Zanim rozpoczniemy prowadzić blog firmowy, musimy ustalić strategię działania oraz podjąć szereg ważnych decyzji. Powinniśmy określić tematykę publikowanych artykułów oraz zastanowić się, jaką wartość chcemy przekazać odbiorcom naszych treści. Stawiając sobie określone cele, nie możemy zapomnieć również o kwestiach technicznych. Na samym początku należy zdecydować, czy blog firmowy zostanie postawiony w subdomenie czy w katalogu. Wybór może wpłynąć na pozycjonowanie naszego serwisu lub sklepu internetowego.
Blog firmowy w subdomenie
Dla Google subdomena jest nową stroną, niezwiązaną z głównym serwisem. Adres URL prowadzący do bloga może wyglądać np. https://blog.domena.pl. Publikując treści w takiej witrynie należy zdawać sobie sprawę, że umieszczane linki i słowa kluczowe nie będą miały większego wpływu na pozycjonowanie strony głównej. Możemy tworzyć unikalne treści, ale ich wartość nie będzie wspierała pozycjonowania domeny głównej. To wiąże się zarówno z pewnymi korzyściami, jak i wadami.
Prowadzenie bloga na subdomenie polecane są serwisom wielotematycznym. Dzięki temu można dokonać oddzielenia platformy sprzedażowej od stron, na których zamieszczane są artykuły poradnikowe dotyczące np. użytkowania sprzedawanych produktów. Użytkownik dostaje jasny sygnał: tutaj jest nasz blog – źródło cennych informacji, a produkty zakupisz w naszej głównej domenie.
Blog firmowy w katalogu
Strona w katalogu należy do serwisu i tak traktowana jest przez Google. Jeśli blog firmowy będzie miał np. postać https://domena.pl/blog, to po dodaniu nowych treści gigant z Kalifornii zarejestruje, że nasza witryna jest aktywna i pełna świeżego contentu. Publikacja artykułów nasyconych frazami odnoszącymi się do działalności firmy będzie wspierała pozycjonowanie całego serwisu. Jednak prowadząc blog w katalogu, nie możemy za bardzo odbiegać od tematyki naszej domeny – Google musi rozpoznać, czym się zajmujemy i jakie usługi świadczymy.
Prowadzenie bloga w katalogu daje wiele korzyści:
- Każdy nowy artykuł przyczynia się do zwiększenia site’u strony,
- Klienci kojarzą blog z marką strony głównej,
- Efekt długiego ogona, czyli pojawianie się w wyszukiwarce na różnorodne frazy powiązane z prowadzonym biznesem,
- Serwis zdobywa naturalne linki dzięki share’owaniu artykułów przez użytkowników,
- Wartościowe i unikalne treści pomagają utrzymać stabilną pozycję w wynikach wyszukiwania,
- Ruch na blogu wpływa na zwiększenie ruchu w serwisie.
Negatywny wpływ bloga na serwis pojawi się, gdy:
- Zmieszczone na blogu linki lub treści nie będą spełniały Wytycznych Google dla Webmasterów – kara nałożona na blog obejmie cały serwis, a domena zniknie z wyników wyszukiwania,
- Publikowane treści nie będą związane z tematyką prowadzonej działalności – serwis może wychodzić na frazy, nieprowadzące do wzrostu konwersji,
- Pozycjonuje się różne URL-e pod te same słowa kluczowe – mamy do czynienia z kanibalizacją słów kluczowych.
Subdomena czy katalog – co wybrać?
Ze względu na pozycjonowanie polecamy zakładanie bloga w katalogu. Publikacja wartościowych treści ściśle powiązanych z tematyką serwisu pomoże utrzymać stabilną pozycję w wynikach wyszukiwania. Zamieszczając nowe treści należy pamiętać, aby były one unikatowe i nie zawierały linków, które mogą zaszkodzić całej domenie. Warto wykorzystać linkowanie wewnętrzne, zachęcać użytkowników do przeczytania powiązanych artykułów oraz share’ować nowe treści w social media.