Sklepy internetowe nie przez wszystkich użytkowników traktowane są jako miejsce do dokonania zakupu – prawie 1/3 internautów (32%) przegląda dostępny asortyment bez zamiaru finalizacji zamówienia, a to sprawia, że jedynie co trzeci koszyk zakupowy zostaje opłacony od razu (źródło: Raport Izby Gospodarki Elektronicznej: Porzucony e-koszyk. Dlaczego konsumenci porzucają zakupy w Internecie?, Listopad 2018). Konsumenci czasami z błahych powodów nie decydują się na opłacenie wybranych produktów, nie zawsze cena staje się najważniejszym kryterium wyboru. Czas więc poznać preferencje klientów i wdrożyć sprawdzone sposoby na to, jak uratować porzucone koszyki, by zwiększyć współczynnik konwersji przekładający się na wzrost przychodów ze sprzedaży.
Porzucone koszyki – statystyki, przyczyny, badania
Mówiąc o porzuconych koszykach, mamy na myśli sytuację, w której użytkownik dodaje produkty do wirtualnego koszyka w sklepie internetowym, a następnie nie finalizuje zamówienia. Najczęstszymi przyczynami wpływającymi na brak chęci ze strony klienta do zakończenia zakupu są:
- Zbyt mały wybór sposobów płatności, brak określonej metody płatności,
- Brak możliwości bezpłatnego zwrotu produktów,
- Wysokie koszty dostawy zamówienia,
- Brak informacji o całkowitych kosztach zamówienia przed jego finalizacją,
- Skomplikowany proces zakupowy,
- Niższe ceny tych samych produktów w innych sklepach,
- Skomplikowana polityka zwrotów.