SEO i PageRank – znaczenie algorytmu - Blog Artefakt

Co to jest wskaźnik PageRank i jaki ma wpływ na pozycjonowanie domeny?

09.05.2014 / SEO
PageRank

Jeśli jedną z pierwszych rzeczy, które wykonujesz po przebudzeniu się lub powrocie do domu jest włączenie komputera i przeglądarki internetowej, to na pewno słyszałeś o wskaźniku PageRank. Postaramy się tutaj spojrzeć trochę szerzej na jego aspekty związane z branżą SEO (ang. Search Engine Optimization) czyli pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych. Zacznijmy jednak od początku i prześledzmy jego historię.

Algorytm PageRank został wymyślony w 1988 roku przez Larry’ego Page’a i Sergeya Brina czyli  założycieli firmy Google. Doktoranci prywatnego Uniwersytetu Stanforda w Kaliforni postanowili, że wymyślą algorytm, który będzie w stanie oszacować jakość stron internetowych, bazując na relacjach między nimi. Sama nazwa PageRank oraz algorytm zostały opatentowane przez uczelnię Stanforda, a nie firmę Google. Młodzi doktoranci pragnący osiągnąć sukces jak ich koledzy (absolwenci US to założyciele takich firm jak Hewlett-Packard, Sun Microsystems czy Cisco Systems), rozpoczęli  przygodę z algorytmem oraz rozwojem firmy w garażu swojej przyjaciółki. Autorzy tworząc wyszukiwarkę, wiedzieli że wyniki muszą odzwierciedlać w jak najlepszy sposób dane zapytania, inaczej wyszukiwarka nie będzie spełniać sowich podstawowych założeń. Jako że w tamtych czasach głównym przekazem informacji była treść, wyszykiwarka oraz algorytm musiały bazować właśnie na niej. Aby zacząć pracę nad algorytmem, panowie zadali sobie kluczowe pytanie: co sprawia, że dana publikacja jest wartościowa?

Odpowiedź była bardzo prosta. Im więcej artykułów, publikacji czy książek, które uchodziły za wartościowe odwoływało się do danej publikacji, im częściej dana publikacja była cytowana w różnych mediach, tym bardziej stawała się popularna, czyli posiadała merytoryczną wartość w danej dziedzinie. Był to jedyny i bardzo skuteczny wskaźnik, który należało przenieść ze świata realnego do świata cyfrowego. Pomysł świetny, tylko w jaki sposób można by zbierać informacje o cytowanych publikacjach? Takie pytanie zapewno zadali sobie też Page i Brin. Była na nie tylko jedna odpowiedź – LINK. To  właśnie link inaczej nazywany odnośnikiem czy hiperłączem był rozwiązaniem ich problemu. To dzięki niemu można było rozpoczać dalsze prace nad algorytmem PageRank. Jednak określanie, czy dana strona internetowa jest merytoryczną odpowiedzią na zapytanie wyłącznie po ilości linków, to zdecydowanie za mało. Algorytm musiał być rozwijany o kolejne czynniki, które rankingują strony www. Wzorcowa wersja algorytmu PageRank została upubliczniona i wygląda ona następująco:

Wzór

Gdzie:

  • PR – PageRank danej strony
  • d – współczynnik tłumienia, liczba pomiędzy 0 i 1. Dla obliczeń przyjmuje się zazwyczaj wartość 0.85
  • N – liczba stron internetowych
  • L – liczba linków, do których odsyła dana strona internetowa

Przejdźmy jednak do chwili obecnej i zastanówmy się, co oznacza wartość wskaźnika PageRank dla danej strony i jaki ma on wpływ na branżę pozycjonowania i optymalizacji stron www.

Prawdzimy i zmanipulowany wskaźnik PageRank

Jak wiadomo, im wyżyszy PR liczony w skali od 0 do 10 (istnieje też wartość not available N/A), tym strona powinna być bardziej wartościowa dla internautów. W teorii wszystko wygląda poprawnie, jednak jak każdy algorytm stworzony przez człowieka, da się go przechytrzyć. Możemy zatem podzielić go na dwa rodzaje: prawdziwy i zmanipulowany. Mówiąc o prawdziwym PageRanku, mamy na myśli rzeczywistą wartość wskaźnika budowanego w naturalny sposób. Można go zobrazować na przykładzie strony internetowej, która publikuje wartościowe treści. Dzieki temu internauci, którzy odwiedzili stronę i uważają ją za merytoryczną umieszczają do niej na swoich stronach, blogach czy w dyskujach na forach internetowych odnośniki w postaci linków. Dzięki temu strona zyskuje kolejne backlinki, a następne aktualizacje sprawiają, że PR strony wzrasta.

PageRank

Drugim rodzajem tego wskaźnika jest zmanipulowany PR, który można uzyskać na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest nienaturalne zdobywanie do strony linków zwrotnych. W dzisiejszej dobie linkowanie strony przy pomocy dodawarek to standard. Posiadając odpowiednie narzędzia do „spamowania” takie jak np Xrumer czy Scrapebox, jesteśmy w stanie w bardzo którkim czasie zdobyć ogromną liczbę linków. Jest to oczywiście nienaturalny sposbów linkowania strony, jednak link to link i bierze udział w ustalaniu wskaźnika PR. Drugim sposobem uzyskania bardzo szybko wysokiej wartości PR dla konkretnej strony jest przekierowanie 301. W praktyce polega to na przekierowaniu domeny posiadającej już jakąś wartość PR na tę, dla której chcemy uzyskać taką samą wartość. Po przekierowaniu domeny A na domenę B wskaźnik PR zostanie przeniosiony z A na B, co jest oczywiście nienaturalne. Obie te metody uzyskania PR są niezgodne z wytycznymi wyszukiwarki Google i wprowadzają internautów w błąd. Należy jednak wiedzieć, że są to metody „na krótką metę”. Kolejne updaty algorytmu PR sprawią, że dla domen stosujących takie praktyki wskaźniki zostaną obniżone lub wyzerowane.

Przepływ mocy  PR

Wartość wskaźnika PR dla danej domeny jest przekazywana w głąb jej struktury. Dla przykładu, jeżeli struktura naszej strony jest następująca:

http://www.domena.pl/kategota/podkategoria1/podkategoria2.html

to przy wskaźniku PR 3 dla strony głównej nasza kategoria powinna mieć wartość 2, podkategoria1 wartość 1, a podkategoria2 wartość 0. Tak jest w przypadku, gdy struktura strony jest właściwa i zadbaliśmy o odpowiednie linkowanie wewnętrzne oraz strona nie narusza wytycznych Google. Jeżeli rozkład PR nie wygląda jak w przykładzie, jest to dla nas wskazówka, że strona nie do końca wygląda dobrze w oczach wyszukiwarki Google.

Jakie domeny mogą liczyć na najwyższy wskażnik PR?

Jedenastostopniowa skala wskaźnika ma za zadanie pokazać użytkwonikom internetu, które domeny są zaufane i popularne, a na które należy uważać. Domeny nowe, które od niedawna istnieją w sieci nie posiadają żadnej wartości PR, a ich wskaźnik jest oznaczony jako  Not Available (N/A). Wraz z upływem czasu i coraz dłuższym stażem domeny zwykle uzyskują początkowe wartości wskaźnika czyli 0, 1 lub 2. Im wyższy wskaźnik tym trudniej go uzyskać dlatego wartość 8, 9 czy 10 zarezerwowana jest dla największych serwisów internetowych świata takich jak między innymi Facebook czy Twitter.

Google Page Rank

Wskaźnik PageRank a branża SEO

Jednym z mitów, które krążą w branży SEO jest przekonanie, że wskaźnik PR wpływa na pozycjonowanie strony. Oczywiście jest to nieprawda, ponieważ gdyby tak było w wynikach naturalnych tzw. SERP-ach w pierwszej dziesiątce rankingu znalazłyby się jedynie strony z najwyższym PR, a tymczasem na pierwszych miejscach bez problemu znajdziemy strony z PR=0. Podczas budowania profilu linków dla pozycjonowanych stron specjaliści SEO zwracają uwagę na to, by pozyskiwać linki ze stron/podstron z jak najwyższym PR. Specjalista, który chce dodać swoją stronę do katalogów musi liczyć się z wyższą ceną przy tych, które posiadają wyższy PR. Oczywiście wielu z nich nie pamięta, że dodając stronę do katalogu, link pozyska z jego nowej podstrony o wartości PR=N/A. Reasumując, wskaźnik, który nie bierze udziału w rankingowaniu stron, wyznacza trend w pozyskiwaniu linków czy ich cenie w przypadku kupna.

Przyszłość PR

Oprócz Matta Cuttsa szefa Search Quality Team (SQT) nikt nie wie, jaka będzie przyszłość wskaźnika PR. W jednym z jego ostatnich wystąpień dowiedzieliśmy się, że wskaźnik nie będzie już rozwijany i z czasem całkowicie zostanie zlikwidowany. Powodem takiej decycji jest fakt, że zwracają na niego uwagę głównie firmy zajmujące się pozycjonowaniem i specjaliści SEO, czyli głównie branża pozycjonowania. Dla zwykłego internauty wskaźnik PR to kolejna nic nie znacząca wartość. Już nieraz przekonaliśmy się, że Matt mija się z prawdą, dlatego możliwe, że już niedługo następi kolejna aktualizacja algorytmu PageRank.

Również na naszym blogu
Google Chrome blokuje nachalny przekaz reklamowy na urządzeniach desktopowych i mobilnych. Sprawdź,...
Platformy ClickShop oraz Shoper, czyli jedne z popularniejszych systemów CMS dla sklepów...
Pozycjonowanie witryny uwidoczni Twój lokal gastronomiczny w wynikach wyszukiwania. Czy to jednak...
Komunikat o plikach cookies powinien pojawiać się w każdym serwisie internetowym, który korzysta z...
Polityka prywatności to dokument, który pomaga realizować obowiązek informacyjny narzucony na...