Czym jest Google Discover i czy ma wpływ na pozycjonowanie

| czas czytania: 4 min | SEO

Korzystając z aplikacji mobilnej światowego giganta, nie trzeba wyszukiwać najciekawszych artykułów, dopasowanych do zainteresowań. Możemy je zobaczyć jeszcze przed użyciem słów kluczowych. Mowa tutaj oczywiście o Google Discover. Czym jest ta usługa i dlaczego warto się nad nią pochylić? Jaką daje przewagę w dobie rozwoju marketingu internetowego?

Czym jest Google Discover

Usługa o nazwie Google Discover jest stworzona dla internautów korzystających ze smartfonów. Jej zadaniem jest wyświetlanie artykułów dopasowanych tematycznie do upodobań użytkowników. Jeżeli interesujesz się sportem, z pewnością ujrzysz treści poświęcone aktywnemu stylowi życia, jeśli Twoim konikiem są wyszukane i smaczne potrawy, uśmiechniesz się na widok pysznych przepisów. Treści wyświetlane w Google Discover są spersonalizowane. Co jeszcze możemy tam ujrzeć? Zdjęcia, artykuły, newsy, materiały wideo, wydarzenia, notowania giełdowe – potencjalnie wszystko, co zaliczyć można do kategorii hobby. Wygodną opcją jest możliwość odsłuchania wybranych dla nas artykułów.

seo discover

Evergreen content – czym jest i jaki ma związek z Google Discover?

Evergreen content to wiecznie żywa treść, która przez długi czas generuje wejścia na stronę. Dlaczego wiecznie zielone treści są tak ważne w kontekście Google Discover? Ponieważ jej publikacja przynosi ogromne korzyści, ma większe szanse w porównaniu do innych artykułów, by zaistnieć w karcie Discover. Evergreen content to treść, która „jest poddawana recyklingowi”. Co to oznacza? Jest aktualizowana. W miarę upływu czasu starsze artykuły wzbogacane są o akapit lub uzupełniane w oparciu o aktualną wiedzę. W ten sposób treść nie przedawnia się, jest ponadczasowa – zawsze zielona!

Ciekawym faktem jest to, że treści w Google Discover nie zawsze są najświeższe. Istnieje wiele tematów nieśmiertelnych, chociażby poradnikowych, na przykład „Sposoby na obniżenie gorączki”, czy „Niebieskie ekran komputera – jak poradzić sobie z blue screen?” – to treści, które w Google Discover pojawiają się z dużą częstotliwością.

Discover – jak się tam dostać? Poznaj najważniejsze kryteria Google

Strony internetowe muszą spełnić kilka wymogów, aby ich treści były widoczne w usłudze Google Discover. Po pierwsze – wspomniana usługa przeznaczona jest dla użytkowników korzystających z mobilnej aplikacji Google. Musimy zatem zadbać o to, by nasza strona była responsywna, dostosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Ponadto powinna być zweryfikowana w Google Search Console.

Jak zadbać o treści, by ukazywały się w karcie Discover

Jedną z pierwszych rzeczy, o których powinniśmy pomyśleć, jest wskaźnik EAT (ekspertyza, autorytatywność i wiarygodność) decydujący o wysokiej jakości treści. Oto trzy parametry, które Google bierze pod uwagę, oceniając wpisy.

· Pierwszy z nich odnosi się do autora artykułu – eksperta w danej dziedzinie. Warto zatem zadbać, aby autorzy treści pozostawiali po sobie ślad – krótką notkę biograficzną, zdjęcie oraz odnośniki do wcześniejszych publikacji.

· Drugi z parametrów pomocny jest w określeniu autorytetu w dziedzinie lub danej branży. Kiedy stajemy się autorytetem? Wtedy, gdy inne osoby, eksperci czy serwisy informacyjne i portale nas cytują, przekazują dalej na swojej stronie informacje pozyskane od nas, ekspertów.

· Ostatni składnik EAT – wiarygodność – odnosi się do legalności, a także dokładności przedstawianych materiałów.

W jaki sposób wyświetlane są treści w usłudze Discover

Po zainstalowaniu aplikacji Google i przejściu do karty Discover widzimy nagłówek danego artykułu oraz zdjęcie. To one w głównej mierze mają za zadanie przyciągnąć uwagę użytkowników. Nagłówek artykułu nie powinien być clickbaitem, sugerować nieprawdziwych informacji. Przy jego tworzeniu należy unikać praktyk manipulacyjnych, skłaniających do niezdrowej ciekawości czy oburzenia. Warto również pamiętać, aby grafika była odpowiedniej szerokości – zalecana wartość to minimum 1200 pikseli. Ponadto nie używajmy logo witryny jako obrazu.

google discover

Jak działa Google Discover

Google dobierając właściwe materiały dla użytkownika, korzysta ze sztucznej inteligencji i wykorzystuje technologię AI/ML. Odpowiada ona za analizowanie naszych zachowań w internecie, zbieranie informacji na temat zainteresowań użytkownika, a następnie na podstawie w ten sposób zgromadzonej wiedzy dobierane są spersonalizowane treści. Funkcja Google Topic Layer umożliwia przewidywanie poziomu wiedzy oraz obszar zainteresowań internautów. Działa na zasadzie automatycznego zarysu tematu, który dynamicznie się zmienia w zależności od wyszukiwanego hasła. Za pomocą Topic Layer Google może dostosować swoje wyniki dobrane specjalnie do intencji na podstawie konkretnego tematu. Przykład? Po wpisaniu frazy „sławni aktorzy” w wynikach wyszukiwania ujrzymy listę najbardziej znanych osób występujących w filmach.

Czy mamy wpływ na zarządzanie własnymi zainteresowaniami w Internecie? Oczywiście! Dzięki funkcji „Artykuły dla Ciebie” w Chrome możemy wskazywać preferencje i upodobania. Odpowiednio konfigurując wspomnianą zakładkę, wpływamy na wyświetlane treści w karcie Discover – dany temat lub wydawca nie będzie już ukazywał się w proponowanych treściach.

W jaki jeszcze sposób Google zbiera informacje o nas? Odpowiedzią jest historia wyszukiwań, aktywność na portalach społecznościowych, a także oznaczanie ulubionych lub często odwiedzanych miejsc w Google Maps – w ten sposób dajemy jasny sygnał o lokalizacji urządzenia.

Google Discover – dlaczego warto tam być

Niewątpliwie wielu z nas zadaje sobie pytanie: jakie są korzyści z pojawiania się w karcie Discover? Otóż zalet jest sporo. Po pierwsze w dosyć szybki sposób jesteśmy w stanie wygenerować wiele wyświetleń i kliknięć, docierając do nowych odbiorów, zdobywając szersze zasięgi. Po drugie dzięki wyświetlaniu się w proponowanych artykułach na

urządzeniach przenośnych budujemy także świadomość naszej marki. Ponadto zwiększamy szanse na lepszą optymalizację serwisu – wspomagamy proces indeksacji innych stron, a także zdobywania backlinków. Pojawienie się w Google Discover może stanowić wyzwanie dla wielu serwisów, lecz korzyści z tego płynące są niewątpliwie warte wysiłku.

Monitorowanie statystyk Discover w Google Search Console

Światowy gigant technologiczny stale rozwija własne funkcje i ulepsza usługi. Historia karty Discover sięga roku 2012, kiedy to pierwotnie nazywała się jeszcze usługą Google Now. Z czasem przekształciła się w Google Feed, zdobywając nowe ulepszenia. Obecnie narzędzie Discover przeznaczone dla użytkowników urządzeń mobilnych cieszy się coraz większą popularnością. Optymalizacja strony warta jest poświęconego czasu ze względu na korzyści płynące z pojawiania się w tej usłudze. Jak zatem sprawdzać własne osiągnięcia? Z pomocą przychodzi Google Search Console i zakładka raportu skuteczności Discover. Dzięki niej możemy poznać najnowsze dane dotyczące liczby wyświetleń i kliknięć, jaką generują treści w Google Discover.

Podsumowanie

Google twierdzi, że z narzędzia Discover korzysta już ponad 800 milionów internautów. To kolejny powód, dla którego warto przyjrzeć się własnej stronie i zadbać o odpowiednią jej optymalizację. Dzięki właściwym treściom oraz zastosowaniu się do wskazówek z tego artykułu możemy zwiększyć szanse na pojawienie się w Google Discover. Pamiętajmy zatem o dostosowywaniu bieżących tematów do potrzeb użytkownika, odpowiednim języku i przemyślanych treściach! Dzięki temu wesprzemy proces optymalizacji strony. Pod tym kątem Google Discover może być nam również bardzo pomocny.