Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Wybierając to oprogramowanie, możemy liczyć na:
Obecnie możemy skorzystać z 4 pakietów – Złoty, Platynowy, Diamentowy, Premium, których ceny rozpoczynają się od 84 zł miesięcznie. Shoper często organizuje promocje, np. pierwsze 3 pakiety obecnie (stan na 26.05.2020) kosztują 25 zł miesięcznie. Dodatkowo Artefakt jako oficjalny partner Shopera również może liczyć na preferencyjne opłaty abonamentowe, dlatego zachęcamy do kontaktu z naszym działem handlowym.
Ponadto platforma Shoper jest przyjazna SEO, a nawet polecana przez wielu specjalistów ds. pozycjonowania, którzy na co dzień spotykają się z różnymi CMS-ami dla e-commerce. Większość zmian optymalizacyjnych można wprowadzić z poziomu panelu administracyjnego, wyklikując odpowiednie opcje. Jak przebiega optymalizacja sklepu na Shoperze? Poniżej opisujemy krok po kroku, co należy zrobić, aby dostosować stronę pod SEO.
Aby zintegrować sklep na Shoperze z Google Analytics, wchodzimy w Konfiguracja > Integracje > Inne > Google Analytics. W tym miejscu wpisujemy kod śledzenia w formacie UA-XXXXXX-X oraz włączamy e-commerce.
Integracja sklepu Shoper z Google Analytics
Jeśli nie wiesz, co to GA, odsyłamy do wpisu: Google Analytics dla początkujących – instrukcja obsługi krok po kroku
Aby zweryfikować sklep na platformie Shoper, wystarczy skopiować tag HTML bezpośrednio z Google Search Console, który następnie wklejamy w sekcji Konfiguracja > Integracje > Integracje własne.
Integracje własne – Google Search Console
Jeśli nie wiesz, co to GSC, odsyłamy do wpisu: Google Search Console krok po kroku – dawniej Google narzędzia dla webmasterów
Jednym z najważniejszych elementów w procesie optymalizacji sklepu internetowego są prawidłowo zoptymalizowane znaczniki Title i Meta Description. Owe znaczniki odpowiadają za to, jak nasz sklep internetowy prezentuje się w wynikach wyszukiwania.
Wynik wyszukiwania w Google
Platforma Shoper umożliwia automatyczne generowanie schematów znaczników Title i Description. Są one domyślnie ustawione jako aktywne. Aby je zmodyfikować, wystarczy przejść do sekcji Konfiguracja > Marketing > Pozycjonowanie > Ustawienia podstawowe.
Globalna optymalizacja Title oraz Meta description
W tej sekcji mamy dostępnych kilka zmiennych, które ułatwią zoptymalizowanie stron produktów, kategorii, stron producentów czy artykułów blogowych.
{shop_name} – nazwa sklepu,
{seo_title} – tytuł strony,
{seo_description} – opis strony,
{seo_keywords} – słowa kluczowe,
{product_name} – nazwa produktu,
{product_code} – kod produktu,
{category_name} – nazwa kategorii,
{breadcrumbs} – ścieżka do kategorii,
{producer_name} – nazwa producenta,
{short_description} – skrócony opis.
{blog_article_name} – tytuł wpisu,
{blog_article_short_description} – skrócona treść wpisu,
{blog_article_categories} – kategorie wpisu,
{blog_article_tags} – tagi do wpisu,
{blog_category_name} – nazwa kategorii,
{blog_tag_name} – nazwa tagu.
Dla najważniejszych podstron warto jednak zoptymalizować indywidualnie meta tagi.
Aby zoptymalizować meta tagi dla strony głównej, wystarczy przejść do zakładki Konfiguracja > Marketing > Pozycjonowanie.
Optymalizacja Title oraz Meta description dla strony głównej
Aby zoptymalizować meta tagi dla produktów, wystarczy przejść do zakładki Asortyment > Produkty, wybieramy produkt, który chcemy optymalizować, a następnie przechodzimy do sekcji „Pozycjonowanie”.
Optymalizacja Title oraz Meta description dla produktów
Ciekawostka
Możemy dokonać hurtowej zmiany meta tagów dla każdego produktu, wystarczy eksportować całą listę produktów do pliku CSV, zmodyfikować plik oraz później go importować. (Asortyment > Produkty >Eksportuj/Importuj).
Bardzo podobnie możemy zmienić meta tagi dla określonej kategorii lub strony producenta. Wystarczy przejść do zakładki Asortyment > Kategorie lub Asortyment > Producenci. Wybieramy kategorię lub stronę producenta, którą chcemy optymalizować, a następnie przechodzimy do sekcji „Pozycjonowanie” na dole strony.
Optymalizacja Title oraz Meta description dla kategorii i strony producenta
Kolejnym ważnym aspektem przy optymalizacji Shopera jest ustawienie przyjaznych adresów URL. Zmianę URL dla produktów, kategorii czy strony producenta dokonujemy w tym samym miejscu, gdzie zmieniamy znaczniki meta. W sekcji Pozycjonowanie wystarczy uzupełnić pole URL w kategorii lub Adres URL w produktach i stronie producenta.
Przyjazne adresy URL
Ciekawostka
Możemy dokonać hurtowej zmiany URL dla każdego produktu, wystarczy eksportować całą listę produktów do pliku CSV, zmodyfikować plik oraz później go importować. (Asortyment > Produkty >Eksportuj/Importuj).
Kolejnym ważnym czynnikiem w pozycjonowaniu jest treść. Shoper umożliwia dodawanie treści m.in. jako opis produktu, opis kategorii, opis strony producenta, strona główna, czyli artykuł blogowy.
Aby dodać opis kategorii/strony producenta, wystarczy w panelu Shoper wybrać zakładkę Asortyment > Kategorie/Producenci, następnie wybieramy interesującą nas kategorię. W sekcji opis Kategorii znajduje się prosty edytor, w którym możemy dodawać, edytować i formatować opis.
Dodawanie i edycja opisu kategorii oraz producenta
Aby dodać opis produktu, wystarczy w panelu Shoper wybrać zakładkę Asortyment > Produkty, następnie wybieramy interesujący nas produkt. W sekcji opis znajdziemy dwa pola:
Dodawanie i edycja opisu produktu
Dodanie treści na stronę główną przebiega w inny sposób, niż zostało to przedstawione powyżej. Chcąc dodać treść na stronę główną, przechodzimy do sekcji Styl graficzny & Nawigacja > Aktywny styl graficzny > Moduły > Strona Główna. Następnie wybieramy moduł, który nas interesuje i go edytujemy. Edytor jest identyczny jak w przypadku kategorii i produktów.
Dodawanie i edycja opisu na stronie głównej
Tworząc sklep, nie możemy zapomnieć o uruchomieniu bloga, który jest dostępny na platformie Shoper. Więcej o tym, jak prowadzić poprawnie bloga firmowego.
Aby uruchomić swój blog, wystarczy wejść w sekcję Zawartość > Blog, gdzie w łatwy sposób dodamy wpisy blogowe.
Shoper – Blog
Dodawanie wpisów oraz ich edycja jest bardzo prosta, ponieważ wszystko odbywa się przez znany nam edytor, który znajdziemy w kategorii czy produkcie.
W większości przypadków Shoper automatycznie tworzy przekierowania, np. w sytuacji zmiany adresu URL produktu czy kategorii. Tworzenie przekierowań na Shoperze jest bardzo proste. Shoper posiada narzędzie do przekierowań, dzięki czemu nie musimy ingerować w plik .htaccess. Aby wykonać przekierowania, wchodzimy w Konfiguracja > Przekierowania.
Moduł przekierowań 301
Ciekawostka
Shoper umożliwia masowe przekierowania, więcej możemy poczytać o tym – shoper.pl/help/artykul/masowy-import-przekierowan-301-do-sklepu-za-posrednictwem-api/.
Shoper umożliwia edycję pliku robots.txt, który możemy znaleźć Konfiguracja > Marketing > Pozycjonowanie > Zaawansowane. W pliku robots.txt możemy np. dopisać naszą sitemapę.
Modyfikacja pliku robots.txt
Kolejny ważny element to Sitemapa – plik, który zawiera wszystkie adresy naszego sklepu. Sitemapa jest potrzebna m.in. do zgłaszania jej w Google Search Console w celu przyśpieszenia indeksacji serwisu w wyszukiwarce. Aby znaleźć sitemapę i zgłosić ją do GSC, przechodzimy do Konfiguracja > Marketing > Pozycjonowanie > Google Sitemap.
Google Sitemap
Warto również dodać naszą sitemapę do pliku robots.txt, o którym wspominaliśmy powyżej. Sitemapę dodajemy na końcu pliku robots.txt w formie: Sitemap: adres-sitemapy.xml
Jeśli potrzebujemy zaawansowanych wdrożeń, których nie można wykonać w panelu administratora, możemy skorzystać z edytora kodu. Aby się do niego dostać, musimy przejść do sekcji – Styl graficzny i nawigacja > Aktywny styl graficzny > Edycja zaawansowana.
Edycja naszego szablonu w Shoperze
Uwaga! Przed wprowadzeniem jakichkolwiek zmian, warto wykonać kopię zapasową aktywnego stylu.
Na platformie Shoper można wprowadzić najważniejsze zalecenia optymalizacyjne, jedynie potrzebne jest doświadczenie programisty w pracy z tym CMS-em. Np. aby dodać zwijane opisy, konieczne staje się wdrożenie poniższego kodu w edytorze:
<p>Tekst przed zwijaniem, widoczny na stronie</p> <p class=”open-custom-content-111″ data-text=”Ukryj”>Pokaż więcej</p> <div class=”custom-content-111″ style=”display: none;” name=”infotekst”> <p>Tekst widoczny po kliknięciu</p> </div>
Proces pozycjonowania nie polega jedynie na wprowadzaniu zmian w sekcjach odpowiedzialnych za SEO strony na Shoperze. Składają się na niego działania polegające na doborze odpowiednich fraz, przeanalizowaniu strategii obranej przez konkurencję, przygotowaniu wartościowych treści, opracowaniu bezpiecznej strategii pozyskiwania wartościowych linków zwrotnych czy usunięciu problemów technicznych utrudniających indeksację serwisu. Specjaliści z agencji Artefakt swoją wiedzą i doświadczeniem będą wspierać sukces każdego sklepu internetowego. A jako oficjalny partner Shopera szybciej uporamy się z wszystkimi utrudnieniami technicznymi.
Shoper to oprogramowanie, które sprawdzi się szczególnie w momencie rozpoczynania swojej przygody z e-commerce. Jest łatwy w obsłudze i konfiguracji, oferuje możliwość integracji z wieloma aplikacjami, a co najważniejsze – umożliwia wprowadzenie zaleceń optymalizacyjnych i dostosowanie strony zgodnie z zaleceniami SEO. Dodatkowo większość modyfikacji np. w wyglądzie serwisu można swobodnie zaimplementować – konieczne jest jedynie posiadanie wiedzy programistycznej, ponieważ wszystkie modyfikacje wykonywane są w plikach szablonu.