Spis treści:
Wybór domeny nie powinien być przypadkowy. Dobra nazwa wpływa na rozpoznawalność i wizerunek strony w Internecie. Jej znaczenie można przyrównać do marki firmy, która z czasem sama w sobie zaczyna stanowić dużą wartość, ponieważ kojarzy się klientom z konkretnym zestawem cech i użyteczności jak np. jakość, niezawodność, profesjonalizm. Wybór domeny często rozpatrywany jest także pod kątem pozycjonowania. Jak znaleźć idealną nazwę dla swojej strony internetowej? Poznaj 8 wskazówek!
Nazwa domeny a SEO
Na początku zastanówmy się nad nazwą domeny z punktu widzenia pozycjonowania. Na przestrzeni lat podejście do wyboru domeny zmieniało się zgodnie z wprowadzeniem nowych wytycznych przez wyszukiwarkę Google.
Czy nazwa domeny wpływa na pozycje strony w wynikach wyszukiwania?
Nie. We wrześniu 2012 r. miał miejsce tzw. EMD update. Słowa kluczowe w nazwie domeny przestały być czynnikiem rankingowym wyszukiwarki Google i Exact Match Domain, czyli domeny nasycone frazami (np. pozycjonowanie-stron-www-seo.pl), utraciły wysokie pozycje w rankingu, jeśli zawdzięczały je jedynie słowom kluczowym.
Oczywiście w sieci funkcjonuje wiele stron internetowych, których nazwy zawierają słowa kluczowe. Jeśli jest to przemyślana strategia, a frazy składają się na brand, można taką praktykę stosować. Jednak sztuczne upychanie słów kluczowych w nazwie domeny nie przynosi żadnych korzyści z punktu widzenia SEO.
Słowa kluczowe czy unikalny brand w nazwie domeny?
Skoro frazy w domenie nie pomagają uzyskać wysokich pozycji w rankingu Google, zdecydowanie lepiej postawić na unikalną nazwę, kształtującą markę serwisu w internecie. Po aktualizacji EMD znaczenie zyskał branding. Mówi się o tzw. brand signals – im częściej marka pojawi się w sieci, tym jest bardziej rozpoznawalna i wiarygodna dla wyszukiwarki. Google na podstawie wzmianek o marce ocenia ją jako wartościową dla użytkowników, więc i godną polecenia w wynikach wyszukiwania.
Branding stał się nieodzowną częścią pozycjonowania, dlatego przy wyborze nazwy domeny warto zdecydować się na własną markę, którą posługujemy się w kontaktach z klientami i partnerami biznesowymi. To pozwala osobom znającym firmę offline znaleźć ją w świecie online.
Wiek domeny a SEO
Wiele osób poszukuje domen z rynku wtórnego, licząc na znalezienie ciekawej nazwy z bogatą historią związaną z pozycjonowaniem. Jednak sam wiek domeny nie wpływa na pozycję serwisu w wynikach wyszukiwania, co w 2017 r. potwierdził John Mueller:
Decydując się na domenę z rynku wtórnego, nie analizujmy jej wieku, ale profil linków zwrotnych, mający większe znaczenie dla SEO. Jeśli wciąż istnieją odnośniki prowadzące do domeny, a linkujące witryny są wartościowe i tematycznie powiązane z działalnością, którą będziemy prowadzić, warto zakupić taką nazwę.
Jak wybrać nazwę domeny, która będzie konwertować?
Omówiliśmy wybór nazwy domeny pod kątem pozycjonowania. Teraz warto zastanowić się nad czynnikami ułatwiającymi pozyskanie użytkowników i przekonanie ich do dokonania konwersji. Wybierając domenę, zwróć uwagę na poniższe wskazówki:
Nazwa domeny łatwa do zapamiętania i zapisania
Nie twórz nazw domen, które będą długie, a tym samym trudne do zapamiętania. Ogranicz możliwość popełnienia błędu przez użytkownika w trakcie wpisywania adresu URL w pasku przeglądarki, np. wybierając domeny, które są zgodne z przyjętą pisownią.
Dobra nazwa domeny:
- Jest krótka (onet.pl, allegro.pl),
- Nie zawiera skomplikowanych wyrazów,
- Nie posiada zbyt wielu łączników i cyfr (błąd: pozycjonowanie-stron-seo-optymalizacja.com.pl).
Domena inna od serwisów konkurencji
Jeśli chcesz skorzystać ze słów kluczowych w domenie, sprawdź, jak konkurencja wykorzystała interesujące Cię frazy. Stwórz nazwę, która będzie Cię wyróżniała. Czasami ciekawy i inny od wszystkich adres URL decyduje o tym, czy użytkownik przejdzie do witryny z wyników wyszukiwania.
Brand w domenie
W nazwie domeny warto zawrzeć markę, jeśli jest ona znana i ceniona przez klientów w świecie offline. Spójny wizerunek buduje się poprzez posługiwanie się tym samym brandem – umieszczenie go w adresie URL swojej strony internetowej to doskonały pomysł.
Rozszerzenie domeny
Największym zaufaniem użytkowników cieszą się domeny z rozszerzeniem:
- .pl,
- .com,
- .com.pl.
A jeśli będziesz prowadzić serwis o charakterze niekomercyjnym, do Twojej dyspozycji pozostają:
- .org – organizacje non-profit,
- .edu – jednostki edukacyjne,
- .gov – serwisy rządowe.
Działając na wielu rynkach, warto dla każdego kraju wybierać domenę z rozszerzeniem charakterystycznym dla niego (np. Niemcy – .de, Austria – .at) lub po prostu .com.
Polskie znaki w domenie
Internauci są przyzwyczajeni, by nie stosować ą, ę, ś, ć itd. podczas wpisywania adresu URL do przeglądarki. I chociaż można wybrać domenę z polskimi znakami i jak potwierdza John Mueller, wyszukiwarka poradzi sobie z zaindeksowaniem takiej strony, lepiej unikać tego typu nazw.
Myślniki zamiast podkreślników
Twoja domena może potrzebować znaków rozdzielających poszczególne wyrazy, aby nazwa była bardziej czytelna. W tym celu korzystaj z myślników, z którymi zdecydowanie lepiej radzą sobie roboty wyszukiwarki, np. sklep-pozycjonowanie.pl.
Zgodność nazwy z tematyką serwisu
Nie wybieraj nazwy domeny, która tematyką nie odpowiada Twojej działalności. Pod adresem URL meble-na-wymiar-bukowe.pl użytkownik spodziewa się strony internetowej firmy stolarskiej lub bloga o tematyce aranżacji wnętrz. Jakie będzie jego zdziwienie, gdy zobaczy sklep z ubraniami dla dzieci. Od razu straci zaufanie do właściciela serwisu.
Dostępność domeny
Równolegle z tworzeniem nazwy domeny weryfikuj, czy jest ona dostępna. Może okazać się, że ktoś Cię uprzedził i pod adresem URL, nad którym głowiłeś się przez kilka godzin, nie poprowadzisz własnego serwisu internetowego.
Domena – Twoja marka w sieci
Nazwa domeny stanowi niejako markę w internecie. Dla użytkownika będzie kojarzyła się z miejscem, w którym może np. zrobić bezpiecznie zakupy, dowiedzieć się czegoś nowego o marketingu lub znaleźć przepisy na smaczne dania. Dbaj o branding w sieci i nie zapomnij przedłużyć domeny, aby nie stracić wypracowanej reputacji i rozpoznawalności!