Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
05.07.2023 | czas czytania: 6 | EPR | autor: Artefakt

FOMO – co to jest i jak może wspomóc działania marketingowe?

FOMO – co to jest i jak może wspomóc działania marketingowe?

Obecnie ciężko sobie wyobrazić życie bez internetu i otaczającej nas technologii. Zazwyczaj pierwszą czynnością zaraz po przebudzeniu jest sięgnięcie po smartfona lub włączenie komputera. Trzeba sprawdzić ulubione media społecznościowe, zrobić przegląd portali i serwisów informacyjnych oraz zerknąć na komunikatory i pocztę email. Przecież przez noc mogło wydarzyć się coś ważnego coś, czego nie chcemy przeoczyć. Coraz więcej osób odczuwa potrzebę bycia na bieżąco cały czas, a dotyczyć to może różnych obszarów życia. Uczucia i emocje, które towarzyszą myślom użytkowników o pominięciu „ważnej i wartościowej” wiadomości lub „niewyobrażalnej okazji”, mogą zostać wykorzystane jednak z pozytywnym skutkiem: przez firmypodmioty, które potrafią zastosować ten mechanizm w swoich działaniach marketingowych w sposób poprawny i nieszkodliwy, oraz przez użytkowników i klientów, którzy wyjdą na tym jedynie z korzyścią i zadowoleniem. Porozmawiajmy o FOMO w marketingu.

FOMO – co to oznacza? 

FOMO (z ang. fear of missing out) w wolnym tłumaczeniu oznacza strach przed przegapieniem czegoś, lęk przed pominięciem czegoś, strach przed wypadnięciem z obiegu. Zjawisko to polega na odczuwaniu silnych emocji, np. frustracji lub niezadowolenia, a w ekstremalnych przypadkach nawet złości, smutku lub nieuzasadnionego lęku. Są one wywołane przez brak dostępu do bieżących, aktualnych informacji. FOMO jako problem społeczny rozpowszechniony został za sprawą gwałtownego rozwoju mediów społecznościowych, a także ich wpływu na użytkowników. 

FOMO – zasady działania 

FOMO jest dość złożonym zjawiskiem. Pomimo jego skomplikowania podstawowym czynnikiem, który odpowiada za jego działanie, są emocje. W dzisiejszych czasach ludzie narażeni są na permanentne bodźce i stały dostęp do dużej ilości informacji. Po pewnym czasie może okazać się to przytłaczające, ludzie jednak boją się przegapić lub ominąć pewne informacje czy komunikaty i wciąż chcą być na bieżąco „ze światem”. Pominięcie czegoś lub zignorowanie jakiejś wiadomości może wiązać z wypadnięciem z obiegu informacyjnego, a to może doprowadzić zjawiskiem wykluczenia społecznego. 

FOMO w marketingu – jak to wykorzystać? 

Od dłuższego już czasu mechanizm FOMO stanowi skuteczne narzędzie stosowane przez firmy w swoich działaniach marketingowych. Wywołanie emocji (niekoniecznie silnych) u potencjalnych klientów w kampaniach marketingowych pomaga zwiększyć zaangażowanie i zainteresowanie produktem.  

Aby skutecznie wykorzystać FOMO w marketingu, należy stworzyć taką kampanię reklamową lub akcję promocyjną, która skłoni użytkowników, czyli potencjalnych klientów, do podjęcia ściśle określonej, błyskawicznej decyzji. Taki efekt na bazie zjawiska FOMO można osiągnąć m.in. poprzez:  

  • Ograniczone oferty – tworzenie promocji, które są dostępne tylko przez krótki czas lub dla ograniczonej liczby klientów. To zwiększy presję na klientów, aby szybko podjąć decyzję, czy chcą skorzystać z oferty, czy też nie. 
  • Społeczny dowód słuszności – pokazanie, że wiele osób już skorzystało z oferty lub produktu, może skłonić innych do szybszej decyzji o zakupie. Można to osiągnąć poprzez zastosowanie opinii klientów lub liczby sprzedanych produktów. 
  • Wydarzenia na żywo – organizowanie wydarzeń, np. transmisji na żywo, w których można uczestniczyć tylko przez krótki czas. Dzięki temu potencjalni klienci poczują się wyjątkowi i będą chcieli skorzystać z okazji. 
  • Czasowe zniżki – oferowanie zniżek tylko przez krótki czas może skłonić klientów do szybszego podjęcia decyzji o zakupie. 

FOMO – przykłady wykorzystania w marketingu 

Oto przykłady wykorzystania zjawiska FOMO w marketingu na podstawie wyżej opisanych technik: 

  • Lounge by Zalando – serwis ten oferuje ograniczoną liczbę przecenionych produktów danej kategorii. Codziennie startują nowe kampanie, dodatkowo w różnych godzinach (oferta ograniczona). 
  • Booking – serwis korzysta z FOMO, podając informację na temat tego, jak wiele osób pozytywnie ocenia i rezerwuje dane hotele lub miejsca noclegowe (społeczny dowód słuszności). 
  • Kodilla – najstarsza szkoła programowania online w Polsce wykorzystuje zjawisko FOMO, zapraszając na przecenione szkolenia programowania z czasowo ograniczonymi zapisami podczas tematycznych transmisji na żywo (wydarzenia na żywo). 
  • x-kom – sklep internetowy oferuje dwa razy dziennie ograniczoną liczbę konkretnego produktu w określonym czasie, w ramach swojej promocji „Gorący Strzał” i zachęcając klientów do szybkiego podjęcia decyzji (czasowa zniżka).

FOMO – podsumowanie 

FOMO to zjawisko, które może być skutecznie wykorzystane w działaniach marketingowych. Poprzez stworzenie kampanii reklamowej lub akcji promocyjnej, która wywoła emocje u potencjalnych klientów, można zwiększyć skuteczność działań marketingowych. Dzięki zjawisku FOMO można skłonić klientów do szybszych decyzji o zakupie poprzez oferowanie ograniczonych ofert i czasowych zniżek lub organizowanie wydarzeń na żywo i powoływanie się na społeczne dowody słuszności. Należy jednak pamiętać, że strategie i kampanie marketingowe oparte na FOMO powinny być odpowiednio zaplanowane i dopasowane do odbiorców. Należy wykorzystywać je w sposób tylko i wyłącznie pozytywny, tzn. w sposób bezpieczny i korzystny dla odbiorcy stworzonego przekazu, aby uniknąć wszelkich negatywnych skutków.  

Przykłady działań firm Zalando, Booking, Kodilla czy x-kom pokazują, że to zjawisko może przynieść pozytywne efekty i korzyści dla obu stron transakcji. Dlatego też warto zastanowić się nad wykorzystaniem emocji i FOMO w swoich działaniach marketingowych, aby zwiększyć ich efektywność, a tym samym przyciągnąć więcej nowych klientów. 

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

ustawa o dostępności 30.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | Aktualności

Ustawa o dostępności stron internetowych a SEO

Czy Twoja firma jest gotowa na nową erę internetu, gdzie dostępność cyfrowa nie jest jedynie formalnością, lecz narzędziem do zwiększenia widoczności w Google? Od momentu, gdy ustawa o dostępności cyfrowej weszła w życie, Ministerstwo Cyfryzacji rozpoczęło szeroko zakrojone działania mające na celu monitoring dostępności stron oraz standaryzację treści cyfrowych. Dziś temat dostępności strony stał się ważny nie tylko dla sektora publicznego, ale i dla firm prywatnych. W artykule wyjaśniamy, jak regulacja dostępności cyfrowej przekłada się na SEO oraz jak przygotować stronę, by spełniała wymagania i zwiększała swój potencjał w wyszukiwarce. Czytaj więcej
Google Tag Manager 23.06.2025 | czas czytania: 5 min | Analityka

Google Tag Manager – narzędzie do wprowadzania zmian w kodzie strony

Zainstalowanie Google Tag Managera ułatwia pracę zarówno marketingowcom, jak i programistom. Osoby zajmujące się analizą danych bez ingerencji w kodzie strony mogą wdrażać kody śledzące. Czytaj więcej
Dane liczbowe z sitemapy 20.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Co to jest Sitemapa i jak ją stworzyć?

Nie masz pewności, czy Twoja strona jest dobrze widoczna dla Google? Możliwe, że brakuje jej ważnego elementu np. mapy witryny, czyli tzw. Sitemap. To nic innego jak specjalny plik, który ułatwia wyszukiwarkom indeksowanie wszystkich podstron serwisu. Brzmi technicznie? Spokojnie: stworzenie Sitemapy jest prostsze, niż myślisz. W tym artykule pokażemy Ci krok po kroku, czym dokładnie jest Sitemapa, dlaczego warto ją mieć i jak ją szybko przygotować, nawet bez zaawansowanej wiedzy technicznej. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt