Search Console krok po kroku - Google Narzędzia dla Webmasterów - Blog Artefakt

Google Search Console krok po kroku – dawniej Google narzędzia dla webmasterów

03.07.2017 / SEO
google search console

Usługa Google Search Console jest bezpłatnym narzędziem oferującym kilka przydatnych opcji do zarządzania i monitoringu strony. Dzięki niej można np. dowiedzieć się, czy występują jakieś problemy z indeksacją domeny w wyszukiwarce, czy na serwis został nałożony filtr ręczny od Google, czy zgłoszone są sitemapy xml do Google i wiele innych. Jak zacząć pracę z Narzędziami Google dla webmasterów? Zapraszamy do lektury przewodnika.

1. Jak założyć konto Search Console?
2. Metody weryfikacji potrzebne do założenia konta w Search Console
3. Nadawanie uprawnień do usługi Search Console innym osobom

 

1. Jak założyć konto Search Console?

W celu założenia narzędzia niezbędne jest posiadanie konta Google, którym może być konto Gmail (@gmail.com) lub dowolne inne konto powiązane z Google. (np. @nazwafirmy.pl).

Konto Gmail można założyć tutaj: https://accounts.google.com/SignUp?hl=pl

Inne dowolne konto (nie Gmail) można powiązać z Google tutaj: https://accounts.google.com/SignUpWithoutGmail

 

KROK 1:

Logujemy się na stronę narzędzia Google Seach Console (dawniej Google narzędzia dla webmasterów) przy użyciu wcześniej posiadanego lub założonego konta Google. Optymalnie będzie, kiedy na koncie będzie również założone konto Google Analytics.

Adres do logowania: https://www.google.com/webmasters/tools/

Jeśli mamy od razu dostęp do Search Console, oznacza to, że witryna została wcześniej zweryfikowana i możemy korzystać z wszystkich informacji. Kolejnym krokiem jest dodanie strony do Google.

KROK 2:

Jak dodać stronę do Google? Klikamy przycisk Dodaj usługę i wpisujemy adres URL witryny, którą chcemy dodać. Wpisujemy cały URL, taki jak http://www.example.com/ lub bez www, jeśli domena z www przekierowuje na domenę bez www. Klikamy przycisk Dalej.

 

2. Metody weryfikacji potrzebne do założenia konta w Search Console

Zostaje otwarta strona Weryfikacja witryny. Aby potwierdzić, kto jest właścicielem witryny, należy skorzystać z jednej z poniższych opcji:

a) Metatag na stronie głównej

Dodajemy wskazany przez Google metatag do kodu źródłowego strony głównej do sekcji <head>. Aby skorzystać z tej metody, należy mieć możliwość edycji kodu HTML swojej witryny.

b) Plik HTML

Można też przesłać wskazany przez Google plik HTML bezpośrednio na serwer strony do katalogu głównego. Aby skorzystać z tej metody, trzeba mieć możliwość przesyłania nowych plików na swój serwer.

c) Rekord DNS

Możliwa jest też weryfikacja poprzez dostawcę nazwy domeny. Aby użyć tej metody, konieczne jest posiadanie danych do logowania się do dostawcy swojej domeny (np. Home.pl) i dodania tam nowego rekordu DNS. W zależności od dostawcy rekord dodaje się w innych miejscach, dlatego jeśli nie mamy odpowiedniej wiedzy jak to zrobić, należy skontaktować się z dostawca domeny.

d) Asynchroniczny kod śledzenia

Ta metoda jest najprostsza i najszybsza, o ile wcześniej mamy poprawnie zainstalowany kod Analytics. Aby to sprawdzić, należy kliknąć Weryfikuj przy tej opcji. Jeśli wszystko będzie poprawnie, weryfikacja zakończy się pomyślnie. Jeśli nie – zostanie zwrócony stosowny monit. Aby skorzystać z tej opcji, należy być administratorem konta usługi Google Analytics, a kod śledzenia musi korzystać z nowego fragmentu asynchronicznego i być wklejony w sekcję head.

Po wybraniu którejkolwiek z powyższych metod Google sprawdzi, czy w witrynie znajduje się odpowiedni tag, plik, rekord lub kod. Po poprawnej weryfikacji zostanie wyświetlony komunikat: Zweryfikowane pomyślnie.

 

3. Nadawanie uprawnień do usługi Search Console innym osobom

Obecnie mamy 3 poziomy dostępu do konta:

  • ograniczony,
  • pełny,
  • właściciel.

Więcej o uprawnieniach tutaj: https://support.google.com/webmasters/answer/2451999

 

Dostęp typu Właściciel nadaje się następująco.

KROK 1:

Logujemy się na stronę narzędzia Google Search Console (dawniej Google Webmaster Tools) przy użyciu wcześniej posiadanego lub założonego konta Google.

adres do logowania: https://www.google.com/webmasters/tools/

KROK 2:

Klikamy obok witryny, do której chcemy nadać dostęp kolejno: Zarządzaj usługąDodaj lub usuń użytkowników.

Narzędzia dla administratorów

KROK 3:

Klikamy obok witryny, do której chcemy nadać dostęp: Zarządzaj właścicielami usługi.

Search Console

KROK 4:

Klikamy przycisk Dodaj właściciela. Wpisujemy adres e-mail, na który mają być nadane dostępy do konta. Następnie klikamy Kontynuuj. Pomyślne udzielenie dostępów będzie zakomunikowane stosownym monitem. Jeżeli wpisaliśmy adres e-mail, który nie istnieje lub nie jest powiązany z kontem Google, uprawnień nie będzie można nadać.

Weryfikacja Google Search Console

Dostęp ograniczony oraz pełny nadaje się następująco:

KROK 1:

Logujemy się na stronę narzędzia Search Console Google przy użyciu wcześniej posiadanego lub założonego konta Google.

adres do logowania: https://www.google.com/webmasters/tools/

KROK 2:

Klikamy obok witryny, do której chcemy nadać dostęp kolejno: Zarządzaj usługąDodaj lub usuń użytkowników.

Narzędzia dla administratorów

KROK 3:

Następnie klikamy Dodaj nowego użytkownika.

Dostępy Google Search Console

 

KROK 4:

Wpisujemy adres e-mail, na który mają być nadane dostępy do konta i wybieramy z listy rozwijanej obok czy będą to dostępy pełne czy ograniczone. Następnie klikamy Dodaj. Pomyślne udzielenie dostępów będzie zakomunikowane stosownym monitem. Jeżeli wpisaliśmy adres e-mail, który nie istnieje lub nie jest powiązany z kontem Google, uprawnień nie będzie można nadać.

Nadawanie pełnego dostępu GSC

 

Również na naszym blogu
Pozycjonowanie witryny uwidoczni Twój lokal gastronomiczny w wynikach wyszukiwania. Czy to jednak...
Komunikat o plikach cookies powinien pojawiać się w każdym serwisie internetowym, który korzysta z...
Polityka prywatności to dokument, który pomaga realizować obowiązek informacyjny narzucony na...
Wdrożenie pełnych zaleceń optymalizacyjnych wymaga posiadania dostępów do serwera, aby można było...
Reklama kawiarni, pubu czy bistro to nie wszystko. Aby dać się znaleźć potencjalnym klientom, warto...