Benchmarking w e-marketingu, czyli 16 rozwiązań, które podpatrzysz u konkurencji – Blog Artefakt

Benchmarking w e-marketingu, czyli 16 pomysłów, które podpatrzysz u konkurencji

/ SEM
banchmarking w e-marketingu

Benchmarking to analiza konkurencji polegająca na zidentyfikowaniu praktyk, rozwiązań, procesów, które można wdrożyć we własnym przedsiębiorstwie. Nie jest to kopiowanie cudzych pomysłów, a wzorowanie się i czerpanie inspiracji z dobrych projektów. Prowadząc promocję w internecie, warto również podpatrywać działania marketingowe u liderów rynku i najbliższych rywali. Sprawdź 16 rozwiązań, które możesz podpatrzyć u konkurencji.

Identyfikowanie internetowej konkurencji

Zanim rozpoczniesz analizę konkurencji, zidentyfikuj podmioty lub strony, z którymi rywalizujesz. Jak się do tego zabrać? Wypróbuj czteroetapową procedurę:

Krok pierwszy: lista firm, których uważasz za konkurentów

Spisz nazwy wszystkich firm i przedsiębiorców, które według Ciebie obsługują tych samych klientów. Mogą to być zarówno duże marki, jak i małe, lokalne biznesy.

Krok drugi: sprawdź ranking wyszukiwarki

Wpisz do wyszukiwarki słowa, na które pozycjonujesz swoją stronę internetową. Zapisz strony internetowe z TOP20.

Krok trzeci: lista konkurentów według narzędzi analizujących widoczność strony

Korzystając np. Senuto albo Semstrom, poznasz listę swoich konkurentów. Aplikacje stworzą ją w oparciu o grupę słów kluczowych, na które ty i konkurencja jesteście widoczni w organicznych wynikach wyszukiwania.

konkurencja wg słów kluczowych

Krok czwarty: wybór podmiotów do analizy

Złącz wszystkie listy. Przyjrzyj się firmom i stronom internetowym, które się na niej znalazły. Wybierz 10 do 20 konkurentów, których działania marketingowe przeanalizujesz. Dobrze, aby w Twoim zestawieniu pojawiły się przedsiębiorstwa duże (liderzy rynku), małe oraz takie o porównywalnej do Twojej skali działalności. Warto zerknąć na rozwiązania różnych podmiotów zarówno tych dysponujących dużymi budżetami na reklamę internetową, jak i mniejszych być może bardziej innowacyjnie podchodzących do zwiększania widoczności w sieci.

Skoro lista konkurentów została przygotowana, przechodzimy do właściwej części benchmarkingu. Na co powinieneś zwrócić uwagę, analizując działania konkurencji? Oto 16 pomysłów.

Wygląd strony internetowej i jej funkcjonalności

Pierwszą rzeczą, którą możesz przeanalizować, przeprowadzając benchmarking, będzie wygląd konkurencyjnych serwisów internetowych. Zwróć uwagę na rozmieszczenie poszczególnych zakładek, menu, czytelność i przejrzystość strony, dostępne funkcjonalności. Np. w przypadku sklepów sprzedających AGD kategorie produktów są mniej więcej tak samo rozplanowane na poszczególnych witrynach. Dzięki temu konsument przeglądający oferty różnych marek jest w stanie szybko odnaleźć to, co akurat szuka.

Topowe produkty

Prowadząc sklep internetowy, trudno przewidzieć, jaki asortyment szczególnie interesuje konsumentów. Przeprowadzenie badań rynkowych jest kosztowne, długotrwałe i nie sprawdza się w przypadku szczytu sezonu, kiedy trzeba działać szybko. I tutaj pomaga analiza topowego asortymentu sprzedawanego przez konkurencję. Jak go znaleźć?

najlepsza sprzedaż w sklepie internetowym

W sklepach internetowych często tworzone są zakładki typu Bestsellery, Najpopularniejsze, Najchętniej kupowane. Dodatkowo na listingu produktów wśród filtrów można znaleźć opcję Najlepsza sprzedaż pozwalającą wysortowanie asortymentu cieszącego się największą sprzedażą. Warto także zajrzeć na karty produktów, gdzie również pojawiają się rzeczy, po które często sięgają konsumenci.

Sposób prezentacji produktu

Sprzedaż internetowa jest specyficzna ze względu na to, że klient nie może na żywo zobaczyć, dotknąć, przymierzyć produktu. Dlatego szczególnie należy zadbać o wyczerpujący opis asortymentu, publikację wysokiej jakości zdjęć, a może i filmu wideo ukazującego rzecz podczas codziennego użycia. Przygotowując karty produktów, łatwo jest zapomnieć, jakie cechy mogą szczególnie interesować nabywców. Warto więc podejrzeć, jak konkurencja prezentuje swoją ofertę. W ten sposób można także zidentyfikować te elementy podstrony produktowej, których należy unikać w swoim sklepie internetowym.

Etapy procesu zakupowego

Na konwersję w sklepie internetowym wpływa wygląd procesu zakupowego, czyli ilość, kolejność i skomplikowanie kroków, przez które musi przejść użytkownik, aby sfinalizować zamówienie. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś sprawdził, w jaki sposób konkurencja prowadzi internautę do zakończenia transakcji. Być może na etapie projektowania koszyka zapomniałeś o udogodnieniach, które swoim odbiorcą oferują inne serwisy internetowe.

Warunki realizacji zamówienia

Sprawdź, czy formy płatności i dostawy zamówienia, które oferujesz, należą do najpopularniejszych w branży. Jeśli konkurencja zapewnia szerszy wachlarz opcji, zastanów się, czy nie powinieneś nawiązać współpracy z kolejnymi firmami przewozowymi albo wprowadzić np. 30-dniowy czas na zwrot zamówienia przez klienta. Bardzo często liderzy wyznaczają funkcjonalności, udogodnienia i warunki realizacji zamówienia, których użytkownicy poszukują we wszystkich sklepach internetowych. Może zdarzyć się, że kwestia taka jak dostawa przesyłki za pomocą Paczkomatów wpłynie na decyzję zakupową klienta.

Polityka cenowa

W internecie najsilniej konkuruje się ceną. Jeśli handlujesz produktami znanych marek, klient nie zastanawia się nad jakością (którą gwarantuje producent), tylko poszukuje najlepszej cenowo oferty. Podczas benchmarkingu z łatwością porównasz cenniki innych sklepów internetowych, ale i usługodawców, którzy prowadzą transparentną politykę cenową. Nie zawsze będziesz w stanie zaproponować swoim klientom tak korzystne ceny jak konkurencja, ale przynajmniej zdobędziesz jasną informację, dlaczego konwersja nie rośnie.

Wyprzedaże, promocje, obniżki

Podpatruj także działania konkurencji w zakresie organizacji konkursów, wyprzedaży lub obniżek. Staraj się jednak nie przeprowadzać swoich akcji rabatowych w tym samym czasie, a np. tuż po zakończeniu się promocji w innych sklepach. W ten sposób „złapiesz” klientów, którzy nie zdążyli zakupić interesujących ich produktów w okazyjnych cenach.

Program lojalnościowy

Przeprowadzając benchmarking, koniecznie sprawdź, jakie programy lojalnościowe oferują inni przedsiębiorcy z Twojej branży. Spójrz na nie oczami klientów i właściciela firmy. Co najbardziej przekonuje jednorazowych konsumentów do powtórnych zakupów? Na jakie rabaty i upusty będą dla Ciebie opłacalne? Przeanalizuj kilka systemów lojalnościowych wprowadzonych przez liderów branży i stwórz swoje własne rozwiązanie, które pomoże zwiększyć sprzedaż produktów lub usług.

Komunikacja z klientami

Przeglądając konkurencyjne serwisy, warto także podpatrzeć rozwiązania stosowane w zakresie komunikacji z klientami. Na topie są teraz aplikacje typu Contact LEADer zachęcające użytkowników do nawiązania kontaktu z obsługą. W nawiązywaniu relacji z odbiorcami doskonale sprawdzają się profile w portalach społecznościowych – jeśli prowadzisz fanpage na Facebooku, staraj się na bieżąco odpisywać na wiadomości oraz komentarze pod postami. Pamiętaj także o wizytówce Google Moja Firma – w sekcji Pytania i odpowiedzi mogą pojawić się zapytania od klientów, na które należy odpowiedzieć.

Newsletter i e-mail marketing

E-mail marketing może być skuteczną formą zwiększania konwersji, jeśli zostanie odpowiednio przeprowadzony. Atrakcyjna treść newslettera czy zgodne z RODO formularze zapisu na listę subskrybentów to tylko niektóre elementy mające wpływ na powodzenie akcji e-mail marketingowych. Sprawdź, jak takie działania prowadzi konkurencja, zapisując się na newsletter.

Powody niezadowolenia klientów

Jeśli chcesz unikać błędów, które popełniły inne firmy z Twojej branży, zapoznaj się z komentarzami i opiniami stworzonymi przez użytkowników. Klienci mogą narzekać m.in. na czas realizacji zamówienia, wysokie koszty przesyłki czy brak kontaktu ze strony obsługi strony internetowej. Zidentyfikuj jak najwięcej problemów oraz potrzeb konsumentów, a następnie zastanów się, jak Ty możesz im zaradzić.

Słowa kluczowe, na które promuje się konkurencja

Liderzy branży aktywnie korzystają z różnych form promocji w internecie: pozycjonowania, reklam Google Ads (dawniej Google AdWords), social media marketingu. Dążąc do uzyskania podobnej widoczności w sieci, którą wypracowali Twoi konkurencji, sprawdź, jakie słowa kluczowe wykorzystują w prowadzonych przez siebie kampaniach. Możesz to zrobić na dwa sposoby: wpisywać frazy do wyszukiwarki i weryfikować, jakie serwisy pojawią się zarówno w organicznych, jak i płatnych wynikach wyszukiwania lub skorzystać z narzędzi typu Senuto, które wskażą, na jakie wyrażenia witryna jest widoczna w rankingu Google.

Strony, z których linkuje konkurencja

Aplikacje służące do analizy profilu linków zwrotnych (np. MajesticSEO lub Ahrefs) pozwolą sprawdzić odnośniki prowadzące do dowolnego serwisu internetowego, o ile dostęp do niego nie zostanie zablokowany przed robotami danego narzędzia. Przegląd linków prowadzących do konkurencji da nam informację, z jakich stron warto pozyskiwać odnośniki lub jakie anchory stosować.

Majestic SEO

Pomysły na artykuły na bloga, sekcję FAQ, treści poradnikowe

Zapoznaj się także z treściami, które tworzą właściciele innych stron internetowych. Zainspiruj się tematami poruszanymi na blogu, w sekcji poradnikowej, FAQ, podstronach ofertowych. Przeanalizuj także liczbę udostępnień, polubienień lub komentarzy pod opublikowanym tekstem, identyfikując zagadnienia cieszące się popularnością lub wzbudzające wątpliwość użytkowników.

Działania prowadzone w social media

Podpatrz, jakie posty publikują Twoi konkurenci w social media i czy za ich pomocą udaje im się zaangażować użytkowników. Obserwuj częstotliwość oraz porę ukazywania się wpisów. Sprawdź, czy działania oparte są o grafikę, zdjęcia, tekst, a może wideo. Wyciągnij wnioski, które pozwolą Ci jeszcze lepiej docierać do swoich klientów.

Analiza konkurencji – klucz do sukcesu w e-commerce?

Nie wszystkie rozwiązania konkurencyjnych serwisów sprawdzą się w promocji Twojej strony internetowej. Wbrew pozorom możesz docierać do niego innego klienta, którego trzeba zachęcić do konwersji w inny sposób. Dlatego benchmarking stosuj jako źródło wskazówek, a skuteczność konkretnych pomysłów testuj z rozmysłem.

Również na naszym blogu
Wskazówki Google dla Webmasterów to rozbudowany dokument, w którym zawarte są dobre praktyki...
Semantyczne słowa kluczowe pomagają nasycić treść frazami, które wspomogą pozycjonowanie serwisu...
Pozycjonowanie sezonowe pomaga zwiększyć współczynnik konwersji w szczycie sezonu. Jak realizować...
Pisanie tekstów na nową stronę internetową to nie lada wyzwanie. Podpowiadamy, jak zaplanować...
Prowadząc stronę na Facebooku należy unikać 13 kardynalnych błędów, które utrudniają budowanie...