Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
11.10.2015 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Witryna została zainfekowana wirusem? Trzeba działać szybko!

Witryna została zainfekowana wirusem? Trzeba działać szybko!

Ataki i szukanie luk w stronach internetowych jest tak stare, jak Internet. Regularnie jesteśmy informowani o kolejnych włamaniach, czy kradzieżach danych z dużych, popularnych serwisów internetowych.  Skoro największe portale padają ofiarą hackerów, jak ma sobie poradzić z tym problemem właściciel niewielkiej firmy, który próbuje dopiero zaistnieć w sieci? W tym artykule wytłumaczę, jak dowiedzieć się o zainfekowaniu strony w możliwie najkrótszym czasie, jakie kroki naprawcze należy podjąć oraz na jakie ryzyko są narażone strony internetowe, które zostały zainfekowane złośliwym oprogramowaniem (malware).

 

Profilaktyka

Łatwiej zapobiegać, niż leczyć. Ta zasada sprawdza się nie tylko w przypadku naszego zdrowia, ale również zdrowia naszej strony internetowej. Warto więc podjąć kilka kroków, żeby zminimalizować ryzyko nieautoryzowanych modyfikacji strony. Przede wszystkim warto dodać stronę internetową do Google Search Console (dawne Google Webmaster Tools). Google regularnie przegląda strony dodane do Search Console i w przypadku wykrycia złośliwego oprogramowania zostaniemy o tym poinformowani drogą mailową.

Google - podejrzenie ataku hakera

W przypadku wykorzystywania na stronie internetowej popularnych systemów CMS (takich jak WordPress, Joomla, czy Drupal) należy pamiętać o konieczności regularnej aktualizacji systemu CMS oraz wszystkich wykorzystywanych wtyczek. Bardzo często zdarza się bowiem, że po ujawnieniu luk bezpieczeństwa powstają exploity (skrypty pozwalające wykorzystać luki w celu zainfekowania strony), dzięki którym nawet mniej doświadczeni użytkownicy są w stanie wyszukać i zainfekować stronę internetową posiadającą nieaktualną wersję CMS lub wtyczki.

 

Strona została zainfekowana. Jakie są konsekwencje?

Konsekwencje niestety są dotkliwe. Jeżeli Google wykryje złośliwe oprogramowanie na naszej stronie umieści w wynikach wyszukiwania komunikat “Ta witryna może być zaatakowana przez hakerów” lub “Ta witryna może wyrządzić szkody na Twoim komputerze.”. Skutecznie zniechęcą one zdecydowaną większość użytkowników.

Przykład domeny

Jakby tego było mało, wyszukiwarka Google oraz przeglądarki Chrome i Firefox współpracują z serwisem StopBadware.org wykrywającym malware na stronach internetowych. Jeżeli wystąpi taka sytuacja, przy każdej próbie wejścia na zainfekowaną stronę (bez znaczenia, czy będzie to przejście z wyników wyszukiwania, czy wejście bezpośrednie) pojawi się kolejny komunikat informujący o złośliwym oprogramowaniu (“Strona zgłoszona jako dokonująca ataków”) i ograniczający do minimum dostęp do strony.

Przykład strony zgłoszonej jako dokonująca ataków

Jeszcze do niedawna na stronie z komunikatem nie było bezpośredniego odnośnika do strony docelowej, ostatnio taki link został wprowadzony. Oznacza to właściwie całkowitą utratę ruchu na stronie. Oprócz tego komunikaty o możliwości wyrządzenia szkód na komputerze użytkownika mogą również oznaczać spadek wiarygodności serwisu w dłuższym okresie czasu.

 

Jakie podjąć działania?

Przede wszystkim należy jak najszybciej usunąć złośliwe oprogramowanie ze strony. Zazwyczaj jest to zamaskowany kod php (warto przeszukać kod strony pod kątem wystąpienia funkcji eval, base64_decode), javascript lub kod html (np. iframe) umieszczany w plikach, które prawdopodobnie będą najczęściej wczytywane przez użytkowników (takie pliki jak index.html, index.php, header.php, footer.php, itp.). Jak najszybciej trzeba również zmienić dane dostępowe do serwera FTP, na którym umieszczona jest zainfekowana strona. Wykradzione hasła są częstym powodem zainfekowania stron.

Należy również przeskanować programem antywirusowym komputery, w których mamy zapisane hasła do serwera FTP, na którym znajduje się strona. Trzeba sprawdzić, czy mamy zapisane hasło w popularnych klientach FTP, takich jak Total Commander, czy Filezilla i jeżeli tak jest, usunąć je. Nie warto przechowywać zapisanych haseł w tego typu programach. Bardzo często zdarza się bowiem, że pliki zawierające zapisane hasła są wykradane przy zainfekowaniu komputera wirusami.

 

Jeżeli jesteśmy już pewni, że strona jest wyczyszczona z malware i nie grozi nam ponowne zainfekowanie, należy zgłosić stronę do ponownego rozpatrzenia w Google Search Console. Stosowny formularz znajdziemy w zakładce “Problemy dotyczące bezpieczeństwa”. Po pozytywnym zweryfikowaniu zgłoszenia zniknie z wyników wyszukiwania komunikat mówiący o wystąpieniu malware na stronie, a my zostaniemy poinformowani mailowo o anulowaniu ręcznych działań antyspamowych:

Google - prośba o ponowne rozpatrzenie zgłoszenia witryny

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

dane liczbowe 16.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Jak stworzyć plan marketingowy, który przyniesienie korzyści?

W 2025 roku skuteczny plan marketingowy to nie tylko dokument — to dynamiczne narzędzie, które decyduje o przewadze konkurencyjnej. Według raportu Nielsen, aż 72% globalnych marketerów planuje zwiększyć budżety reklamowe, koncentrując się na kanałach cyfrowych, takich jak CTV, wyszukiwarki i media detaliczne. Jednocześnie 91% specjalistów uznaje marketing oparty na danych za istotny dla osiągnięcia sukcesu, a 70% liderów biznesu przewiduje, że sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje personalizację i doświadczenia klientów w ciągu najbliższych lat. W tym artykule pokażemy, jak krok po kroku stworzyć plan marketingowy, który nie tylko odpowiada na te wyzwania, ale także przynosi realne korzyści biznesowe. Czytaj więcej
wykres z danymi 13.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Co się sprzedaje w Polsce i dlaczego?

Polski rynek sprzedaży detalicznej rośnie w siłę. Największy wzrost sprzedaży dotyczył pojazdów samochodowych, motocykli i części (o 22%) oraz paliw (o 13,1%) . W e-commerce dominowały kategorie takie jak moda, kosmetyki, produkty farmaceutyczne oraz elektronika. Popularność zyskały również produkty ekologiczne i zdrowa żywność, co odzwierciedla zmieniające się preferencje konsumentów. Z tego artykułu dowiesz się, co się najlepiej sprzedaje w Polsce. Czytaj więcej
dane dla sklepu sportowego 12.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Reklama sklepu sportowego – jak skutecznie przyciągnąć aktywnych klientów?

W dobie rosnącej popularności zdrowego stylu życia i sportu, sklepy sportowe zyskują nowych klientów, ale jednocześnie konkurencja na rynku staje się coraz bardziej zacięta. Wielu właścicieli zadaje sobie pytanie: jak wyróżnić się w tłumie i przyciągnąć osoby naprawdę zainteresowane aktywnością fizyczną? Cały sekret tkwi w dobrze przemyślanej reklamie, która trafia prosto w potrzeby i motywacje klientów, a więc tych, którzy szukają jakości, inspiracji i wsparcia w drodze do sportowych celów. W tym artykule pokażemy, jak krok po kroku zaplanować skuteczne działania promocyjne, które zwiększą ruch w sklepie i przełożą się na realny wzrost sprzedaży. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt