Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
09.10.2014 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Flagowe algorytmy Google – Panda i Pingwin

Flagowe algorytmy Google – Panda i Pingwin

Liczba stron internetowych rośnie lawinowo z roku na rok. Szacuje się, że jest ich obecnie ponad pół miliarda. Niestety, na pierwszych stronach wyszukiwarki Google jest (zazwyczaj) tylko 10 miejsc. Właściciele witryn podejmują różne działania, często nieetyczne, by znaleźć się na jednym z nich. Liczą na pozyskanie ruchu, który wpłynie na sprzedaż i zyski z ich działalności.

Flagowe algorytmy Google – Panda i Pingwin

 

Firma Google stanęła w ostatnim czasie przed dwoma dużymi problemami:

  • Ogromna liczba stron sprawia, że dużo trudniej jest ułożyć strony w rankingu tak, by na pierwszej stronie zaprezentować użytkownikowi najtrafniejsze wyniki.
  • Wiele stron jest pozycjonowanych nieetycznymi metodami (jak Systemy Wymiany Linków), by oszukać algorytm Google i dostać się na pierwszą stronę, co pogarsza ogólną trafność i jakość wyników.

Są to duże przeszkody w dążeniu do celu wyszukiwarki Google, którym jest prezentacja jak najbardziej dopasowanych wyników do zapytania użytkownika oraz wybrania wśród nich stron najbardziej wartościowych.

Do pomocy wkracza Panda i Pingwin

Rozwój technologii i dynamiczne zmiany w sposobie, w jaki użytkownicy korzystają z Internetu, skłoniły gigantów takich jak Google do ciągłego doskonalenia swoich algorytmów wyszukiwania, aby zapewnić jak najbardziej trafne i wysokiej jakości wyniki. W tym kontekście narodziły się dwa kluczowe algorytmy – Panda i Pingwin, które odgrywają zasadniczą rolę w kształtowaniu wyników wyszukiwania i w rankingach stron internetowych. Jeśli właściciele stron chcą osiągnąć czołowe wyniki, powinni zapoznać się z opisami tych algorytmów, bo to one kryją odpowiedź do tego, jak można przekonać Google, że nasza strona jest wartościowa i zasługuje na wysokie miejsce.

 

Algorytm Google Panda

W Polsce wprowadzona w sierpniu 2011 roku (aktualizacja Panda 4.2 ). Jak można było przeczytać w komunikatach Google, Panda ma służyć do zwiększenia widoczności witryn wysokiej jakości. Jaka zatem jest to witryna? Przede wszystkim taka, która prezentuje treść lub inną zawartość, która może usatysfacjonować użytkownika. Najlepiej można zobaczyć różnicę na przykładzie trzech portali filmowych:

  • Serwis A publikował na swoich stronach recenzje filmów, seriali i nowości ze świata filmowego. Były one bardzo krótkie, czasem miały tylko po 50 słów. Właściciele kładli jednak nacisk na liczbę podstron i klikalność reklam, jakość była na drugim miejscu.
  • Serwis B publikował długie, rzetelne recenzje filmów, ale były one skopiowane z innych portali i blogów. Właściciele serwisu wypełniali go sztucznie treścią, nie przykładając się do stworzenia zawartości samodzielnie. Ponownie liczyły się tu tylko liczba wyświetleń i klikalność reklam.
  • Serwis C skupił się na prezentacji recenzji napisanych przez własny zespół redakcyjny. Recenzje publikowane są rzadziej, ale są dłuższe i na ich podstawie użytkownik może ocenić czy warto zobaczyć dany film.

Przed wejściem w życie algorytmu Panda serwisy A i B dość łatwo mogły prześcignąć serwis C i dostać się na pierwsze pozycje wyszukiwarki. Takie wyniki były oczywiście klikane, ale użytkownicy nie znajdowali tego, czego szukali. Po wprowadzeniu algorytmu Panda, serwisy A i B zaliczyły duże spadki pozycji i odwiedzalności, natomiast lepsze pozycje zajął serwis C. Jako jedyny z całej trójki prezentował wartościową, oryginalną treść, której szukał użytkownik i która była dla niego pomocna.

To dobrze obrazuje, na co zwraca uwagę Google przy ocenianiu stron. Gdy postaramy się o oryginalną, wartościową treść, napisaną przede wszystkim dla użytkownika, to algorytm Panda nie powinien zagrozić stronie.

Algorytm Google Pingwin

Blisko rok po Pandzie Google wprowadziło kolejny ważny algorytm o nazwie Pingwin. Obniża on pozycje stron, które pozycjonowane są nieetycznymi metodami. Jakie to metody? Jest to szereg działań, niezgodnych z wytycznymi Google jak m.in.

  • stosowanie nienaturalnych linków zwrotnych z serwisów o niskiej jakości (na celowniku głównie systemy wymiany linków)
  • przeoptymalizowanie strony
  • upychanie słów kluczowych w treści

Algorytm Google Pingwin zwraca uwagę na linki wskazujące na daną domenę, analizuje je pod kątem jakości. Natomiast popularne w Polsce Sytemy Wymiany Linków to najlepszy sposób, by wpędzić domenę w kłopoty. Oferują one dużą liczbę linków zwrotnych za niewielkie pieniądze, ale z witryn o marnej jakości, co obecnie algorytm wyszukiwarki Google dość łatwo wychwytuje. Aby uniknąć ukarania strony przez algorytm Pingwin, należy unikać niskiej jakości, nienaturalnych linków i zadbać o zawartość strony zgodną z wytycznymi Google.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że podobnie jak przy algorytmie Panda, brana jest pod uwagę zawartość strony, z tą różnicą, że algorytm Pingwin Google ocenia stronę pod kątem nadużyć niezgodnych z wytycznymi.

Wnioski na podstawie działań Google

Nie warto oszukiwać Google, stosując niedozwolone metody jak upychanie słów kluczowych, wspomniane systemy wymiany linków czy inne źródła odnośników zwrotnych niskiej jakości. Ostatecznie są bardzo duże szanse, że takie działania będą wykryte. Google regularnie dokonuje aktualizacji swoich algorytmów, by jeszcze skuteczniej wykrywać strony łamiące regulamin. Łącznie w ciągu roku jest około 500 aktualizacji, z czego kilkadziesiąt z nich jest wysokiej rangi.

Ostatnie zmiany w algorytmach to wyraźna wskazówka od Google, jakie witryny mają szanse osiągnąć wysokie miejsca. Strona o dopracowanej zawartości, bogatej i pomocnej dla użytkownika treści już na początku jest dobrze oceniana. Jeśli dodatkowo wskazują na nią zaufane, wartościowe linki pochodzące z różnych domen, również dobrze postrzeganych przez Google, to witryna ma duże szanse na znalezienie się na wysokich pozycjach. Szukanie drogi na skróty za jak najmniejsze koszty jest po prostu nieopłacalne.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Google Tag Manager 23.06.2025 | czas czytania: 5 min | Analityka

Google Tag Manager – narzędzie do wprowadzania zmian w kodzie strony

Zainstalowanie Google Tag Managera ułatwia pracę zarówno marketingowcom, jak i programistom. Osoby zajmujące się analizą danych bez ingerencji w kodzie strony mogą wdrażać kody śledzące. Czytaj więcej
Dane liczbowe z sitemapy 20.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Co to jest Sitemapa i jak ją stworzyć?

Nie masz pewności, czy Twoja strona jest dobrze widoczna dla Google? Możliwe, że brakuje jej ważnego elementu np. mapy witryny, czyli tzw. Sitemap. To nic innego jak specjalny plik, który ułatwia wyszukiwarkom indeksowanie wszystkich podstron serwisu. Brzmi technicznie? Spokojnie: stworzenie Sitemapy jest prostsze, niż myślisz. W tym artykule pokażemy Ci krok po kroku, czym dokładnie jest Sitemapa, dlaczego warto ją mieć i jak ją szybko przygotować, nawet bez zaawansowanej wiedzy technicznej. Czytaj więcej
dane liczbowe 16.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Jak stworzyć plan marketingowy, który przyniesienie korzyści?

W 2025 roku skuteczny plan marketingowy to nie tylko dokument — to dynamiczne narzędzie, które decyduje o przewadze konkurencyjnej. Według raportu Nielsen, aż 72% globalnych marketerów planuje zwiększyć budżety reklamowe, koncentrując się na kanałach cyfrowych, takich jak CTV, wyszukiwarki i media detaliczne. Jednocześnie 91% specjalistów uznaje marketing oparty na danych za istotny dla osiągnięcia sukcesu, a 70% liderów biznesu przewiduje, że sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje personalizację i doświadczenia klientów w ciągu najbliższych lat. W tym artykule pokażemy, jak krok po kroku stworzyć plan marketingowy, który nie tylko odpowiada na te wyzwania, ale także przynosi realne korzyści biznesowe. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt