Podczas wymyślania nazwy należy pamiętać, aby posiadała kilka podstawowych cech:
Analizując brandy funkcjonujących firm, można zauważyć, że najczęściej ich twórcy korzystali z jednego z poniższych sposobów na wymyślenie nazwy.
Opisane typy to najczęściej spotykane zabiegi, jeżeli chodzi o tworzenie nazw przedsiębiorstw. Warto nadmienić, że każdy z wymienionych schematów może zupełnie inaczej się prezentować, gdy zastosujemy ciekawą formę zapisu. Takie rozwiązanie pomaga uwypuklić to, co chcemy przekazać oraz pokazać inne spojrzenie na branżę, w której działamy.
Wymyślenie dobrej, ponadczasowej nazwy to nie lada wyzwanie, które może przysporzyć początkującemu przedsiębiorcy sporo problemów. Oczywiście jeżeli nie mamy pomysłu czy wystarczającej kreatywności, zawsze możemy zwrócić się o pomoc do agencji, która zajmuje się profesjonalnym namingiem. Wszystko zależy od naszych nakładów finansowych oraz potrzeb. Jeżeli jednak zdecydujemy się na samodzielne tworzenie nazwy, przydatne mogą okazać się wymienione poniżej techniki.
To sposób znany nam już od czasów szkolnych, wykorzystywany szczególnie przy pracy w grupach. W burzy mózgów liczy się ilość, a nie jakość, to znaczy, że wykonując ją, zależy nam na uzyskaniu jak największej liczby pomysłów, nawet jeżeli potencjalnie nie są zbyt dobre lub pasujące do zadania. Każdą sugestię skrupulatnie zapisujemy, a po upływie określonego czasu, przechodzimy do weryfikacji zapisanych treści. Zaletą tej techniki jest to, że z pozoru te „gorsze” pomysły często zawierają zupełnie niestandardowe spojrzenie na markę czy branżę, co może zaowocować ciekawą i nowatorską nazwą.
To również sposób pożyczony ze szkolnej ławki, który okazuje się bardzo skuteczny przy tworzeniu nazw. Dzięki mapie myśli możemy wygenerować sieć wyrazów, które są związane z naszym produktem czy działalnością firmy. Najczęściej mapę zaczynamy od dość ogólnego słowa, po czym sukcesywnie dopisujemy do niego skojarzenia, a następnie skojarzenia od skojarzeń. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby schemat podzielić tematycznie, co może być przydatne przy dużych przedsiębiorstwach zajmujących się wieloma usługami. Uzyskane słowa na mapie pomagają w znalezieniu złotego środka pomiędzy dużą liczbą potencjalnych skojarzeń a konkretnymi informacjami, które chcemy przekazać wymyślaną nazwą.
Przydatnymi narzędziami mogą być również różnego rodzaju słowniki i leksykony. Stanowią źródła inspiracji słownej, ponieważ zawierają wiele odmian danego słowa lub wyrażenia z nim powiązane, które mogą okazać się przydatne przy pracy. Dlatego warto mieć pod ręką słownik synonimów, języka polskiego czy języków obcych np. angielskiego.
To jeden z kreatywnych sposobów na nazwę polegający na zabawie słowami czy zwrotami. Ta metoda zakłada dodawanie przedrostków lub przyrostków, łączenie słów kojarzących się z produktem lub usługą, a także wymyślanie nowych będących hybrydą potrzebnych cech. Przy ich tworzeniu zazwyczaj korzysta się ze schematów wymienionych wcześniej, które w połączeniu np. z mapą myśli mogą przynieść efektowne rezultaty. Oczywiście można pokusić się o nazwę łamiącą wszelkie schematy, jednak jej stworzenie to wymagające zadanie, którego efekt może być zbyt awangardowy.
To ostatnia z polecanych metod, w której wykorzystujemy internetowe generatory nazw. Obecnie w sieci znajdziemy kilka serwisów, które po wpisaniu interesujących nas słów stworzą nazwę, zazwyczaj bazującą na przyrostkach, przedrostkach lub połączeniach. Nie spodziewajmy się, że po wpisaniu naszych skojarzeń program wygeneruje idealną, oryginalną nazwę naszej firmy. Jednak to narzędzie może okazać się przydatne w procesie kreatywnym. Przykładowe generatory: Naminum, Panabee czy Wizlogo.
Zmiana nazwy firmy to kosztowny oraz długotrwały proces, dlatego warto już na początku działalności zadbać o to, aby była dobra i ponadczasowa. Tak samo jak w reklamie czy mediach społecznościowych trendy w nazwach nie trwają długo, więc nie powinniśmy nim ulegać. Sztampowe oraz pojawiające się często nazwy też nie są dobrym pomysłem, ponieważ szybko wtopimy się w otoczenie i klient jej nie zapamięta. Podobne do siebie nazwy to często domena branży budowlano-technicznej, gdzie wiele przedsiębiorstw stawia na końcówki -x, -pol czy -bud. W efekcie tracimy naszą szansę na wybicie się na tle konkurencji, a jednocześnie utrudniamy potencjalnemu klientowi dotarcie do naszych usług.
Oprócz tego unikajmy zbyt długich czy skomplikowanych nazw – nie tylko będą łatwiejsze w zapisie, ale też łatwiejsze do zapamiętania. Warto pamiętać też o tym, że nasza nazwa musi być dopasowana do grupy docelowej, aby uniknąć nieporozumień i niejasnego przekazu marki. Na koniec oczywista kwestia, czyli nazwy wulgarne lub w złym tonie nigdy nie będą dobrze odbierane przez klientów.
Dobrze dobrana nazwa firmy to jeden z wielu elementów, które składają się na sukces i renomę przedsiębiorstwa. Stworzenie nazwy, która będzie spełniać wszystkie wymienione wymagania, nie należy do łatwych zadań, ale nie jest to niewykonalne. Warto nadmienić, że czas spędzony na wymyśleniu odpowiedniej nazwy to czas dobrze zainwestowany, który przełoży się na rozpoznawalność marki wśród klientów.