Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
30.10.2017 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Czym różni się protokół HTTPS od protokołu HTTP?

Czym różni się protokół HTTPS od protokołu HTTP?

Protokół http:// lub https:// stanowi część adresu URL. Nawet jeśli o nim zapomnimy podczas wpisywania nazwy domeny, pojawi się automatycznie w pasku przeglądarki, zapewniając poprawne wyświetlenie strony internetowej. Czy rodzaj protokołu ma znaczenie np. dla pozycjonowania strony? Czym różni się HTTPS od HTTP?

Co to jest HTTP?

HTTP (ang. Hypertext Transfer Protocol) to protokół umożliwiający przesyłanie danych między klientem (przeglądarką) a serwerem, gdzie przechowywane są pliki strony. Odpowiada za zaprezentowanie strony internetowej użytkownikowi. HTTP posiada pewne mankamenty. Po pierwsze nie definiuje, w jaki sposób transmitowane są dane z serwera do klienta, więc istnieje ryzyko przechwycenia wrażliwych informacji. Po drugie nie przechowuje uprzednio przesłanych danych, które za każdym razem muszą być pobrane z serwera od nowa. Dlatego w celu przyspieszenia wczytania strony internetowej stosuje się mechanizm plików cookies.

Czym jest HTTPS?

Protokół HTTPS (czyli Hypertext Transfer Protocol Secure) to zabezpieczona wersja protokołu HTTP. Jego wdrożenie na stronie internetowej sprawia, że informacje przesyłane między serwerem a przeglądarką internetową nie dostaną się w niepowołane ręce. HTTPS szyfruje połączenie certyfikatem SSL lub TLS, gwarantując bezpieczeństwo danych użytkowników i właściciela witryny.

Często HTTPS jest błędnie utożsamiany ze wspomnianym wyżej SSL-em. Protokół HTTPS umożliwia przesyłanie informacji między serwerem a przeglądarką tak samo jak robi to HTTP, a SSL determinuje sposób „wędrówki” danych. Można więc powiedzieć, że to od zakupu certyfikatu SSL lub TLS zależy, czy strona internetowa zostanie zabezpieczona i protokół http:// w adresie URL zmieni się na https://.

Dlaczego warto przejść na HTTPS?

Implementacja certyfikatu SSL wiąże się z kosztami jego zakupu (od 50 zł rocznie) oraz z przeprowadzeniem konfiguracji plików strony i zewnętrznych narzędzi (np. Search Console lub Google Analytics). Konieczne jest także wdrożenie przekierowań 301 lub przekierowań kanonicznych (rel=”cannonical”), by nie stracić wypracowanych dotąd pozycji strony. Dla wyszukiwarki http://www.domena.plhttps://www.domena.pl to dwa inne adresy URL.

Skoro przejście na protokół HTTPS wiąże się z dodatkowymi wydatkami i pracami informatycznymi, czy warto na niego przechodzić? Tak. Google otwarcie mówi, że bezpieczeństwo przesyłanych informacji stawia bardzo wysoko. Prawdopodobnie wdrożenie certyfikatu SSL lub TLS należy do czynników rankingowych, wpływających na pozycję domeny w wynikach wyszukiwania. Ponadto coraz częściej w przeglądarkach internetowych przy adresie URL pojawia się ostrzeżenie o niebezpiecznym połączeniu. Taki komunikat może odstraszyć użytkownika od dokonania konwersji (np. zrobienia zakupów, przesłania formularza kontaktowego) ze względu na obawę o bezpieczeństwo przesyłanych informacji.

Kto powinien przejść z HTTP na HTTPS?

Bezpieczeństwo przesyłania danych powinni zagwarantować przede wszystkim właściciele sklepów internetowych, banki oraz wszystkie inne instytucje i przedsiębiorcy, którzy pozyskują informacje od użytkowników. Google w tym roku zapowiada aktywną walkę ze stronami, które pobierają dane, a nie posiadają  HTTPS. Jeśli Twój serwis zawiera formularze lub pola logowania, koniecznie zastanów się nad wdrożeniem certyfikatu SSL. Nie tylko zagwarantujesz bezpieczeństwo danych, ale także obronisz swoją pozycję w wyszukiwarce.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Jak zdobyć bazę klientów? Skuteczne sposoby na legalne i efektywne pozyskiwanie kontaktów 30.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Jak zdobyć bazę klientów? Skuteczne sposoby na legalne i efektywne pozyskiwanie kontaktów

Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

W jakim programie warto zrobić stronę internetową? 28.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Web Design

W jakim programie warto zrobić stronę internetową?

Czy wiesz, że aż 71% małych firm posiada stronę internetową?* Dla wielu z nich to podstawowe źródło pozyskiwania klientów. Jeśli jeszcze nie masz własnej witryny albo planujesz nową, z pewnością zadajesz sobie pytanie: w jakim programie warto zrobić stronę internetową? W tym artykule przeprowadzimy Cię przez najlepsze opcje, od kreatorów po edytory kodu i platformy CMS, abyś mógł wybrać rozwiązanie najlepiej dopasowane do Twoich potrzeb biznesowych. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Pani pracująca na tablecie 11.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Web Design

Co oznacza Customer Experience? Definicja i najważniejsze elementy

Czy wiesz, że 86% klientów jest gotowych zapłacić więcej za lepsze doświadczenia?* W czasach, gdy produkty i ceny stają się coraz bardziej podobne, to właśnie doświadczenie klienta decyduje o wyborze marki. Z tego powodu firmy coraz częściej inwestują w zarządzanie doświadczeniem, czyli CXM (Customer Experience Management), by budować przewagę konkurencyjną i dostarczać wartościowe doświadczenia dla klientów. W tym artykule wyjaśniamy, czym dokładnie jest pojęcie doświadczenia klienta, jak wygląda projektowanie doświadczeń klienta oraz jakie są najważniejsze kroki do ich optymalizacji. Dowiesz się również, dlaczego kształtowanie pozytywnych doświadczeń to strategia, która realnie wpływa na lojalność klienta, jego satysfakcję i wyniki Twojego biznesu. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt