Dropshipping – sklep internetowy bez magazynu. Proste prowadzenie działalności w e-commerce

| czas czytania: 5 min | SEM
koszty operacyjne e-commerce

Prowadzenie sklepu internetowego pod wieloma względami jest łatwiejsze niż otwarcie działalności stacjonarnej. Nie trzeba martwić się o wybór lokalizacji, ekspozycję towaru, godziny otwarcia przyjazne dla konsumenta. Cała sprzedaż i kontakt z klientem odbywa się zdalnie, w dowolnych porach dnia. Czy można jeszcze bardziej usprawnić e-handel? Oczywiście! Korzystając z modelu dropshippingu, nie trzeba nawet magazynować towaru ani zajmować się wysyłką zamówień.

Na czym polega dropshipping?

To model sprzedaży angażujący trzy strony: klienta, sprzedawcę (dystrybutora) oraz hurtownię (producenta). W momencie złożenia zamówienia w sklepie internetowym informacja o jego realizacji trafia do hurtownika, który kompletuje produkty i wysyła je do konsumenta. To sprawia, że sam sklep internetowy nie magazynuje oferowanych produktów ani nie zajmuje się organizacją dostawy.

Tradycyjnie wyróżnia się 2 rodzaje dropshippingu:

  • Pierwszy polega na działaniu pod własną marką. Hurtownik staje się wtedy podmiotem ukrytym, a zamówienie obrandowane jest logo sklepu internetowego. Właściciel ponosi odpowiedzialność za realizację zamówienia i respektowanie praw konsumenta.
  • Drugi z kolei wiąże się z jawnym pośrednictwem sprzedawcy w całym procesie. Klient zostaje poinformowany, że na danej stronie internetowej kupuje produkty od konkretnej hurtowni czy producenta. W tym przypadku wszystkie kwestie formalne spadają na hurtownika.

Czym różni się dropshipping od tradycyjnej sprzedaży?

Internetowy sprzedawca korzystający z dropshippingu:

  • Nie magazynuje sprzedawanego towaru,
  • Nie ustala wielkości zatowarowania, dostępności produktów na magazynie,
  • Nie zajmuje się pakowaniem i kompletowaniem zamówień,
  • Nie organizuje dostawy zamówienia do klienta,
  • Nie weryfikuje zwrotów produktów (czy odesłane przedmioty są w stanie nienaruszonym, posiadają metki, opakowania itp.).

Właściciel sklepu internetowego koncentruje się przede wszystkim na pozyskiwaniu odbiorców, reklamie produktów i samym procesie sprzedaży. Zarabia na marży, którą narzuca na cenę hurtową.

Szanse i zagrożenia dropshippingu

Przekazanie procesu realizacji zamówienia oraz magazynowania produktów niesie za sobą spore możliwości, jak i ograniczenia. Kluczem do uzyskania zadowolenia klientów oraz zwiększenia efektywności biznesowej będzie przede wszystkim zintegrowanie systemu sklepowego z systemem hurtowni, co pozwoli na doskonałą komunikację dotyczącą dostępności towaru, a także sprawną wysyłkę zamówień. Jakiekolwiek problemy na linii klient – hurtownik odbiją się na reputacji sklepu internetowego. Podejmując decyzję o prowadzeniu działalności w tym modelu, warto dokładnie przyjrzeć się wszystkim szansom i zagrożeniom.

Zalety dropshippingu

  • Brak konieczności utrzymywania magazynu – posiadanie własnej przestrzeni magazynowej albo dzierżawienie dodatkowych pomieszczeń generuje koszty oraz wiąże się z inwestowaniem w odpowiedni sprzęt magazynowy niezbędny do utrzymania odpowiednich warunków do przechowywania produktów,
  • Brak zamrożonego kapitału w zatowarowaniu sklepu – w tradycyjnym modelu towar znajdujący się na stanie magazynowym należy do właściciela sklepu; został już kupiony i opłacony. Póki klient nie dokona zakupu, produkty stanowią zamrożony kapitał, często obniżając płynność finansową przedsiębiorcy,
  • Możliwość oferowania produktów pochodzących z różnych źródeł – w przypadku dropshippingu nie trzeba ograniczać się do jednego dostawcy, ani określonego rodzaju asortymentu. Można oferować towary pochodzące od różnych producentów oraz odpowiadające potrzebom poszczególnych grup odbiorców,
  • Przeniesienie procesu realizacji zamówienia na inny podmiot – kompletowanie i wysyłanie zamówienia do klienta wiąże się z wypracowaniem odpowiednich metod pracy, pozyskaniem niezbędnego sprzętu do pakowania, zatrudnieniem ludzi, dogadaniem preferencyjnych umów z firmami kurierskimi. Czas i koszty można „przerzucić” na dropshippingowego partnera,
  • Mniejsze koszty prowadzenia działalności – brak zatowarowania, realizacji wysyłki zamówień, brak konieczności utrzymywania magazynu pozwalają uzyskać spore oszczędności,
  • Koncentracja na kluczowych procesach biznesowych – przedsiębiorca może poświęcić czas na promocję, pozyskiwanie klientów, doskonalenie funkcjonalności strony internetowej, a problemy logistyczne i planowanie wielkości zapasów rozwiązują partnerzy dropshippingowi.

Wady dropshippingu

  • Brak wpływu na szybkość i jakość procesu realizacji zamówienia – proces kompletowania i wysyłki zamówienia znajduje się poza kontrolą sprzedawcy. Wszelkie opóźnienia oraz pomyłki wpłyną na całościową ocenę, odbijając się na wizerunku marki sklepu internetowego,
  • Nagła zmiana cen asortymentu – hurtownia w każdej chwili może podwyższyć ceny produktów, a sam przedsiębiorca nie ma miał zbyt dużego wpływu na kształtowanie polityki cenowej,
  • Długa ścieżka komunikacyjna – gdy klient zgłosi np. braki w zamówieniu, sprzedawca najpierw musi skontaktować się z hurtownią, aby wyjaśnić sprawę. Jeśli proces komunikacji nie będzie odpowiednio skonfigurowany, mogą wystąpić opóźnienia i frustracja lub zdenerwowanie u kupującego,
  • Możliwość wystąpienia problemów z synchronizacją dostępności produktów – jedną z najgorszych praktyk jest sprzedawanie towarów niebędących na stanie magazynowym hurtownika. Klient zwykle chce otrzymać zamówienie jak najszybciej i nie interesuje go brak synchronizacji pomiędzy platformą sklepu internetowego a systemem hurtowni.

Prowadzenie sklepu internetowego skutecznie działającego w modelu dropshippingowym wymaga określenia jasnych warunków współpracy pomiędzy sprzedawcą a hurtownią. Każda ze stron powinna angażować się w wykonywanie swoich zadań i obowiązków.

Czy prowadzenie sklepu w modelu dropshippingu jest dla mnie?

Zastanawiając się nad dropshippingiem, należy odpowiedzieć sobie na kilka poniższych pytań:

  • Czy odpowiada mi brak kontroli nad procesem realizacji zamówienia?
  • Czy będę w stanie zsynchronizować swój system sprzedażowy z platformą hurtownika?
  • Czy potrafię zapewnić sprawną komunikację, aby rozwiązywać problemy moich klientów na bieżąco?
  • Czy marża narzucana na produkty pozwoli mi na uzyskanie zadowalających przychodów?
  • Co zrobię, gdy hurtownia wypowie umowę?
  • Jaki mam pomysł na prowadzenie biznesu? Sklep dropshippingowy to dodatkowa działalność czy pierwszy etap rozbudowanej platformy sprzedażowej?

Dropshipping jest ciekawym modelem, ale nie sprawdzi się w przypadku wszystkich przedsiębiorców. Trzeba liczyć się z ograniczeniami tego modelu, jego wadami i zaletami, zanim podejmie się ostateczną decyzję o rozpoczęciu sprzedaży z przekazaniem wysyłki hurtownikowi.

Sklep online w dropshippingu krok po kroku

Choć wydzielenie procesu kompletowania i realizacji zamówienia na zewnętrzny podmiot znacznie ułatwia prowadzenie sklepu online, nadal czeka nas szereg formalności związanych z założeniem działalności. O wszystkich najważniejszych etapach opowiadamy w tym tekście: Jak otworzyć sklep internetowy? Droga do własnej działalności w e-commerce!, natomiast tutaj skupimy się na krokach charakterystycznych dla dropshippingu.

Platforma sklepu internetowego umożliwiająca integrację z systemem hurtowni

Wygląd, funkcjonalności, możliwość optymalizacji pod SEO sklepu internetowego mają duże znaczenie. Nie mniej ważne są także możliwości CMS-a pod kątem integracji z platformą hurtownika lub producenta. Idealnie byłoby, gdyby stany magazynowe automatycznie aktualizowały się na naszej stronie, a w momencie sprzedaży informacja o zamówieniu trafiała wprost do osób zajmujących się kompletowaniem zamówień. Polecamy przyjrzeć się takim platformom jak WordPress, Shoper czy PrestaShop, zaczynając swoją przygodę z e-commerce.

Sprawdź, jak zoptymalizować stronę na Shoperze!

Znalezienie hurtowni dropshippingowej

Najprostszym sposobem jest wpisanie do wyszukiwarki frazy typu hurtownia dropshippingowa lub hurtownia dropshipping + nazwa asortymentu. W odpowiedzi wyskoczą strony, na których znajdziemy rankingi i listy dostawców działających w tym modelu. Jeśli zależy nam na produktach określonej marki, warto odezwać się do oficjalnych dystrybutorów lub samego producenta z zapytaniem o współpracę. Z kolei dostawcy niektórych platformy sprzedażowych, np. Sky-shop.pl oferują integrację z poszczególnymi podmiotami znajdującymi się w ich bazie dropshippingowych hurtowników.

Wybór hurtowni

Przed rozpoczęciem współpracy z hurtownią, warto przeanalizować następujące kwestie:

  • Dostępność pełnej listy oferowanego asortymentu, zdjęć produktów, opisów i łatwość „przeniesienia” treści i grafiki na stronę internetową,
  • Sposób i częstotliwość aktualizacji stanów magazynowych,
  • Możliwość śledzenia etapu realizacji zamówienia (czy jest kompletowane, oczekuje na wysyłkę itp.),
  • Łatwość i dostępność kontaktu z obsługą hurtowni (w przypadku nagłych zmian w zamówieniach zgłaszanych przez klientów),
  • Formy i koszty dostawy zamówienia,
  • Koszty zwrotu zamówienia przez klienta,
  • Procedury dotyczące reklamacji, zwrotów,
  • Dodatkowe koszty związane z wysoką/niską sprzedażą.

Istotna będzie także oferta cenowa hurtowni. E-commerce to dość transparentny rynek, a konsumenci najczęściej kierują się całkowitymi kosztami, które muszą ponieść, dokonując zakupu. Jeśli towar u hurtownika kosztuje prawie tyle samo, co w innych sklepach internetowych, po narzuceniu swojej marży trudno konkurować ceną.

Umowa i kwestie formalne (RODO)

Współpraca z podmiotem oferującym dropshipping powinna być sformalizowana. Co prawda polskie prawo nie wymaga sporządzania pisemnej umowy, jednak w przypadku potencjalnych konfliktów lub chęci zmiany warunków lepiej mieć wszystkie ustalenia zapisane i poświadczone podpisami obu stron. Niektóre podmioty normują zasady partnerstwa za pomocą regulaminów – najczęściej można się z takim rozwiązaniem spotkać, zakładając konto w systemie hurtownika lub integrując moduł hurtowni w jednym z popularnych CMS-ów.

Dropshipping wiąże się także z udziałem zewnętrznego podmiotu (hurtownika) w procesie przetwarzania danych osobowych klientów pozyskanych przez e-sklep. W regulaminie należy więc jasno sprecyzować, kto i w jakim zakresie będzie miał dostęp do wrażliwych informacji. Należy też uważać, aby dropshippingowi partnerzy nie wykorzystywali danych do wysyłki newsletterów lub informacji handlowych. Ustalenia w zakresie RODO powinny również trafić do umowy dropshippingowej lub regulaminu współpracy.

Plan B

Dropshippingowy partner w każdym momencie może zrezygnować ze współpracy. Istnieje także możliwość, że sposób działania hurtownika nie będzie nam odpowiadać. Odejście dostawcy rodzi zagrożenie zakończenia działalności – bez produktów, magazynu i wypracowanego procesu realizacji zamówienia trudno prowadzić sklep internetowy. Z tego względu dobrze przygotować sobie plan awaryjny, obejmujący np. nawiązanie nowych partnerstw lub pozyskiwanie asortymentu bezpośrednio od producenta.

Dropshipping – przemyśl dokładnie wszystkie zagrożenia i możliwości!

Prowadzenie sklepu internetowego w modelu dropshippingowym nie jest dla każdego – jeśli chcemy kontrolować każdy etap procesu realizacji zamówienia i zależy nam na jakości wysyłki, współpraca z hurtownikami nastręczy więcej problemów niż korzyści. Taka forma działalności często polecana jest osobom, chcącym dorobić sobie w e-commerce lub pasjonującym się przede wszystkim pozyskiwaniem klientów. Gdy dobrze czujemy się w marketingu online i optymalizowaniu konwersji, dropshipping może być dobrym i dochodowym sposobem na biznes.