Analityka danych za pomocą Google Serach Console

| czas czytania: 5 min | Analityka
analityka internetowa

Google Search Console to narzędzie najczęściej wykorzystywane przez specjalistów SEO do monitorowania stanu strony w wynikach wyszukiwania i poprawności jej indeksowania. Informuje o błędach w implementacji mikroznaczników, alarmuje o atakach hakerskich i karach ręcznych nałożonych na domenę. Ponadto GSC dzięki danym dostępnym w raporcie Skuteczność pomaga również w analityce internetowej, wskazując frazy, na które pojawia się witryna w wyszukiwarce. Podpowiadamy, jak dzięki tej darmowej aplikacji można poprawić pozycje serwisu w rankingu Google.

Skuteczność – zawartość i funkcje raportu GSC

Raport Skuteczność znajdziemy na samej górze bocznego menu tuż pod ikoną domku z raportem Przegląd. Po przejściu do zakładki zobaczymy wykres w niebiesko-turkusowo-fioletowej tonacji z danymi prezentującymi:

  • Łączną liczbę kliknięć – suma kliknięć w podstrony, które wyświetliły się w wynikach wyszukiwania,
  • Łączną liczbę wyświetleń – suma wyświetleń podstron w wynikach wyszukiwania,
  • Średni CTR – współczynnik wyrażający stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń,
  • Średnią pozycję fraz – średnia pozycja fraz, na które wyświetlają się poszczególne podstrony w wynikach wyszukiwania.

Google opracowało własną metodologię zbierania danych o widoczności strony w wynikach wyszukiwania, z którą można zapoznać się w supporcie: https://support.google.com/webmasters/answer/7042828.

wykres skuteczność google search console

Pod wykresem zobaczymy z kolei listę do 1000 słów kluczowych, na które pojawia się serwis w wyszukiwarce Google. Przy każdej frazie mamy informację o liczbie wyświetleń, kliknięć, średni CTR oraz pozycje. Tabela pozwala także na sprawdzenie:

  • Najpopularniejszych podstron naszego serwisu,
  • Krajów, z których pochodzą użytkownicy klikający w nasze wyniki wyszukiwania,
  • Urządzeń, którymi posługują się internauci,
  • Innych form wyników wyszukiwania, w których pojawia się link do naszej domeny (np. panele wiedzy).
frazy z Google Search Console

Danych, z których możemy skorzystać, jest naprawdę sporo. Nie zapominajmy jeszcze o możliwości nałożenia dodatkowych filtrów znajdujących się nad wykresem.

Filtry w Raporcie Skuteczność w GSC

  1. Typ wyszukiwania – Sieć / Grafika / Wideo,
  2. Data – predefiniowane okresy (7 dni / 28 dni itp.) oraz możliwość ustawienia niestandardowych zakresów czasowych,
  3. Zapytanie – sprawdzenie danych dla konkretnego zapytania,
  4. Strona – podglądnięcie widoczności konkretnej podstrony,
  5. Kraj – jeden z dostępnych z listy krajów.
  6. Urządzenie – Mobilne / Wersja na komputer / Tablet,
  7. Wygląd w wyszukiwarce – Elementy rozszerzone / Light Web.

Liczba dostępnych informacji może przytłoczyć. Na szczęście dane wyeksportujemy do arkusza kalkulacyjnego bezpośrednio z Google Serach Console lub za pomocą wtyczki Search Analytics for Sheets oferującej wgląd do jeszcze większej puli fraz, na które pojawia się nasza domena w wynikach wyszukiwania.

Analiza keyword research dzięki danym z Google Search Console

Raport Skuteczność przydaje się przede wszystkim do zweryfikowania, czy przyjęta strategia doboru fraz jest skuteczna. W tabeli pod wykresem znajdziemy całą listę słów, na które wyświetla się nasza strona w wynikach wyszukiwania i które powodują przejścia do naszego serwisu. Co nam dają dostępne informacje?

  • Po pierwsze, możemy sprawdzić, czy witryna uzyskuje zadowalającą widoczność na pozycjonowane frazy. Jeśli nie – należy koniecznie przyjrzeć się optymalizacji danej podstrony i przeanalizować, czy wybrane słowo kluczowe pojawia się w odpowiednim nasyceniu w treściach i metaznacznikach.
  • Po drugie, odkryjemy dodatkowe frazy prowadzące użytkowników do naszej strony, na które się nie pozycjonujemy. Warto je wykorzystać w strategii SEO do poprawy pozycji w rankingu.
  • Po trzecie, wykryjemy kanibalizujące się podstrony, szkodzące zarówno widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania, jak i konwersji.
  • Po czwarte, porównamy pozycje serwisu na poszczególne frazy z danymi uzyskiwanymi z innych narzędzi służących do sprawdzania pozycji.
  • Po piąte, dowiemy się, na jakich urządzeniach przeglądają naszą stronę użytkownicy. Jeśli większość odbiorców posługuje się smartfonami, koniecznie trzeba popracować nad udoskonaleniem mobilnej wersji, by nie tracić klientów np. ze względu na zbyt długi czas ładowania lub niedostosowanie klikalnych elementów do małej powierzchni ekranu.

Przy przeprowadzaniu analizy fraz za pomocą GSC należy jedynie mieć na uwadze, że w raporcie Skuteczność mogą wystąpić słowa kluczowe, które nie cieszą się ogólną popularnością wśród użytkowników. Dlatego warto skonfrontować pobrane dane ze średnią liczbą wyszukań dostępną np. w Planerze słów kluczowych.  

Analiza widoczności strony z pomocą danych z raportu Skuteczność

Informacje o frazach, na które pojawia się w rankingu Google nasza domena, można również wykorzystać do przygotowania własnego wykresu widoczności, alternatywnego do generowanych przez takie narzędzia jak Senuto czy Semstorm. Jak to zrobić? Należy odpowiednio skonfigurować raport w Google Data Studio, by pobierał dane o słowach kluczowych i prezentował je w tygodniowych przedziałach. Informacje o przyroście lub spadku liczby fraz pomogą w ocenie efektów pozycjonowania oraz optymalizacji strony.

Integracja GSC z Google Analytics

Dodatkowo warto również połączyć usługę Google Search Console z narzędziem Google Analytics. Co w ten sposób osiągniemy? Dane z raportu Skuteczność powędrują do GA, dzięki czemu będzie można analizować je w jednym miejscu. Zyskamy bardziej zaawansowane opcje filtrowania statystyk, co ułatwi przeglądanie informacji o widoczności naszej strony internetowej.

Korzystaj z raportu Skuteczność, by poprawić optymalizację swojej witryny

Nawet jeśli na co dzień masz dostęp do zaawansowanych narzędzi zbierających dane o ruchu i popularności Twojego serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania, nie rezygnuj ze starego, dobrego Google Search Console. Dostępne statystyki być może nie są zbyt rozbudowane, ale za to informacje o widoczności pochodzą od samego Google. A to już bardzo cenna wskazówka pomagająca w optymalizacji SEO.