Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie
25.02.2020 | czas czytania: 5 | EPR | autor: Artefakt

Relacje na żywo, czyli jak skutecznie zwiększyć zaangażowanie odbiorców w internecie

Relacje na żywo, czyli jak skutecznie zwiększyć zaangażowanie odbiorców w internecie

Rozwój mediów społecznościowych otworzył przed użytkownikami nowe możliwości dzielenia się doświadczeniami. Oprócz tradycyjnego wrzucania postów zalogowani mogą udostępniać zdjęcia, zaangażować znajomych w zabawy i gry czy też podzielić się emocjami w czasie rzeczywistym. Możliwość relacjonowania wydarzeń „tu i teraz” dają transmisje live. Narzędzie to stanowi duże ułatwienie dla firm, pozwalając przedsiębiorcom pokazywać istotne wydarzenia lub też wchodzić w interakcje z obserwującymi z dowolnego miejsca. Jeżeli jesteś właścicielem firmy, a jeszcze nie dostrzegłeś potencjału, który drzemie w relacjach na żywo, artykuł ten nie tylko skłoni Cię do wypróbowania tego narzędzia promocji, ale także pozwoli lepiej poznać funkcje umożliwiające nadawanie na poszczególnych platformach social media.

Transmisje live a zaangażowanie odbiorców

Kanały przesyłania strumieniowego w czasie rzeczywistym to dziś funkcjonalność dostępna na wielu mediach społecznościowych. Korzystanie z tego narzędzia  pozwala na budowanie więzi z odbiorcami oraz zwiększenie aktywności fanów na profilu. Statystyki pokazują, że transmisja live na Facebooku stanowi najbardziej angażującą treść na portalu – pozwala na zdobycie nawet trzykrotnie większego zaangażowania niż standardowy film. Co ciekawe, zapisane relacje mają też dużo więcej wyświetleń i lepsze zasięgi niż zwykłe nagrania. Choć dane robią wrażenie, samo dotarcie do potencjalnych klientów to nie wszystko, co zapewnia nadawanie na żywo. Właściwe wykorzystanie dostępnych w aplikacjach możliwości, dobre przygotowanie i charyzma pomogą Ci zainteresować obserwujących, nawiązać interakcję, a tym samym zwiększyć sprzedaż usług lub produktów.

Live streaming – jak się do tego zabrać?

Strach przed wystąpieniami to najczęstszy powód, dla którego niektórzy rezygnują z wykorzystania relacji live w strategii firmy, odpuszczając tym samym możliwość nawiązania kontaktu z ludźmi. Niestety, w przypadku nagrań na żywo tego aspektu nie da się obejść – jedyną drogą do sukcesu, pozwalającą z czasem przekroczyć granicę wstydu jest praktyka. By oswoić się z kamerą przed debiutem, zacznij od nagrań bez streamowania. Po zakończeniu filmowania przeanalizuj dokładnie video, starając się podejść do tematu krytycznie – zwróć uwagę na błędy i pomyśl, co możesz zrobić lepiej. Zobacz, jak robią to inni – być może ktoś stanie się dla Ciebie inspiracją do stworzenia wysokiej jakości contentu.

Istnieje kilka porad, które pomogą Ci stworzyć wartościową, interesującą dla użytkowników treść.

  • Po pierwsze, przygotuj scenariusz. Stanowi on najważniejszy element transmisji live – pozwoli uporządkować myśli i zapobiegnie pominięciu istotnych kwestii. Unikaj jednak czytania z kartki – wygląda to mało profesjonalnie.
  • Po drugie, nie przesadzaj z wyluzowaniem. Postaraj się znaleźć złoty środek tak, by nagranie cechowała naturalność, ale by odbiorcy odnieśli wrażenie, że wiesz, co mówisz.
  • Po trzecie, pomyśl jak przykuć uwagę już na początku. Dzięki temu ci, którzy zdecydują się śledzić streaming, zostaną na dłużej.
  • W końcu: wchodź w interakcje. Niech relacja nie będzie zwykłym filmikiem, a okazją do spotkania z odbiorcami oraz do ich poznania. Powitaj dołączających, odpowiadaj na komentarze i pytania, które pojawiają się w trakcie emisji. Jeżeli masz taką możliwość, w opisie nagrania postaraj się napisać kilka słów o tym, co zamierzasz omówić.

Jak dobrać właściwy kanał do relacji na żywo?

Kwestia doboru kanałów social media do profilu działalności to kluczowa sprawa, którą należy uwzględnić w strategii marketingowej przedsiębiorstwa. Jeżeli już zdecydowałeś się na właściwe platformy, zapoznaj się z funkcjami, które oferują poszczególne aplikacje. W przypadku transmisji na żywo warto wiedzieć, że narzędzie to może się nieco różnić w zależności od platformy.

Facebook i live streaming

Facebook to medium społecznościowe, na którym użytkownicy najczęściej decydują się na streaming. Emisja może odbywać się za pomocą komputera (również stacjonarnego), ale także wszystkich urządzeń mobilnych. Chcąc rozpocząć nagrywanie, należy kliknąć pole do publikowania postów, gdzie rozwija się menu. Po wybraniu opcji relacjonowania na żywo, mamy możliwość dodania opisu oraz zmiany ustawień prywatności – w przypadku stron firmowych dostosowanie preferencji jest jednak mocno ograniczone.

Istnieją zewnętrzne programy umożliwiające skierowanie transmisji na kanał social media. Pozwala to zwiększyć profesjonalizm nagrania – aplikacje pomagają zaprezentować przygotowane wcześniej materiały (np. slajdy i wykresy) w czasie rzeczywistym w sposób czytelny dla odbiorców. Dodatkowo Facebook udostępnia funkcję zaproszenia znajomych do nagrania.

Po zakończeniu streamingu nagranie automatycznie zapisuje się na profilu, jednak jeżeli nie zależy nam, by inni mieli możliwość zobaczenia powtórki, możemy bez problemu je skasować.

Aby dowiedzieć się więcej o poprowadzonej relacji, warto zajrzeć do statystyk, które pokazują najważniejsze dane dotyczące transmisji, w tym liczbę widzów w danej minucie, aktywność odbiorców czy średni czas oglądania.

Instagram – angażujące relacje na żywo

Streamowanie na Instagramie staje się coraz popularniejszą praktyką. Transmisję live, podobnie jak w przypadku Facebooka, można przeprowadzać zarówno samodzielnie, jak i zapraszając inne osoby. Co istotne, ten kanał social media zezwala na nagrywanie jedynie za pomocą urządzeń mobilnych.

Chcąc zacząć nadawać, kliknij ikonę aparatu w lewym górnym rogu ekranu „Aktualności” lub przesuń palcem w prawo. Po włączeniu narzędzia do dodawania stories wybierz z dolnego menu opcję „Na żywo”, a następnie okrągły przycisk na dole ekranu. Po kilku sekundach rozpocznie się transmisja, a Twoi obserwujący zostaną o tym poinformowani.

Również tutaj masz możliwość opisania postu – podczas streamingu dodaj komentarz, a następnie przypnij go do video. Co istotne, aplikacja Instagram pozwala użytkownikom urządzeń z systemem iOS na dodawanie zdjęć oraz filmów podczas transmisji, co ułatwia ilustrowanie omawianych w filmie sytuacji lub przykładów bez dodatkowych narzędzi.

Po zakończeniu filmowania możesz usunąć lub zachować nagranie. W przypadku drugiej opcji relacja na żywo, podobnie jak inne materiały udostępniane w stories, widoczna będzie przez 24 godziny.

Instagram udostępnia użytkownikom statystyki, jednak właściciel profilu ma do nich wgląd wyłącznie po zakończeniu transmisji lub zapisaniu jej w profilu. Dane nie są także tak szczegółowe jak na Facebooku.

YouTube – najlepszy do live streamingu?

Najpopularniejszy serwis do udostępniania i oglądania filmów również oferuje opcję streamingu. Platformę wyróżnia przede wszystkim szeroki wybór jakości video, w jakiej użytkownik może oglądać transmisję, ale także funkcję DVR, dzięki której oglądający mogą cofnąć relację do dowolnego momentu.

Przed przystąpieniem do emitowania jako nadawca musisz najpierw skonfigurować swoje konto. YouTube podchodzi do tej kwestii bardzo restrykcyjnie, dlatego funkcja relacji live dostępna jest wyłącznie dla zweryfikowanych, cieszących się dobrą opinią użytkowników. Co więcej, podczas nagrania twórcy nie mają możliwości puszczania muzyki ze względu na ochronę praw autorskich. Duże ograniczenie stanowi także kwestia reklam, również tych osadzonych w treści. Korzystając z platformy, ogranicz się do form poradnikowych lub relacji z wydarzeń. Niezastosowanie się do zasad może skutkować zablokowaniem zarówno filmu, jak i możliwości organizowania streamingów na okres nawet 90 dni.

 

Transmisję na żywo rozpocząć można na dwa sposoby – pierwszy z nich, pozostający nadal w fazie testów, pozwala na nagrywanie z automatycznymi ustawieniami. W tym wypadku by zacząć filmować, wystarczy wybrać opcję „rozpocznij transmisję”. Druga metoda, czyli „organizowanie wydarzeń”, umożliwia dostosowanie ustawień streamingu – m.in. włączenie lub wyłączenie czatu, jego moderowanie, dostosowanie prywatności do preferencji czy zablokowanie udostępniania playera na innych stronach.

LinkedIn – relacje na żywo dla profesjonalistów

LinkedIn to kanał, który na uwadze ma przede wszystkim to, aby treści dla użytkownika były interesujące i użyteczne. Możliwość streamingu na platformie pojawiła się niedawno, a skorzystać z niej mogli nieliczni. Od pewnego czasu LinkedIn zachęca również właścicieli kont firmowych do tworzenia relacji na żywo, jednak zrobić to mogą dopiero po wystosowaniu odpowiedniej prośby i pozwoleniem serwisu. Uzupełniając wniosek, użytkownik musi określić m.in. czy reprezentuje przedsiębiorstwo, jeśli tak – podać jego nazwę, nakreślić cel transmisji, a w przypadku streamowania na innych platformach – udostępnić link do video z przeszłości. Zgłoszenie nie oznacza jednak uzyskania dostępu do przesyłania strumienia w czasie rzeczywistym – sposobność zyskuje się dopiero po pomyślnej weryfikacji przez platformę.

Twitter pomocny w transmisjach na żywo?

Medium społecznościowe, które cechuje się tak dużą prędkością przepływu informacji, nie mogłoby obejść się bez funkcji nadawania w czasie rzeczywistym. Twitter wprowadził opcję prowadzenia transmisji w 2016 roku, jednak korzystać z niej można jedynie za pomocą dedykowanego do tego programu – Periscope. Chcąc używać platformy, należy wprowadzić te same dane logowania, którymi posługujemy się na Twitterze.

Aby rozpocząć relację, wybierz ikonę aparatu lub przesuń palcem w lewo na ekranie głównym aplikacji i w dolnym menu kliknij opcję „Go live”. Na tym etapie decydujesz, czy wolisz streamować video, czy pragniesz rejestrować tylko głos. Nim przystąpisz do nagrywania, opisz post oraz oznacz lokalizację, w której przebywasz.

Periscope, podobnie jak Facebook oraz Instagram, pozwala na zapraszanie gości do relacji. W przypadku tego kanału ich liczba ogranicza się do 3. Co więcej, na serwisie istnieje opcja wyznaczenia moderatorów, odpowiedzialnych za filtrowanie komentarzy, a także wyciszanie użytkowników w imieniu nadawcy transmisji. Po zakończeniu emisji możesz zapisać video na profilu, a także zmienić jego nazwę lub ustawić punkt początkowy.

Analiza i doskonalenie kluczem do sukcesu

Sztuka zrobienia dobrej, angażującej relacji na żywo zazwyczaj wymaga praktyki. Pamiętaj, by do pierwszych prób podejść z dystansem – debiutanckie nagranie z dużym prawdopodobieństwem nie będzie perfekcyjne. Po kilku dniach od transmisji postaraj się na zimno przeanalizować wszystkie błędy. Jeżeli zjadł Cię stres, nie demotywuj się – strach to normalna reakcja, gdy robisz coś po raz pierwszy. Najważniejsze, by próbować dalej, eksperymentować podczas nagrań i starać się wychodzić z inicjatywą do odbiorców.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt