Obecny świat opiera się na różnego rodzaju bodźcach. Symbole, kolory, fonty to tylko niektóre z oddziałujących na nas czynników wizualnych. Dlatego prowadząc dowolny typ działalności, czy w sieci, czy stacjonarnie, powinniśmy zwrócić uwagę na identyfikację wizualną przedsiębiorstwa. Jedną z części skutecznej tożsamości wizualnej jest księga znaku. Kiedy i kto powinien ją stworzyć? Co musi zawierać, a także w jakim formacie powinniśmy ją udostępniać? Jeżeli poszukujesz odpowiedzi na powyższe pytania, odpowiadamy na nie w poniższym wpisie.
Co to jest księga znaku?
Księga znaku (ang. brand book) to zebrane w jedynym miejscu wszystkie zasady i standardy korzystania z elementów graficznej tożsamości marki, najczęściej prezentowanej za pomocą logo firmy. Tworzy się ją, żeby ułatwić pracę grafikom czy projektantom wykonującym zlecenia, których efekt powinien być spójny z całościową identyfikacją wizualną firmy. Mogą to być np. plakaty promujące wydarzenia organizowane pod naszym patronatem, czy materiały dostępne podczas konferencji branżowych. Księga znaku powinna odpowiadać na wszystkie potencjalne pytania dotyczące kolorystyki, stylu, czcionek osoby, która ją od nas otrzymała.
Co powinno się znaleźć w księdze znaku?
W zależności od potrzeb czy specyfiki branży zawartość księgi znaku może się różnić, jednak są pewne elementy obowiązkowe, które musi zawierać. Wśród nich znajdziemy:
- Opis znaku – przez znak mamy na myśli logo. Zazwyczaj występuje w formie kilkuzdaniowego wstępu, w którym znajdziemy charakterystyczne elementy logotypu i ich znaczenie. Opis sprawia, że obraz staje się bardziej plastyczny, przez co grafik patrzy na niego z innej perspektywy, ponieważ rozumie zabiegi zastosowane przy jego tworzeniu,