Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
17.11.2017 | czas czytania: 5 min | SEM | autor: Artefakt

Jak mierzyć ROI działań marketingowych?

Jak mierzyć ROI działań marketingowych?

Inwestując w pozycjonowanie, reklamę AdWords lub social media marketing, należałoby mierzyć efektywność podejmowanych działań promocyjnych. W tym celu można posłużyć się wskaźnikiem ROI, który sprawdzi się zarówno dla liderów branży e-commerce, jak i niewielkich przedsiębiorców rozpoczynających działających na lokalnym rynku.

Jak obliczyć ROI (wskaźnik zwrotu z inwestycji)?

Wskaźnik zwrotu z inwestycji, w skrócie ROI (ang. Return on Investement) służy do weryfikacji rentowności przedsięwzięć biznesowych, w tym kampanii marketingowych. Dzięki niemu można m.in. ocenić, czy inwestycja w promocję opłaciła się oraz wybrać najefektywniejszą formę reklamy przynoszącą największe korzyści biznesowe.

ROI oblicza się według wzoru:

Przykład obliczenia wskaźnika ROI

Sklep internetowy zainwestował w kampanię AdWords, na którą przeznaczono 300 zł. W czasie trwania akcji marketingowej sprzedanych zostało 10 produktów po cenie 100 zł. Jednostkowe koszty produkcji wynosiły 50 zł. Wskaźnik zwrotu z inwestycji jest następujący:

ROI = ((10*100) – (10*50 +300)) / (10*50 + 300) *100% =  25%

Akcja marketingowa opłaciła się: za każdą wydaną złotówkę na produkcję i reklamę produktu, właściciel sklepu otrzymał 1,25 zł.

Wykorzystanie ROI do pomiaru efektywności reklamy w wyszukiwarce

Obliczenie wskaźnika zwrotu z inwestycji wymaga posiadania konkretnych danych liczbowych – kosztów i przychodów. O ile wydatki poniesione na promocję w internecie łatwo określić (jest to np. budżet na kampanie AdWords lub kwota za pozycjonowanie strony), o tyle trudniejsze może być ustalenie przychodów w przypadku niektórych typów serwisów. Z problemem zdefiniowania korzyści finansowych będą musieli zmierzyć się właściciele portali informacyjnych nastawionych na generowanie ruchu. Jak wycenić wejście na stronę, które nie przekłada się na zakup produktu lub wykonanie usługi?

W takiej sytuacji jeśli chcemy mierzyć ROI, powinniśmy ustalić wartość konwersji na stronie internetowej. Np. gdy przygotowaliśmy interesujący e-book i nasz cel to wzrost jego popularności, wyceńmy wartość pobrania takiego pliku. Przychody będą w tym przypadku jak najbardziej umowne, ale taka metoda pozwoli nam zamienić korzyści niefinansowe w konkretne dane liczbowe.

Kolejna kwestia do rozważenia to źródła przychodów, które będziemy brać do obliczenia ROI, jeśli prowadzimy działalność w internecie i sklepach stacjonarnych albo zawieramy transakcje przez telefon. Niestety, nie można dokładnie zbadać, czy reklama w wyszukiwarce albo wysoka pozycja serwisu w rankingu Google przyczyniła się do zakupu dokonanego w fizycznej placówce. Działając w sprzedaży wielokanałowej, mamy dwa wyjścia:

  • Brać pod uwagę przychody uzyskiwane wyłącznie przez sklep internetowy,
  • Uwzględniać wszystkie źródła przychodów.

Chcąc sprawdzić efektywność reklamy internetowej, polecamy analizować wyłącznie kanał sprzedaży internetowej, ponieważ pozycjonowanie lub reklamy AdWords z większym prawdopodobieństwem przyczyniają się do zakupów online niż transakcji zawieranych w sklepie stacjonarnym. Plusem uwzględniania tylko przychodów z e-sklepu podczas obliczania ROI jest możliwość automatycznego ewidencjonowania wpływów za pomocą narzędzi analitycznych takich jak Google Analytics. Dzięki takim aplikacjom nie tylko poznamy wartość konwersji, ale również np. co miesiąc otrzymamy wygenerowany raport z pełnym zestawem danych.

Wskaźnik ROI a słowa kluczowe

Współczynnik zwrotu z inwestycji pomoże nam sprawdzić rentowność działań marketingowych, opłacalność poszczególnych form reklamy internetowej, a nawet efektywność konkretnych słów kluczowych. Najłatwiej obliczyć ROI dla kolejnych fraz, jeśli mamy uruchomione kampanie AdWords. W googlowskim systemie reklamowym otrzymamy informacje na temat konwersji i kosztów wygenerowanych przez słowa kluczowe, co ułatwi przeprowadzenie obliczeń. W ten sposób poznamy słowa kluczowe przynoszące największe korzyści.

Analizę ROI możemy jeszcze bardziej uprościć dzięki integracji Google AdWords z Google Analytics. Po połączeniu tych dwóch aplikacji istnieje możliwość skonfigurowania automatycznych raportów zawierających wskaźnik zwrotu z inwestycji dla poszczególnych transakcji i słów kluczowych. Dodatkowo wprowadzając odpowiednie ustawienia na swoim koncie AdWords, system bez naszego udziału będzie optymalizować kampanie, przenosząc budżet z fraz o niskim współczynniku ROI na te, które cieszą się większą efektywnością.

Optymalizuj kampanie marketingowe za pomocą ROI

Monitorowanie wskaźnika ROI pomaga trzymać rękę na pulsie i sprawdzać, czy promocja w internecie jest opłacalna i przekłada się na zyski przedsięwzięcia. Bieżąca analiza współczynnika zwrotu z inwestycji pozwala wybrać te formy reklamy, które nie tylko są skuteczne, ale i efektywne. Dodatkowo dzięki temu możesz w łatwy sposób rozplanować jaki budżet możesz przeznaczyć na dalsze pozycjonowanie strony. W ten sposób zyskujemy pewność, że budżet przeznaczony na marketing został przekuty w sukces finansowy przedsiębiorstwa.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

wykres z danymi 13.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Co się sprzedaje w Polsce i dlaczego?

Polski rynek sprzedaży detalicznej rośnie w siłę. Największy wzrost sprzedaży dotyczył pojazdów samochodowych, motocykli i części (o 22%) oraz paliw (o 13,1%) . W e-commerce dominowały kategorie takie jak moda, kosmetyki, produkty farmaceutyczne oraz elektronika. Popularność zyskały również produkty ekologiczne i zdrowa żywność, co odzwierciedla zmieniające się preferencje konsumentów. Z tego artykułu dowiesz się, co się najlepiej sprzedaje w Polsce. Czytaj więcej
dane dla sklepu sportowego 12.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Reklama sklepu sportowego – jak skutecznie przyciągnąć aktywnych klientów?

W dobie rosnącej popularności zdrowego stylu życia i sportu, sklepy sportowe zyskują nowych klientów, ale jednocześnie konkurencja na rynku staje się coraz bardziej zacięta. Wielu właścicieli zadaje sobie pytanie: jak wyróżnić się w tłumie i przyciągnąć osoby naprawdę zainteresowane aktywnością fizyczną? Cały sekret tkwi w dobrze przemyślanej reklamie, która trafia prosto w potrzeby i motywacje klientów, a więc tych, którzy szukają jakości, inspiracji i wsparcia w drodze do sportowych celów. W tym artykule pokażemy, jak krok po kroku zaplanować skuteczne działania promocyjne, które zwiększą ruch w sklepie i przełożą się na realny wzrost sprzedaży. Czytaj więcej
yoast seo 09.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Yoast SEO – jak ustawić meta tagi i poprawić widoczność w Google?

Chcesz, by Twoja strona lepiej widoczna była w Google, ale nie wiesz, od czego zacząć? Z pomocą przychodzi Yoast SEO. Jest to popularna wtyczka do WordPressa, która w prosty sposób pozwala ustawić meta tagi, czyli tytuły i opisy widoczne w wynikach wyszukiwania. To właśnie te elementy decydują o tym, czy użytkownik kliknie w Twoją stronę. Dzięki Yoast SEO możesz zadbać o nie bez znajomości kodu, korzystając z intuicyjnego edytora i gotowych zmiennych. W tym artykule pokażemy Ci, jak krok po kroku zoptymalizować meta tagi i zwiększyć swoją szansę na wyższą pozycję w Google. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt