prędzej czy później odbije się to na Twoim biznesie.  

Profil autora 

Pamiętaj, aby przy każdej specjalistycznej treści umieścić autora odpowiedzialnego za stworzenie jej wraz z linkiem do jego biografii. Każdy autor powinien posiadać własną zakładkę, a w niej następujące informacje: 

  • Imię i nazwisko 
  • Zdjęcie autora 
  • Krótki życiorys – najważniejsze informacje odnośnie wykształcenia i doświadczenia  
  • Nagrody, certyfikaty, wyróżnienia

Bezpieczeństwo danych  

    Sprawdź, czy wszystkie strony w obrębie Twojego serwisu zawierają szyfrowanie danych (protokół HTTPS) 

    skorzystaj-z-oferty

    Informacje kontaktowe i formularz kontaktowy 

    Sprawdź poprawność danych kontaktowych na stronie oraz ich pokrycie z danymi umieszczonymi w Google Moja Firma, czy też danymi umieszczonymi na innych stronach odsyłających.  Dodaj do strony formularz kontaktowy/chat online i pokaż użytkownikom, że chcesz im w szybki sposób pomóc i odpowiedzieć na nurtujące ich pytania. 

    Informacje o firmie/właścicielu strony, pracownikach oraz o odniesionych sukcesach 

    Opisanie historii firmy, przedstawienie jej założycieli i pracowników bądź przedstawienie się samego właściciela strony (jeżeli nie jest to strona firmowa), może wpłynąć na poprawę EAT strony. Wszelkie certyfikaty, nagrody i wyróżnienia zaleca się dodawać do strony w widocznych miejscach.  

    Profil linków zwrotnych  

    Przeanalizuj wszystkie linki kierujące do Twojego serwisu. Zrzeknij się tych, które mogą podważać wiarygodność Twojej witryny oraz pozyskaj nowe, wartościowe linki z silnych domen o większym autorytecie.  

    Dostępność stron  

    Wszystkie strony w obrębie serwisu powinny być łatwo dostępne. Pozbądź się wszelkich błędów 4xx oraz 5xx 

    Polityka prywatności i regulaminy 

    Polityka i wszelkie regulaminy związane z korzystaniem z serwisu, zakupami, zwrotami, itp. są nieodłącznym elementem wiarygodności każdego serwisu. Jest to element nie do pominięcia, więc sprawdź czy posiadasz je na swojej stronie i czy nie zawierają błędów. 

    Treści na stronie  

    • Przeanalizuj wszystkie treści na stronie i sprawdź czy nie ma nigdzie stron/ treści generowanych automatycznie.  
    • Usuń wszelkie treści tworzone przez sztuczną inteligencję, generatory treści, itp.  
    • Rozbuduj swoje treści o wszelkie przykłady, opinie, porównania. 

    Komentarze i opinie 

      Jeżeli nie masz włączonej funkcji komentowania i wystawiania opinii w obrębie swoich produktów/usług/wpisów blogowych to jak najszybciej się tym zajmij. Jeżeli otrzymujesz opinie/komentarze – odpowiadaj na nie, zarówno na te dobre, jak i złe. Proponuj rozwiązania, wyraź chęć zrozumienia użytkownika. 

      Podsumowanie 

      Google w ostatnim czasie kładzie konkretny nacisk na jakość i wiarygodność prezentowanych treści. Opisane wyżej zalecenia związane z oceną EAT powinny być spełnione przez wszystkie witryny, ale w kontekście stron YMYL są one niezbędne 

      Jeżeli do tej pory najważniejsza dla Ciebie była optymalizacja treści pod kątem ilości fraz oraz techniczna optymalizacja strony a content był gdzieś daleko w tyle, to radzimy się obudzić!