Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
06.03.2020 | czas czytania: 5 | SEM | autor: Artefakt

Jak wybrać najlepsze narzędzie do zarządzania hasłami?

Jak wybrać najlepsze narzędzie do zarządzania hasłami?

W erze cyfrowej hakerzy stają się coraz bardziej zuchwali. Oprócz naruszania baz danych i wykorzystywania luk w zabezpieczeniach oprogramowania nieustannie próbują łamać hasła zwykłych użytkowników. Dlatego warto pamiętać o podstawach cyfrowej samoobrony. Jedną z nich jest używanie długich i niepowtarzalnych haseł. Jak jednak je wszystkie zapamiętać i uporządkować? Z pomocą przychodzą narzędzia do zarządzania hasłami. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy ich wyborze i które funkcje mogą okazać się przydatne.

Jakie powinno być idealne hasło?

Stosując się do zaledwie kilku podstawowych zasad, stworzymy hasło zapewniające wysoki poziom ochrony.

  • Przede wszystkim należy unikać haseł składających się z pojedynczych, zwykłych wyrazów czy imion, np. „biuro” lub „admin”. W przypadku tzw. ataku słownikowego hakerzy bez problemu otrzymają pełny dostęp do konta zabezpieczonego pojedynczym słowem.
  • Błędem są również ciągi znaków typu „123456” czy „qwerty”. Ich odmiany zajmują siedem z dziesięciu pierwszych pozycji w rankingu najczęściej wykorzystywanych haseł w Stanach Zjednoczonych. Hasło trzeba odpowiednio skomplikować i wydłużyć – można dodać wielką literę, cyfry albo znaki specjalne. Dobrze, jeśli ma przynajmniej dwanaście znaków.
  • Jedno konto – jedno hasło. Nie powinniśmy powielać tych samych ciągów znaków służących do logowania do różnych aplikacji, kont bankowych, skrzynek pocztowych.

Przykład:  zamiast zwykłego „biuro” o wiele lepiej zabezpieczy nas hasło „M0jeB1uro2020!”.

Oczywiście, najskuteczniej chronią bardzo skomplikowane klucze typu: „$#!%Af4G@256rgh!m!x1”, ale są one niemal niemożliwe do zapamiętania, co powoduje, że większość użytkowników ich nie stosuje. Problem z pamięcią można bardzo łatwo wyeliminować, korzystając z narzędzi do zarządzania hasłami.

Czym jest menedżer haseł?

To program przechowujący dane do logowania do aplikacji i narzędzi, z których korzystamy. Najczęściej tego typu rozwiązania uaktywniają się, kiedy wchodzimy na stronę internetową i chcemy zalogować się na swoje konto. Zamiast wpisywać hasło w witrynie, wpisujemy swoje hasło główne w menedżerze, który automatycznie wypełnia odpowiednie pola na stronie.

Najlepsze programy do zarządzania hasłami oprócz przechowywania danych mają także kilka innych przydatnych funkcji. Jeśli na stronie internetowej tworzymy nowe konto, narzędzie do zarządzania hasłami zaproponuje wygenerowanie bezpiecznego losowego klucza. Aplikacje oferują również uwierzytelnianie wieloskładnikowe (np. wymagają wpisania hasła i kodu przesłanego SMS-em), bezpieczną synchronizację między poszczególnymi urządzeniami czy automatyczną aktualizację haseł, gdy dana witryna padnie ofiarą ataku hakerskiego.

Zarządzanie hasłami – menedżer zintegrowany z przeglądarką

Przeglądarki internetowe takie jak Chrome, Firefox czy Internet Explorer posiadają wbudowane narzędzia do zarządzania hasłami. Specjaliści od bezpieczeństwa cyfrowego zalecają jednak, by unikać zintegrowanych z przeglądarką menedżerów haseł.  Dlaczego? Na przykład Chrome i Internet Explorer przechowują hasła w niezaszyfrowanej formie, co sprawia, że niepowołane osoby mogą łatwo uzyskać dostęp do plików na komputerze i je przeglądać. Rozwiązaniem w tym przypadku jest zaszyfrowanie dysku urządzenia.

Firefox ma funkcję „hasła głównego”, która pozwala zaszyfrować zapisane hasła za pomocą jednego klucza, przechowując je na komputerze w trudnym do złamania formacie. Jednak narzędzie Firefoxa również nie stanowi idealnego rozwiązania. Aplikacja nie pomaga w generowaniu losowych haseł i brakuje m.in. takiej funkcji jak synchronizacja między platformami.

Na co zwrócić uwagę wybierając narzędzie do zarządzania hasłami?

Zanim zdecydujemy się na powierzenie swoich haseł jednemu z dostępnych na rynku narzędzi, warto ocenić je pod kątem poniższych kryteriów.

1. Reputacja

Nie wszystkie programy do zarządzania hasłami pozbawione są wad. Od czasu do czasu można znaleźć informacje o tym, że konkretne narzędzie padło ofiarą ataku hakerskiego. To zdarza się nawet najlepszym – ważne jak szybko firma, która stworzyła zaatakowany menedżer haseł, zareagowała na zaistniałą sytuację.

2. Synchronizacja i integracja

Jedna baza haseł dla wszystkich urządzeń i przeglądarek to niezwykle wygodne rozwiązanie. Warto sprawdzić, czy wybrane narzędzie jest kompatybilne z laptopem i smartfonem, czy można z niego korzystać w Chrome, Internet Explorer i Firefox oraz czy nadaje się do użytku na różnych platformach, np. z systemem iOS i Androidem.

3. Generator haseł

Możliwość wygenerowania silnego klucza i zapamiętania go w menedżerze to funkcja obowiązkowa w przypadku najlepszych programów do zarządzania hasłami. Dzięki temu nie trzeba samodzielnie wymyślać długich ciągów znaków – generator zrobi to ze zdecydowanie większą precyzją.

4. Audyt bezpieczeństwa

Automatyczne informowanie o tym, że poszczególne hasła mają już kilka lat, są zduplikowane lub słabe i należałoby je poprawić to bardzo przydatna funkcja pozwalająca podnieść bezpieczeństwo dostępu do kont. Przyda się  również alarm o próbie złamania hasła.

5. Kopia zapasowa

Możliwość wykonania kopii zapasowej bazy danych haseł i przywrócenia jej w razie potrzeby to  kolejna z istotnych cech menedżera haseł.

6. Automatyczne uzupełnianie formularzy

To funkcja, która wbrew pozorom nie jest dostępna w każdym programie do zarządzania hasłami. Automatyczne uzupełnianie pól np. formularza kontaktowego to zawsze spora oszczędność czasu.

Polecane narzędzia do zarządzania hasłami

Wybraliśmy 4 aplikacje, które warto rozważyć, poszukując menedżera haseł. Każde z narzędzi charakteryzuje się nieco innymi funkcjami, gwarantującymi nieco odmienny poziom zabezpieczeń.

1Password

To menedżer, który stawia przede wszystkim na niezawodne zabezpieczenia. Łatwe do zapamiętania hasła główne gwarantują niski poziom bezpieczeństwa. 1Password rozwiązuje ten problem za pomocą automatycznie generowanego tajnego klucza. Jest on łączony z hasłem głównym, by maksymalnie chronić przechowywane dane nawet wtedy, gdy ktoś uzyska dostęp do naszego urządzenia.

Oprócz tego menedżer oferuje funkcję ostrzegania o próbie ataku hakerskiego, działa na wszystkich popularnych systemach operacyjnych, ma możliwość synchronizacji urządzeń i prosty w obsłudze interfejs. Posiada również opcję tymczasowego usuwania wrażliwych danych podczas podróży.

Koszt 1Password w podstawowym planie osobistym wynosi 3 dolary miesięcznie. Można skorzystać z 30-dniowego bezpłatnego okresu próbnego.

LastPass

Jeden z najlepszych darmowych menedżerów haseł. Nie ogranicza się  do pojedynczego urządzenia ani określonej liczby haseł. Zapewnia solidne szyfrowanie, możliwość korzystania z generatora haseł i nazw użytkownika. Istnieje również opcja dodania do narzędzia informacji o karcie kredytowej, by szybciej realizować transakcje online.

LastPass można używać na wszystkich popularnych systemach operacyjnych. Nie wymaga specjalistycznej wiedzy – obsługa narzędzia jest bardzo intuicyjna. Rozszerzony o płatne dodatki może również posiadać funkcję uwierzytelniania wieloskładnikowego oraz mierzenia siły haseł.

Program w podstawowej wersji jest darmowy. Opcja premium kosztuje 3 dolary miesięcznie.

Dashlane

W przypadku darmowej wersji Dashlane można zarządzać do 50 hasłami jednocześnie i korzystać z funkcji automatycznego uzupełniania formularzy. Płatna wersja narzędzia oferuje tworzenie, zapisywanie i zarządzanie nieograniczoną liczbą haseł na dowolnych urządzeniach, synchronizowanie haseł, tworzenie kopii zapasowych konta oraz udostępnianie kluczy.

Dashlane Premium oferuje  możliwość monitorowania bezpieczeństwa, alarmy o naruszeniach, ochronę VPN, oddzielną bezpieczną przeglądarkę, uwierzytelnianie wieloskładnikowe i ubezpieczenie od kradzieży tożsamości.

Podstawowa wersja Dashlane jest darmowa. Plan rozszerzony kosztuje 3,33 dolary miesięcznie.

Keeper

W pełni funkcjonalny menedżer haseł z intuicyjnym interfejsem, oferujący szeroki zakres obsługiwanych urządzeń i przeglądarek, a także szereg silnych metod uwierzytelniania. W darmowym planie mamy możliwość korzystania z menedżera haseł na jednym urządzeniu mobilnym z ograniczeniem przechowywanych danych wynoszącym 100 MB.

Podstawowa wersja płatna oferuje nieograniczone miejsce na hasła, dane osobowe i informacje o płatnościach. Obsługuje wszystkie popularne platformy i przeglądarki. Umożliwia logowanie na urządzeniach mobilnych przy pomocy odcisku palca i skanu twarzy. Zachowuje także pełną historię haseł i plików.

Darmowa wersja pozwala zarządzać hasłami na jednym urządzeniu mobilnym. Miesięczny koszt planu rozszerzonego na użytek osobisty zaczyna się od 2,49 dolarów.

Menedżer haseł – element kompleksowej ochrony

Narzędzie do zarządzania hasłami jest jednym z wielu podstawowych sposobów ochrony prywatności i wrażliwych danych w internecie. Warto pamiętać, że silne hasła i odpowiednie ich przechowywanie nie zapewni odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.  Znaczenie ma także godna zaufania przeglądarka, bieżąca aktualizacja oprogramowania i skuteczny program antywirusowy.  Kompleksowe podejście pozwoli zabezpieczyć się przed wyciekiem danych w sieci.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

wykres z danymi 13.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Co się sprzedaje w Polsce i dlaczego?

Polski rynek sprzedaży detalicznej rośnie w siłę. Największy wzrost sprzedaży dotyczył pojazdów samochodowych, motocykli i części (o 22%) oraz paliw (o 13,1%) . W e-commerce dominowały kategorie takie jak moda, kosmetyki, produkty farmaceutyczne oraz elektronika. Popularność zyskały również produkty ekologiczne i zdrowa żywność, co odzwierciedla zmieniające się preferencje konsumentów. Z tego artykułu dowiesz się, co się najlepiej sprzedaje w Polsce. Czytaj więcej
dane dla sklepu sportowego 12.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Reklama sklepu sportowego – jak skutecznie przyciągnąć aktywnych klientów?

W dobie rosnącej popularności zdrowego stylu życia i sportu, sklepy sportowe zyskują nowych klientów, ale jednocześnie konkurencja na rynku staje się coraz bardziej zacięta. Wielu właścicieli zadaje sobie pytanie: jak wyróżnić się w tłumie i przyciągnąć osoby naprawdę zainteresowane aktywnością fizyczną? Cały sekret tkwi w dobrze przemyślanej reklamie, która trafia prosto w potrzeby i motywacje klientów, a więc tych, którzy szukają jakości, inspiracji i wsparcia w drodze do sportowych celów. W tym artykule pokażemy, jak krok po kroku zaplanować skuteczne działania promocyjne, które zwiększą ruch w sklepie i przełożą się na realny wzrost sprzedaży. Czytaj więcej
yoast seo 09.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Yoast SEO – jak ustawić meta tagi i poprawić widoczność w Google?

Chcesz, by Twoja strona lepiej widoczna była w Google, ale nie wiesz, od czego zacząć? Z pomocą przychodzi Yoast SEO. Jest to popularna wtyczka do WordPressa, która w prosty sposób pozwala ustawić meta tagi, czyli tytuły i opisy widoczne w wynikach wyszukiwania. To właśnie te elementy decydują o tym, czy użytkownik kliknie w Twoją stronę. Dzięki Yoast SEO możesz zadbać o nie bez znajomości kodu, korzystając z intuicyjnego edytora i gotowych zmiennych. W tym artykule pokażemy Ci, jak krok po kroku zoptymalizować meta tagi i zwiększyć swoją szansę na wyższą pozycję w Google. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt